Köpråd Laptop till egen konsultverskamhet

Permalänk

Köpråd Laptop till egen konsultverskamhet

Hej,

Kommer lämna min fasta anställning och jobba som egenkonsult och blir därför av med min fina laptop jag har via jobbet. (Dell Precision 3480 med 32GB RAM, 13th GEN i7 1360P 2.2 GHZ.)
Användningsområdet är i huvudsak MS-office och lite tyngre excel-filer. Inget mer än så.
Övriga krav är bra batteritid, 13 tums skärm samt windows.

Plus om datorn skulle ha något form av grafikkort men inget måste. Intresserad av att slå till under Black Week.

Budget 10-15k.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slår ett slag för Framework 13 (AMD-varianten har en hygglig iGPU). Vill du ha fetare GPU får du gå på Framework 16, men då spräcker du din budget rätt rejält

Permalänk
Medlem

https://www.lenovo.com/se/sv/configurator/cto/index.html?bund...

9999:- om du väljer bort Windows (går att hitta billigare på andra håll)
32GB ram, 1TB SSD, 14" OLED-skärm, Ryzen 8845.

Permalänk

Tack, ska spana in Lenovon. Verkar ju vara en vettig dator till ett vettigt pris! Är det ävrt att lägga till grafikkortet i din mening?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min rekommendation är att köra på inbyggda grafiken, AMD Radeon 780M. Den går att spela på i 1080 med låga settings. Ett separat grafikkort ökar vikt och strömförbrukning.

Permalänk

Grymt, tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ville bara tacka för tipset om datorn, även fast det inte var direkt riktat till mig.
Blev ett köp som ersättare för min gamla Lenovo Y700-15 ISK från 2016.
Väldigt svårt att hitta rätt nivå på den dator man vill ha, och veta vilken nivå.
Har jämfört ett 10-tal datorer som var BF-erbjudande på mellan 7500-16000 kr, men denna hade nog det mesta jag ville ha och till ett någorlunda bra pris i förhållande till vad man fick.
Nästa jag funderade på var en HP Pavilion Plus för 11990 kr med U7 155H.
Denna kostade 10455 kr

Permalänk
Skrivet av Benedict:

Ville bara tacka för tipset om datorn, även fast det inte var direkt riktat till mig.
Blev ett köp som ersättare för min gamla Lenovo Y700-15 ISK från 2016.
Väldigt svårt att hitta rätt nivå på den dator man vill ha, och veta vilken nivå.
Har jämfört ett 10-tal datorer som var BF-erbjudande på mellan 7500-16000 kr, men denna hade nog det mesta jag ville ha och till ett någorlunda bra pris i förhållande till vad man fick.
Nästa jag funderade på var en HP Pavilion Plus för 11990 kr med U7 155H.
Denna kostade 10455 kr

Jag slog också till på den! Även om Lenovo hade 40% på Carbon X1 och liknande så kändes den här mer prisvärd!
Tack för tips!

Visa signatur