Finns mycket runt om själva matchen mellan City och United... men sett enbart till matchen:
Ganska lågt underhållningsvärde där det var två väldigt taktiska och kompakta lag, City var något bättre i första halvlek och får turligt ett mål med sig. Men ju länge andra halvlek gick, desto mer tycker jag United höll i taktpinnen faktiskt och över 90 minuter skapade United mer. Och som rätt vanligt i dessa matcher avgörs det på misstag och individuell briljans, Amad fortsätter lysa starkt och jag hoppas verkligen han fortsätter utvecklas och får vara skadefri.
Kan inte säga att resultatet var orättvist, 1-0, 1-1 eller 1-2 hade alla varit "ok" sett till matchen. Det jag tror (och hoppas) United-fans gläds mest över är hur laget var disciplinerat, kompakt och spelade som ett lag OCH faktiskt försökte behålla bollen inom laget. (51% till city "bara"). Och detta där både Rashford och Garnacho helt lämnades utanför truppen, vilket visar att Amorim har bollarna att faktiskt försöka förändra något.
Dock åter en känga åt domarna och VAR i England... två incidenter jag tycker var solklara:
Hoylund kapas och bör ha varit straff, Diaz är inte ens nära bollen och drar med sig Hoylund i "fallet". Tydligen gick VAR snabbt ut med: "Det var inte tillräckligt med kontakt"... vilket kändes ganska skrattretande.
Och Kyle Walker borde ha fått rött, vad Citys kapten tänkte när han först kapar Hoylund OCH sedan försöker filma sig till att Hoylund skall få rött.... så <censur> lågt. Spelar ingen roll vilken tröja man har, sådant beteende är förkastligt oavsett vem det är.
Chelsea fortsätter trumma på, de imponerar utan tvekan och kan mycket väl bli era utmanare om titeln i år! Arsenal känns lite som gamla Arsenal igen... "bottlejobs" där de är sina egna största fiender så att säga. Tottenham är lite som United i år, men var ju inte kul att de fick en sådan vinst inför kvartsfinalen i ligacupen på torsdag mot just United
Villa har en bra chans mot City, något är fundamentalt fel i City. Möjligtvis har det satt sig mentalt på spelarna gällande "the 115" som sägs ska avgöras nästa år. 1 vinst på sina senaste 12 matcher är katastrofalt dåligt. Även om jag måste ge en spelare som Doku creds för hur många gånger han ändå lyckades ta sig förbi Mazraoui och slå sina inlägg.
Brighton - West Ham tror jag slutar med 3-1 till brighton, de behöver studsa tillbaka efter 2 försluter och en oavgjord, även om jag hoppas West Ham "skräller" och får med sig sin andra raka seger
United möter även ett väldigt formstarkt Bournemouth som har 3 raka segrar i bagaget, men kan "vi" visa upp samma vilja och disciplin på Old Trafford tror jag "vi" har en bra chans att få med oss 3 poäng... men det kan sluta hur som haver ^^
Och då jag har för mycket fritid tänkte jag ta lite av det jag skrev om ovan gällande allt runt just city - united... det handlar väl egentligen mer om allt runt United....
1. Någon läckte Uniteds startelva kvällen innan, det finns tydliga krafter runt om/i United som är missnöjda och försöker sig på någon maktkamp mot Amorim. Högst antagligen en agent eller någons "bekantskapskrets". Det är välkänt att den klick Rashford har runt sig inte är positiv, vilket har visat sig genom klubbkvällar ute inför matcher och olika "attacker" i sociala medier.
2. Pressen i England har gått helt bananas över att Rashford och Englands poster-boy inte får spela och starta... och vilken skam det var att han lämnades utanför truppen helt! Det är sådan löjlig english bias att det är skrattretande. Igår fick Maguire 8:a i betyg av engelsk press medan martinez och De Ligt fick 6:or.... Visst var han helt ok och rätt stabil, men det är för att han passar i en trebackslinje där han har backup i närheten hela tiden i ett lågt stående försvar, men att han var vår bästa mittback?
3. Ex spelare/"pundits" attackerar Amorim hårt för samma som ovan, även att Garnacho lämnades utanför. Kan säga att jag tappat mycket respekt för t ex både Gary Neville och Rio Ferdinand. Och när en spelare säger till sina tränare; Jag tänker inte ändra på hur jag spelar eller försöka göra något nytt eller ta emot tips på att förbättra mitt spel, mitt spel fungerar för mig".... och bli förvånad över att man lämnas utanför truppen då?
Här vill jag se en återgång till mentaliteten under Sir Alex... ingen är större än klubben - punkt. Precis samma makt och backning Klopp, Arteta och Pep fick... borde ges till Amorim. Men frågan är, klarar Ineos det... och framför allt... kommer Glazers tillåta att "guldgossar" bänkas och säljs? De drar trots allt in sponsorpengar... som inte går till klubben utan rakt ned i fickorna på Glazers.
Nu får jag köra en /rant Men ibland "kokar" man så mycket att man behöver ventilera lite Men jag är ett stort fan av Amorim och backar honom 110%, ge "guldgossarna" speltid mot tottenham i ligacupen... har inget emot att åka ut så fokus kan ligga på Europla League istället då det faktiskt finns en väg till CL där... för jag tror det blir extremt svårt med topp 4/5 i ligan. Men uppställningen igår visar att det finns en stomme i United som VILL spela bättre fotboll och vara ett lag istället för individer.