Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Ingen hastighetsökning i Wifi 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Jag har aldrig använt ett wifi som jag tyckte fungerade tillfredsställande... Men kanske kan få göra ett studiebesök hemma hos dig?

Min egen dyngrouter från Asus, xt8, är väl annars rätt okej. Men det är inte som kabel ändå.

Problemet med bra WiFi nät är ofta att klienterna är dåliga. Man kan köpa hur dyra trådlösa basstationer som helst, om klienten är skit, ja då blir det skit.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Nu vet jag inte om det påverkas, men vore tråkigt om de inte fortsätter sänka responstiden med varje generation.
Det är väl det som är mest intressant för de som spelar eller vill köra VR.
Sjunker det inte med WiFi 8 så måste man vänta på 9 och det lär väl dröja till 2032 säkert i så fall.

Jag antar att du syftar på latency vid trådlöst PCVR med tex Quest eller Pico.
Det går alldeles utmärkt och gick redan med AC "Wifi5" 9 av 10ggr.
Det är väll om man ska försöka ta världsrekord i rythmspel typ Beat Saber det inte duger.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Thor:

Problemet med bra WiFi nät är ofta att klienterna är dåliga. Man kan köpa hur dyra trådlösa basstationer som helst, om klienten är skit, ja då blir det skit.

Ja, så är det nog. Överlag är kvalitet inte prioriterat för nästan några nätverkskomponenter. Det "värsta" jag varit med om var hur hastigheten gick upp när jag bytte router. Låter kanske inte jättekonstigt, förutom att jag bytte från Bahnhofs router på en 100mbitlina och testade trådad hastighet! Den var alltså så klen att den inte klarade 100mbit ens, trots att det var den de skickade med.

Annars är min referens för klienter jobbdatorn från hp och pixel/Samsungs flaggskepp så de borde ligga hyffsat till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag antar att du syftar på latency vid trådlöst PCVR med tex Quest eller Pico.
Det går alldeles utmärkt och gick redan med AC "Wifi5" 9 av 10ggr.
Det är väll om man ska försöka ta världsrekord i rythmspel typ Beat Saber det inte duger.

Varenda millisekund gör skillnad när det kommer till den typen av användning.
Hjärnan gillar verkligen inte eftersläpningar, komprimerad eller suddig bild, speciellt inte i VR.
Bättre kvalité och bättre respons tid är viktiga faktorer när det kommer till att motverka illamående.

Men visst, alla är väl olika känsliga för detta. Finns ju till och med de som ser lokal hårdvara som helt onödig.
Jag skulle dock aldrig få för mig att skippa konsol/PC för streaming i nutid och med tanke på hur bra Stadia gick så tror jag faktiskt inte att en så stor andel av användare är så intresserade av det heller.

Bland annat WiFi behöver helt enkelt få bättre respons tid om man någon gång ska uppnå tillräckligt god prestanda för att kunna skippa kabeln eller till och med lokal hårdvara när det kommer till något som majoriteten av spelare skulle kunna tycka är godtagbart.

Men du kanske är på den nivån att du tror att man inte skulle kunna särskilja detta vid ett blindtest med eller utan kabel?
Då menar jag såklart inte med standard USB-C såsom Quest erbjuder, då även den lösningen har relativt låg bandbredd samt att USB-C(förutom kanske VirtualLink, då den är kopplad direkt till GPU) inte är optimerad för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Varenda millisekund gör skillnad när det kommer till den typen av användning.
Hjärnan gillar verkligen inte eftersläpningar, komprimerad eller suddig bild, speciellt inte i VR.
Bättre kvalité och bättre respons tid är viktiga faktorer när det kommer till att motverka illamående.

Men visst, alla är väl olika känsliga för detta. Finns ju till och med de som ser lokal hårdvara som helt onödig.
Jag skulle dock aldrig få för mig att skippa konsol/PC för streaming i nutid och med tanke på hur bra Stadia gick så tror jag faktiskt inte att en så stor andel av användare är så intresserade av det heller.

Bland annat WiFi behöver helt enkelt få bättre respons tid om man någon gång ska uppnå tillräckligt god prestanda för att kunna skippa kabeln eller till och med lokal hårdvara när det kommer till något som majoriteten av spelare skulle kunna tycka är godtagbart.

Men du kanske är på den nivån att du tror att man inte skulle kunna särskilja detta vid ett blindtest med eller utan kabel?
Då menar jag såklart inte med standard USB-C såsom Quest erbjuder, då även den lösningen har relativt låg bandbredd samt att USB-C(förutom kanske VirtualLink, då den är kopplad direkt till GPU) inte är optimerad för gaming.

Vid optimal och rätt konfiguration så menar jag att det krävs att man letar efter och vad för att se och märka skillnad.
Jag har kört kabelanslutet tidigare så jag vet skillnaden. Du får det att låta som att kabel är ett måste för annars får nybörjare illamående mm, men det är det inte jag menar att det krävs en avancerad användare för att se och märka skillnaden snarare.
Jag vet vad skillnaden är och jag föredrar att köra trådlöst. Jag kör Wifi6
Skillnaderna är mätbara men i praktiken knappt märkbara

Att köra en vr-shooter tex är inte alls som att köra en shooter med mus+tangentbord. Du hinner inte röra din kropp i ms-hastighet eller flytta ditt sikte lika snabbt som man gör med en mus.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Vid optimal och rätt konfiguration så menar jag att det krävs att man letar efter och vad för att se och märka skillnad.
Jag har kört kabelanslutet tidigare så jag vet skillnaden. Du får det att låta som att kabel är ett måste för annars får nybörjare illamående mm, men det är det inte jag menar att det krävs en avancerad användare för att se och märka skillnaden snarare.
Jag vet vad skillnaden är och jag föredrar att köra trådlöst. Jag kör Wifi6
Skillnaderna är mätbara men i praktiken knappt märkbara

Att köra en vr-shooter tex är inte alls som att köra en shooter med mus+tangentbord. Du hinner inte röra din kropp i ms-hastighet eller flytta ditt sikte lika snabbt som man gör med en mus.

Du ser alltså ingen mening med bättre prestanda alltså?

Det är inget måste för en nybörjare, men det skulle säkert sänka tiden för många när det gäller att få sina VR-legs. Samtidigt då som det skulle gynna alla.

Kan ju också vara så att spelen anpassar sig till utrustningen. Spel görs för att fungera bättre med sämre utrustning bara för att dyrare utrustning inte finns eller är ovanligare bland konsumenter. Tillexempel så skapas spel som är långsammare.
Lite som med konsol spel, där spel som är tänkta att rulla i 30FPS inte kräver så hög reaktionsförmåga.
Ett bra exempel där är God of War som kom först i 30 FPS och speltestades för det, när sedan 60FPS kom till PC/PS5 så vart spelet betydligt lättare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Du ser alltså ingen mening med bättre prestanda alltså?

Det är inget måste för en nybörjare, men det skulle säkert sänka tiden för många när det gäller att få sina VR-legs. Samtidigt då som det skulle gynna alla.

Kan ju också vara så att spelen anpassar sig till utrustningen. Spel görs för att fungera bättre med sämre utrustning bara för att dyrare utrustning inte finns eller är ovanligare bland konsumenter. Tillexempel så skapas spel som är långsammare.
Lite som med konsol spel, där spel som är tänkta att rulla i 30FPS inte kräver så hög reaktionsförmåga.
Ett bra exempel där är God of War som kom först i 30 FPS och speltestades för det, när sedan 60FPS kom till PC/PS5 så vart spelet betydligt lättare.

Ja klart prestanda är viktigare
Prestandan står datorn för och jag det kräver väll lite mer datorprestanda för att driva samma spel trådlöst på Quest 3 än vad det gör med ett native steamvr headset. Men det är ju bara ett problem om man ligger på gränsen. Det var mer ett problem förr. Man kan ju dessutom sänka i inställningarna hur man vill i PCVR spel precis som vanliga spel om ens hårdvara inte orkar med.

Hur VR-spel är anpassade har nog att göra med att det faktiskt är svårare att tex sikta manuellt lika snabbt än med att svepa en mus.
Man märker när man spelar VR-moddar av vissa spel att det kan vara lite orättvist, tex peakar man får man ett skott mot sig som träffar direkt medans i spel gjorde för vr så har inte fienden samma "auto aim". Kanske nått sånt, det har inget att göra med vad för utrustning man spelar med.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mörksuggan:

Och vart behöver jag vara för att uppnå 23 Gbit/s? När Banhof "bara" kan leverera 10 Gbit/s. Och dom är väl snabbaste i Sverige.

Man får uppfattning att åtta av tio swecare har tillgång till Bahnhofs 10/10gbit hastighet när man läser forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man får uppfattning att åtta av tio swecare har tillgång till Bahnhofs 10/10gbit hastighet när man läser forumet.

Jag har Telia 500/500 i lägenhet. Hade jag bott i hus och det fanns möjlighet, så varför inte.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Ja, så är det nog. Överlag är kvalitet inte prioriterat för nästan några nätverkskomponenter. Det "värsta" jag varit med om var hur hastigheten gick upp när jag bytte router. Låter kanske inte jättekonstigt, förutom att jag bytte från Bahnhofs router på en 100mbitlina och testade trådad hastighet! Den var alltså så klen att den inte klarade 100mbit ens, trots att det var den de skickade med.

Annars är min referens för klienter jobbdatorn från hp och pixel/Samsungs flaggskepp så de borde ligga hyffsat till.

Beroende på hur enheterna är hanterade så är det inte helt ovanligt att drivrutinerna inte är uppdaterade, eller att nätet garanterar att 20 år gamla enheter fungerar vilket givetvis degraderar hela nätet. För det är helt klart rimligt att försämra för alla, sålänge det garanterar att de där 5 uråldriga prylarna fungerar.

Men det är inte heller helt ovanligt att nätet i sig själv inte heller är riktigt där det behöver vara för att skapa bra förutsättningar för klienterna. Inte ovanligt att näten skapas efter någon form av best effort som utgångspunkt, med problem som följd, korridorsdesign "shudders".

Att designa bra trådlösa nät är inte helt enkelt av ett antal skäl, sen finns det tyvärr inte ett direkt äverflöd av personer som kan trådlöst i branschen.

Om man vill ha ett garanterat jobb, då ska man lära sig trådlöst. Ni kommer bada i möjligheter.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

wifi 7 och 8 handlar om pålitlighet och massa annat häftigt som framförallt är till professionella miljöer där du har en wireless controller. Klienter kan tex anslutas till flera AP samtidigt, köra flera kanaler (inte bara bonding), fler strömmar. Lägre latens, nere på fraktioner av ms, snabbare peering och onboarding (igen, tiodels ms)..

Inget hemanvändare kommer ha nytta av, men tex vi med 3000 AP i nätet..

Permalänk

Synd. 100gbit trådlöst hade varit smutt

Permalänk
Skrivet av Thor:

Beroende på hur enheterna är hanterade så är det inte helt ovanligt att drivrutinerna inte är uppdaterade, eller att nätet garanterar att 20 år gamla enheter fungerar vilket givetvis degraderar hela nätet. För det är helt klart rimligt att försämra för alla, sålänge det garanterar att de där 5 uråldriga prylarna fungerar.

Men det är inte heller helt ovanligt att nätet i sig själv inte heller är riktigt där det behöver vara för att skapa bra förutsättningar för klienterna. Inte ovanligt att näten skapas efter någon form av best effort som utgångspunkt, med problem som följd, korridorsdesign "shudders".

Att designa bra trådlösa nät är inte helt enkelt av ett antal skäl, sen finns det tyvärr inte ett direkt äverflöd av personer som kan trådlöst i branschen.

Om man vill ha ett garanterat jobb, då ska man lära sig trådlöst. Ni kommer bada i möjligheter.

Um.. ja jo jag håller ju med dig, även om det inte var så starkt relaterat till trådad hastighet.
Dock bör wifi 8 avhjälpa många trådlösa bekymmer, då det synnerligen inte är ovanligt att man får sämst hastighet och vid närmare inspektion visar det sig att telefonen bestämt sig för att ansluta till 2.4ghz från routern på ANDRA sidan huset. Istället för 5ghz i rummet bredvid.
Detta är en av anledningarna till att jag inte fattar hur flertalet populära meshlösningar kan vara populära, då de har samma ssid på alla frekvenser. Vilket egentligen inte borde spela någon roll men i praktiken betyder att du som användare är fucked då dina enheter hälften av gångerna kommer ligga kvar och krama fel AP.
Fruktansvärt korkat.

Permalänk
Skrivet av KAD:

Det kan du inte eftersom det är fråga om länkhastigheter utan hänsyn till overhead, inte nyttodata.

Förutom det: Några decimeter från din 8T/8R AP med en 8T/8R-kapabel klient (i praktiken en annan 8T/8R AP), med tillräcklig CPU för att generera/sänka last i den hastigheten, alternativt trådade enheter för att generera/sänka last på trådade interface som klarar den bandbredden.

Det kommer antagligen tillverkas ytterst få modeller som har snabbare trådade interface än 10 Gb/s och 4T/4R-radio. Och de kommer så klart inte att vara avsedda för att använda en enda samtidig klient och definitivt inte på avstånd där man når den högsta möjliga kodningen. Notera att 10 Gbit/s/s ethernet är full duplex, medan WiFi inte är det, så den hastigheten skulle eäcka rätt långt även för 8T8R vid symmetriskt användande.

Som påpekats ovan är internetanslutningen irrelevant i sammanhanget, om man nu inte ska prata med internet då. Men då s sitter ju flaskhalsen där, inte i WiFi:t.

Vad är 8T/8R? Vi är inte alla kunniga inom nätverk.