Permalänk
Medlem

Efter mycket velande fram och tillbaka så klickade jag hem TCLs 870/C745 85 tummaren.

Fick den för 14 300kr hos Elon efter att jag köpte den genom "Refunder" med 5% cashback.

Dock har jag några funderingar kring specsen på den. Hos både Elgiganten och Elon så står det på själva bilden på tvn att den klarar 1300 nits i HDR samt att den har AiPQ Pro processor samt 2.1 ljudsystem från Onkyo.

Men i själva texten står det 1000 nits etc, mao samma info som på 75 och 65 tummaren. Går jag in på TCLs svenska hemsida så hittar jag inte 85 tummaren heller.

Det jag jag lärt mig när jag klickat runt mellan massa TV-apparater hos TCL är att deras största modeller har bättre specs än sina mindre syskon vilket jag tror är fallet här också nämligen.

När jag söker på TCL C745 1300 nits så hittar jag denna från deras brittiska sida som stämmer in med infon som finns på bilderna hos Elgiganten och Elon:

https://www.tcl.com/eu/en/tvs/c745

Visst är det väl ändå prestanda skillnad mellan 85 tummaren och de övriga om man skulle jämföra dem med varandra?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Akrobaten: specad ljusstyrka är just specad ljusstyrka, en siffra tillverkaren delvis kan dra ur luften.

Vilken ljusstyrka man får i en given situation när man faktiskt mäter är högst varierande. Till exempel hur stor del av bildytan ska lysa samtidigt? Hur länge ska den lysa på den nivån för att det ska anses vara? Ska man räkna med ljusstyrkan vid korrekta färger och nivåer eller bara all-in-så-ljust-det-kan-bli utan att tänka på hur bilden faktiskt ser ut?

Det skiljer sig mellan de olika storlekarna. En 85:a har fysiskt plats för fler lysdioder och är ofta lite mer ljusstark. Men det är inte självklart att det är så, utan andra faktorer kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Akrobaten: specad ljusstyrka är just specad ljusstyrka, en siffra tillverkaren delvis kan dra ur luften.

Vilken ljusstyrka man får i en given situation när man faktiskt mäter är högst varierande. Till exempel hur stor del av bildytan ska lysa samtidigt? Hur länge ska den lysa på den nivån för att det ska anses vara? Ska man räkna med ljusstyrkan vid korrekta färger och nivåer eller bara all-in-så-ljust-det-kan-bli utan att tänka på hur bilden faktiskt ser ut?

Det skiljer sig mellan de olika storlekarna. En 85:a har fysiskt plats för fler lysdioder och är ofta lite mer ljusstark. Men det är inte självklart att det är så, utan andra faktorer kan påverka.

Tack för att du tar dig orken och tiden att svara på alla dessa skumma nybörjarfrågor.

Min grundfråga eller fundering är att den 85 tummaren ser ut att ha bättre specs än vad t.ex. 75an har. Då 85an har inbyggt 2.1 ljud (förmodligen inget att hänga i granen), en nyare processor i AiPQ Pro samt ska klara av hdr i 1300 nits (Men som du skriver så kan en tillverkare försköna/vilseleda dessa siffror).

Torde väl vara fler dimmingzoner också men inget jag har hittat någon info om.

Permalänk
Bildexpert 📺

Allra oftast, men inte alltid, fler dimmingzoner ju större panel det är. Den praktiska effekten av att det sitter en "AiPQ Pro" istf för "AiPQ" (icke-pro) är omöjlig att peka ut. Skulle man få den sällsynta möjligheten att köra en modell bredvid en annan modell där det skiljer "AiPQ" mot "AiPQ Pro" kanske man skulle lägga märka en skillnad. Ifall man visste var man skulle leta för att se den skillnaden. Vilket skulle bli mycket besvär – bara logistiken i sig – för något som egentligen inte har stor betydelse. Produkterna som helhet är inte resultatet av någon enskild detalj som vilken processor det finns inuti.

Tänk att TV-tillverkarnas specar till största delen är rent snömos av uppgifter som aldrig går att bekräfta eller verifiera vilken effekt det handlar om. De slutsatser man kan dra är att ju högre upp i modellserierna man kommer desto mer "Pro" och "ultimate" finns det i specarna. Bättre modeller får bättre komponenter och den bättre modellen är bättre tack vare summan av komponenterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bagarbosse:

Haha, det ska bli spännande att se vad dom kallar min (nyss-beställda) TCL 85T8B i menyerna, ifall den har något annat namn än detta. Men det dröjer ett par veckor innan jag har kunnat kolla det.

Skrivet av Laxpudding:

@Bagarbosse: Förmodligen står det bara Modell: Smart TV Pro

Det hade du rätt i, 85T8B kallas bara för "Smart TV Pro" i menyn.

I övrigt mycket nöjd med köpet än så länge (kommer från projektor ca 95"). Känns som väldigt mycket pang för pengarna (betalade 15k).

Har lekt runt lite grand med bildinställningarna och en sak som man bara MÅSTE ändra är under Avancerade inställningar->klarhet, Skärpa. Denna är som standard 50% (på dom flesta förinställda tror jag). I 50% skärpa ser ansikten (som inte är i relativ "närbild") helt tecknade ut, och texter i bilden blir mycket "avrundade". Skärpan behöver dras ner till MAX 20%, kanske till och med 0-5%. Mycket märkligt att 50% såg så skevt ut och detta ligger som förinställt(!), alldeles som om någon unge använt ett "gör om mig till tecknat-tiktok-filter" på selfie-kameran.

Kikat på lite Planet Earth i 4k.
Spelat en del nya Indiana Jones i 4k/144hz, maxade settings (Radeon 7900xt, 75fps).
Ser alldeles magiskt ut!

AndroidTV'n (Android 12) är extremt snabb och responsiv., in-ut i appar, knappa runt i menyer osv. Mycket bättre än Xiaomi TV Box S och Google chromecast TV-sticka, som jag har att jämföra med. Dock finns inte Telia play eller Tele2 play att ladda ner i Google-playbutiken... Allente finns därmot. Märkligt... Undra vad det sitter i? Har dom något mot TLC? Deras appar inte kompatibla med Android 12?

Ljudet är väl inte så mycket att hänga i julgranen. Kör optisk ut till eget 2.0-ljud istället.

Permalänk
Bildexpert 📺

Rakt ur kartong ser i princip alla TV galet orimliga ut fast på olika sätt. Det är butikslägesbilden som ska stärka färger och konturer på demoslingorna som de är tänka att köras med i butik. Ifall modellen saknar filmmaker mode, brukar TCL:s Film-läge vara mer rimligt. Ändrar man på Standard-läget så att alla inställningar motsvarar Film eller Filmmaker brukar det ge samma effekt.

Projektorer är sällan lika överdrivna då de produkterna kommer från ett segment där presentationer är en drivande faktor och det går inte att ha en grundläggande bildinställning som blåser sönder powerpoint-presentationen. En projektor säljs heller inte på egenskapen att den ska stå i en butik och skrika ut bilden i konkurrens med femtio andra TV.

Permalänk

Jag köpte 98" T8B och blev riktigt imponerad till vad man får för pengarna. Perfekt i vår hembio. I vardagsrummet, hade vi en Oled från Philips med inbränningar, och almmänt trött panel som i slutet tom hade svårt att visa färger korrekt. Bytte den mot en 65C855 och den är riktigt vass, svärta nästan som på vår Oled. Ljusstark så det blir över. Dock en ren mardröm att sortera kanelerna på den inbyggda DVB-S tunern. Fick ju in kanaler från hela Europa... Men efter det jobbet, klockren. Så väljer man C855 i 98" så måste det vara brutalt!

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

Har läst på allt jag kan och det lutar åt en 98C855.
Vill dock att den kommer ner till 39 900 sek som Inet hade den för i 2 dagar typ i november….har idag en Phillips OLED med inbränning.

Kostar 49 900 nu på elgiganten men då kan man ju lika gärna vänta in att 98X955 sjunker till 57 995 igen.

Hade dock kunnat tänka mig en 98MQLED85 om de släpper den för 29900 sek igen.

Enligt elgiganten så skall det komma mer produkter på januarirean så håller tummarna.

Ville lägga till när inet hade den för 39900
Permalänk

Blev lite sugen på att byta ut min gamla 75" mot en 98" när jag såg att dom fanns till bra pris, tex 98C655.
Gissar att min gamla Samsung UE75H6475 (som jag är nöjd med) inte är "bättre" än en C655 eller eventuellt Samsung 98DU9005 gällande svärta och ljusstyrka tex?
Kollar inte så mycket på TV normalt sett, nåt program här och där och nån serie eller film ibland så känns lite ovärt att lägga 50 lax om man kollar 1h i veckan Men vill ju inte ha nåt som ser kass ut heller..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nisse Järnet:

Blev lite sugen på att byta ut min gamla 75" mot en 98" när jag såg att dom fanns till bra pris, tex 98C655.
Gissar att min gamla Samsung UE75H6475 (som jag är nöjd med) inte är "bättre" än en C655 eller eventuellt Samsung 98DU9005 gällande svärta och ljusstyrka tex?
Kollar inte så mycket på TV normalt sett, nåt program här och där och nån serie eller film ibland så känns lite ovärt att lägga 50 lax om man kollar 1h i veckan Men vill ju inte ha nåt som ser kass ut heller..

Svärta på en LCD utan en FALD är panelens kontrastförhållande och därmed relativ ljusstyrkan man kör den i. En C655 är antagligen uppemot dubbelt så ljusstark (eller mer) som en gammal Samsung H6:a som är en äldre basmodell. Svärtan beror alltså på vilken panel det sitter i den gamla Samsungen – då det varierar i den klassen – samt förstås hur ljusstarkt man kör TV:n i fråga.

Ifall det är en bättre VA-panel i H6:n kommer svärtan bli sämre eftersom C655 är ljusstarkare och saknar FALD. Förutsatt då att man kör den ljusstarkare. Dämpar du ned ljusstyrkan hos C655 så att den matchar H6:n i antal nits lär du få ungefär samma nivå av svärta.

Vill du ha fördelarna och slippa nackdelarna, likt att få ännu djupare svärta och mer ljusstyrka på samma gång, då går du på en modell med FALD.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Svärta på en LCD utan en FALD är panelens kontrastförhållande och därmed relativ ljusstyrkan man kör den i. En C655 är antagligen uppemot dubbelt så ljusstark (eller mer) som en gammal Samsung H6:a som är en äldre basmodell. Svärtan beror alltså på vilken panel det sitter i den gamla Samsungen – då det varierar i den klassen – samt förstås hur ljusstarkt man kör TV:n i fråga.

Ifall det är en bättre VA-panel i H6:n kommer svärtan bli sämre eftersom C655 är ljusstarkare och saknar FALD. Förutsatt då att man kör den ljusstarkare. Dämpar du ned ljusstyrkan hos C655 så att den matchar H6:n i antal nits lär du få ungefär samma nivå av svärta.

Vill du ha fördelarna och slippa nackdelarna, likt att få ännu djupare svärta och mer ljusstyrka på samma gång, då går du på en modell med FALD.

Tack för utförligt svar!
Då var det som jag misstänkte ändå, får se hur jag gör Hade dock varit intressant med ett test där C655 ställs mot 98DU9005 🤔

Permalänk

Var och kikade på en 98P745, det var den enda 98" som stod framme på den närmsta Elgiganten och allt såg ändå helt ok ut förutom att ljusstyrkan kändes lite klen även på max 🤔
Lite svårt att dra stora slutsatser kanske då det är ganska upplyst i butiken osv men ändå.

Permalänk
Medlem

Jäklar vad sugen jag är på 98" MQLED80. Är dock rädd eftersom jag enbart kört OLED tidigare.
När svart är grått blir det alltid något jag stör mig på.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nisse Järnet:

Var och kikade på en 98P745, det var den enda 98" som stod framme på den närmsta Elgiganten och allt såg ändå helt ok ut förutom att ljusstyrkan kändes lite klen även på max 🤔
Lite svårt att dra stora slutsatser kanske då det är ganska upplyst i butiken osv men ändå.

Har du samma ljusnivåer hemma nr du tittar som ljusnivåerna i butiken? Om ja, då kan det vara värt att gå bortom P745. C655 ska vara ljusstarkare i och med att det både är en nyare och en högre rankad modellserie. P745 är nog nära den TV du redan har i fråga om ljusstyrka och kontrast.

Permalänk

Hej har en fråga kan inte mycket om tv apparater men har just nu en Samsung 75" Q60T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q60TAU 2020 model

Tänkte köpa en tcl 98 t8b, är den bättre än den tvn ja har just nu med bild kvalitet för film o spel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Hej har en fråga kan inte mycket om tv apparater men har just nu en Samsung 75" Q60T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q60TAU 2020 model

Tänkte köpa en tcl 98 t8b, är den bättre än den tvn ja har just nu med bild kvalitet för film o spel?

Det är mellan tumme och pekfinger samma. Både T8B och Q60 är instegsmodeller i QLED-segmentet med något högre ljusstyrka och saknar FALD. Det du adderar med en T8B är 120 Hz-panelen och 98-tummaren bör också ha ett bättre reflexfilter för det verkar TCL ha satt dit på 98:orna av förklarliga skäl.

Om du vill ha en tydlig förbättring i fråga om film och kontrast kliver du på en modell med FALD. Du har till exempel Samsungs Q80C i 98-tum som i perioder sjunker ned till TCL-priser. TCL motsvarande modeller i 98-tum med FALD blir då C805/MQLED80 samt den nyare MQLED85. Detta kommer göra den allra största skillnaden där du nu börjar få svart i bilden att faktiskt bli svart på panelen.

Permalänk

Okej tack, men då är typ tcl t8b snäppet bättre än min Samsung tv nu?:) tänker att ja är nöjd med den tv ja har nu så vill ju inte byta ner mig.
Det ja va mest orolig för är att de kanske skulle vara hackig bild när man kollar film o så men de tror du inte va?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Okej tack, men då är typ tcl t8b snäppet bättre än min Samsung tv nu?:) tänker att ja är nöjd med den tv ja har nu så vill ju inte byta ner mig.
Det ja va mest orolig för är att de kanske skulle vara hackig bild när man kollar film o så men de tror du inte va?

Jag har inte kollat 24p-hanteringen på just TCL:s T8B men det är inte problem på deras andra modeller med 120 Hz-paneler.

Permalänk

Yes okej tack ,tänkte kolla vet du vad som gör att min tv hackar i bild när ja har Apple TV box i o går in på Netflix o kollar film via Apple TV? Går man in vanligt via tv appen Netflix så är de inga konstigheter endast när man går in på Apple TV

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Yes okej tack ,tänkte kolla vet du vad som gör att min tv hackar i bild när ja har Apple TV box i o går in på Netflix o kollar film via Apple TV? Går man in vanligt via tv appen Netflix så är de inga konstigheter endast när man går in på Apple TV

Du kör en signal mellan AppleTV och TV som inte är den rätta, likt att du kör en 4K/50 Hz-signal och filmen du tittar på är i 24p. Då hackar det till hela tiden eftersom enda sättet att få 24 att gå jämnt upp med 50 är att repetera en bildruta i sekunden.

Lösningen är att ställa in AppleTV så att den ändrar sin frekvens efter innehållet. Då synkar den om till 24 Hz när filmen är 24p (vilket absoluta majoriteten filmer och TV-serier är producerade i) vilket ger en svart ruta i några sekunder. Men efter det flyter det så bra som TV:n fungerar. Q60-serien är ingen mästare på att hålla korrekt filmflyt så det kan vara en kombination av både och som du upplever.

Permalänk

Okej ska testa ställa in Apple TV på 24 Hz

Vilken föredrar du då om man väljer tv Samsung Q80c
Vs mqled80 tcl typ samma kostnad i pris skiljer någon 1000lapp

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Okej ska testa ställa in Apple TV på 24 Hz

Vilken föredrar du då om man väljer tv Samsung Q80c
Vs mqled80 tcl typ samma kostnad i pris skiljer någon 1000lapp

Det är TV du föredrar du ska köpa.

Permalänk

Okej tänkte det med Apple TV finns massa likvärdiga format typ
4k HDR 24 (24Hz)
4k SDR 24 (24HZ
1080p HDR 24 (24Hz)
1080p SDR 24 (24Hz)
Finns mera men dessa va specifik 24hz

Sen har ja matcha dynamiskt omfång :på
Matcha bildfrekvens : på
Sen finns det något som heter aktivera HDR, ska ja göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellow166:

Okej tänkte det med Apple TV finns massa likvärdiga format typ
4k HDR 24 (24Hz)
4k SDR 24 (24HZ
1080p HDR 24 (24Hz)
1080p SDR 24 (24Hz)
Finns mera men dessa va specifik 24hz

Sen har ja matcha dynamiskt omfång :på
Matcha bildfrekvens : på
Sen finns det något som heter aktivera HDR, ska ja göra det

Du ska inte välja någon av dom. Välj 60Hz och matcha bildfrekvens. Jag har för mig att @Laxpudding någon gång skrev att Dolby Vision mappade SDR korrekt och att man skulle tvinga DV, så det har jag gjort. Jag vet inte om det är "mest rätt" att tvinga DV på allt men nu är jag ändå så van att det känns bra oavsett.

Edit: Såg att du använde Samsung och dom har inte stöd för Dolby Vision. Då gissar jag att det är "mest rätt" att köra 4K SDR 60Hz och matcha både bildfrekvens och omfång.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Okej ska testa det tack

Missade svaret
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av nu1mlock:

Edit: Såg att du använde Samsung och dom har inte stöd för Dolby Vision. Då gissar jag att det är "mest rätt" att köra 4K SDR 60Hz och matcha både bildfrekvens och omfång.

Senaste gången jag kollade var flera år sedan, det är inte helt lätt att mäta, men går snabbt att kontrollera visuellt är att utan Dolby Vision försöker Apple tonemappa in SDR i HDR10 som gamma 2.4 mastrat till 120 nits vilket kan bli ganska mörkt om man nu inte kör med dynamisk tonemapping på TV:n. Så ens resultat må variera med omständigheterna. Hade gärna sett ett reglage för dessa två i AppleTV:s menyer.

Ska försöka kolla det igen vid tillfälle.

Permalänk

Testade som du skrev blev bra verkar inte hacka i bilden mer, men tycker att ja får lite ljusare bild när man tittar på Netflix via tv meny. Men de kanske inte kan bli exakt lika bra med Apple TV @nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellow166:

Testade som du skrev blev bra verkar inte hacka i bilden mer, men tycker att ja får lite ljusare bild när man tittar på Netflix via tv meny. Men de kanske inte kan bli exakt lika bra med Apple TV @nu1mlock

Det är en annan ingång så den har andra inställningar. Du behöver justera bildinställningarna manuellt, eller använda en iPhone för att låta Apple TVn själv ändra hur den visar bild. Hur korrekt det blir har jag ingen aning om.

Ljusstyrka ändrar du i din TVs inställningar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Formulerade lite fel där, menar mer att typ bilden är lite klarare skarpare med Netflix i tvn än i boxen känns mer som de kanske har med format o göra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Formulerade lite fel där, menar mer att typ bilden är lite klarare skarpare med Netflix i tvn än i boxen känns mer som de kanske har med format o göra

Netflix som app i TV:n kör antagligen en annan bildinställning än den du får via boxen och HDMI. Den som är minst fel/mest korrekt från början är Filmmaker mode. Kör du lägen som Standard är det väldigt mycket bildprocessning påslagen som har godtycklig effekt på bilden.