TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

Permalänk
Bildexpert 📺

TV-guiden 2022/23 – diskussiontråden

*** Nytt för 2023/24 ***
Med 2023-24-guiden inkluderar jag modellerna lanserade 2022 eftersom de fortfarande säljs. Med detta uppdaterade jag också rankningen på flera modeller baserat på erfarenheterna som kommit fram under året.

Nya guiden finns här: https://www.sweclockers.com/artikel/37476-tv-guiden-2023-24-d...

Därför är 2023-24-guiden den mest aktuella även för dessa modeller.
*************************

Länkar till 2022/23-guiden:
Del 1 över 2022-utbudet fokuserar på själva utbudet och förteckning med modellerna per tillverkare

Del 2 för 2022 kompletterar del 1 med tillhörande video förklarar mer på tvären, OLED vs. LCD, användning för ljusa rum, spel, filmtittande och så vidare samt en avdelning av Ofta Frågade Frågor.

Videon är en kortare introduktion (ca 7 min) till 2022-utbudet och tankebanorna runt film/upplevelse, ljusa rum, spelande och sport.

Kvar finns rankningen runt toppklassen (den TV du vill ha), mellanklassen (inte bäst, inte sämst ) och basklassen (ingen TV är utmärkande)

Nytt för den här guiden är ett enkelt rankningssystem med 1, 2 eller 3 prickar •, •• och ••• som ungefär står för meh, bra och utmärkt. Samt i flera fall, särskilt basklassen ett streck – uselt/obefintligt och även en del •••+ för något alldeles extra.

Rankningen är för att snabbt överblicka på vilken ungefärlig nivå produkten befinner sig i förhållande till andra modeller. Oavsett vilken teknik som finns inuti. Som vanligt med fokus på sådana egenskaper du inte kan ändra på eller komplettera i efterhand, utan det som måste finnas där från början. Rankningen sker på följande områden:

  • SDR-ljusstyrka

  • HDR-ljusstyrka

  • Kontrastomfång

  • Reflexfilter

  • Betraktningsvinklar

Ett system med •, ••, ••• som rankning är förstås inte exakt på något sätt. Det är heller inte poängen eller ens praktiskt möjligt. Behöver du exempelvis betydande skillnad i ljusstyrka jämfört med en OLED (••) är det produkter med (•••) du ska titta efter. Modellen med (•) kommer – trots att det kanske står "QLED" på kartongen – inte alls göra dig gladare. Detta ser jag ska minska behovet att hela tiden läsa innantill och försöka hålla modellerna i huvudet.

Förhoppningen är också att det minskar det tekniska bryderiet, likt att så många går in med uppfattningen att QLED=ljusstyrka och funderar på en Samsung Q60B istället för en OLED eftersom de tror att OLED:n är "ljussvag". Rankningen kommer peka ut sådana skillnader direkt.

Den nu gamla tråden om 2021/22-utbudet med länkar till 2021-artiklarna

Guiden till bildtekniken i TV-apparater och skärmar, OLED, LCD, VA, IPS, FALD, QLED och så vidare

Permalänk
Medlem

TV-guiderna uppskattas väldigt mycket, ser fram emot det nya rankingsystemet. Planerar köpa ny TV och hoppas på en 120hz VRR, Android TV, med hyfsad bildkvalitet. Android TV gör väl att jag begränsar mig till ett fåtal märken men med tillräckligt stor rabatt kan man väl tänka sig att kompromissa och köpa en Chromecast.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Melding Plague

TV-guiden 2022/23 del 1: Alla TV-apparater

Lagom till Black Friday bjuder Thomas Ytterberg på årets upplaga av den stora TV-guiden och ger allt som behövs för att navigera i den snåriga modell-djungeln.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wow snyggt sammanställt!

Permalänk
Medlem

Panasonic LZ2000E 77” är ju rena drömmen. Tyvärr svårt att motivera 60k när man sitter med en LG C9 från 2019. Men om några år kanske…

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

Grymt sammanställning som vanligt Thomas 👌

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

@Laxpudding levererar artiklar av hög kvalitet som vanligt vilket jag uppskattar då jag själv inte har någon större kunskap i ämnet.
Nu när det är dags för Black friday (week) så kan man alltid ta en tur förbi närmsta varuhus och skratta åt alla som köper en stor tv och försöker få in den i bilen

Permalänk
Medlem

Det var mycket matnyttigt för mig i den artikeln, tackar!

Jag hade t.ex. ingen aning om att flera stora aktörer inte stöder HDR10+. Det gör ju valet betydligt svårare.
Som filmentusiast som vill ha stöd för "allt" antar jag att jag borde kika närmare på Panasonics OLED då?

Bonusfråga: gäller bristen på HDR-stöd för LG's datorskärmar också? Jag menar om man kör en C2 eller någon av tredjepartsskärmarna avsedda för PC, kommer jag inte kunna titta på HDR10-material i Windows då? Det vore ju en total katastrof, liksom.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

@laxpudding löser helglektyren, tackar och bockar!

Tror inte jag uppgraderar i år, men alltid kul att fönstershoppa

Permalänk
Geeks
Grundare

Tack Thomas, grym guide som vanligt och hjälpte att sortera upp en del! I år blir det att byta ut den nu 5 år gamla OLED LG:n där gröna streck nu tagit över hela tv:n både vertikalt och horisontalt. Surt, för annars hade den kunnat funka ett tag till!

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

Finns det någon bra förklaring till varför Samsung listas överst i samtliga kategorier/tabeller?
Borde inte tabellerna i artikeln alfabetiseras, även om nu Elgiganten/SweClockers har sin favorittillverkare?

Skall för övrigt tilläggas att Sony A95K oberoende har utsätts till marknadens bästa TV, detta i ett blindtest gjort utav nio stycken professionella yrkessamma videoexperter (jag vet, låter larvigt på svenska) som vilket även vidare kan bekräftas genom instrumentmätningar mot själva bildpanelen. Samsung S95B har ända sedan lanseringen varit en flopp och Samsung har inte direkt gjort något åt detta, istället i rak motsatthet ökat missnöjet hos sina kunder ytterligare genom mjukvaruuppdateringar som begränsar TV:ns prestanda, pick your favourite helt enkelt.

Sony A95K är jämförelsevis helt flawless.

Här är blindtestet, för den konsumentmedvetne: https://www.youtube.com/watch?v=RzjQH_4dbSo

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av osgorth:

Det var mycket matnyttigt för mig i den artikeln, tackar!

Jag hade t.ex. ingen aning om att flera stora aktörer inte stöder HDR10+. Det gör ju valet betydligt svårare.
Som filmentusiast som vill ha stöd för "allt" antar jag att jag borde kika närmare på Panasonics OLED då?

Bonusfråga: gäller bristen på HDR-stöd för LG's datorskärmar också? Jag menar om man kör en C2 eller någon av tredjepartsskärmarna avsedda för PC, kommer jag inte kunna titta på HDR10-material i Windows då? Det vore ju en total katastrof, liksom.

HDR10+ används i princip inte i praktiken någonstans.

Amazon Prime har några få titlar med det. Majoriteten är dock enligt utsago bara hdr10-content i hdr10+ container. Dvs metadatan är konstant.
Fysiskt finns det bara några tiotal filmer som har hdr10+. Och då måste du också investera i en spelare med stöd: PS5 har inte det, Sonys har inte det, oppo och reavon har inte det etc.
Youtube har stöd för formatet men den enda videon som folk verkar ha hittat är den som ligger uppladdad på hdr10+-kanalen. Ett en minuter långt demo 😅

Ljuset i slutet för tunneln för HDr10+ verkar vara Apple.
För några dagar sedan la de upp i princip hela utbudet på Apple TV+ och ITunes Store i hdr10+. (Undantag verkar vara Sonys filmer). Men det verkar råda lite oklarheter om de bara ”konverterat” DV på något sätt eller om de bara gör som amazon och kör hdr10 i en hdr10+ container.
Just nu kan man bara se det med 3e generations Apple TV dock. Funkar inte med inbyggda appar i TVn (fast lär väl komma snart).

Så att välja bort en TV för att den inte har HDR10+ känns inte som ett bra val IMHO!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

HDR10+ används i princip inte i praktiken någonstans.
...

Sedär, nu lär jag mig massor.

Jag tror jag blandar ihop HDR10 och HDR10+, vilket orsakar förvirringen. Jag har en massa HDR-filmer som inte är Dolby Vision, och många av dem är märkta HDR10. Dessa är alltså helt okej även med t.ex. en LG OLED? Hoppas verkligen det, då det verkar bli fyndchans på C2 under Black Friday nu!

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Sonys A95K i 55 tum reas nu med 10 laxar i rabatt, vilket är sjukt bra pris/prestanda om bara det absolut bästa duger. Vore kul med liknande rea på 65 tummaren.

Instämmer i varningen att köpa Samsungs motsvarighet, synd att många kommer missa det.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Såååå, vilken TV är bäst?
Hah sicket hästjobb!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Otroligt trevlig läsning, precis som förra året!

Är de nya EX panelerna mindre känsliga för att auto dimmas när statiska ikoner visas vid exempelvis sport eller är det väldigt olika för varje märke? Står lite o väger mellan A80J och C2an i 55" nämligen.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon325100:

Finns det någon bra förklaring till varför Samsung listas överst i samtliga kategorier/tabeller?
Borde inte tabellerna i artikeln alfabetiseras, även om nu Elgiganten/SweClockers har sin favorittillverkare?

Skall för övrigt tilläggas att Sony A95K oberoende har utsätts till marknadens bästa TV, detta i ett blindtest gjort utav nio stycken professionella yrkessamma videoexperter (jag vet, låter larvigt på svenska) som vilket även vidare kan bekräftas genom instrumentmätningar mot själva bildpanelen. Samsung S95B har ända sedan lanseringen varit en flopp och Samsung har inte direkt gjort något åt detta, istället i rak motsatthet ökat missnöjet hos sina kunder ytterligare genom mjukvaruuppdateringar som begränsar TV:ns prestanda, pick your favourite helt enkelt.

Sony A95K är jämförelsevis helt flawless.

Här är blindtestet, för den konsumentmedvetne: https://www.youtube.com/watch?v=RzjQH_4dbSo

All respekt till Laxpudding för det här arbetet (jag kollade inte ens om det var han som gjorde det här, jag bara tar förgivet) men ja jag ställer mig också rätt undrande. Jag förstår att man mäter olika saker men Rtings listar inte Samsung särskilt högt i deras tester vad jag kan se. LG verkar regera tronen ganska fritt från hot. Och ja då Sonys där som du pekar på. Verkar vara i identisk klass med tex C2 enligt Rtings. Om än snäppet bättre. Skillnaden är att C2 är betydligt mycket billigare. Personligen är det ingen tvivel vilken TV jag skulle ha köpt om jag köpte idag. Eller tänker jag helt fel? Vad missar jag med Samsung? Starkt ljus som jag ändå ställer ner för att det är för ljust?

En annan sak som jag kan känna är otroligt tråkigt är att CX som släpptes för 2 år sen står sig typ jämnbördig med C2 som iaf verkar vara goto TV för bästa Bang for buck på toppklassektionen. CX 65” tror jag gick ner till typ 12k på någon rea då om jag minns rätt. Så att köpa en TV för 18 lök idag som är av samma kaliber som en TV för mindre pengar för två år sen.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Thomas i mitt <3

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk

Mycket bra översikt och pedagogiskt beskrivet!

Permalänk
Medlem

Satt och valde mellan 707 eller 807. Känns spontant som att 5000:- eller mer för bara 1 sida extra ambiligt och den nya typen, är mycket pengar. Skillnaden verkar inte vara stor när det kommer till ljusstyrka.
Känns som att man ska sikta in sig på 707 ändå.

Det som inte togs upp är att Philips inte kan visa 120hz 4k om du inte kör i monitor läget på någon tv. Kör du konsol kan du inte få det alls vad jag verkar fatta det som.

Permalänk

Hej! Jo, ingen dom vet någon tv som är runt <43 och super small(under iaf 50mm?)

Mvh

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

All respekt till Laxpudding för det här arbetet (jag kollade inte ens om det var han som gjorde det här, jag bara tar förgivet) men ja jag ställer mig också rätt undrande. Jag förstår att man mäter olika saker men Rtings listar inte Samsung särskilt högt i deras tester vad jag kan se. LG verkar regera tronen ganska fritt från hot. Och ja då Sonys där som du pekar på. Verkar vara i identisk klass med tex C2 enligt Rtings. Om än snäppet bättre. Skillnaden är att C2 är betydligt mycket billigare. Personligen är det ingen tvivel vilken TV jag skulle ha köpt om jag köpte idag. Eller tänker jag helt fel? Vad missar jag med Samsung? Starkt ljus som jag ändå ställer ner för att det är för ljust?

Kortfattat, Sony A95K följer ST.2084 PQ EOTF klockrent i alla vanligt förekommande tonmappningsnivåer för statiskt HDR-innehåll, så som 1000 nits, 4000 nits, 10000 nits, Samsung S95B var för ljus med en överexponering längs hela registret (det är en absolut standard) vilket sida vid sida mot exempelvis A95K, C2 osv. framstod som ljusstarkare i en direkt jämförelse vid dess lansering, alla är väl helt överrens här att det var en marknadsstrategi från Samsungs sida då en ljusstarkare TV i första anblick ur konsumentens synvinkel är den bättre TV:n.

MEN, att överexponera den absoluta standarden avviker från referensbilden och den referensnivå som standarden är baserad på, vilket sammanfattningsvis resulterar i att den "ljussvagare" TV:n faktiskt har en bättre bild, en korrekt bild. LG regerar absolut ingen tron, dem är däremot störst inom marknaden med det bäst etablerade fotfästet, rent prestandamässigt vinner Sony, följt av Panasonic, sedan kommer Samsung. C2 är ej identiskt med A95K, A95K har en helt annan bildpanel, QD-OLED från Samsung, där C2 använder LG:s senaste WOLED/WRGB panel vid benämning 'EVO' och/eller 'WBE' där 'WBC' var föregående version, rent iterationsmässigt. Sony använder alltså en helt annan teknik, C2 är favoriten för spelare pga. LG:s alla spelimplementationer och den bildprocessering och prestanda som erbjuds vid spelade, om jag inte missminner mig så har C2:an även bäst kompatibilitet inom spelvärlden med alla dess förekommande format.

För film/serier rekommenderar jag Sony A95K, spelande LG C2, inte särskilt många som tittar på Panasonic.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xenedras:

Satt och valde mellan 707 eller 807. Känns spontant som att 5000:- eller mer för bara 1 sida extra ambiligt och den nya typen, är mycket pengar. Skillnaden verkar inte vara stor när det kommer till ljusstyrka.
Känns som att man ska sikta in sig på 707 ändå.

Det som inte togs upp är att Philips inte kan visa 120hz 4k om du inte kör i monitor läget på någon tv. Kör du konsol kan du inte få det alls vad jag verkar fatta det som.

Har ingen tyvärr ingen modern konsol att testa med. Däremot kört 807 mot datorn och då fungerar både monitorläget och spelläget för 4K/120 från dator. Man måste köra 3840x2160-timing från datorn då 4K/UHD-timing bara ger 60 Hz. Så kan vara en metadata/EDID-miss från Philips sida som borde gå att ordna enkelt.

Kör man spelläget fungerar VRR bättre men kommer att chroma subsampla bilden. Monitorläget ger perfekt chroma-matchning men då flimrar VRR.

Tänkte ta upp det där med en framtida artikel om att köra Philips som skärm till PC. Det är inte ett klockrent val pga av ovanstående.

Bra med headsup om så kan se om det går att få mer info om konsol-problem.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av osgorth:

Sedär, nu lär jag mig massor.

Jag tror jag blandar ihop HDR10 och HDR10+, vilket orsakar förvirringen. Jag har en massa HDR-filmer som inte är Dolby Vision, och många av dem är märkta HDR10. Dessa är alltså helt okej även med t.ex. en LG OLED? Hoppas verkligen det, då det verkar bli fyndchans på C2 under Black Friday nu!

Jadå absolut. Hdr10 är liksom basen som alla HDR-kapabla apparater klarar av.
Hdr10+ är Samsungs påhitt för att de vägrar Dolby Vision som är det de facto utbredda formatet vad det gäller förbättrad HDR.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag började med Samsung först och LG sedan enligt den enkla principen att börja med allra värsta och jobbigaste surdegarna så att jag har energi kvar 3-4 veckor senare när guiden ska bli något konkret. För Samsung och LG fajtas om att ha både det största och det allra rörigaste utbudet med alla undantag och specialare hit och dit. Sparade de enklaste utbuden till sist. Var väldigt skönt att arbeta så.

Sedan behåll jag ordningen eftersom den här ordningen faktiskt stämmer rätt bra med hur folk frågat efter varumärkerna de senaste årens guider. Tänkte att ingen kan väl få för sig att det är någon konspiration bakom att ordningen är fallande efter hur sabla rörigt utbud de har?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Banco:

All respekt till Laxpudding för det här arbetet (jag kollade inte ens om det var han som gjorde det här, jag bara tar förgivet) men ja jag ställer mig också rätt undrande. Jag förstår att man mäter olika saker men Rtings listar inte Samsung särskilt högt i deras tester vad jag kan se. LG verkar regera tronen ganska fritt från hot. Och ja då Sonys där som du pekar på. Verkar vara i identisk klass med tex C2 enligt Rtings. Om än snäppet bättre. Skillnaden är att C2 är betydligt mycket billigare. Personligen är det ingen tvivel vilken TV jag skulle ha köpt om jag köpte idag. Eller tänker jag helt fel? Vad missar jag med Samsung? Starkt ljus som jag ändå ställer ner för att det är för ljust?

En annan sak som jag kan känna är otroligt tråkigt är att CX som släpptes för 2 år sen står sig typ jämnbördig med C2 som iaf verkar vara goto TV för bästa Bang for buck på toppklassektionen. CX 65” tror jag gick ner till typ 12k på någon rea då om jag minns rätt. Så att köpa en TV för 18 lök idag som är av samma kaliber som en TV för mindre pengar för två år sen.

Det är inte så att ni kanske läser in för mycket i ordningen de listas? Ingenstans påstås listorna vara en ranking.

Tittar jag på listan ser den helt enkelt ut att lista tillverkarna efter populäritet/marknadsandel i Norden. (Kanske är omedvetet men det är spot on om det är det den gör iaf )

Man behöver ju inte hoppa till konstiga slutsatser om jäv helt utan anledning

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Clasito:

Otroligt trevlig läsning, precis som förra året!

Är de nya EX panelerna mindre känsliga för att auto dimmas när statiska ikoner visas vid exempelvis sport eller är det väldigt olika för varje märke? Står lite o väger mellan A80J och C2an i 55" nämligen.

Tycker PUS807 är precis som PUS806 med hur den dimmas ofta och synligt samt hur snabbt den utvecklar retention.

Var lite jobbigt att genomför mätningar på PUS807 för skärmsläckaren kickar igång enligt någon egen princip. Även om testmönstren verkligen ändras hela tiden går TV:n lik förbaskat ändå in i skärmsläckarläge. Fick gå fram och trycka på fjärrkontrollen för att inte långa mätningar skulle sabbas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Har ingen tyvärr ingen modern konsol att testa med. Däremot kört 807 mot datorn och då fungerar både monitorläget och spelläget för 4K/120 från dator. Man måste köra 3840x2160-timing från datorn då 4K/UHD-timing bara ger 60 Hz. Så kan vara en metadata/EDID-miss från Philips sida som borde gå att ordna enkelt.

Kör man spelläget fungerar VRR bättre men kommer att chroma subsampla bilden. Monitorläget ger perfekt chroma-matchning men då flimrar VRR.

Tänkte ta upp det där med en framtida artikel om att köra Philips som skärm till PC. Det är inte ett klockrent val pga av ovanstående.

Bra med headsup om så kan se om det går att få mer info om konsol-problem.

Enligt Philips är problemet ”löst” med en firmware uppdaterad för några månader sedan. Läst en hel del på AVforum och där säger dom att Philips anser att det är löst nu.
Här har du en som testat med konsol https://www.homecinemachoice.com/content/philips-55oled807-55...

Nu har jag inte någon next gen konsol heller. Datorn kommer kopplas direkt till tv’n men mest barnen som spelar. Tror dom överlever att bilden inte är perfekt. Hur många 3 och 5 åringar spelar Superpets och Pawpatrol i 4k 120fps på 65” oled 🤷‍♂️😂 Någon måtta får det ju vara.

Permalänk

Toppen, ska läsa på jobbet imorgon, på arbetstids så klart.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Inaktiv

Synd att man inte kan tumma ned, all objektiv bedömning/uppställning SKALL, alfabetiseras.

Artikeln blir färgad när man väljer vissa framför andra, skribenten kan omöjligen ana hur artikeln kommer mottas av alla olika läsare, dålig journalistik enligt min mening, helt enkelt, inget personligt, jag ser det objektivt, men här har man blandat in det subjektiva, farligt farligt, sponsrat är det dessutom, ni bör arbeta annorlunda.

Var det omöjligt att skriva artikeln i annan ordning menar du?
Finns inte copy/paste, så du kan skriva segmenten i oberoende/valfri ordning?