Stänga av varningsljud på APC UPS batteribackup?

Permalänk
Medlem

Stänga av varningsljud på APC UPS batteribackup?

Jag har nyligen köpt denna UPS batteribackup "APC Back-UPS 1200 VA" ( https://www.inet.se/produkt/6302466/apc-back-ups-1200-va ).

När själva batteribackupen tar över strömförsörjningen vid el-avbrott ger UPS'en ifrån sig ett varningsljud med 30 sekunders mellanrum, och ännu oftare när batterinivån blir låg.

Tänkte höra om någon vet om det är möjligt att helt stänga av dessa varningsljud så den inte alls börjar pipa när strömmen går? Jag har sett att man kan tysta ljudet _efter_ det börjat pipa om man är på plats, men kan man göra några inställningar så den inte alls börjar pipa om man inte är hemma när strömmen går?
Det känns inte så lyckat om den står och piper i 40 minuter och grannarna tror det är ett brandlarm och ringer brandkåren eller liknande.

Det ska ju gå att ansluta datorn till denna UPS med en USB-kabel, men jag förstår inte om programmet som finns att ladda ner bara gör inställningar för om man vill använda UPS'en till en PC som automatiskt stängs ner vid strömavbrott, eller om man även kan göra inställningar i själva UPS'en likt att logga in och göra inställningar i en internet-router.
Jag har läst hela manualen och blir inte klokare då den känns väldigt snurrig, och APC's support avslutade support-chatten utan att svara, och har inte mailat tillbaka något svar som deras auto-svar sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Quick Mute
The Back-UPS is able to temporarily mute user correctable audible alarms such as On Battery. During
such audible alarms, a short press of the POWER button will temporarily mute the audible alarm until
the condition has been reset. A short double beep will confirm that Quick Mute has been activated.
Pressing the POWER button for more than 2 seconds will turn off the UPS.
Other critical events such as Battery replacement and Charger notification can not be temporarily
muted. The unit in these cases must be turned off.

Från: https://download.schneider-electric.com/files?p_enDocType=Use...

Står inget om att det går att stänga av varningsljudet permanent i manualen, så tror inte det går.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Från: https://download.schneider-electric.com/files?p_enDocType=Use...

Står inget om att det går att stänga av varningsljudet permanent i manualen, så tror inte det går.

Tackar för hjälpen! Nej jag kunde inte heller se något i manualen, men jag vet inte om det kan vara möjligt med deras program man kan ladda ner för att använda UPS'en med PC:

https://www.se.com/se/sv/product/SFPCSS/software-powerchute-s...

Namn på programmet: "Software, PowerChute Serial Shutdown, v1.2, unattended, graceful shutdown, UPS Monitoring & Configuration, Energy Management".

Mycket möjligt att denna inställning inte gäller exakt min UPS modell från APC, men nu efter flera timmars letande, och när man frågat här på Sweclockers hittade jag något i manualen till det ovan nämnda programet Powershute från APC:

"Audible Alarm With this field, you can enable or disable the UPS audible alarm
that sounds in response to power problems. On the top right of
your screen, one of the following four alarm icons displays:
The alarm is enabled.
The alarm is currently in operation.
The alarm is disabled.
Your system has lost communications with your UPS."

På sida 13 i denna manual. Men jag förstår om ni inte vill klicka på en länk som denna... https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_C...

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

The alarm is enabled.
The alarm is disabled.

Överst på den sidan står det: "The options explained below do not display for all UPS devices. Only supported options will be displayed for your UPS model."

Men men, det är väl värt att testa installera programmet och se om det går

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellowe:

Tackar för hjälpen! Nej jag kunde inte heller se något i manualen, men jag vet inte om det kan vara möjligt med deras program man kan ladda ner för att använda UPS'en med PC:

https://www.se.com/se/sv/product/SFPCSS/software-powerchute-s...

Namn på programmet: "Software, PowerChute Serial Shutdown, v1.2, unattended, graceful shutdown, UPS Monitoring & Configuration, Energy Management".

Mycket möjligt att denna inställning inte gäller exakt min UPS modell från APC, men nu efter flera timmars letande, och när man frågat här på Sweclockers hittade jag något i manualen till det ovan nämnda programet Powershute från APC:

The alarm is enabled.
The alarm is disabled.

På sida 13 i denna manual. Men jag förstår om ni inte vill klicka på en länk som denna... https://download.schneider-electric.com/files?p_Doc_Ref=SPD_C...

Annars öppna upsen och drag ur summer kabeln 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag tror att tanken är att man inte ska kunna stänga av varningsljudet. som om du verkligen vill göra dt så får du nog göra som @Swedishchef_90 skriver.
Jag har själv vaknat lätt panikslagen mitt i natten ett par gånger när UPS:en lamat för att tala om att det är dags att byta batterier, så jag förstår vad du vill åstadkomma.

Permalänk
Medlem

Idag hade jag möjlighet att installera och prova UPS'en med tillverkaren APC's programvara "Powerchute", som man installerar på datorn och sedan loggar in i UPS'en genom webbläsaren likt ett router-gränssnitt, och faktiskt verkar det som att man enkelt kan stänga av varningsljudet som piper när strömmen bryts vid elavbrott med mera.

Lustigt hur bra och enkelt det var att förstå programmet Powerchute, samtidigt som (vad jag såg) varken programmets manual, eller UPS manualen inte nämner denna viktiga funktion, och var otroligt snurriga. Plus att APC's support inte kunde svara på detta och var riktigt opålitliga.

Jag ska testa detta lite noggrannare en vecka och se om allt fungerar som det ska.
En dålig sak på denna modell är el-uttagen där man pluggar in utrustningen som ska vara skyddad av backupen, de uttagen sitter så tätt att det inte alls gick att plugga in allt utan att kontakterna täcker/krockar med varandra. Så måste nog använda en förgreningsdosa för att kunna koppla in allt, vet inte hur lyckat det är sett till pålitlighet av överspänningsskydd och batteri-backup.

Skrivet av PointMan:

Överst på den sidan står det: "The options explained below do not display for all UPS devices. Only supported options will be displayed for your UPS model."

Men men, det är väl värt att testa installera programmet och se om det går

Skrivet av Swedishchef_90:

Annars öppna upsen och drag ur summer kabeln 😁

Ja varningsljudet är riktigt högt på denna modell, så hade nästan fått prova det även om det inte är lockande att ge sig in i en nyköpt dyr pryl.

Skrivet av No_Jah:

Jag tror att tanken är att man inte ska kunna stänga av varningsljudet. som om du verkligen vill göra dt så får du nog göra som @Swedishchef_90 skriver.
Jag har själv vaknat lätt panikslagen mitt i natten ett par gånger när UPS:en lamat för att tala om att det är dags att byta batterier, så jag förstår vad du vill åstadkomma.

Ja det är nog inte roligt att bli väckt pga detta, eller att grannarna i lägenhet tror det är ett brandlarm när man själv är bortrest eller liknande.
Nu verkar det som tur är att man kan stänga av ljudet i min modell i alla fall. Det verkar till och med som om man kan schemalägga alarm-ljudet så det inte piper mellan inställda klockslag (t ex på natten).