Samlingstråd LG OLED 2023 (A3/B3/C3/G3/Z3)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns dock också flera exempel där folk fått inbränning på OLED som används till mycket produktivitet och så. T ex Linus hos LTT, och Tim hos Monitors Unboxed (video här). Den sistnämnda började se burn in efter 3 månader, men det är ett worst-case. Men att det började märkas efter 3 månader känns ändå illa; det var efter runt 650-750 timmars användning.
Det är illa nog att jag som OLED-fan vad gäller TV inte känner mig redo att byta på desktop, även nu när det finns bra deals.

Tims resultat tycker jag snarare vittnar om att inbränningar inte är ett stort problem. Det är ett worst-case scenario där det ändå inte är så farligt (alltså, jag hade inte själv velat ha det på min skärm, men det går att leva med). Dessutom är det lätt att minska risken avsevärt: Ställ ner ljusstyrkan, spendera inte timmar med två kontrasterande fönster sida vid sida över hela skärmen, mixa användningen och var du placerar fönster, göm aktivitetsfältet, rotera bakgrundsbilden på skrivbordet, använd skärmsläckare...

Det är inte så stora uppoffringar man behöver göra för att det ska bli mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Tims resultat tycker jag snarare vittnar om att inbränningar inte är ett stort problem. Det är ett worst-case scenario där det ändå inte är så farligt (alltså, jag hade inte själv velat ha det på min skärm, men det går att leva med). Dessutom är det lätt att minska risken avsevärt: Ställ ner ljusstyrkan, spendera inte timmar med två kontrasterande fönster sida vid sida över hela skärmen, mixa användningen och var du placerar fönster, göm aktivitetsfältet, rotera bakgrundsbilden på skrivbordet, använd skärmsläckare...

Det är inte så stora uppoffringar man behöver göra för att det ska bli mycket bättre.

Precis så. Jag har i princip endast ändrat mitt användande med två åtgärder. Jag gömmer aktivitetsfält och ikoner på skrivbordet, jag har aktiverat skärmsläckare. Jag har aldrig kört extremt ljusstarkt på skrivbordet ändå så på den delen är det som förr (förutom spel och mediekonsumtion i HDR). Och helt ärligt är det skönt att gömma aktivitetsfältet, numera stör jag mig när den syns konstant.

Har en C2 42" som använts flitigt i 2,5 år med olika användningar, CAD, ordbehandling och spel/media. Ingen tillstymmelse till inbränning än.

Permalänk
Bildexpert 📺

Permanenta inbränningar är en fråga om riskbeteende. Kan man hantera sitt beteende, likt att inte pusha högsta möjliga i ljusstyrka i dagarna ända, går det uppenbarligen att hålla en OLED problemfri i flera år. Vill man kunna köra på helt fritt och kunna köra ljusstyrka intensivt och länge finns det annan teknik som är lämpligare.

Permalänk
Medlem

Även om man får Burn In är det inte säkert det är märkbart på mer än testslides. RTINGs kör ju det värsta möjliga scenariot för att framkalla så mycket slitage som möjligt och även runt 10k timmar/månad 16 är det inte speciellt märkbart förutom vid 50% grått på en C2a.
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled#:~:text=border%2...

Kollar man 3h om dagen så kommer man upp i drygt 1000h på ett år. Med lite varierat innehåll och med "lagom" ljusstyrka bör en WOLED hålla närmare 10år utan märkbar inbränning.

Edit.
Man kan också jämföra C2 med C1 och se att utvecklingen har gått framåt. Inte nog med att C2 har mycket mindre Burn In men den är också lite ljusstarkare i SDR. Mellan dem här generationerna introducerades WBE-paneler som skulle vara effektivare och ge mer livslängd. C1 är ändå en generation där man redan då tyckte Burn In var ett minne blott eftersom den i sin tur var mycket mer motståndskraftig än C7/C8 generationerna.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

...och man kan också addera att vill man pusha mycket ljus är en LCD knappast immuna de heller. Rtings test (video finns på deras YT-kanal) visar att flera LCD-modeller med tiden får andra problem med utbrända lysdioder, sprickor och fläckar i lightguide-filter och liknande problem. Vad jag ser på publika displayer som går dagarna i ända är typiskt sådana fel och de felen är supertydliga. En inbränning smyger sig gradvis på under en lång tidsperiod.

Bara att följa frågorna i forumet där någon med en LCD som efter ibland endast ett par år har trasiga lysdioder och bilden är i princip förstörd. Och de kanske inte ens har gjort något fel med sitt användarbeteende, utan lysioderna dog plötsligt av sig själv efter tre år och två månader.

Vill man brassa på för fullt är G3 och G4 det bättre valet med MLA för högre ljusstyrka och bättre kylning för uthållighet plus då fem års garanti. Någonstans har i alla LG gjort ett affärsmässigt beslut att de kan räkna hem en vinst på att folk kör sin G-modell lite som de vill. Så kanske de behöver byta panel på garanti åt någon som kör sin G som om det vore ett folkrace varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det finns dock också flera exempel där folk fått inbränning på OLED som används till mycket produktivitet och så. T ex Linus hos LTT, och Tim hos Monitors Unboxed (video här). Den sistnämnda började se burn in efter 3 månader, men det är ett worst-case. Men att det började märkas efter 3 månader känns ändå illa; det var efter runt 650-750 timmars användning.
Det är illa nog att jag som OLED-fan vad gäller TV inte känner mig redo att byta på desktop, även nu när det finns bra deals.

Just LTT hade (iaf i den videon jag sett) gått in i servicemenyn och stängt av ABL och pixel cleaning

Han kallade det för ’sandpapper’ om jag minns rätt

Oklart om jag respekterar hans åsikt i den här frågan efter det

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Just LTT hade (iaf i den videon jag sett) gått in i servicemenyn och stängt av ABL och pixel cleaning

Han kallade det för ’sandpapper’ om jag minns rätt

Oklart om jag respekterar hans åsikt i den här frågan efter det

ASBL (TPC) måste man ju typ stänga av på modeller före C2 eftersom LG vägrat fixa problemen som uppstår med det.
Jag hade det på i över ett år, men fy fasen vad störande det var. Flera TV-serier blev typ omöjliga att se, och när det varit en mörkare scen några minuter brukade jag dra upp menyerna för att se om det verkligen skulle vara så mörkt, eller om TV:n buggat ur nu igen, och dragit ner ljusnivån i botten för att "undvika inbränning" när bilden redan var under 1 nit till att börja med.

Ännu jobbigare var det när jag spelade Celeste på den, fick utan överdrift byta till nåt ljust var 4:e-5:e minut för att kunna spela vidare, annars blev det för mörkt för att se vad jag gjorde; det var där jag valde att stänga av det.
Spelet har inte ens en GUI som kan bränna in.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

ASBL (TPC) måste man ju typ stänga av på modeller före C2 eftersom LG vägrat fixa problemen som uppstår med det.
Jag hade det på i över ett år, men fy fasen vad störande det var. Flera TV-serier blev typ omöjliga att se, och när det varit en mörkare scen några minuter brukade jag dra upp menyerna för att se om det verkligen skulle vara så mörkt, eller om TV:n buggat ur nu igen, och dragit ner ljusnivån i botten för att "undvika inbränning" när bilden redan var under 1 nit till att börja med.

Ännu jobbigare var det när jag spelade Celeste på den, fick utan överdrift byta till nåt ljust var 4:e-5:e minut för att kunna spela vidare, annars blev det för mörkt för att se vad jag gjorde; det var där jag valde att stänga av det.
Spelet har inte ens en GUI som kan bränna in.

Helt riktigt, TPC och GSR måste deaktiveras på C2 och tidigare för att bli användbara som skärmar. Det pumpas för mycket ljus upp och ner annars.

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min G4. Jag hade lite problem med ljudet till min gamla Yamaha receiver över ARC.

Först uppdaterade jag TVn till sista version
Sen köpte jag ny HDMI-kabel (8k)
Och till slut beställde jag en ny receiver, eftersom TV-ljudet är sisådär.

Sen igår insåg jag att Spotify connect inte heller funkar så då började jag koppla in alla sladdar på nytt. Och då plötsligt började ARC fungera 😅.

Får nog returnera den nya receivern

Permalänk
Medlem

Står här i valet och kvalet. Sitter med en B2 där man har bytt ut skärmen 2 ggr på grund av inbränningar och de berodde mest på grund av Disneys logga innan jag gick över till Disney appen. Men även i mitten av skärmen gult blir grönt, blir så löjligt när Tre kronor spelar, spelare som befinner sig i mitten på skärmen har gröna tröjor. Så jag vet att jag måste byta, Just nu finns t ex C4 för 13990 . Vet ej om de kommer att sänka ännu mer, men frågan är om man vågar sig på OLED igen. Ska man nöja sig med näst bästa och satsa på Qled? Jag brukar inte nöja mig med näst bästa, jag vet hur bra bilden är på LG:s skärmar när de är nya, men familjen retar en som fan typ jaha hur länge dröjer det innan första inbränningen?

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Står här i valet och kvalet. Sitter med en B2 där man har bytt ut skärmen 2 ggr på grund av inbränningar och de berodde mest på grund av Disneys logga innan jag gick över till Disney appen. Men även i mitten av skärmen gult blir grönt, blir så löjligt när Tre kronor spelar, spelare som befinner sig i mitten på skärmen har gröna tröjor. Så jag vet att jag måste byta, Just nu finns t ex C4 för 13990 . Vet ej om de kommer att sänka ännu mer, men frågan är om man vågar sig på OLED igen. Ska man nöja sig med näst bästa och satsa på Qled? Jag brukar inte nöja mig med näst bästa, jag vet hur bra bilden är på LG:s skärmar när de är nya, men familjen retar en som fan typ jaha hur länge dröjer det innan första inbränningen?

Skärmen utbytt två gånger under typ två år? Det ska vara omöjligt om inte TVn går 24/7 i vivid mode.

Köp definitivt inte OLED igen om TVn i övrigt inte är defekt som skulle kunna bidra till att panelen degraderas så snabbt. Har LG verkligen felsökt TVn ordentligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

13024kr på lg.com ink rabatt kupong bli medlem

Visa signatur

OLED55C35LA.AEU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Skärmen utbytt två gånger under typ två år? Det ska vara omöjligt om inte TVn går 24/7 i vivid mode.

Köp definitivt inte OLED igen om TVn i övrigt inte är defekt som skulle kunna bidra till att panelen degraderas så snabbt. Har LG verkligen felsökt TVn ordentligt?

Det är nog B1 klantigt av mig . Så den har några år på nacken, men dock ändå 2 ggr har de bytt ut skärmen på garanti, andra gången var det tur att jag köpte tv:n via HiFi klubben och hade 1 år längre garanti. Kanske finns en anledning varför HiFi klubben inte längre säljer LG:s Oled? Jag upplever själv inte att jag plågar tv:n med några extrema inställningar och skärmsläckaren har alltid varit på ..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Helt riktigt, TPC och GSR måste deaktiveras på C2 och tidigare för att bli användbara som skärmar. Det pumpas för mycket ljus upp och ner annars.

På min G1 fungerar det att gå in via service menyn.

Men på B3 har dom tagit bort det alternativet samt inte släppt någon fix som C3 och G3 fått. Ridå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Det är nog B1 klantigt av mig . Så den har några år på nacken, men dock ändå 2 ggr har de bytt ut skärmen på garanti, andra gången var det tur att jag köpte tv:n via HiFi klubben och hade 1 år längre garanti. Kanske finns en anledning varför HiFi klubben inte längre säljer LG:s Oled? Jag upplever själv inte att jag plågar tv:n med några extrema inställningar och skärmsläckaren har alltid varit på ..

Att skärmen blir missfärgad i mitten, att gult blev grönt som du tog upp, är lite skumt då det inte har med något statiskt innehåll att göra.
Det får mig att tro att något i TVn gör att panelen drivs hårdare än den ska eller att det är konstiga inställningar.

Utan att veta säkert, om det är ert användande eller defekt TV, så hade jag inte chansat på en OLED igen. Även om C4 är mycket mer motståndskraftig mot burn in så kommer det ju komma ändå, säkert inom 2 år utifrån hur er B1a åldrades. En LCD är nog ett säkrare alternativ.

Edit: Det är inte så att solen strålar på TVn under vissa timmar? Sådant kan också få panelen att degradera mycket snabbare än tänkt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

@Quorthon: Det låter som att du använder TV:n så ljusstarkt som möjligt och Disney-loggan, är det barnen? Vill du ha något som tuffar på dagarna i ända sikta på en mer ljusstark modell med mini-LED.

Gult = rött + grönt. Så blir gul tröja grön är det röda filtren för de röda pixlarna som slits ut. Dessa är de som slits först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joab:

13024kr på lg.com ink rabatt kupong bli medlem

That was the straw that broke the camel's back😉
C4 beställd, lär inte hitta den billigare i år. F**k it hoppas att den håller i 5 år.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Att skärmen blir missfärgad i mitten, att gult blev grönt som du tog upp, är lite skumt då det inte har med något statiskt innehåll att göra.
Det får mig att tro att något i TVn gör att panelen drivs hårdare än den ska eller att det är konstiga inställningar.

Utan att veta säkert, om det är ert användande eller defekt TV, så hade jag inte chansat på en OLED igen. Även om C4 är mycket mer motståndskraftig mot burn in så kommer det ju komma ändå, säkert inom 2 år utifrån hur er B1a åldrades. En LCD är nog ett säkrare alternativ.

Edit: Det är inte så att solen strålar på TVn under vissa timmar? Sådant kan också få panelen att degradera mycket snabbare än tänkt.

Shit, där så du nåt, visste inte att det spelade någon roll, men tv:n är definitivt utsatt för solen, ska tänka på det i framtiden. Det måste vara det som gjorde det. Jag kör verkligen inte med extrema inställningar, tvärt om - standard dock utan energy save, fast skärmsläckaren är ändå på så att säga. Jag har inte heller dator eller spelkonsol inkopplad.. men visst händer det att den ena av ungarna tittar på Disney mer än en timme i sträck, fast det ska inte längre vara problem, när man kollar via Disney appen så slipper man loggan i hörnan så att säga. Tack för tipset👍

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

Shit, där så du nåt, visste inte att det spelade någon roll, men tv:n är definitivt utsatt för solen, ska tänka på det i framtiden. Det måste vara det som gjorde det. Jag kör verkligen inte med extrema inställningar, tvärt om - standard dock utan energy save, fast skärmsläckaren är ändå på så att säga. Jag har inte heller dator eller spelkonsol inkopplad.. men visst händer det att den ena av ungarna tittar på Disney mer än en timme i sträck, fast det ska inte längre vara problem, när man kollar via Disney appen så slipper man loggan i hörnan så att säga. Tack för tipset👍

Aa bra, där har du problemet. Moderna OLED paneler kan gå många tusen timmar med samma statiska ikoner utan att få märkbar burn in så lite Disney hit eller dit gör ju verkligen ingen stor skada. Man måste ju kunna använda TVn också!

Byter du plats på TVn eller drar för gardinen så kommer en C4 hålla länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Aa bra, där har du problemet. Moderna OLED paneler kan gå många tusen timmar med samma statiska ikoner utan att få märkbar burn in så lite Disney hit eller dit gör ju verkligen ingen stor skada. Man måste ju kunna använda TVn också!

Byter du plats på TVn eller drar för gardinen så kommer en C4 hålla länge.

Blir nog gardinen, men jag har fått förståelse, det förklarar varför mina föräldrar inte alls får inbränningar på deras LG, tror att det är en B2..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Bildexpert 📺

Tack för att du bekräftar detta med solen @Quorthon – visserligen en anekdot bland alla andra, men ändå en bekräftelse.

Solen pajjar det mesta förr eller senare. En WOLED har enbart vita OLED:s och färgerna kommer från färgfilter. Ett rött filter är ger röd färg därför att det är ett lågpassfilter som släpper igenom de minst energirika väglängderna från den vita OLED:n, alltså röda våglängder. De mer energirika blå och gröna våglängderna är vad som absorberas. Det röda filtret absorberar alltså det mest energirika ljuset från den vita OLED:n, rimligen (och bekräftat i inbränningstester) det filter som slits snabbast.

Det verkar också helt klart vara rött som pajjar först vid alla tester av inbränningar på WOLED. Blått släpper igenom det mest energirika ljuset (därav blå färg) utan absorption. Solen ger betydligt mer energi än vad någon vit OLED kan alstra och håller i mycket högre grad energi av nära-UV, plus det UV som fortfarande passerar fönstren. Som det röda filtret alltså suger åt sig mest av alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tack för att du bekräftar detta med solen @Quorthon – visserligen en anekdot bland alla andra, men ändå en bekräftelse.

Solen pajjar det mesta förr eller senare. En WOLED har enbart vita OLED:s och färgerna kommer från färgfilter. Ett rött filter är ger röd färg därför att det är ett lågpassfilter som släpper igenom de minst energirika väglängderna från den vita OLED:n, alltså röda våglängder. De mer energirika blå och gröna våglängderna är vad som absorberas. Det röda filtret absorberar alltså det mest energirika ljuset från den vita OLED:n, rimligen (och bekräftat i inbränningstester) det filter som slits snabbast.

Det verkar också helt klart vara rött som pajjar först vid alla tester av inbränningar på WOLED. Blått släpper igenom det mest energirika ljuset (eftersom det är blått) utan absorption. Solen ger betydligt mer energi än vad någon vit OLED kan alstra och håller i mycket högre grad energi av nära-UV plsu det UV som fortfarande passerar fönstren. Som det röda filtret alltså suger åt sig mest av alla.

Makes sense👍

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem

Man kan egentligen inget annat än å skratta åt sin okunskap…det kvittar vad man har på väggen, om solen gassar på flera timmar varje dag så bleknar skitet…
Nåväl, det är just därför man uppskattar detta forumet, där folk faktiskt vill hjälpa till och komma med problemlösningen, istället för en massa svammel och fokus på att dumförklara en.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"

Permalänk
Medlem

Superbra info ni kommit med!
Det blev en G4 tillslut så jag slipper tänka på eventuella problem med panelen i framtiden då jag har mina TV:s ganska länge. Min senaste TV var en Samsung KS7005 55" från 2017! Panelen har nu dock fått ljusgenomsläpp/inbränningar och 60Hz är inte så roligt längre även om jag i princip bara kör SP spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quorthon:

That was the straw that broke the camel's back😉
C4 beställd, lär inte hitta den billigare i år. F**k it hoppas att den håller i 5 år.

Orkade inte fundera mer heller.
17680 kr för 65C4 får duga.

Va inne på S90D för något mindre men med LGn vet jag vad jag får så det fick bli den. Hade en C3 på G till ev. lite lägre pris men ingen gratis frakt och jag är av naturen lat så... (och allt detta är nyanser, har förvisso dålig koll på Samsungen men är ändå rätt säker på att jag blivit nöjd med vilken som - så pass hög är nivån idag)

Permalänk
Medlem

Hur stänger man av voice funktionen helt? Bockat av Enable the Function i voice rec settings
Den kommer ju igång själv ibland av ljudet från film/serier, kan vara riktigt irriterande ju 😅
Sen verkar krångligt att confa skärmsläckaren som man vill ha det,för lite options och få bilder?
Använder hellre apple tvns egna. Ibland har vi på skrämsläckaren med bilder eller flygfoton när den inte används,istället för att det blir en 77 tums spegel,när det är riktigt ljust och upptänt i V rummet😅

Permalänk

Har en LG C3 men röstfunktionen börja gå igång titt som tätt när man pratar vanligt. Är det någon som vet hur man stänger av detta? Läst runt men har inte hittat något. Extremt frustrerande när man tittar på en film eller liknande och röstfunktionen går igång och börja söka grejer var 5e minut.

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Hur stänger man av voice funktionen helt? Bockat av Enable the Function i voice rec settings
Den kommer ju igång själv ibland av ljudet från film/serier, kan vara riktigt irriterande ju 😅
Sen verkar krångligt att confa skärmsläckaren som man vill ha det,för lite options och få bilder?
Använder hellre apple tvns egna. Ibland har vi på skrämsläckaren med bilder eller flygfoton när den inte används,istället för att det blir en 77 tums spegel,när det är riktigt ljust och upptänt i V rummet😅

Såg inte ditt inlägg när jag postat mitt, men har samma problem och sjukt frustrerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nadzington:

Har en LG C3 men röstfunktionen börja gå igång titt som tätt när man pratar vanligt. Är det någon som vet hur man stänger av detta? Läst runt men har inte hittat något. Extremt frustrerande när man tittar på en film eller liknande och röstfunktionen går igång och börja söka grejer var 5e minut.

1. Godkänn inte någon avtal från LG förutom översta om du har den ikopplat till internet.
2. Bästa lösningen är att stänga av internet helt, då slipper du en massa avlyssning av LG och massa "funktioner" som "LG channels" och annonser

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

1. Godkänn inte någon avtal från LG förutom översta om du har den ikopplat till internet.
2. Bästa lösningen är att stänga av internet helt, då slipper du en massa avlyssning av LG och massa "funktioner" som "LG channels" och annonser

Problemet med detta är att den kommer upp en annat irriterande meddelande där den vill jag ska acceptera villkoren för röststyrning. Helt random. Oavsett om den är kopplad till nätet eller inte