Permalänk
Medlem

Att koppla elbrytare till app

Hej
Om man vill ha en elbrytare egen byggd som
när den slås på så ska den sända en signal till en egenbyggd app
Vad behövs det för grejer för att få det att funka
Så små grejer som möjligt vore bra
Appen har jag koll på även brytaren men att få dom ihopkopplade har jag ingen lösning på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skälby:

Hej
Om man vill ha en elbrytare egen byggd som
när den slås på så ska den sända en signal till en egenbyggd app
Vad behövs det för grejer för att få det att funka
Så små grejer som möjligt vore bra
Appen har jag koll på även brytaren men att få dom ihopkopplade har jag ingen lösning på

Varför köper du inte bara en fungerande tjänst med typ zigbee /Zwave/matter? Och sen kör HA

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Smartlife ( Tuya) har flertal småprylar, inte minst elbrytare mm som lär funka utmärkt att bara installera och köra igång med, annars som ovan så funkar ju zwave, matter och annat som börjar få mer fäste om man kanske vill pilla lite mer på det.

Permalänk
Medlem

Det är en ganska konstig fråga. Vad är det egentligen du försöker göra?

Rent tekniskt kan du t ex skaffa en ESP32, ett relä, och en knapp, och sedan programmera den och din app att prata med varandra om de är på samma WiFi-nät. Det är ett par tior i komponenter. Är det ett sånt svar du önskade dig?

Ett annat alternativ är att sätta upp en dator på nätverket och installera Home Assistant på den. Sedan kan du välja något färdigt uttag med en knapp och använda API:et som Home Assistant tillhandahåller och prata med det. Eventuellt med ett VPN för att komma åt det när enheten med "appen" inte är på samma nätverk.

Ytterligare ett alternativ (tror jag, inget jag forskat djupare på) är att skaffa ett uttag som är kompatibelt med Apples HomeKit, sedan tror jag nog det går att göra en iOS-app som kan komma åt det. Man behöver någon slags hub på nätverket för att det ska fungera över internet, t ex en HomePod eller AppleTV.

Det finns alla upptänkliga varianter, men helt omöjligt att veta vad du är ute efter bara genom att läsa ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Nu lånar jag tråden.

Finns det andra sätt att starta datorn från telefonen än Telldus?

Nu bryter jag strömmen, väntar 15 sekunder och slår på den. Då hoppar den igång sen kan jag styra den från telefonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu lånar jag tråden.

Nu bryter jag strömmen, väntar 15 sekunder och slår på den. Då hoppar den igång sen kan jag styra den från telefonen.

Det är ungefär så som du har gjort som man får lösa det - att starta en strömbrytare från distans. Vill du bara byta ut Telldus så finns både Zigbee- och Z-wave och WiFi-strömbrytare så det är ju bara att välja och vraka.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu lånar jag tråden.

Åter igen väldigt svårt att veta vad du är ute efter. Om du är på samma nätverk och din dator har Wake-On-LAN kan det eventuellt räcka med en app som kan skicka Wake-On-LAN-paket och att konfigurera datorn att vakna när den får en viss signal över nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Åter igen väldigt svårt att veta vad du är ute efter. Om du är på samma nätverk och din dator har Wake-On-LAN kan det eventuellt räcka med en app som kan skicka Wake-On-LAN-paket och att konfigurera datorn att vakna när den får en viss signal över nätverket.

Vad skulle det vara för app? Vill bara kunna starta den för fjärrstyrning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad skulle det vara för app? Vill bara kunna starta den för fjärrstyrning.

Sök efter en app som kan skicka "Wake-On-LAN". Kan också vara så att din router har stöd för det. Inget jag använt, bara tips på något du kan googla vidare på.

Permalänk
Medlem

[quote postid="20672774" userid="335807" name="trudelutt"]
Det är en ganska konstig fråga. Vad är det egentligen du försöker göra?

Rent tekniskt kan du t ex skaffa en ESP32, ett relä, och en knapp, och sedan programmera den och din app att prata med varandra om de är på samma WiFi-nät. Det är ett par tior i komponenter. Är det ett sånt svar du önskade dig?

Ett annat alternativ är att sätta upp en dator på nätverket och installera Home Assistant på den. Sedan kan du välja något färdigt uttag med en knapp och använda API:et som Home Assistant tillhandahåller och prata med det. Eventuellt med ett VPN för att komma åt det när enheten med "appen" inte är på samma nätverk.

Ytterligare ett alternativ (tror jag, inget jag forskat djupare på) är att skaffa ett uttag som är kompatibelt med Apples HomeKit, sedan tror jag nog det går att göra en iOS-app som kan komma åt det. Man behöver någon slags hub på nätverket för att det ska fungera över internet, t ex en HomePod eller AppleTV.

Det finns alla upptänkliga varianter, men helt omöjligt att veta vad du är ute efter bara genom att läsa ditt inlägg.
[/quot

Jag är ju ny på det här området svårt att förklara
Det är en uppfinning som jag kollar om den är genomförbar
Men en mikrobrytare som ska sända signal till en mobiltelefon när den vippar till
Som om det är möjligt ska gå på batteri då det inte finns ström där apparaten ska sitta och att man kan ha många enheter till samma mobil telefon

Permalänk
Medlem

Kolla in hemautomation och botanisera dig i det.

Vad händer om mobilen och kontakten inte är på samma plats?

För en sån här uppfinning så finns 2 sätt. Du besitter kunskapen själv, eller du har tillräckligt med resurser för att anlita folk som löser det för dig. Men oavsett är det bra om du kan beskriva det bra nog för ett patent så de som tar jobbet inte också tar din ide.

Verkar dock för nära tidigare uppfinningar vilket gör det svårt att patentera men det kanske kan finnas en affärside där ändå 🤷‍♂️

Visa signatur

🛜🫀: HP 290 PRO G9, i3 14100, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮#1: R7 5700X3D | RTX 4070 | Acer XF270HUA | 96GB @ 3600 | MSI X570 MPG GAMING EDGE
⌨️🎮#2: i5 12400F | RTX 2080 LC | Huawei GT 27 | 16GB @ 3600 | MSI B760M-P DDR4 | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skälby:

Jag är ju ny på det här området svårt att förklara
Det är en uppfinning som jag kollar om den är genomförbar
Men en mikrobrytare som ska sända signal till en mobiltelefon när den vippar till
Som om det är möjligt ska gå på batteri då det inte finns ström där apparaten ska sitta och att man kan ha många enheter till samma mobil telefon

WiFi är ganska strömhungrigt, så det blir en del batteri som går åt isf.

Om Bluetooth är acceptabelt går det lättare, men då måste mobiltelefonen vara inom ett par meter från din apparat.

Permalänk
Medlem

Ja, instämmer med tidigare skribenter om att beskrivningen inte är särskilt utförlig, men det låter som du helt enkelt vill övervaka och återkoppla aktuellt läge för en helt vanlig manuell brytare till en app i telefonen?

Instinktivt tänker jag att man tar rätt på vilken microcontroller med wifi som är absolut strömsnålast i deep sleep - några mikroampere är det rimligt att tro att man kan komma undan med - och har en sådan att övervaka vad som händer med brytaren på en digitalingång och vakna upp och återkoppla vid förändring. Lämpligt sätt att koppla in övervakningen elektriskt till controllern beror av parametrar du inte gett oss.

Det kanske rent av går att ha microcontrollern att parasitera på brytarens last, och vara spänningslös när brytaren inte är tillslagen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trudelutt:

WiFi är ganska strömhungrigt, så det blir en del batteri som går åt isf.

Om Bluetooth är acceptabelt går det lättare, men då måste mobiltelefonen vara inom ett par meter från din apparat.

WiFi kan gå 18 månader på ett CR123A med rätt förutsättningar.
Shelly H&T Gen 1 gör detta.
Hemligheten ligger i att WiFi delen sover 99,999% utav tiden och en ultrasnål MCU sover också och vaknar på timer och kollar om differensen är tillräckligt stor och därmed går hela maskineriet igång för att skicka data och sedan sover den igen.

Samma princip skulle kunna tillämpas på en simpel ingång på en MCU som i sin tur har en ESP som hanterar WiFi delen(eller om hela programmet körs i ESP:en).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.