Ugoos AM6B+ - Ultimata Dolby Vision mediaspelaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, jag använder G10S Pro fjärrkontrollen för att starta via IR så att TV startar vilket startade boxen och ljudsystemet, CEC funkar beroende på utrustning, men rekommenderar annars att bara ha på boxen 24/7 då den drar väldigt lite ström, jag kör den 24/7 nu efter bytet från Samsung Q995C soundbar till nuvarande HT-A9M2 då jag fick svart skärm ibland när jag skulle starta upp den så fick rycka strömmen från boxen för att få bild igen, fungerade som sagt bra med Samsung soundbaren.

Ja, att ha den på alltid är inga problem. Men man vill ju gärna kunna stänga av TV och receiver med fjärren till Ugoos.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Ja, att ha den på alltid är inga problem. Men man vill ju gärna kunna stänga av TV och receiver med fjärren till Ugoos.

har inte använt Ugoos fjärren alls, utan programmerade bara IR koden från Samsung original fjärrkontroll till G10S Pro.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|OLED77S90C|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Ugoos officiella Aliexpress.
https://a.aliexpress.com/_EwBZYIz

Jag tog tredje alternativet med G10S Pro fjärrkontrollen.

De priserna vi kan se nu på AliExpress med 38% rabatt, är de korrekta BW-rabatter eller är det "fuskpriser"? De ska gälla några ca 15 timmar till under pga Cyber Monday. Alltså "måste" jag slå till nu istället för senare?

Kan man köpa vilken Ugoos-enhet som helst, för det finns ju nyare, eller måste det vara just exakt Ugoos AM6B+, dvs om man vill ha den Ultimata Dolby Vision-mediaspelaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

De priserna vi kan se nu på AliExpress med 38% rabatt, är de korrekta BW-rabatter eller är det "fuskpriser"? De ska gälla några ca 15 timmar till under pga Cyber Monday. Alltså "måste" jag slå till nu istället för senare?

Kan man köpa vilken Ugoos-enhet som helst, för det finns ju nyare, eller måste det vara just exakt Ugoos AM6B+, dvs om man vill ha den Ultimata Dolby Vision-mediaspelaren?

nja, priserna har legat runt 2k ett tag, nyare stödjer inte DV FEL, enbart AM6B+ som gäller.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA

Permalänk
Medlem

Har en sån här också, alldeles underbar kvalité på bilden! Köptes för drygt 2k från DHGate och skickades från Frankrike.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

nja, priserna har legat runt 2k ett tag, nyare stödjer inte DV FEL, enbart AM6B+ som gäller.

Kan man köpa fel Ugoos AM6B+? Jag hittar två olika men ändå väldigt snarlika på AliExpress:

AM6B+ exempel A

AM6B+ exempel B

A har ej IPTV med B har det t.ex. Rör det sig endast om skillnad i förladdad mjukvara?
B har sämre omdömen än A.

A har 5V,2A Power Supply
B har 12V,2A Power Supply

A GPU: ARM MaliTM-G52 MP6(6ppc)
B GPU: Mali-T720

Båda sägs säljas av Ugoos Official Store så jag blir lite fundersam och något förvirrad.

Edit: Brasklappen får jag väl ändå medge här att jag skall välja A, men med denna postning kanske någon som annars skulle råka välja B inte begår det eventuella misstaget

Se Edit
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Kan man köpa fel Ugoos AM6B+? Jag hittar två olika men ändå väldigt snarlika på AliExpress:

AM6B+ exempel A

AM6B+ exempel B

A har ej IPTV med B har det t.ex. Rör det sig endast om skillnad i förladdad mjukvara?
B har sämre omdömen än A.

A har 5V,2A Power Supply
B har 12V,2A Power Supply

A GPU: ARM MaliTM-G52 MP6(6ppc)
B GPU: Mali-T720

Båda sägs säljas av Ugoos Official Store så jag blir lite fundersam och något förvirrad.

Edit: Brasklappen får jag väl ändå medge här att jag skall välja A, men med denna postning kanske någon som annars skulle råka välja B inte begår det eventuella misstaget

bara köra på alternativ A vilket är samma som jag länkat till tidigare, sen kan jag rekommendera alternativ 3 med G10S Pro fjärrkontrollen då knapparna lyser.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

bara köra på alternativ A vilket är samma som jag länkat till tidigare, sen kan jag rekommendera alternativ 3 med G10S Pro fjärrkontrollen då knapparna lyser.

Ja, G10S Pro BT ser fin ut. Jag ska först bara röna ut ifall jag har nytta av sifferknapparna G20S Pro BT. Jag kan tänka mig ett scenario åtminstone och det skulle väl vara att knappa in IPTV-kanaler med siffror istället för att navigera med pilknappar och OK. Ett annat scenario skulle kunna vara att navigera till en viss tidpunkt i en film. När jag ändå skriver kan jag ju passa på att fråga, ser du i nuläget några poänger med sifferknapparna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Ja, G10S Pro BT ser fin ut. Jag ska först bara röna ut ifall jag har nytta av sifferknapparna G20S Pro BT. Jag kan tänka mig ett scenario åtminstone och det skulle väl vara att knappa in IPTV-kanaler med siffror istället för att navigera med pilknappar och OK. Ett annat scenario skulle kunna vara att navigera till en viss tidpunkt i en film. När jag ändå skriver kan jag ju passa på att fråga, ser du i nuläget några poänger med sifferknapparna?

ok, aja de väl smaksak, jag ville ha en minimalistisk kontroll, siffror har jag inte behov av, funkar bra med pilknappar och OK.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

ok, aja de väl smaksak, jag ville ha en minimalistisk kontroll, siffror har jag inte behov av, funkar bra med pilknappar och OK.

Hehe, och jag utrönade till slut en MAXIMALISTISK kontroll

G60S PRO BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av nivv:

Jaså! Så jag kan se Dolby Vision med denna Ugoos, fastän min TV inte stödjer det? Inte illa. Antar att Dolby Vision är att föredra mot HDR10+?

Om din TV inte har stöd för Dolby Vision så kommer ju inte Ugoos magiskt visa Dolby vision. Den kan konvertera Dolby Vision till ett format TVn kan hantera men du får ju inte äkta Dolby vision och dess visuella förbättringar. Som exempelvis dynamic metadata.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jojkenstein:

Hehe, och jag utrönade till slut en MAXIMALISTISK kontroll

G60S PRO BT

Trevlig

På tal om dosor så har jag har eventuellt en ny (endast öppnad och testad) UR02 som kan fås för 100kr + frakt om någon är intresserad. Betydligt bättre än originaldosan men jag har en annan dosa med tangentbord på undersidan som passar mig bättre i CoreELEC.

https://a.aliexpress.com/_EQcViA4

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Om din TV inte har stöd för Dolby Vision så kommer ju inte Ugoos magiskt visa Dolby vision. Den kan konvertera Dolby Vision till ett format TVn kan hantera men du får ju inte äkta Dolby vision och dess visuella förbättringar. Som exempelvis dynamic metadata.

kör man med CPM build så får man Dolby Vision i form av LLDV och dynamisk metadata, alltså äkta DV med dess visuella förbättringar.

dessa extra inställningar tillkommer med CPM:

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

PostNord gjorde något oförlåtligt idag. De lämnade min nya Ugoos-spelare utanför min dörr. Helt sinnessjukt!

Jag ringde PostNord och fick förklarat att den anställde hade gjort fel. Om det går att ställa in frakten på AliExpress att leverera direkt till ett uthämtningsställe så skulle jag rekommendera det i fortsättningen

Permalänk
Medlem

Jag har en AM6B+ på väg hem och tänkte höra med dig som gjort detta en gång själv. Jag har förstått att man först uppdaterar medföljande Android till senaste tillgängliga, sedan flashar CoreELEC via SD-kort. Ska jag installera till emmc innan jag uppgraderar till CPM A12? Ska bara vara att lägga installationsfilerna i någon uppdateringsmapp på AM6B via nätverket vad det verkar. Hur fungerar det idag med slimBOXtv? Ett alternativ jag läste om är någon slags Magisk-modul tillgänglig någonstans på 4PDA som ska konvertera medföljande Android till Android TV. Har du någon koll på den biten?

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag har en AM6B+ på väg hem och tänkte höra med dig som gjort detta en gång själv. Jag har förstått att man först uppdaterar medföljande Android till senaste tillgängliga, sedan flashar CoreELEC via SD-kort. Ska jag installera till emmc innan jag uppgraderar till CPM A12? Ska bara vara att lägga installationsfilerna i någon uppdateringsmapp på AM6B via nätverket vad det verkar. Hur fungerar det idag med slimBOXtv? Ett alternativ jag läste om är någon slags Magisk-modul tillgänglig någonstans på 4PDA som ska konvertera medföljande Android till Android TV. Har du någon koll på den biten?

Du lägger in senaste CoreElec stable, du kan antingen överföra det direkt till emmc och efteråt uppdatera till CPM, eller så gör du det medans du har CoreElec på sd/usb, spelar ingen roll, men du lägger in CPM filen i update mappen och startar om så uppdateras den, stäng dock av uppdateringar i CoreElec systemet, sätt det på manual då du inte vill att den auto uppdaterar CE då CPM läggs in manuellt.

Android som medföljer är senaste (Android 9 AOSP) beroende på vad man ska använda Android till så kan man antingen stanna kvar med den och bara lägga in Projectivity Launcher, i mitt fall så kör jag bara IPTV och SmartTube så hade kunnat vara kvar då dessa ändå går att köra i TV läge.

beroende på vilken revision man får på sin AM6B+ så verkar det inte gå lägga in slimBOXtv men bara testa ifall det knasar så går det lägga in stock, ja jag har hört om att man kan flasha något för att få TV UI, bara testa det annars.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Du lägger in senaste CoreElec stable, du kan antingen överföra det direkt till emmc och efteråt uppdatera till CPM, eller så gör du det medans du har CoreElec på sd/usb,

Tja, sorry for the English. Just paid PostNord for the customs and will probably pick up the AM6B+ early next week.

Quick question here: why install CoreElec stable first? Can you not just use Rufus to create a microSD card directly with the CPM build then use the "toothpick" method and boot that and flash it permanently by running "ceemmc -x" via SSH?

Visa signatur

ENTERTAINMENT: LG 77" G4 OLED + DENON 1800H 5.1.2 + PS5 + Ugoos AM6B + DS220+

PC: MPG 271QRX OLED + 7800X3D CPU + 5080 GPU + 32GB 6000 DDR5 + 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragancla:

Tja, sorry for the English. Just paid PostNord for the customs and will probably pick up the AM6B+ early next week.

Quick question here: why install CoreElec stable first? Can you not just use Rufus to create a microSD card directly with the CPM build then use the "toothpick" method and boot that and flash it permanently by running "ceemmc -x" via SSH?

np, no CPM build is only update method not first time install.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Dolby vision är helt avstängt per default - man måste ner i system inställningarna (här) i kodi för att slå på det, annars funkar det inte överhuvudtaget. Satt rätt länge med det idag så kanske spar det någon annan tid.

I övrigt verkar den här boxen leverera från det lilla jag testat - kör PM4K för plex stöd och allt jag slängt på den verkar ha direkt spelat med hdr. Har man en LG tv så funkar magic remote kontrollen så går nog att skippa den extra fjärrkontrollen.

Toppen tråd btw, bra sammanställning av information och länkar!

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Dolby vision är helt avstängt per default - man måste ner i system inställningarna (här) i kodi för att slå på det, annars funkar det inte överhuvudtaget. Satt rätt länge med det idag så kanske spar det någon annan tid.

I övrigt verkar den här boxen leverera från det lilla jag testat - kör PM4K för plex stöd och allt jag slängt på den verkar ha direkt spelat med hdr. Har man en LG tv så funkar magic remote kontrollen så går nog att skippa den extra fjärrkontrollen.

Du kanske har koll på det men bilderna på mina inställningar är specifika för just min Samsung TV, eftersom LG redan stödjer DV ur kartong så används andra inställningar, tex behövs inte Dolby VSVDB aktiveras o lite annat.

Japp, rekommenderar också PM4K, smidigt och bra.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Du kanske har koll på det men bilderna på mina inställningar är specifika för just min Samsung TV, eftersom LG redan stödjer DV ur kartong så används andra inställningar, tex behövs inte Dolby VSVDB aktiveras o lite annat.

Japp, rekommenderar också PM4K, smidigt och bra.

Ah ja absolut, bra poäng - för att förtydliga så är det togglen "mode" som man man behöver ändra till on demand.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ah ja absolut, bra poäng - för att förtydliga så är det togglen "on demand" som man behöver slå på.

yes, kan vara något mer minns inte exakt, har iofs en Homatics Box R 4K Plus hos föräldrarna som även den kör CE CPM på en LG TV, ska checka imorgon.

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem

Någon som märkt att senaste LG (C2) firmware har sönder Dolby Vision helt med CPM builden? Vanliga CoreELEC 21-ng nightly Generic fungerar fortfarande dock..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Någon som märkt att senaste LG (C2) firmware har sönder Dolby Vision helt med CPM builden? Vanliga CoreELEC 21-ng nightly Generic fungerar fortfarande dock..

Jag borde få hem en AM6B+ förhoppningsvis under nästa vecka och installerade uppdateringen för min 42 C2:a igår. Jag kan rapportera när jag har testat. Vad får du för fel? Konstiga färger?

Edit: ser nu att du skapade en felrapport på github. Får se om det kan bekräftas vara mer än bara din TV.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

för TV med DV ur kartong så räcker dessa inställningar:

Visa signatur

GAMING
MEDIA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag borde få hem en AM6B+ förhoppningsvis under nästa vecka och installerade uppdateringen för min 42 C2:a igår. Jag kan rapportera när jag har testat. Vad får du för fel? Konstiga färger?

Edit: ser nu att du skapade en felrapport på github. Får se om det kan bekräftas vara mer än bara din TV.

Problemet löst! Det här är lite märkligt, men någon föreslog att jag skulle kolla om min upplösning hade ändrats eftersom någon annan hade ett liknande problem. När jag kollade såg jag att upplösningen inte hade ändrats.

Men jag bestämde mig för att titta på min "whitelist" för upplösningar, och jag märkte att det fanns två "nya" alternativ högst upp som var markerade. Jag avmarkerade dem, och det löste problemet för mig. Det konstiga är att jag inte har någon aning om hur dessa två nya alternativ dök upp – markerade som standard – eftersom jag inte har varit inne i den menyn på väldigt länge.

Infogar bild:

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig! Min C2:as uppdatering har visst fastnat i installationen, men efter att ha läst på Reddit om flertalet användare som vittnar om att VRR i spannet 60-70 fps blivit ryckigt så avvaktar jag ett tag till med att installera senaste firmwaren.

https://www.reddit.com/r/LGOLED/s/gP8yHT1xNV

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

np, no CPM build is only update method not first time install.

To anyone that is wondering: yes, it is possible to flash the cpm build straight away as a first-time install. I just got the box 10 minutes ago and that's the first thing I tried, ran `ceemmc -x` successfully as well. Hope this helps!

Visa signatur

ENTERTAINMENT: LG 77" G4 OLED + DENON 1800H 5.1.2 + PS5 + Ugoos AM6B + DS220+

PC: MPG 271QRX OLED + 7800X3D CPU + 5080 GPU + 32GB 6000 DDR5 + 2TB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av dragancla:

To anyone that is wondering: yes, it is possible to flash the cpm build straight away as a first-time install. I just got the box 10 minutes ago and that's the first thing I tried, ran `ceemmc -x` successfully as well. Hope this helps!

<Uppladdad bildlänk>

ok nice haha, I think it's never been mentioned as not all are running CPM build and it's been seen as a second thing to do.

Visa signatur

GAMING
MEDIA