GB202 största Geforce-kretsen sedan 2018

Permalänk
Melding Plague

GB202 största Geforce-kretsen sedan 2018

GPU-kretsen i Geforce RTX 5090 ser ut att bli en riktig bjässe.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då vill vi också se samma pris som 2080ti, alltså 999$ MSRP för 5090, eller?

Jag skulle vara nöjd även med 1299$ som var det faktiska butikspriset om det andra är för svårt…

Jag gissar dock på 1999$, så det landar på ungefär samma prestanda per krona som 4090

Permalänk
Inaktiv

Verkar trevlig det här, mer fps till folket men blir nog dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle vara nöjd även med 1299$ som var det faktiska butikspriset om det andra är för svårt…

Jag gissar dock på 1999$, så det landar på ungefär samma prestanda per krona som 4090

Jag tror också på 1999$ för RTX 5090, vilket blir cirka 22 000 kr, sen ska det på 30% moms, importavgifter, någon % för ÅFs lönsamhet (vågar gissa på 5), så bör landa på 29 990 kr för en enkel modell upp till 33-35 000 kr för "Strix" osv.

Det är inte orimligt då de bästa 4090 varianterna har legat mellan 25-30 000 kr under hela cykeln.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tror också på 1999$ för RTX 5090, vilket blir cirka 22 000 kr, sen ska det på 30% moms, importavgifter, någon % för ÅFs lönsamhet (vågar gissa på 5), så bör landa på 29 990 kr för en enkel modell upp till 33-35 000 kr för "Strix" osv.

Det är inte orimligt då de bästa 4090 varianterna har legat mellan 25-30 000 kr under hela cykeln.

Mvh

Japp jag skulle kunna tänka mig 27.5 introduktions pris och sedan runt 29 då $ har förväntat högre växlingskurs framöver

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Moderator
Testpilot

Större yta = lika med större risk för defekter.

Den här kretsen blir svindyr tillika hela serien, troligtvis. Om jag ska hitta en strimma hopp i allt detta så är det väl att AMD kanske kommer kunna komma med en mid range GPU som inte är svindyr att tillverka och som kan konkurrera någorlunda. Tyvärr så är Nvidias satstning på DLSS och Ray tracing en bra sådan, plus att de lyckats få med sig spelmarknaden så det är en självuppfyllande profetia, så AMD kommer fortfarande ligga efter, antar jag.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Om 5080 drar 80W mer och inte är mer än 5-10% bättre än 4080 känns det ju som hela serien förutom just 5090 är lika tråkig som 4000 serien var.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den här kretsen blir svindyr tillika hela serien, troligtvis. Om jag ska hitta en strimma hopp i allt detta så är det väl att AMD kanske kommer kunna komma med en mid range GPU som inte är svindyr att tillverka och som kan konkurrera någorlunda. Tyvärr så är Nvidias satstning på DLSS och Ray tracing en bra sådan, plus att de lyckats få med sig spelmarknaden så det är en självuppfyllande profetia, så AMD kommer fortfarande ligga efter, antar jag.

Samtidigt en mognare tillverkningsprocess, vilket bör medföra en mindre felprocent.

Skrivet av KlosterKatten:

Om 5080 drar 80W mer och inte är mer än 5-10% bättre än 4080 känns det ju som hela serien förutom just 5090 är lika tråkig som 4000 serien var.

4000-tusen tråkig? Var den bästa serien på bra länge. Och tror inte vi kommer få uppleva sånt prestandahopp igen.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det sistnämnda är mer troligt. 22% större yta = åtminstone 22% högre pris.

felstuvning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jo men AMD:s blir väl i bästa fall likvärdigt det jag har i dag. 5090 lär bli SVINDYR.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Samtidigt en mognare tillverkningsprocess, vilket bör medföra en mindre felprocent.

4000-tusen tråkig? Var den bästa serien på bra länge. Och tror inte vi kommer få uppleva sånt prestandahopp igen.

Bara 4090 var stort hopp.

De andra ökade mer i pris än prestanda.

3000 serien var betydligt större hopp. 3080 var tex betydligt bättre än 2080ti och kostade mycket mindre.

Hittils har ojämna serier gett mest ökning. 1000, 3000 serien. Medan 2000 och 4000 serien var besvikelser men 4090 som enda undantag men det är också ett kort som ligger på runt vad en vanlig gamer lägger på hela datorn inte ett grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tror knappast denna ökning kommer gälla längre ner i segmenten.

Jag gissar på GB204 i 5080, GB206 i 5070 och GB207 i 5060, alla med en stor andel av kärnorna avstängda. RTX 5060 kommer möjligen prestera som RTX 3070.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Bara 4090 var stort hopp.

De andra ökade mer i pris än prestanda.

3000 serien var betydligt större hopp. 3080 var tex betydligt bättre än 2080ti och kostade mycket mindre.

Hittils har ojämna serier gett mest ökning. 1000, 3000 serien. Medan 2000 och 4000 serien var besvikelser men 4090 som enda undantag men det är också ett kort som ligger på runt vad en vanlig gamer lägger på hela datorn inte ett grafikkort.

Ja för det är en segmentering. Finns ingen anledning att göra jättehopp för ett kort som ska klara 1080p. Då är det bättre att prestandahoppet blir lågt men priset blir bättre. (Vilket inte är fallet tyvärr) Vill vi se prestandahopp likt 4090 även i de lägsta serierna och ett pris som startar på 10000+?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Generellt sätt så har man ju alltid sagt att "framtids säkra" dator komponenter har varit en dålig investering. Dvs, man betalar mer idag, men kan ha det längre. Samtidigt känns det som att det inte varit lika felaktigt senaste åren. 1080ti var ett kort som höll ovanligt länge just för att det kom med mer VRAM från början. Sen, har inte typ 4090 eller dyl faktiskt varit bra prestanda/kr i jämförelse med många av mellan klass korten?

Någon youtuber som gjort content på denna fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Det enda folk egentligen bryr sig om är prestanda. Om det kräver 300 eller 750 watt spelar föga roll i slutändan.
Det såg vi med de nya Intelpropparna med. Markant effektivare, men ingen vill köpa dem.
Samma med 9xxx icke X3D.

Det kommer garanterat vara likadant för GPU:s. Folk snackar bara när det gäller strömförbrukning. Det finns egentligen ingen anledning för varken AMD eller Nvidia att lägga effektivitet i fokus. Vill folk ha mer prestanda/w så är det bara att undervolta/klocka.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

2080Ti var välkommet på flera sätt. Inte bara för RT för de som ville betala för det, utan ur konkurrenssynpunkt. Det var ju just nVidias satsning på raytracing och GPGPU och AMDs avskalning av GPGPU som gjorde att AMD för en tid kom ikapp lite på ren rasteriserad spelgrafik trots en i grunden ineffektivare arkitektur. Med tanke på att det ryktas om att antalet beräkningsenheter inte gått upp så mycket denna generation trots kraftigt ökad yta så kan det peka på förnyad satsning på RT. Men det kan ju också bero på att nodskillnaden är liten. Samtidigt pekar lite på en med dagens mått mätt bra ökning i frekvens denna generation.
Kan bli fortsatt så att slutanvändare kan välja mellan rasteriseringsprestanda per krona med AMD eller extra RT-prestanda med nVidia, vilket inte är fel.

För min del blir det Linux-stöd, prestanda per krona och watt som avgör, RT är bonus. Har nVidia idag men tänkte gå över till AMD 2025 pga. Linux och Wayland. Men nVidia har ryckt upp sig rejält bara senaste månaderna och precis allt är smärtfritt just nu, så kanske stannar kvar på nVidia.

Skrivet av medbor:

Är de tillverkade på samma billiga nod? 2080Ti tillverkades på TSMCs 12FFC som är en intrimmad variant av deras med moderna mått mätt snorbilliga 16FF som gick i massproduktion 2014. Även när du spär ut kostnaden på de volymer nVidia säljer så är det ett ganska ordentligt prispåslag per krets att tillverka lika stora kretsar på moderna noder. Du kan klämma in nära på 5 gånger så många transistorer på N4P, så den är en hel del mer avancerad. Det finns en anledning att AMD inte anser att de volymer och de priser de har på sina toppkort täcker upp för de utvecklingskostnader som kretsar innebär idag, och varför antalet olika-designer som använts i en serie gått ner.

Se kostnaden för nya produkter per nod. Storleken på krets påverkar såklart också, och med stora kretsar med lägre volymer blir det mycket pengar per slutprodukt:

Mognaden påverkar såklart också, men jämför med motsvarande graf från några år sedan, processen var mognare än här när nVidia utvecklade 2080Ti:

Lite äpplen och päron då vi inte vet hur väl deras exempeldesign för de olika kostnadsexemplena motsvarar varandra. Men kostnaderna har gått upp. Lägg till en ständigt växande kapacitetsbrist hos TSMC och en relativt ohotad dominans i toppsegmentet som driver upp priserna hos dem. Deras prissättning idag är trots det närmast välgörenhet mot vad de kunnat ta ut med den efterfrågan som finns.

Sedan upplever vi ju kostnadsökningen mycket mer i Sverige än i USA.- Svenska kronan har tappat 40% av sitt värde mot dollarn det senaste decenniet. Ett kort som kostat 20000:- idag hade kostat 12000:- för tio år sedan. Mellansegmentskort för 4-5000:- hade kostat 2500-3000:- år 2014.

Permalänk
Medlem

Vilken baddare! Tyvärr kommer även prislappen att bli en baddare. Jag väntar på 5080, har ett 3080 idag, och med 75% högre förväntad prislapp (8000 vs 14000) så förväntar jag mig att det är åtminstone 75% snabbare på rastrering. Annars köper jag ett begagnat 4080 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det enda folk egentligen bryr sig om är prestanda. Om det kräver 300 eller 750 watt spelar föga roll i slutändan.
Det såg vi med de nya Intelpropparna med. Markant effektivare, men ingen vill köpa dem.
Samma med 9xxx icke X3D.

Det kommer garanterat vara likadant för GPU:s. Folk snackar bara när det gäller strömförbrukning. Det finns egentligen ingen anledning för varken AMD eller Nvidia att lägga effektivitet i fokus. Vill folk ha mer prestanda/w så är det bara att undervolta/klocka.

Det där är inte ens sant på Sweclockers, sajten som uttalat är till för dem som älskar att shoppa datorprylar.
Och den förkrossande majoriteten av konsumenter (”folk”) hänger inte här och är knappast intresserade av extrem PC hårdvara i fråga om effekt/storlek/pris.

De nya Intelprocessorerna är ett kapitel för sig, deras målgrupp är ju precis de konsumenterna som tyckte att 12/13/14 serierna var OK trots sin strömförbrukning, dvs precis de som inte bryr sig om den egenskapen.
Som man bäddar får man ligga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Jag tycker 4000 serien är för dyr.
Annars är väl korten i sig inte dåliga.

Här kan man se att 4000 serien ger bättre prestanda/watt än Radeon RX 7000 serien samt äldre RTX 3000 serien.
(Källa: SweClockers - Nvidia Geforce RTX 4070 Super)

Skrivet av hockexx:

Samma med 9xxx icke X3D.

En stor del av Nvidias inkomst kommer från företag med datacenter och AI och allt möjligt.
De kunderna bryr sig om prestanda/watt förhållande.

Det kanske är okej om ett rack drar dubbelt så mycket ström om det också ger tre gånger mer prestanda.
Men säg dubblerad strömförbrukning för 30% ökad prestanda är det nog inte många som vill se.

Så om Nvidia vill sälja Blackwell till de kunderna de tjänar mest på så måste Blackwell vara energieffektivare än Ada Lovelace.

Sen behöver inte bra energieffektivitet nödvändigtvis betyda låg strömförbrukning.
Utan bara att om strömförbrukningen ska vara hög så måste prestandan matcha.

För konsumenter....

Känns ändå som att om vi får 1000W+ grafikkort blir det besvärligt för många.
Dels om du har datorn i ett litet rum utan AC kan det bli jobbigt även med "bara" ett 500W grafikkort om du har tänkt att använda datorn på sommaren.

Sen har vi det med att leverera elen till datorn också.
Det är vanligt i Svenska hem att ha 230V och 10A säkringar vilket då blir max 2300W per säkring.
Ofta har man mer än bara dator + skärm på samma säkringsgrupp.
Om vi närmar oss 1500-2000W för dator + skärm så kan det bli att om du sätter igång något mer på samma säkring så går säkringen.

Sen är det ju skillnad på hur man bor också.
Husägare kan göra ganska mycket om de är villiga att lägga pengar på det.
Men för folk som bor i hyresrätt är det inte säkert att de bara kan dra om elen hursomhelst även om de är villiga att betala en elektriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag tycker 4000 serien är för dyr.
Annars är väl korten i sig inte dåliga.

Här kan man se att 4000 serien ger bättre prestanda/watt än Radeon RX 7000 serien samt äldre RTX 3000 serien.
(Källa: SweClockers - Nvidia Geforce RTX 4070 Super)

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/30424?key=6863ed922e737e5eeed2d292c3eeca22

En stor del av Nvidias inkomst kommer från företag med datacenter och AI och allt möjligt.
De kunderna bryr sig om prestanda/watt förhållande.

Det kanske är okej om ett rack drar dubbelt så mycket ström om det också ger tre gånger mer prestanda.
Men säg dubblerad strömförbrukning för 30% ökad prestanda är det nog inte många som vill se.

Så om Nvidia vill sälja Blackwell till de kunderna de tjänar mest på så måste Blackwell vara energieffektivare än Ada Lovelace.

Sen behöver inte bra energieffektivitet nödvändigtvis betyda låg strömförbrukning.
Utan bara att om strömförbrukningen ska vara hög så måste prestandan matcha.

För konsumenter....

Känns ändå som att om vi får 1000W+ grafikkort blir det besvärligt för många.
Dels om du har datorn i ett litet rum utan AC kan det bli jobbigt även med "bara" ett 500W grafikkort om du har tänkt att använda datorn på sommaren.

Sen har vi det med att leverera elen till datorn också.
Det är vanligt i Svenska hem att ha 230V och 10A säkringar vilket då blir max 2300W per säkring.
Ofta har man mer än bara dator + skärm på samma säkringsgrupp.
Om vi närmar oss 1500-2000W för dator + skärm så kan det bli att om du sätter igång något mer på samma säkring så går säkringen.

Sen är det ju skillnad på hur man bor också.
Husägare kan göra ganska mycket om de är villiga att lägga pengar på det.
Men för folk som bor i hyresrätt är det inte säkert att de bara kan dra om elen hursomhelst även om de är villiga att betala en elektriker.

Du är medveten om att säkringarna klarar mer kortare stunder. Sen är det inte ett problem i verkligheten. Att du håller över 2300W en längre stund vore osannolikt. Har ytters svårt att tro att persondatorer kommer närma sig 1000W och över i normal användning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

5090 är primärt ett kort för de som använder ai för att tjäna pengar, och kommer kosta därefter. Vill sedan någon spela med det så går det utmärkt bara man är villig att betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Den rimliga jämförelsen är inte 2080ti utan TITAN RTX som kostade $2499 vid lansering. Med moms och inflation så är det 43k i dagens penningvärde.
Jag tror RTX 5090 landar runt 39k vilket är fantastiskt billigt jämfört med vad Turinggenerationens toppkort kostade.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Den rimliga jämförelsen är inte 2080ti utan TITAN RTX som kostade $2499 vid lansering. Med moms och inflation så är det 43k i dagens penningvärde.
Jag tror RTX 5090 landar runt 39k vilket är fantastiskt billigt jämfört med vad Turinggenerationens toppkort kostade.

39k låter helt bananas för mig. Då kommer dom inte sälja i närheten av vad 4090 har gjort, om dom nu är ute efter det. Har själv ett 4090, och kan tänka mig köpa 5090, men för 39k inte en chans. Använder kortets kapacitet primärt för spel och för den prislappen är det väl stelt. Tyckte 4090 var tokigt dyrt för det ändamålet.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tror knappast denna ökning kommer gälla längre ner i segmenten.

Jag gissar på GB204 i 5080, GB206 i 5070 och GB207 i 5060, alla med en stor andel av kärnorna avstängda. RTX 5060 kommer möjligen prestera som RTX 3070.

5080 = GB203 (ryktet säger, full krets)
5070 = GB205 (ryktet säger, inte fullständigt skadeskjuten)
5060 = Vi får se, vi får verkligen hoppas på GB206 för GB207 är en pluttig stackare...

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

39k låter helt bananas för mig. Då kommer dom inte sälja i närheten av vad 4090 har gjort, om dom nu är ute efter det. Har själv ett 4090, och kan tänka mig köpa 5090, men för 39k inte en chans. Använder kortets kapacitet primärt för spel och för den prislappen är det väl stelt. Tyckte 4090 var tokigt dyrt för det ändamålet.

5090 är dock inte riktat mot Gaming utan mer mot fattiga AI skapare 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du är medveten om att säkringarna klarar mer kortare stunder. Sen är det inte ett problem i verkligheten. Att du håller över 2300W en längre stund vore osannolikt. Har ytters svårt att tro att persondatorer kommer närma sig 1000W och över i normal användning.

De flesta bostäder har inte en säkring per uttag och många har inte ens en per rum.
Så det kan räcka att du eller partner, förälder, barn, någon, startar dammsugaren i rummet brevid.

Om det kommer nya hårdvarugenerationer var 2-3 år och om varje generation drar mer än den förra så borde den logiska slutsatsen vara att det förr eller senare blir ett problem.

Det är det jag menar att det finns anledningar att inte låta konsumentelektronik skena iväg för mycket.

Den andra personen jag citerade (@hockexx) verkade tycka något i stil med att det inte spelar någon roll.

Permalänk
Medlem

Hoppas vi får se chiplets gpus till konsumenter nästa generation... de finns ju redan i AMDs MI300X som operativsystemet ser som en enda krets men det är säkert latens problem för att föra det till oss gamers än.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 5070Ti | 9800X3D
6000 CL28 | 990 PRO | B650E-F | 1250W | Meshify 2C

Permalänk
Medlem

bebiskrets i jämförelse med det Titan V som sitter i min plex-server (815 mm2)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem

Konsumenterna har ju visat att inget pris är för högt för ett gaming kort.
4090 flög ju av hyllorna trots ett pris som tidigare reserverats för proffskort.
Så inte en chans att 5090 (eller vad det nu kommer kallas) hamnar på under 25k här i Svedala, och mer troligt >30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

5090 är dock inte riktat mot Gaming utan mer mot fattiga AI skapare 😁

Så kan det säkert vara, har vare sig läst/hört något om det. Samtidigt betyder det kanske då att gamers med 4090 egentligen inte kan se fram emot någon större uppgraderingen denna gången. Och dom som har funderat på steget under toppkortet, kanske överväger AMD. Med det sagt, vi vet väl egentligen inte så mycket om vare sig prestanda eller pris på AMDs eller Nvidias nästa kort, så vi får helt enkelt bara vänta och se.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.