TV-guiden 2023/24 – diskussionstråden

Permalänk
Medlem

Farsans TV har gått sönder och håller nu utkik på en ny 65" för 5000-8000kr.

Funderar på https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... som kommer säljas för 8k med start fredag (https://www.elgiganten.se/kampanj/black-friday/black-friday-l...) men det känns lite oklart om det är en bra deal eller inte. Verkar som att mjukvaran är rätt kass men han använder knappt sådana funktioner ändå. Han vill förstås ha en ny TV så fort som möjligt men frågan är om man ska slå till på denna eller ha lite is i magen?

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tigerhamster: Härligt att bli nöjd!

Det finns sällan anledning till att dra ned färgmättnaden i Filmmaker mode hos LG:s OLED. Snarare att man behöver dra upp den något till 52-55 pga av precis lite för låga luminansvärden. När jag har färgmatchat LG:s OLED mot professionella skärmar för bildproduktion har detta blivit extra tydligt att förinställningen är lite för snål med luminansen i färgen.

Detta påverkar inte ljusheten i hela bilden – för det styr OLED-ljusstyrka och Högsta ljusstyrka (ställ den på av eller låg för dig) samt Gamma-inställningen för tonaliteten. Vad Färgmättnad påverkar är främst ljusnivån i färgerna samt en del mättnad främst när man sänker. Orange blir snarare mer ljusbrun om man sänker för lågt ned mot 40.

BT.1884-inställningen inte relevant för HDR utan BT.1884 är för SDR och när det är perfekt svärta (som det blir på OLED) ska BT.1884 motsvara gamma 2.4. Därför ska det i praktiken vara liten eller ingen skillnad mellan gamma 2.4 och BT.1884-läget på en LG OLED eftersom det matematiskt ska bli samma resultat. Gamma 2.4/BT.1886 är något av idealet när man sitter i ett mörkt rum och tittar. Det ger djupet och är även närmast produktionsstandard för SDR som typiskt siktar på just Gamma 2.4/BT.1886 på referensmonitorn.

Ifall du kör HDR-material, eller tror dig köra HDR-material, och du får BT.1884 som alternativ i menyerna så är det inte en HDR-signal som TV:n tar emot just då. Kan vara så att man ändrar på detta när man är spelarens meny och när filmen startar går den över till HDR-format. Då växlar TV:n i praktiken mellan två olika bildminnen och läser in olika inställningar. Så man måste justera SDR och HDR separat från varandra medan TV:n matas med SDR respektive HDR.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BriLiAnT:
@EagiZ:
...och många fler

Vad som är en "bra deal eller inte", vad som är "mest tv för pengarna", vad som är "prisvärt" och så vidare kan ingen berätta för dig.

Ifråga om schyssta deals och priser kan alltid undersöka om modellen i fråga har en rabatt som är mer eller mindre än tidigare lägstapriser genom att jämföra med exempelvis Prisjakts prishistorik. Det är enda sättet att få svar om pengarna och ifall rabatten är stor eller liten. Ingen håller i huvudet koll på prisnivåerna för 1500 olika TV-modellerna och när det är en stor rabatt eller inte.

Vad gäller "värdet", "bäst för..." och "mest för..." etc. är det något som handlar om den personliga förväntan och önskemål om produkten.

Vad man egentligen frågar efter är en lämplig TV som i sämsta fall är jämnbördig med den gamla TV:n och i bästa fall ger en bättre upplevelse än den gamla. Alla kommer jämföra med TV:n man har hemma och det säger egentligen mest. Alla har helt olika önskemål och förväntan om film, steraming, spelande, ljust rum, mörkt rum och så vidare. Funktionen och lämpligheten hos TV:n har inte med priset, dealen eller fyndet att göra.

Köper man fel TV för rätt pris är det fortfarande fel TV.

Här brukar jag ibland vara extra dryg så att man ska börja tänka själv.
Köp en TV (och annan elektronik) på samma sätt som du köper byxor:

Ingen frågar efter "Tja, kan ni tipsa om vilka byxor som ger mest för pengarna? Alla inser att olika byxor har olika användningsområden. Precis så är det med TV-apparater också.

Därför TV-guiden rankar på kvalitetsnivå och funktioner. Så att man kan rikta in sig därifrån utifrån de högst personliga önskemålen om TV:n ska klara av. Sedan faller det ofta så att med en tajt budget kan man inte ha så stora önskemål för alla TV är ungefär samma och erbjuder inget extra. Då blir det ofta TV-världens motsvarighet till ett par beiga Chinos och det är inte fel om man håller förväntan därefter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Tigerhamster: Härligt att bli nöjd!

Det finns sällan anledning till att dra ned färgmättnaden i Filmmaker mode hos LG:s OLED. Snarare att man behöver dra upp den något till 52-55 pga av precis lite för låga luminansvärden. När jag har färgmatchat LG:s OLED mot professionella skärmar för bildproduktion har detta blivit extra tydligt att förinställningen är lite för snål med luminansen i färgen.

Detta påverkar inte ljusheten i hela bilden – för det styr OLED-ljusstyrka och Högsta ljusstyrka (ställ den på av eller låg för dig) samt Gamma-inställningen för tonaliteten. Vad Färgmättnad påverkar är främst ljusnivån i färgerna samt en del mättnad främst när man sänker. Orange blir snarare mer ljusbrun om man sänker för lågt ned mot 40.

Nu har jag inställningar på engelska, för att vara extra tydlig är det alltså inställningen Colour som jag drar ned på.
Problemet med att behålla den på 50 (åtminstone vid 0% ljusstyrka) är att färgerna upplevs mättade, ansikten tappar all form av naturlig färg (orange+) och att det inte går att skilja mellan nyanser i rött. För mina ögon, i varje fall.

Källor jag använde:
Via GCCwGTV4k -
Jag testade mot ett program som heter "Bäst i test" på TV4Play-appen (på rekommendation av vän, då det är en svensk nedvattning av Taskmaster. Inte riktigt övertygad.) som kör 4K SDR.

40 year old virgin (prime) är ett bra exempel på slaskfilm (dålig budget, dålig era av film, dåligt hantverk, dåligt manus) och klarade sig generellt bättre utan justering, men upplevdes ändå bättre efter.

Som skärm åt min Linuxlaptop verkar det ge generellt sett röda färgtoner. Här kan det å andra sidan vara Linux, filmmaker mode som browsingläge och WOLED som inte kommer överens. Även i Youtube tenderar den att få samma upplevelse som i "Bäst i Test". WindOS hanterade det en aning bättre, men vill inte använda Windows frivilligt.

Att dra ned Colour till 40 åtgärdade problemen, men det är mycket möjligt att jag använde en kanon för att lösa ett problem en pincett hade kunnat ordna. Här är min brist på erfarenhet tydlig.
Generellt är det röda toner som genererar problem, och jag hade eventuellt kunnat dra ned på bara dem. Efter ögonvänjning hade jag i varje fall inga ytterligare invändningar mot bilden. Återigen kan det vara att mina ögon är invanda mot fel referenser som får mig att acceptera läget.

Skrivet av Laxpudding:

BT.1884-inställningen inte relevant för HDR utan BT.1884 är för SDR och när det är perfekt svärta (som det blir på OLED) ska BT.1884 motsvara gamma 2.4. Därför ska det i praktiken vara liten eller ingen skillnad mellan gamma 2.4 och BT.1884-läget på en LG OLED eftersom det matematiskt ska bli samma resultat. Gamma 2.4/BT.1886 är något av idealet när man sitter i ett mörkt rum och tittar. Det ger djupet och är även närmast produktionsstandard för SDR som typiskt siktar på just Gamma 2.4/BT.1886 på referensmonitorn.

Ifall du kör HDR-material, eller tror dig köra HDR-material, och du får BT.1884 som alternativ i menyerna så är det inte en HDR-signal som TV:n tar emot just då. Kan vara så att man ändrar på detta när man är spelarens meny och när filmen startar går den över till HDR-format. Då växlar TV:n i praktiken mellan två olika bildminnen och läser in olika inställningar. Så man måste justera SDR och HDR separat från varandra medan TV:n matas med SDR respektive HDR.

Här har du helt rätt, och du hittade pudelns kärna i varför jag trodde att det var som det var. Jag kollade snabbt, och inne i film är gamma-läget mycket riktigt utgrå:at.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Tigerhamster: Colour: 40 blir fel färger – för bleka och dämpade – när man har en korrekt signalkälla.

Att du upplever som onaturligt kan bero på din gamla TV, att du har lärt dig fel från den och indirekt jämför med hur det såg ut.

Det kan också beror på källan. Nu är GCCwGTV4k tydligen en tungvrickande beteckning för chromecast och det kan vara något där som är fel, likt hur den hanterar olika källor så att exempelvis strömmat SDR-material trycks ut i HDR-färgrymden och liknande. Jag har ingen GCCwGTV4k själv så jag har inte kunnat avgöra vad som kan vara fel. Kan vara inställningarna i chromecasten och det kan vara så att appen du använder gör fel.

Det som kan stå fel i TV:n är Colour Gamut som bör stå på "Auto Detect". Står den på något annat försöker den trycka ut alla färger efter panelens förmåga snarare än SDR-normen och då blir just ansikten väldigt onaturliga.

Permalänk
Medlem

Sonen tyckte det var perfekt att lära sig stå med hjälp av Soundbar och TV, samt när han då kunde stå och hålla i saker så var det perfekt att banka på TVn...
Nedre högra hörnet har en massa döda pixlar, så blir dags att byta, tänkte passa på under black friday.

Är en Samsung Curved UE65KS9005 från 2016, så den har ett par år på nacken, så gissar att nästan vad jag än köper så kommer jag bli nöjd?

TVn sitter i vardagsrummet (har biorum separat), så rullar allt från vanlig TV till Serier och film ibland på den, men ganska ljust och öppet rum (men inget solljus direkt på TVn förutom tidigt på morgonen).

Så grabben fortfarande är liten och vi har en till på G finns så klart risk att liknande olyckor händer, så tänker vill inte lägga en förmögenhet på TVn

Tänker mig att jag vill ha minst 65" och max 75" och hade hoppats på att komma under 10.000 kr
Kommer jag bli besviken om jag köper en TCL t.ex.?
Såg dessa 3 på Elgigantens kommande Black Friday/Week-rea. Vettiga? Eller kika på annat? Alt. behöver jag gå upp lite i pris?

/Jocce

Visa signatur

Min fotosida: http://www.jocce.se
Sveriges Nya Fotoportal: http://www.fotointresse.se

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Jocce81:

Är en Samsung Curved UE65KS9005 från 2016, så den har ett par år på nacken, så gissar att nästan vad jag än köper så kommer jag bli nöjd?

KS9005 var flaggskeppet för sin tid med hur den hade en fungerande FALD och då hög ljusstyrka (1400+ nits om än i korta stunder, 500+ i SDR) samt bra reflexfilter (där curved kunde stjälpa eller hjälpa). De modeller du tittar på är alla mycket enklare och kommer inte ge någonting av det vad du hade innan.

Ett exempel på hur en bra TV 7–8 år senare fortfarande kan utklassa en ny.

För att komma till något som nästan motsvarar KS9005 i generell bildkaraktär har du Samsungs Q80D-nivån eller TCL C805. Dessa kommer fortfarande ha sämre reflexfilter och därför blänka mer. För att matcha även detta behöver du nå QN95-serien som håller den position KS9005 hade. Alternativt finns TCL C855 eller QN90 som inte har riktigt det utmärkta reflexfiltret men gott om ljusstyrka som i praktiken matchar och överträffar.

Just reflexfilter är en sådan där sak som inte förändras och utvecklas lika snabbt som övriga tekniken. Därför kan man hamna i sitsen att den gamla TV:n fortfarande har mycket bättre reflexfilter fast den kanske är sämre på andra punkter än dagens enklare toppklass.

Samtidigt kan du som skrivet tänka vad barnen åstadkommer och vad det innebär. Kanske köpa en enkel modell idag och vänta med återställa ordningen en annan gång?

Av de tittar på är de alla basmodeller och inget särskilt. TCL QLED780, aka C655, har den på pappret bättre med högre ljusstyrka (specat 450 nits, i praktiken lägre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Även undertexter lider av samma problem (i varje fall i Fellowship of the Ring, via Prime), så det har jag behövt stänga av. Möjligt att det går att dra ned ljusstyrkan/fippla med opacity på dem.

Undertexter var det första/största problemet för mig när jag nu under sensommaren också gick över till min första OLED.

De flesta tjänster har någon form utav inställning som gör att man kan dra ner ljusstyrkan eller ändra till grå istället för vit t.ex.
För prime kan du göra dina förinställningar på primevideo.com, sedan får man välja man sin förinställning i appen när man tittar.

Nu är skärmbilden från telefonen då jag skriver från den på jobbet här, men så ser t.ex. min förinställning ut med en opacitet på 50% (lägsta).

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Söker en 75-77" tv.
Önskade krav:
- Så lite ram som möjligt (Infinity design etc)
- Slimmad
- 120z+
- VRR
- Kommer uteslutande användas till streamingtjänster + gaming via Xbox Series X / PS5
- HDMI 2.1
- E-Arc

Vad ska man kika på för modeller då? - Har idag en Samsung KS7005 65" som ändå ger OK bild.

Permalänk
Skrivet av tuffodum:

Söker en 75-77" tv.
Önskade krav:
- Slimmad
- 120z+
- VRR
- Kommer uteslutande användas till streamingtjänster + gaming via Xbox Series X / PS5
- HDMI 2.1
- E-Arc

Vad ska man kika på för modeller då? - Har idag en Samsung KS7005 65" som ändå ger OK bild.

LG G3 / G4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Söker en 75-77" tv.
Önskade krav:
- Slimmad
- 120z+
- VRR
- HDMI 2.1
- E-Arc

TV Guiden har en bra checklista som du kan kolla in. Många av Samsungs modeller med dessa egenskaper brukar vara väldigt tunna senaste åren. Q70D och QN90D är väldigt tunna, bara ett par centimeter drygt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av tuffodum:

Söker en 75-77" tv.
Önskade krav:
- Slimmad
- 120z+
- VRR
- HDMI 2.1
- E-Arc

Så gott som alla TV klassade som "över strecket" i guiden är de du ska lära dig beteckningarna på för de matchar de tekniska kraven. Dvs enklare toppklass och uppåt om du också vill ha nivån ovanför din gamla TV. Önskemål om slim/liten ram är individuellt men det brukar finns ett visst samband med just slimmad och toppklassnivå.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Häng inte upp dig för mycket på antalet specade zoner. Generellt blir tillverkarna bättre och bättre varje år så det är viktigare med horisontell jämförelse på en tidslinje. Likt att FALD:en på C855 är lite bättre än C845 som är lite bättre än C835. C805 är betydligt bättre än C745. Att det sedan kommer en ny enklare modell med fler zoner är inte automatiskt en bättre FALD än den bättre modellserien av äldre snitt med färre zoner.

Jag har tänkt köpa en ny 65-tummare, och har fastnat för TCL eftersom de verkar ge väldigt mycket prestanda för priset, och att de har stöd för Dolby Vision och DTS. Jag har bara lite svårt att förstå hur de olika modellerna står sig sinsemellan, särskilt sedan det kommit ut nya modeller efter din guide. Du skriver i citatet att det "är viktigare med horisontell jämförelse på en tidslinje". Rankningen C855, C845, C835 är förhållandevis enkel att förstå, men när man kastar in nyare modeller från lägre segment blir det svårare att veta hur de står sig. Skulle du säga att nedanstående lista är en rimlig ordning (bättre till sämre)?

C855
C845
C805
C765
C745

Mina största frågetecken är hur C765 står sig jämfört med övriga, och var i listan de största hoppen sker. Du skriver längre ner i inlägget att "Steget C805->C855 är ett enormt kliv. Verkligen ett hål i utbudet. Men också dyrare förstås.", så det ger ju såklart en fingervisning, men är steget störst från C845 till C855 eller från C805 till C845? I guiden skriver du att C805 har enklare byggkvalitet, men för de här frågorna är jag bara intresserad av bildkvaliteten.

Permalänk
Medlem

Första gången nu jag har tänkt köpa TV på black friday. Bör man vänta till faktiska black friday-datumet för bättre erbjudanden eller blir det inte särskilt mycket bättre än t.ex. Elgigantens priser från imorgon? Tänker om man sitter och väntar in någon deal förgäves och det andra hinner sälja slut.

Är inriktad på en 75" under 10k och TCL QLED780 verkar väl rimlig även om de fulat sig med prissättningen såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampus:

Första gången nu jag har tänkt köpa TV på black friday. Bör man vänta till faktiska black friday-datumet för bättre erbjudanden eller blir det inte särskilt mycket bättre än t.ex. Elgigantens priser från imorgon? Tänker om man sitter och väntar in någon deal förgäves och det andra hinner sälja slut.

Är inriktad på en 75" under 10k och TCL QLED780 verkar väl rimlig även om de fulat sig med prissättningen såklart.

Jag skulle nog invänta övriga stora återförsäljares och kedjors kampanjer iaf såsom Power, NetOnNet, Komplett och Webhallen. Även om de ofta har likvärdiga erbjudanden och produkter så kan det finnas guldkorn.

Inget kommer ta slut direkt heller (Vilket de givetvis vill få dig att tro!) så jag skulle sitta lugnt i båten några dagar eller tills nästa vecka iaf!

Permalänk
Skrivet av edson:

Inget kommer ta slut direkt heller (Vilket de givetvis vill få dig att tro!) så jag skulle sitta lugnt i båten några dagar eller tills nästa vecka iaf!

This is it.

Jag själv var sugen på Hisense U7K nu när Netonnet satt ner den men jag inväntar stora massan, man vet aldrig vad som dyker upp.

Permalänk

Skapade ett konto bara för att prata i denna tråd. Har nyss flyttat hemifrån och måste för första gången i mitt liv köpa egen TV. Jag har levt på en Samsung TV från 2009 de senaste åren och är faktiskt fortfarande helt nöjd med den. Problemet idag är att i mitt egna vardagsrum är den lite väl liten. Sitter inte 1 meter från den längre, liksom. Så jag måste uppgradera till 65"! Det är det jag satsar på i alla fall.

Jag gillar att ha kvalite grejer, vill inte köpa det billigaste jag kan hitta. Men jag har också inte en förmögenhet att spendera. Grejen är, jag börjar undra om all tjat om specs som man hittar kring r/4ktv och liknande är lite överdrivet. De har fått mig att tro att jag inte ska ta något annat lägre än 120hz, Dolby Vision, OLED.

Började bli lite stressad ikväll för det känns som jag måste åka till Elgiganten och köpa en imorgon annars kommer de bra ta slut! I alla fall de jag spanar in för tillfället. Men denna tråd får det att låta som att jag kan vänte lite längre i alla fall. Just nu har jag satsat på Samsung Q80D, men en försäljare rekommenderade även TCL MQLED80. Båda kostar 12,000 runt Black Friday. Även det känns lite mycket för mig... Därför jag undrar om jag verkligen MÅSTE ha 120hz? För alla TV med lagom pris är 60hz, och 90% av vad jag kollar på är anime och liknande, som bara visas på 24fps ändå. Och TV spel på konsoller som jag använder kan inte ens nå upp över 60fps, och jag har aldrig stört mig av 30fps heller. De flesta spel jag spelar går på det. Kör oftast lätta singeplayer spel, så jag behöver inte värsta refresh rate. Men är fortfarande osäker.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Mognabananen: Den där frågan om 120 Hz är vanlig och det har inte med 120 eller 60 Hz att göra.

Det handlar om bättre och sämre TV där de bättre apparaterna så gott som alltid har 120 Hz-paneler. Men också bättre och starkare lysdioder (eller OLED) plus ofta en FALD som ökar kontrastomfånget, bättre reflexfilter och moderna funktioner för exempelvis spelande. Komponenter som alla kostar mer. Detta är vad som gör den TV:n bättre.

De modeller som är enklare, sämre, mer likadana, alla ungefär samma lika axelryckningar har i sin tur 60 Hz-paneler, sämre ljusstyrka, ingen FALD, sämre reflexfilter. Komponenter som alla kostar mindre eftersom syftet är att dämpa priset, inte hålla kvaliteten hög.

Så 120 Hz-kapacitet är idag sammanfallande med en bättre TV och 60 Hz är sammanfallande med en enklare och sämre TV. Och det har egentligen inget att göra med själva panelfrekvensen. Men det fungerar som en bra och enkel tumregel för när man kliver upp till något som är bättre än det sämre.

MQLED80 är El-G:s "egna" C805. Så det är samma modell som TCL C805.

Samsung Q80D bygger på samma komponenter som C805. Det är till exempel exakt samma reflexfilter och ungefär samma ljusnivåer och samma typ av VA-panel med samma effekt i vinklar. Rimligen är Q80D byggd av TCL för Samsungs räkning och det som skiljer sig är Samsungs IP med sin variant av OS och bildbehandling där TCL har sin IP och sin variant av bildbehandling. Men på det hela stora ungefär samma.

Båda är bra apparater av den enkla anledning du är ute efter: det är långt ifrån det bästa men det är tillräckligt bra för att skilja sig från den stora massan av billigare bulkmodeller vilka alla är ungefär lika meh. Jag betraktar både Samsung Q80 och TCL C805 som utmärka uppköpsmodeller för den som börjar lågt på skalan men vill ha något definitivt bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rottemark:

Jag har tänkt köpa en ny 65-tummare, och har fastnat för TCL eftersom de verkar ge väldigt mycket prestanda för priset, och att de har stöd för Dolby Vision och DTS. Jag har bara lite svårt att förstå hur de olika modellerna står sig sinsemellan, särskilt sedan det kommit ut nya modeller efter din guide. Du skriver i citatet att det "är viktigare med horisontell jämförelse på en tidslinje". Rankningen C855, C845, C835 är förhållandevis enkel att förstå, men när man kastar in nyare modeller från lägre segment blir det svårare att veta hur de står sig. Skulle du säga att nedanstående lista är en rimlig ordning (bättre till sämre)?

C855
C845
C805
C765
C745

Mina största frågetecken är hur C765 står sig jämfört med övriga, och var i listan de största hoppen sker. Du skriver längre ner i inlägget att "Steget C805->C855 är ett enormt kliv. Verkligen ett hål i utbudet. Men också dyrare förstås.", så det ger ju såklart en fingervisning, men är steget störst från C845 till C855 eller från C805 till C845? I guiden skriver du att C805 har enklare byggkvalitet, men för de här frågorna är jag bara intresserad av bildkvaliteten.

Tänk så här, detta är horisontellt

C835 -> C845 -> C855 – samma modell i 2022, 2023 och 2024-utförande. Skillnader ja, men sällan stora skillnader.

Dessa är bättre på alla punkter, reflexfilter, ljusstyrka, FALD, funktioner, design, högtalare, panelvinklar etc, jämfört med...

C745 -> C755 (blev C805) -> C765 är sent 2022/tidig 23, 2023/24 och nu 2024/25. Samma modellserie. Skillnader är lite större dem sinsemellan då C745 har en FALD som är rätt meh medan C755/C805 fick en bättre FALD. C765 verkar vara helt ny och den faller ju bort just därför i och med att en TV som allra dyrast i början av sin livscykel. Alltid slös med tusenlappar att köpa en TV precis efter dess lansering.

Ingen av ovanstående C7-serie kommer att ha något den kan ge mot C845 eller C855 eller den förmodade C865 som torde lanseras efter nyår. Kanske att den nya, ännu okända och just nu som dyrast C765 har en ljusstyrka på papper som börjar matcha C835 och C845. Men det säger ingenting om allt annat som gör en TV bättre än en annan TV.

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan RCL Tv

Hej!
Är det någon som vet skillnaden mellan
TCL 98T8B och
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tack i förhand:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amirali:

Hej!
Är det någon som vet skillnaden mellan
TCL 98T8B och
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Tack i förhand:)

TCL (och återförsäljarna!) gör sitt bästa för att förvirra med modellnamn men T8B = 655 Pro, ett snäpp upp från QLED780 (Som även heter TCL C655) och har enklare FALD även om de i övrigt är ganska likvärdiga.

"C655 Pro is a mid-range model that differs from C655 by having (limited) zone dimming for improved contrast and picture quality. C655 Pro is also known as QLED810".

Ovan är taget från länk. Fullständig översikt över TCL 2024 här inkl. de olika namnen och varianter samma TVs innehar:
https://www.flatpanelshd.com/article.php?subaction=showfull&i...

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Tänk så här, detta är horisontellt

C835 -> C845 -> C855 – samma modell i 2022, 2023 och 2024-utförande. Skillnader ja, men sällan stora skillnader.

Dessa är bättre på alla punkter, reflexfilter, ljusstyrka, FALD, funktioner, design, högtalare, panelvinklar etc, jämfört med...

C745 -> C755 (blev C805) -> C765 är sent 2022/tidig 23, 2023/24 och nu 2024/25. Samma modellserie. Skillnader är lite större dem sinsemellan då C745 har en FALD som är rätt meh medan C755/C805 fick en bättre FALD. C765 verkar vara helt ny och den faller ju bort just därför i och med att en TV som allra dyrast i början av sin livscykel. Alltid slös med tusenlappar att köpa en TV precis efter dess lansering.

Ingen av ovanstående C7-serie kommer att ha något den kan ge mot C845 eller C855 eller den förmodade C865 som torde lanseras efter nyår. Kanske att den nya, ännu okända och just nu som dyrast C765 har en ljusstyrka på papper som börjar matcha C835 och C845. Men det säger ingenting om allt annat som gör en TV bättre än en annan TV.

Tack! Jag såg att C765 (MQLED85) var betydligt dyrare än de andra modellerna, men jag noterade även på Prisjakts historisk att C755 (MQLED80) lanserades för 25 000 kr förra hösten och ändå hann sänkas till 12 000 kr under Black Week. Jag hoppades att de skulle göra likadant med årets modell, men tyvärr verkar de "bara" sänka till 15 000 kr. Är din bedömning att vid samma pris är det ett bättre köp att välja C845 än C765, även om man bortser från saker som inte har med bildkvalitet att göra (t.ex. design och högtalare)?

Om inte någon butik sänker priset för C765 ytterligare blir det nog ändå mellan C805 och C845 valet kommer att stå. Jag har läst i andra forum att C845 ursprungligen lanserades med en äldre systemkrets, vilket skulle göra C805 till ett bättre val vid samma prispunkt. Det verkar dock vara lång tid sedan som de uppgraderade C845 till samma systemkrets (Mediatek Pentonic 700) som C805 har, så jag antar att det är väldigt liten risk att få någon av de ursprungliga exemplaren. Har du någon insyn i det också?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rottemark:

Tack! Jag såg att C765 (MQLED85) var betydligt dyrare än de andra modellerna, men jag noterade även på Prisjakts historisk att C755 (MQLED80) lanserades för 25 000 kr förra hösten och ändå hann sänkas till 12 000 kr under Black Week. Jag hoppades att de skulle göra likadant med årets modell, men tyvärr verkar de "bara" sänka till 15 000 kr. Är din bedömning att vid samma pris är det ett bättre köp att välja C845 än C765, även om man bortser från saker som inte har med bildkvalitet att göra (t.ex. design och högtalare)?

Om inte någon butik sänker priset för C765 ytterligare blir det nog ändå mellan C805 och C845 valet kommer att stå. Jag har läst i andra forum att C845 ursprungligen lanserades med en äldre systemkrets, vilket skulle göra C805 till ett bättre val vid samma prispunkt. Det verkar dock vara lång tid sedan som de uppgraderade C845 till samma systemkrets (Mediatek Pentonic 700) som C805 har, så jag antar att det är väldigt liten risk att få någon av de ursprungliga exemplaren. Har du någon insyn i det också?

Notera vad jag skriver om C845 och C855:

Dessa är bättre på alla punkter, reflexfilter, ljusstyrka, FALD, funktioner, design, högtalare, panelvinklar etc.

Det kan mycket väl vara så att C765 har en nyare och mer kapabel systemkrets från Pentatonic. Då är frågan du ska ställa dig själv – för jag kan inte svara åt dig, alla har olika prioritet och alla ser olika värde med olika egenskaper:

Är bättre systemkrets och högre Geekbench-siffra av mer värde för dig än...
...bättre reflexfilter?
...bättre FALD/högre kontrast?
...bättre bild i vinkel?
...högre ljusstyrka?
...och så vidare.

Då köper du C765 eftersom du har fattat ett eget beslut om vad som är värdet i produkten för just dig. Är du med?

Det TV-guiden fokuserar på är de egenskaper du inte kan förändra. Köper du en TV med dåligt reflexfilter, klen ljusstyrka och klen kontrast kan du inte komplettera med ett bättre reflexfilter, du kan inte köpa till fler lysdioder och du inte addera en bättre FALD. Du får den du TV du köper, så det gäller att pricka så rätt som det går från början.

Systemkretsar och prestanda i smartsystem kan du däremot komplettera. Bara att köpa till valfri box när som. Om ett par år anses en C765 också ha en sämre krets mot C785 eller vad den ersättaren kallas. Vänta ytterligare några år och det kan vara så att TV:ns smartsystem är för gammalt. Appar och tjänster uppdateras hela tiden. Det blir långsammare, äldre hårdvara tappar sitt stöd och allt detta gamla vanliga som sker när kretsar får år på nacken.

Men det är bara du själv som kan avgöra den prioriteten.

Permalänk

Tack för att du tar dig tid att utveckla! Jag noterade att du skrev det om C845 och C855, men läste nog in för mycket i att du skrev

Skrivet av Laxpudding:

Kanske att den nya, ännu okända och just nu som dyrast C765 har en ljusstyrka på papper som börjar matcha C835 och C845

och att det skulle kunna innebära att den närmat sig de äldre modellerna i det högre segmentet även i andra aspekter.

För att vara tydlig så är det till allra största grad precis de saker du påpekar inte kan förändras som jag värdesätter i köpet. Att jag tog upp det jag läst om att tidiga exemplar av C845 hade en enklare systemkrets än C805 (och senare exemplar av C845) handlade om att jag läst kommentarer om att det på något vis skulle påverka bildkvaliteten. Det jag främst tar med mig från ditt svar är alltså att de kommentarerna är felaktiga, åtminstone så länge jag tittar på 4K-material från en UHD Bluray-spelare. Jag läste också en användare som stenhårt argumenterade för att C845 skulle ha något problem med bakgrundsbelysningen som inte C805 har. Han fick mothugg, men som helt okunnig är det svårt att värdera vem som har rätt.

Efter att ha läst dina svar känner jag mer mer trygg i att det är C845 jag ska sikta in mig på, om inte något enormt händer med priserna på C855 eller C805 under Black Week.

Permalänk
Bildexpert 📺

@rottemark: Där det ändras som snabbast just nu i utvecklingen från TCL (och TCL bygger åt andra) är att det blir högre och högre ljusstyrka och mer utförligare FALD vilket sipprar ned till de enklare modellerna.

Däremot ligger utvecklingen på sådant som reflexfilter och panelvinklar ganska still. Därför en tio år gammal toppmodell fortfarande kan ha ett reflexfilter som är bättre än 95 procent av utbudet, men blir omkörd av enklare modeller kring ljusstyrka och då förstås: totalt utslagen i fråga om vad smartsystemet/SoC fortfarande orkar med tio år efter lansering.

Permalänk
Medlem

Problemet är löst. Tack för din eminenta felsökning - på distans med så pass lite info - @Laxpudding. Tack för ditt oändliga tålamod, och för att jag fick ta upp så mycket av din tid.

Skrivet av Laxpudding:

@Tigerhamster: Colour: 40 blir fel färger – för bleka och dämpade – när man har en korrekt signalkälla.

(betoning: min)
Själva kruxet vi båda var överens om.

Skrivet av Laxpudding:

Att du upplever som onaturligt kan bero på din gamla TV, att du har lärt dig fel från den och indirekt jämför med hur det såg ut.

Nä, jag minns inte ens hur min gamla CRT var. Det jag jämförde mot var beteende i HDR och i det SDR-material som visades korrekt (dvs en majoritet).

Skrivet av Laxpudding:

Det kan också beror på källan. Nu är GCCwGTV4k tydligen en tungvrickande beteckning för chromecast och det kan vara något där som är fel, likt hur den hanterar olika källor så att exempelvis strömmat SDR-material trycks ut i HDR-färgrymden och liknande. Jag har ingen GCCwGTV4k själv så jag har inte kunnat avgöra vad som kan vara fel. Kan vara inställningarna i chromecasten och det kan vara så att appen du använder gör fel.

Som en parentes. Distinktionen på just GCCwGTV4k är dock inte oviktig, då den ju kör appar med gränssnitt på Android TV snarare än att köra skalappar med back-end som kontrolleras via ex telefon.

Vid inläggets tid hade jag redan felsökt om det rörde sig om fel i forcerad HDR på Chromecasten, och andra inställningar i själva CC:n. Jag är inte van vid att ha en bildskärm som kan ändra sina egna inställningar, och litade lite väl mycket på att den lämnades som den blev inställd.

Skrivet av Laxpudding:

Det som kan stå fel i TV:n är Colour Gamut som bör stå på "Auto Detect". Står den på något annat försöker den trycka ut alla färger efter panelens förmåga snarare än SDR-normen och då blir just ansikten väldigt onaturliga.

Ding-dong, the witch is dead!
Jepp, här hade vi skurken. I vissa särskilda instanser bytte den mycket riktigt från "auto". Min egen preferens tycker fortfarande att den lutar en aning åt för mycket rött, men nu är det i alla fall inom ett rimlighetsspann där jag utan problem kan skilja olika röda nyanser åt.

Utmärkt felsökning, tack för hjälpen.

Skrivet av Snusious:

Undertexter var det första/största problemet för mig när jag nu under sensommaren också gick över till min första OLED.

De flesta tjänster har någon form utav inställning som gör att man kan dra ner ljusstyrkan eller ändra till grå istället för vit t.ex.
För prime kan du göra dina förinställningar på primevideo.com, sedan får man välja man sin förinställning i appen när man tittar.
<Uppladdad bildlänk>
Nu är skärmbilden från telefonen då jag skriver från den på jobbet här, men så ser t.ex. min förinställning ut med en opacitet på 50% (lägsta).

Stort tack för att du bekräftar att det fungerar. Jag började, apropå att jag tog upp det i tidigare inlägg, leta efter och hitta de inställningarna. Jag testade dock aldrig själv, då jag inte räknade med dramatisk skillnad.

..
Nu måste jag försöka hitta varför spelaren i Prime Video rapporterar att de skickar HDR-signal, men TV:n tillåter mig ändra gamma-inställning. Min gissning är att Prime faktiskt inte skickar så mycket HDR alls, pga den artificiella segregationen de införde. Trist att vi i Sverige inte verkar ha tillgång till premium-tillägget.

Redigerat:: löst. Det är en känd bugg i Chromecast. Lösningen är att aktivera "low latency" under "Dolby Vision"-inställningar i Chromecasten för att få apparna att rapportera HDR-läget korrekt till TV:n (Dolby Vision fungerar som det ska oavsett). Osäker om det bara är att läget rapporteras, dvs om det faktiskt skickas HDR-signal oavsett, eller om det faktiskt börjar skicka HDR-signal där det annars inte görs. Bara testat kort. Tror att det sistnämnda är vad som gäller.
Källor:: 1 och 2.

Löste problemet
Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

TCL (och återförsäljarna!) gör sitt bästa…

Ovan är taget från länk. Fullständig översikt över TCL 2024 här inkl. de olika namnen och varianter samma TVs innehar:

Tycker personligen inte att den länken känns helt tillförlitlig dock.

Iallafall inte på hur apparaterna marknadsförs just när det kommer till qled810 och t8b
Där den senare skall ha en 144hz panel medans qled810 nöjer sig med 60, inte heller samma chassi och högtalarkonfig.

Sedan är ju det som säljs nu qled870 och inte 780.
870 hittar jag ingen referens till alls 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cizz137:

Tycker personligen inte att den länken känns helt tillförlitlig dock.

Iallafall inte på hur apparaterna marknadsförs just när det kommer till qled810 och t8b
Där den senare skall ha en 144hz panel medans qled810 nöjer sig med 60, inte heller samma chassi och högtalarkonfig.

Sedan är ju det som säljs nu qled870 och inte 780.
870 hittar jag ingen referens till alls 😅

Det är lite halvrörlgt med TCL så du är förlåten, knappt @Laxpudding hänger med

QLED 870 = C745 vilket är lika med 2023-modeller, täcks i liknande artikel här:

Sedan absolut, det kan finnas avsteg och variationer på olika storlekar, främst i de största segmentet på 98" som verkar vara lite unika sett till övriga syskon i samma serie.

Permalänk
Medlem

Tror vi TCL 75" C855 kan hamna på 20k strecket under BF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Det är lite halvrörlgt med TCL så du är förlåten, knappt @Laxpudding hänger med

QLED 870 = C745 vilket är lika med 2023-modeller, täcks i liknande artikel här:

Sedan absolut, det kan finnas avsteg och variationer på olika storlekar, främst i de största segmentet på 98" som verkar vara lite unika sett till övriga syskon i samma serie.

Ja såklart! Tänkte inte på att det kunde vara en 23a 💡

Jo att vissa modeller får lite skillnader på de stora grabbarna känner jag till.
Men lite förbryllad över just c655 PRO / t8b / qled810

Har sett @laxpudding ’s genomgångar i andra trådar.
Där det först verkade vara att t8b var just 655 PRO, men lät lite oklart i senare inlägg.

Qled810 och c655 PRO verkar ha samma specar (exempel 60hz, fald, qled PRO) och samma chassin.

Medans t8b som enl listan skall tillhöra samma maskin säljs för en tusenlapp mindre.
Ingen fald marknadsförs alls, istället pekar man på 144hz i samtliga storlekar o annat chassi på denna med.