Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppe1990:

Vad är skilladen på TCL 98P745 ( 1034857 NoN ) och TCL 98T8B ( 1034369 NoN ) ?
Same but different?

98P745 https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034...
98T8B https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98t8b/10343...

Edit: Ah okej, så en sämre variant kort och gott.

Yes, P745 är en äldre och C655 är nyare och en bättre modell, likt mer ljusstyrka. Jag skulle säga att ställer man dem på samma ljusflöde och kör dem bredvid varandra är det antagligen ingen enorm skillnad i bildkvalitet. Vill man ha distinkt skillnad i fråga om bildkvalitet behöver man kliva till de tidigare nämnda bättre modellerna likt C805 och C765.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rgolsson:

en annan sak, varför hittar man MQLED80 på TCL hemsida men inte MQLED85 :S

TCL:s egna sida speglar i första hand TCL nordics val av modeller och deras val av beteckningar. Butikerna kan köpa från andra regioner och även välja att själv ändra beteckningar på samma modeller, dvs att sätta andra etiketter på chassit och trycka en annan kartong. Därför finner man inte alla TCL-beteckningar på TCL hemsida vid alla tillfällen. Det blir godtyckligt vad som listas på hemsidan och vad som sedan säljs.

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en LG OLED65B7V från 2018, gör man bort sig totalt om man byter till denna TV?

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jeppe1990:

Sitter idag på en LG OLED65B7V från 2018, gör man bort sig totalt om man byter till denna TV?

Beror på vad du jämför. Olika TV är bra på olika saker och alla använder sina TV för olika saker.

Storleken är en väldigt skillnad. De här enklare modellerna är inte särskilt ljusstarka i sig men de kan i alla fall klå en B7:a när det handlar om att exempelvis titta på ishockey. Ska du spela spel fungerar inte 4K/120 och VRR på en så gammal TV som B7.

Men om du pratar om filmbilden med svärtan och detaljnärvaron, särskilt vid HDR, finns det stor risk för att det blir betydligt sämre. Reflexfiltret är bättre på B7:n och du har inte alls samma besvär med vinklar eller att en 98 LCD på nära håll ofta har en låg uniformitet. Bilden kommer skifta över ytan.

Det finns många ägare av äldre OLED som inte använder TV:n på på det sätt där en OLED frodas utan är mer som skvalbox och då kanske det är sak samma att man tappar kvaliteten? Alla är olika.

Vill du ha både storleken och ersätta en OLED med 98 tum av snarlik bildkvalitet behöver du sikta på något likt 98C855 eller 98X955 där du börjar få kontrastnivåer och svärta som närmar sig en OLED.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att hänga med utifall TCL 98T8B klarar 4kr/120 eller 144hz som de säljer in. 240hz står tydligt att det enbart är FHD 1080p.

Det som gör att jag blir skeptisk är förstås ovan plus att den då saknar FALD och låg ljusstyrka. Sitter idag på en mindre 55 oled som blir utbytt. Har en 65a mini led som ersätter oled:en och denna tänkte jag ha som fet tv i vardagsrummet men mycket beslutsångest.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av olbu:

Jag har svårt att hänga med utifall TCL 98T8B klarar 4kr/120 eller 144hz som de säljer in. 240hz står tydligt att det enbart är FHD 1080p.

Det som gör att jag blir skeptisk är förstås ovan plus att den då saknar FALD och låg ljusstyrka. Sitter idag på en mindre 55 oled som blir utbytt. Har en 65a mini led som ersätter oled:en och denna tänkte jag ha som fet tv i vardagsrummet men mycket beslutsångest.

4K/144-kapacitet är standard på TCL:s 120 Hz-modeller sedan ett par år tillbaka. Nu är 144 Hz (och 1080p/240) i praktiken endast intressant om du ska spela med PC på TV:n, men det kanske du ska?

Vilken 65-tums mini-LED har du? T8B-modellen är verkligen på basnivån i fråga om kvalitet så det du får är främst en större men kanske också märkbart sämre bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

4K/144-kapacitet är standard på TCL:s 120 Hz-modeller sedan ett par år tillbaka. Nu är 144 Hz (och 1080p/240) i praktiken endast intressant om du ska spela med PC på TV:n, men det kanske du ska?

Vilken 65-tums mini-LED har du? T8B-modellen är verkligen på basnivån i fråga om kvalitet så det du får är främst en större men kanske också märkbart sämre bild.

Jaha det var som sjutton, tanken är att game:a lite så fort jag får tag i hdmi 2.1 kort.
Polaren har en TCL 85p745 och finner ingenting om att den orkar mer än 4k60, ps5an kör 1440p med 120 samt 4k60. Ps5an är förstås inte optimal men djupare än så testade vi inte.

Min 65a är Samsung QN95BA, köpte bättre kvalité över storlek men var bra häftigt med en 85a. Störde mig inte enormt på svärtan och resterande var ok ändå tyckte jag.

Hade förstås önskat att 85an/98an från TCL hade haft FALD som förbättrat lite men vet man ens antal zoner den som varit på tal tidigare här? 200,400 eller 2000 kanske?
Ursäkta att jag spånar vidare i olika stycken. Svårt att sova..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av olbu:

Jaha det var som sjutton, tanken är att game:a lite så fort jag får tag i hdmi 2.1 kort.
Polaren har en TCL 85p745 och finner ingenting om att den orkar mer än 4k60, ps5an kör 1440p med 120 samt 4k60. Ps5an är förstås inte optimal men djupare än så testade vi inte.

Min 65a är Samsung QN95BA, köpte bättre kvalité över storlek men var bra häftigt med en 85a. Störde mig inte enormt på svärtan och resterande var ok ändå tyckte jag.

Hade förstås önskat att 85an/98an från TCL hade haft FALD som förbättrat lite men vet man ens antal zoner den som varit på tal tidigare här? 200,400 eller 2000 kanske?
Ursäkta att jag spånar vidare i olika stycken. Svårt att sova..

98-tummarna av basmodellerna ges alltid (än så länge i alla fall) 120 Hz-panelen (som också klarar 4K/144 och DLG för 1080p/240), 4 st. HDMI istället för 3 st. samt som det verkar ett bättre reflexfilter jämfört med de mindre modellerna.

C7-serien har typiskt 120 Hz-paneler från början, så det är C6 och P-serien som är 60 Hz-modeller, förutom i 98 tum då.

Samsungs QN95 är betydligt bättre, man behöver nå till TCL:s X955 eller C855 för att nå motsvarande kvalitet.

98:orna av de enkla modellerna har ingen FALD. För de modeller som har FALD brukar exempelvis www.flatpanelshd.com lista den siffran i sin databas. Kruxet med är att det förekommer att modellerna med alternativa namn inte alltid är exakt samma. TB8 så som den säljs i UK, DE och även i SE verkar till exempel vara C655 fast med 120 Hz-panel även i 85 tum och mindre.

Permalänk
Medlem

laxpudding,

Om man jämför dessa 2

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

hittar ingen info om qled780
Känner bara att Qled870 har högre siffra bör vara bättre men verkar ju inte som det

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rgolsson:

laxpudding,

Om man jämför dessa 2

hittar ingen info om qled780
Känner bara att Qled870 har högre siffra bör vara bättre men verkar ju inte som det

Det är 2023-modellerna som TV-guiden listar

QLED780 = C645 som då är som 2024-modellen C655/C655ProT8B/QLED810 fast med lägre ljusstyrka. 60 Hz.

QLED870 = C745 som då är som 2024-modellen C805/C755/MQLED80 fast med sämre FALD (men i alla fall en FALD) och lägre ljusstyrka relativt C805. 120 Hz från början.

C745 är det bättre valet än modellerna som har sitt bas i C6-serien. Samtidigt steget sämre än C805.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är 2023-modellerna som TV-guiden listar

QLED780 = C645 som då är som 2024-modellen C655/C655ProT8B/QLED810 fast med lägre ljusstyrka. 60 Hz.

QLED870 = C745 som då är som 2024-modellen C805/C755/MQLED80 fast med sämre FALD (men i alla fall en FALD) och lägre ljusstyrka relativt C805. 120 Hz från början.

C745 är det bättre valet än modellerna som har sitt bas i C6-serien och då steget sämre än C805.

Okej,

blir nog en C745 då, så får man se nästa Black week vad som kommit då

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z68-V GEN3 Processor: Intel Core i7 3770K @ 4,3GHz Kylning: Corsair H60 Minne: Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE Grafik: MSI GeForce GTX 970 Hårddiskar: Corsair SSD Force GT 120GB Nätagg: Fractal Design Newton R2, 1000W Chassie: NZXT Phantom Röd Os: Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag införskaffade en TCL 98T8B (aka 98C655) på Netonnet i lördags. Hittills är jag mer än nöjd och enligt mig är det väldigt mycket TV för 20k.

Som andra påpekat handlar det väl dock såklart mycket om vad man kommer ifrån och vilka förväntningar man har. Jag har nu bytt från en äldre 720p-projektor med 90" duk. Den bjöd varken på någon direkt skärpa eller ljusstyrka vilket innebar att det behövde vara helt mörkt i rummet o.s.v.

För mig är det en enorm skillnad jämfört med tidigare och jag kan nu njuta av en stor och klar bild, trots dagsljus och gardiner uppe eller lampor tända på kvällen.

Blev lite nervös gällande att FALD saknas men jag kan inte säga att det är ett problem för mig. Har kört något test på Youtube och tyckte inte att det såg alls dåligt ut. Jag kan dock ana att bakgrunden inte är helt svart samt lite "flammig", framförallt på den vänstra nedre delen av skärmen. Tur att man inte är van vid bättre grejer antar jag...

Stort tack till alla och framförallt @Laxpudding som engagerar sig och bidrar i dessa trådar. Det är guld värt!

Permalänk

Bara jag som finner det lurt hur nästan alla TCL tv:ar som Elgiganten och andra elektronik butiker gick upp i pris någon månad innan Black week så dom sedan kunde sänka priserna igen

Permalänk
Medlem

Hej alla och tack för alla smarta kommentarer.
Jag är så kluven och osäker på om jag gjorde fel :/

Jag beställde TCL 98T8B från WH och jag får den imorgon (onsdag) och är nu efter jag har läst era kommentarer lite osäker om jag ska be transportören att köra tillbaka tv???

Är den något att ha?

Jag kommer från en äldre Samsung UE65F6475SB som jag vill uppgradera till något större och bättre men är nu extremt osäker.
@Laxpudding har du något expertråd snälla?

Edit: vad ska man välja istället i sånna fall? Budget ca 20K.

Edit2: Jag köper egentligen tv:n till nya bostaden som jag flyttar till i februari. Tv:n kommer således stå ouppackat tills nya bostaden.
Skulle man ha väntat in mellandagsrean kanske?

//Selle

Permalänk
Medlem

Har lagt ner så mycket tid på TCLs olika modeller och namn så att jag skulle kunna börja jobba i närmaste Power-butik.

Det jag läst mig till är att Qled 870 aka C745 är den modellen som flera enligt reddit säger att du "minst" måste ha för att få en vettig tv. Sen är det givetvis olika preferenser och ramar men det ger oss åtminstone en liten vägledning i TCL-djungeln.

Jag har hittat en C845 i Tyskland som jag är sugen på men då är det deras "X1" variant med den sämre processorn än den Pentonic som sitter i 805an...

Får se vad det blir men kommer avvakta till nästa vecka och se om det dyker upp nåt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Selle78:

Jag kommer från en äldre Samsung UE65F6475SB som jag vill uppgradera till något större och bättre men är nu extremt osäker.
@Laxpudding har du något expertråd snälla?

I grunden köper du 2024-versionen av den TV du redan har. Ja, den är mycket större, har 120 Hz-funktioner och vad som på pappret är ett bättre reflexfilter. Förmodligen mer ljusstyrka. Det är dock ingen distinkt skillnad och beroende på hur man önskar förbättringar kan det som tidigare i tråden vara en besvikelse. Fel TV för rätt pris.

Där är 2023-modellen C745/QLED870 en definitiv skillnad mot det bättre men särskilt dess 2024-efterföljare C805/C755/MQLED80 och rimligen 2025-modellen C765/MQLED85, är en helt ny nivå mot vad du har.

Detta är TCL-modellerna som lyfter en från gärdsgårdsligan av TV-apparater. Inser man att nivån man siktade på var för låg från början då är detta uppköpet.

Skrivet av Akrobaten:

Det jag läst mig till är att Qled 870 aka C745 är den modellen som flera enligt reddit säger att du "minst" måste ha för att få en vettig tv. Sen är det givetvis olika preferenser och ramar men det ger oss åtminstone en liten vägledning i TCL-djungeln.

Jag har hittat en C845 i Tyskland som jag är sugen på men då är det deras "X1" variant med den sämre processorn än den Pentonic som sitter i 805an...

Yes, jag har tjötat om detta som "över strecket" i många år i TV-guiden. TCL C745/QLED870 och uppåt. Då lyfter man upp nivån. Jag skullle säga att C805/MQLED80 är så mycket bättre så när priserna är nära väljer man den senare.

C845 kommer vara en distinkt förbättring på alla punkter. Då tar du klivet från gärdsgårdsligan till slutspelet. Jag är inte hundra på vad detta med processorn skulle innebära? Om det handlar om kapaciteten hos Android/googleTV så är det i vilket fall bara en tidsfråga innan man behöver ersätta dem båda med annan lösning. Och du kan när som helst ersätta det med valfritt annat system.

Köper du en TV med sämre reflexfilter, lägre ljusstyrka, sämre kontrast så är du fast med de egenskaperna tills du köper en helt ny TV.

Permalänk

En fråga om 85c845x2, finns den nyare versionen c845x2 att köpa i Sverige eller heter den något annat?
Någon som testat den ?

Mvh Henrik

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hinken1973:

En fråga om 85c845x2, finns den nyare versionen c845x2 att köpa i Sverige eller heter den något annat?
Någon som testat den ?

Mvh Henrik

C845 är 2023-modellen. 2024-Efterföljaren heter C855 och är lite bättre på det mesta men i grunden snarlik nivå.

Oklar på vad X2 skulle tillföra för betydelse i praktiken. Har du någon vettigt exempel? Ofta är detta endast olika beteckningar som i de här kaninhålen av diskussioner blåses upp till något viktigt när det i själva verket endast är normala ändringar av komponenter av tillverkningsmässiga skäl.

Permalänk
Medlem

Vad tycker vi om "98P745" som säljs på NoN 20K?
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034...

Är den bättre än 98T8B (C655)?
@Laxpudding
Du nämner att C745 är bättre än C655 men P745:an då?

C745 finns att köpa för 15K men då "bara" 85", alltså 85C745 på ELON.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Selle78:

Vad tycker vi om "98P745" som säljs på NoN 20K?
https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034...

Är den bättre än 98T8B (C655)?
@Laxpudding
Du nämner att C745 är bättre än C655 men P745:an då?

C745 finns att köpa för 15K men då "bara" 85", alltså 85C745 på ELON.

P745 är den sämsta av dem. Som upprepat i tråden (tror jag, upprepar mig i många trådar ) är P7-serien är budgetversionen, tjockare chassi och lägre ljusstyrka jämfört med C6-serien.

Nu är nog skillnaden inte superstor, det är ungefär samma. Förmodligen har C655-varianterna mer ljusstyrka vilket utan FALD är på gott och ont eftersom allt man har är panelkontrasten för svärtan och då är svärtan relativ till ljusstyrkan.

Vill man köpa bättre, vill man lyfta sig från träsket som diskuteras här: C745 och efterföljarna, allra helst till C805/C755-nivån.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Greven78:

Spännade, men vad är det för modell c805 c845 c855 ?

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

C845 är 2023-modellen. 2024-Efterföljaren heter C855 och är lite bättre på det mesta men i grunden snarlik nivå.

Oklar på vad X2 skulle tillföra för betydelse i praktiken. Har du någon vettigt exempel? Ofta är detta endast olika beteckningar som i de här kaninhålen av diskussioner blåses upp till något viktigt när det i själva verket endast är normala ändringar av komponenter av tillverkningsmässiga skäl.

Verkar bara vara pentonic 700 uppgraderad, finns nog inte i Sverige.
Tack för bra svar och trevligt forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinken1973:

Det där är C855, enom skillnad mot P745

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hinken1973:

MQLED85 = C765 (2025) och alltså ersättaren till C805/C755/MQLED80 som främst adderar ljusstyrka verkar det som.

C845 (2023) och C855 (2024) är betydligt bättre modeller på alla sätt.

Permalänk
Medlem

Intressant läsning och kul att se så många engagera sig!

Jag är väldigt... amatörmässig i detta. Men det jag ser många skriver och när jag söker är det MiniLed som gäller. Hurså? Det jag läst tidigare har varit Oled som varit "the shit". HAr det ändrats? Skall också köpa ny tv, 75-83" men vet inte vilken jag ska gå eller vilket märke. Men varit helt inställd på OLED. Kanske jag inte ska vara efter vad jag läst här?

Exempelvis rekommenderas denna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muli:

Intressant läsning och kul att se så många engagera sig!

Jag är väldigt... amatörmässig i detta. Men det jag ser många skriver och när jag söker är det MiniLed som gäller. Hurså? Det jag läst tidigare har varit Oled som varit "the shit". HAr det ändrats? Skall också köpa ny tv, 75-83" men vet inte vilken jag ska gå eller vilket märke. Men varit helt inställd på OLED. Kanske jag inte ska vara efter vad jag läst här?

Exempelvis rekommenderas denna.

Det handlar inte om "the shit"

Det handlar om att välja TV efter behov. Och plånbok. En 97-tums OLED är överlägsen de modeller som denna tråd diskuterar. Så den är fortfarande the shit. En 97 tums OLED har däremot listpriser på ca 290 000 kronor, "oh shit!". Så samma bildstorlek för en månadslön snarare än en årslön ifall man kan acceptera andra förutsättningar på den billigare modellen.

En 55-tums OLED är fortfarande överlägsen de modeller som diskuteras flitigast här. Vissa TCL-modeller når betydligt högre i ljusstyrka men är forfarande sämre eller i bästa fall (C845, C855) jämförbar med OLED på andra vis. Däremot kan priserna närma sig när storleken krymper. Det finns väldigt få anledningar till att välja en C805/QLED80 om man får en OLED för samma pris. Skulle kanske vara för den högre ljusstyrkan men allting annat är påtagligt sämre.

Permalänk
Skrivet av hinken1973:

Någon som testat den ?

Mvh Henrik

Jag köpte x2-varianten på 75” från Netonnet i våras! Det står tydligt x2 på modellnumret på kartongen, så man kan alltid åka till Netonnet och kika. Är otroligt nöjd iaf, kanon-TV!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det handlar inte om "the shit"

Det handlar om att välja TV efter behov. Och plånbok. En 97-tums OLED är överlägsen de modeller som denna tråd diskuterar. Så den är fortfarande the shit. En 97 tums OLED har däremot listpriser på ca 290 000 kronor, "oh shit!". Så samma bildstorlek för en månadslön snarare än en årslön ifall man kan acceptera andra förutsättningar på den billigare modellen.

En 55-tums OLED är fortfarande överlägsen de modeller som diskuteras flitigast här. Vissa TCL-modeller når betydligt högre i ljusstyrka men är forfarande sämre eller i bästa fall (C845, C855) jämförbar med OLED på andra vis. Däremot kan priserna närma sig när storleken krymper. Det finns väldigt få anledningar till att välja en C805/QLED80 om man får en OLED för samma pris. Skulle kanske vara för den högre ljusstyrkan men allting annat är påtagligt sämre.

Intressant, ja för egen del var det frågan om denna från netonnet när dne kosta 20k men valde att vänta på BF. Kanske ett misstag, men då är jag kanske inte helt fel på det. Har du tips på vad man bör kolla på för 75-83"?

Tack för utvecklande svaret, uppskattas. Då är kanske fortfarande oled aktuellt för mig har en LG55" OLED B variant och är otroligt nöjd, köpt för 4-5 år sen för 10k... Men känner den e för liten bara, annars hade jag aldrig viljat byta.

Permalänk
Medlem

Har någon möjligtvis köpt TCL 98MQLED85/C765?
Vore onekligen intressant att höra!
När jag upptäckte den så tyckte jag den på pappret verkade tillräcklig, men specifikationer är långt ifrån allt.
Dessutom undrar jag hur väl den klarar äldre material så det åtminstone är bra att se på (utan mycket "snö").