RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk

Hej!

Har ett Sapphire Pulse 7900xtx sen ett år tillbaka.
Det har funkat fint men de senaste två tre månaderna har jag haft problem med CS2 vilket är det spel jag spelar mest. Verkar vara kopplat till drivrutiner. Någon som har erfarenhet av det? Hur har ni löst det?

Visa signatur

2023: Fractal North svart, 7800X3D, B650E-F, 32GB Cl30, 2TB NVMe, 850W ATX 3.0, 7900XTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugenecernan:

Hej!

Har ett Sapphire Pulse 7900xtx sen ett år tillbaka.
Det har funkat fint men de senaste två tre månaderna har jag haft problem med CS2 vilket är det spel jag spelar mest. Verkar vara kopplat till drivrutiner. Någon som har erfarenhet av det? Hur har ni löst det?

Krashar drivrutinen?
Jag har ett XT, fick det utbytt pga krasher i CS och WoW.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Sapphire Nitro 7900xtx ägare här. På senare tid går fläktarna på max när jag är inne på menyer och liknande i några spel. Tänkte att tillverkaren kan ha släppt någon ny BIOS. Ser att ver. 022.001.002.039.000001 finnns. Finns det någon här som har den versionen? Jag vet lång rad av siffror men det enda relevanta är 39:an där.

Tillverkaren har inte det på hemsidan, bara på nyare versionerna av GPUn de säljer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Sapphire Nitro 7900xtx ägare här. På senare tid går fläktarna på max när jag är inne på menyer och liknande i några spel. Tänkte att tillverkaren kan ha släppt någon ny BIOS. Ser att ver. 022.001.002.039.000001 finnns. Finns det någon här som har den versionen? Jag vet lång rad av siffror men det enda relevanta är 39:an där.

Tillverkaren har inte det på hemsidan, bara på nyare versionerna av GPUn de säljer.

@Yasko
Jag kan kolla lite senare vad jag har, jag har ett 7900xtx Nitro+

Inga krascher för mig i cs2 eller varvandes fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko
Jag kan kolla lite senare vad jag har, jag har ett 7900xtx Nitro+

Inga krascher för mig i cs2 eller varvandes fläktar.

Tack! går att uploada bioset via https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/ programmet.

Kan ju vara kylpasta etc. men det där är överkurs för mig, man måste visst sätta in en massa olika kylpastor inte bara på GPU kärnan. Det är hotspot det är problem med och då är det inte säkert att det just är GPU kärnan, kan vara någon annan del också. Det vågar jag inte ge mig inpå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Tack! går att uploada bioset via https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-gpu-z/ programmet.

Kan ju vara kylpasta etc. men det där är överkurs för mig, man måste visst sätta in en massa olika kylpastor inte bara på GPU kärnan. Det är hotspot det är problem med och då är det inte säkert att det just är GPU kärnan, kan vara någon annan del också. Det vågar jag inte ge mig inpå.

@Yasko

Jag har 022.001.002.034.000001, har du samma?

Vart kan man få tag i nyare?

Edit:

Hittade denna men inte verifierad så kanske är något hemma bygge?

"Warning: You are viewing an unverified BIOS file.
This upload has not been verified by us in any way (like we do for the entries listed under the 'AMD', 'ATI' and 'NVIDIA' sections).
Please exercise caution when flashing it to your graphics card, and always have a backup.
VBIOS Info
Filename: 269518.rom
VBIOS Version: 022.001.002.039.000001"

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Jag har 022.001.002.034.000001, har du samma?

Vart kan man få tag i nyare?

Edit:

Hittade denna men inte verifierad så kanske är något hemma bygge?

"Warning: You are viewing an unverified BIOS file.
This upload has not been verified by us in any way (like we do for the entries listed under the 'AMD', 'ATI' and 'NVIDIA' sections).
Please exercise caution when flashing it to your graphics card, and always have a backup.
VBIOS Info
Filename: 269518.rom
VBIOS Version: 022.001.002.039.000001"

Mvh

Jag hittade den också men under ASRock delen så lät den vara.
Det går att få senaste från Sapphire hemsida men då ska man ange serienumret etc. och fylla i en massa andra uppgifter. Tänkte att nån redan har det här.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Jag hittade den också men under ASRock delen så lät den vara.
Det går att få senaste från Sapphire hemsida men då ska man ange serienumret etc. och fylla i en massa andra uppgifter. Tänkte att nån redan har det här.

@Yasko

Har du någon länk vart man kan göra detta så fixar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Har du någon länk vart man kan göra detta så fixar jag det.

Tog tummen ur r***n och gjorde en förfrågan.

https://www.sapphiretech.com/en/contact-us

Gå in i kontaktformuläret och fråga efter senaste BIOSet.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Tog tummen ur r***n och gjorde en förfrågan.

https://www.sapphiretech.com/en/contact-us

Gå in i kontaktformuläret och fråga efter senaste BIOSet.

@Yasko

Tack, ska fixa detta strax.

Vad ska nya bioset göra? Tänkte om man inte har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Tack, ska fixa detta strax.

Vad ska nya bioset göra? Tänkte om man inte har problem.

Har du ingen problem så ska du inte ta den risken.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Har du ingen problem så ska du inte ta den risken.

@Yasko

Jag va mest nyfiken om det blir någon skillnad i prestanda mellan de olika, jag spara givetvis mitt original bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Jag va mest nyfiken om det blir någon skillnad i prestanda mellan de olika, jag spara givetvis mitt original bios

Där kan det vara skillnad, typ att du kan klocka lite mer, eller mindre. Du bör nog kolla https://www.overclock.net/threads/official-amd-radeon-rx-7900...

men det är många sidor.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yazoo:

Där kan det vara skillnad, typ att du kan klocka lite mer, eller mindre. Du bör nog kolla https://www.overclock.net/threads/official-amd-radeon-rx-7900...

men det är många sidor.

@Yasko

Jag ska kolla med sapphire "39" tror jag inte är legit. vad har du för bios?
Jag har "34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Jag ska kolla med sapphire "39" tror jag inte är legit. vad har du för bios?
Jag har "34"

Jag har "12". Få se vad sapphire svarar, OM de svarar men det finns folk som fått senaste bara genom att fråga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är coil whine mer eller mindre standard? Tittar på asrock taichi 7900xtx

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett ASRock Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming White och monterade det igår. Är SÅ redo för Path of Exile 2 (och nästa liga i 1:an). Ps. Gillar grafikkortet, det är alldeles lagom med bling (mycket).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus Tuf 7900xtx som hade problemet med att Forza Horizon krashade ständigt, tog bort drivrutinen helt o nu funkar de perfekt haha, märkte även att fläktarna inte går ner o upp hela tiden.

Byggde en dator åt polaren (också med 7900xtx) och där krascha Apex Legends. Sagt o gjort så tog jag bort drivrutinen där med och nu rullar det på fint.

Så ni som har problem med att spel ballar ur, ta bort drivrutinen helt först innan ni börjar tänka på att lämna tbx kortet

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

RX7900XT Hellhound 20Gb

Köpte ett RX7900XT Hellhound 20Gb och blev lite förvånad över hur lätt den gick att klocka.
Kör med 1043mV och inga som helst problem.
Ser ut så här efter dryga timmens benchmark.

Permalänk
Medlem

@anon343854 har du fått någon BIOS uppdatering? Mig sa de att jag skulle kontakta webhallen där jag köpte GPUn av.

Orkade inte vänta, så bytte kylpasta istället. Det blev en 20 graders sänkning på min hotspot temperatur jämfört med Sapphires skitjobb. Jäkligt besviken att de sätter sånt skräp i en premiumprodukt som kostade 15k.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

@Pantburk har du fått någon BIOS uppdatering? Mig sa de att jag skulle kontakta webhallen där jag köpte GPUn av.

Orkade inte vänta, så bytte kylpasta istället. Det blev en 20 graders sänkning på min hotspot temperatur jämfört med Sapphires skitjobb. Jäkligt besviken att de sätter sånt skräp i en premiumprodukt som kostade 15k.

Vilken bios har du? jag har 36 från tillverkaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Tvi vad dåligt av Sapphire. Sådant kostar användaren flera timmar av felsökning med mera. Man tycker att det borde kosta Sapphire endast småpengar för bra kylpasta och endast en extra minut vid montering, att göra det bra från början. Nej, så får man bara inte göra när man säljer en premiumprodukt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi.....7800X3D.....Noctua D15.....64GB Kingston Fury Beast 6000MHz CL36.....Gigabyte Gamer OC 5080.....Corsair RM750X V2.....Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6 med tre Noctua-fläktar.....Win 11.....Dell G3223Q 144Hz 4K IPS + Acer Nitro XV275KV IPS 4K 160Hz.....Sig uppdaterad 2025-05-03.....
Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Vilken bios har du? jag har 36 från tillverkaren

Jag har "12"an. Men nu är ju maxfläktproblemet löst.

Skrivet av bartil:

Tvi vad dåligt av Sapphire. Sådant kostar användaren flera timmar av felsökning med mera. Man tycker att det borde kosta Sapphire endast småpengar för bra kylpasta och endast en extra minut vid montering, att göra det bra från början. Nej, så får man bara inte göra när man säljer en premiumprodukt.

Riktigt kass, då har jag inte ens använt något extremt som PTM7950. Bara vanligt Grizzly Kryanaut. Max hotspot störtdök på engång från 104-107 ner mot 86-90 vid max GPU utilization.

Riktigt snålt av Sapphire. De räknar säkert kallt med att garantin är borta så snabbt man öppnar GPUn också, win-win för de, tror de...

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yasko:

Jag har "12"an. Men nu är ju maxfläktproblemet löst.

Riktigt kass, då har jag inte ens använt något extremt som PTM7950. Bara vanligt Grizzly Kryanaut. Max hotspot störtdök på engång från 104-107 ner mot 86-90 vid max GPU utilization.

Riktigt snålt av Sapphire. De räknar säkert kallt med att garantin är borta så snabbt man öppnar GPUn också, win-win för de, tror de...

@Yasko

Mitt 7900xtx Nitro+ ligger på strax över 60 grader och hotspot på lite över 70 grader om man drar igenom några tester i 3dmark och nästan ljudlöst.

De kanske har lite bättre pasta på nyare kort?

Permalänk
Medlem

@anon343854 var det svårt att byta kylpasta? Jag har också ett Sapphire 7900XT som gärna ligger vid 90-110 på hotspot, kanske är det värt att testa tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Yasko

Mitt 7900xtx Nitro+ ligger på strax över 60 grader och hotspot på lite över 70 grader om man drar igenom några tester i 3dmark och nästan ljudlöst.

De kanske har lite bättre pasta på nyare kort?

För mig var skillnaden 30-40 grader innnan bytet. Nu är det 16 grader.

10 är hur bra som helst. Är det nyinköp? Det sägs att det brukar bli värre med tiden, i mitt fall blev det så i alla fall.

Jag bästemde för det efter att Adrealin talade om för mig att hotspot var i "mitten", dvs just GPUn. Byta allt det andra runt VRM etc. hade jag aldrig vågat/orkat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar helt klart vara stor variation i kvalitet på Sapphires 7900XTX. Jag köpte mitt i maj förra året och deltat mellan GPU-temp och hotspot-temp är fortfarande inom 20 grader.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Verkar helt klart vara stor variation i kvalitet på Sapphires 7900XTX. Jag köpte mitt i maj förra året och deltat mellan GPU-temp och hotspot-temp är fortfarande inom 20 grader.

Ungefär samma här.
När kortet vrålar på för fullt brukar det va 65 grader och hotspot 85.

Detta är med standard fläkt-RPM. Jag kan inte styra fläktarna alls via AMD adrenalin, de ballar ur helt om jag försöker göra en egen fläktkurva.
Tex så maxar den sig på 3000RPM sen ner till att de blir avstängda, så pendlar det på så oavsett vad man har igång på datorn

Edit: 3000RPM är inget man vill höra, jäkla flygplan, haha.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldScrub:

Ungefär samma här.
När kortet vrålar på för fullt brukar det va 65 grader och hotspot 85.

Detta är med standard fläkt-RPM. Jag kan inte styra fläktarna alls via AMD adrenalin, de ballar ur helt om jag försöker göra en egen fläktkurva.
Tex så maxar den sig på 3000RPM sen ner till att de blir avstängda, så pendlar det på så oavsett vad man har igång på datorn

Edit: 3000RPM är inget man vill höra, jäkla flygplan, haha.

Något jag har märkt är att om du kör med den förinställda kurvan så verkar det som att den går efter GPU-temp, men om du ställer in en egen kurva går den istället efter hotspot-temp. För min del brukar kortet maxa runt 56-58 grader på GPU-temp och 70-75 grader på hotspot.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

Något jag har märkt är att om du kör med den förinställda kurvan så verkar det som att den går efter GPU-temp, men om du ställer in en egen kurva går den istället efter hotspot-temp. För min del brukar kortet maxa runt 56-58 grader på GPU-temp och 70-75 grader på hotspot.

Jag uppfattar faktiskt det som tvärtom. Att fläktarna endast går efter hotspot, lite skumt att vi har helt olika uppfattningar.
Ser ofta hur kortet går till säg 69 grader men om hotspot är under 80 så ökar inte RPM förrän hotspot gör det.

Nu behöver jag iofs inte göra egna fläktkurvor men det vore intressant att veta varför jag inte kan kladda med fläktkurvorna utan att det ballar ur.
Sitter på ett Nitro XTX btw.

Visa signatur

360hz Oled, Fractal Torrent, 7800X3D, Nitro 7900XTX.
Ifi Zen Dac v2, Ifi Zen Can 3, Sennheisser 620S