Vilken generation grafikkort fått stöd 4k 100hz+?

Permalänk

Vilken generation grafikkort fått stöd 4k 100hz+?

Nu menar jag inte just 100+ fps I spel. Snarare råkade ut för mitt grafikkort inte räcker till för skärmen utan är låst till 4k 98hz.

Är ju inte mycket information vad ett grafikkort klarar av i just upplösning och Hz som max (mitt stämde inte med spex heller).

Så vilken AMD/Nivida version kan man räkna med 4k fungerar över 120hz?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Dp eller hdmi?
gtx 10 serien bör kunna köra 4k@120hz via DP
För Hdmi 2.1 behöver du rtx 3000 eller rx 6000 serien

och så glöm inte kabeln också

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Nu menar jag inte just 100+ fps I spel. Snarare råkade ut för mitt grafikkort inte räcker till för skärmen utan är låst till 4k 98hz.

Är ju inte mycket information vad ett grafikkort klarar av i just upplösning och Hz som max (mitt stämde inte med spex heller).

Så vilken AMD/Nivida version kan man räkna med 4k fungerar över 120hz?

Skulle tro att detta 4k 98hz är vad edid anser är 100hz profilen.

Vet att vissa skärmar inte stämmer riktigt med specen på pappret och ställer man t.ex 100hz så hamnar det ofta lite norr om inställt värde typ 101.5hz eller liknande.

Så dina inställda 98hz motsvarar troligen 98-101hz nånting bara att de valt att kalla den för 98hz i mjukvaran.

Angående vilka kort som kan hantera 4k 120hz så är det HBR3 (25Gbit/s) som behöver stödas vilket motsvarar displayport 1.3 så från nvidia 1000 serien och frammåt ungefär.

Eller Hdmi 2.0 (med reducerad färgrymd) eller hdmi 2.1 för fullt färgspectrum. Notera att skärmingång på akärmen också måste stödja x hdmi standard för funktion.

Vilka kort som klarar 2.0/2.1 vet jag knappt inte använder inte hdmi till något så ingen direkt erfarenhet av denna typ av hdmi kabel som kräver mer än typ hdmi 1.2 eller vad det är för 720p 30hz.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Dp eller hdmi?
gtx 10 serien bör kunna köra 4k@120hz via DP
För Hdmi 2.1 behöver du rtx 3000 eller rx 6000 serien

och så glöm inte kabeln också

Följande med en 1.4 db kabel (dock bara 1.5 meter) och hdmi ultra High speed.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle tro att detta 4k 98hz är vad edid anser är 100hz profilen.

Vet att vissa skärmar inte stämmer riktigt med specen på pappret och ställer man t.ex 100hz så hamnar det ofta lite norr om inställt värde typ 101.5hz eller liknande.

Så dina inställda 98hz motsvarar troligen 98-101hz nånting bara att de valt att kalla den för 98hz i mjukvaran.

Angående vilka kort som kan hantera 4k 120hz så är det HBR3 (25Gbit/s) som behöver stödas vilket motsvarar displayport 1.3 så från nvidia 1000 serien och frammåt ungefär.

Eller Hdmi 2.0 (med reducerad färgrymd) eller hdmi 2.1 för fullt färgspectrum. Notera att skärmingång på akärmen också måste stödja x hdmi standard för funktion.

Vilka kort som klarar 2.0/2.1 vet jag knappt inte använder inte hdmi till något så ingen direkt erfarenhet av denna typ av hdmi kabel som kräver mer än typ hdmi 1.2 eller vad det är för 720p 30hz.

Grafikkortet när jag kollade spex stod det 4k 60hz om jag inte tolkat det fel. Men gick köra i 98 och kollar jag i skärm inställningarna så står det också 98.

Men skärmen ska klara 4k i 144hz med hdmi eller db.

1000 serien, då har jag typiskt nog en generation för gammal. Vart började AMD stödja just 4k över 100hz?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

Vet ej typ 6000 serien eller nått kanske nån iaf på displayport.

Dp 1.4 har varit standard rätt länge. Men vet inte om det behövs dp 2 för 144hz eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tyvärr så är namngivningen av både displayport och hdmi versioner förvirrande.

Jag är inte helt säker själv. Men rx 500 serien ska ha DisplayPort 1.4a vilket ska kunna köra 4k 120hz.

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Scrolla ner till "Refresh frequency limits for standard video"
TL:DR; UHBR3 (DP 1.4)

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

TL:DR; HDMI 2.1 och Ultra High Speed-certad kabel (2.0 och Premium high speed om du är OK med komprimerad signal)

Hursom, om det är datorn i din signatur så borde du väl inte bli förvånad?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

TL:DR; UHBR3 (DP 1.4)

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

TL:DR; HDMI 2.1 och Ultra High Speed-certad kabel (2.0 och Premium high speed om du är OK med komprimerad signal)

Hursom, om det är datorn i din signatur så borde du väl inte bli förvånad?

Nä tror inte den ens klarar 4k i alla fall över 60. Det är ett 980 som sitter i burken nu.

Men har rätt sert på HDMI och ska vara rätt db kabel (version 1.4) som följde med skärmen, dock i kortaste laget

Så behöver helt enkelt uppgradera igen då. Ville just veta hur gammal kort man kan köra (har just nu inte behov av kraftigare kort, men skadar ju inte).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Begagnat RX 6800? klarar HDMI 2.1

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Länge tyckt det är dåligt att man inte kan få fram antingen direkt i OS eller via GPU-Z vad kortet har för hdmi/dp versioner alternativt vilken bandbredd som stöds per port.

Enda sättet är ju antingen koppla in valfri skärm och se om det funkar eller inte eller hitta spec från tillverkare vilket ibland kan skilja sig mellan kretkortsvarianter/moderkort för apu så bara gå på gpu namn "rtx 4060" eller "intel HD 4000" hjälper föga.

Har haft helvete med det innan.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Oliver91:

Begagnat RX 6800? klarar HDMI 2.1

Japp får se om man får tag i ett. Går även få tag i nytt, men känns som priset är något högt.

Skrivet av GizmoTheGreen:

Länge tyckt det är dåligt att man inte kan få fram antingen direkt i OS eller via GPU-Z vad kortet har för hdmi/dp versioner alternativt vilken bandbredd som stöds per port.

Enda sättet är ju antingen koppla in valfri skärm och se om det funkar eller inte eller hitta spec från tillverkare vilket ibland kan skilja sig mellan kretkortsvarianter/moderkort för apu så bara gå på gpu namn "rtx 4060" eller "intel HD 4000" hjälper föga.

Har haft helvete med det innan.

Ja och nu när jag kollar spex borde 4k över 60 vara näst intill omöjlighet (kan vara den korta längden som tillåter detta på kabeln). Kör nu två skärmar på 4k med just 98Hz, kan inte säga om det blir några nackdelar när man går utanför gränsen. Kommer dock inte prova att spela något krävande spel med dubba skärmar (lär ju bli 10 fps).

Sen ska man tydligen inte heller gå på versionsnumer, utan vad för funktioner den stödjer (det gäller idag i alla fall även för db). Trodde i alla fall att DB skulle ha stöd för 120hz 4k (har ju inte varit udda krav på många år).

3 (version 1.2) Max Resolution: 4096x2160 @60 Hz

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja och nu när jag kollar spex borde 4k över 60 vara näst intill omöjlighet (kan vara den korta längden som tillåter detta på kabeln). Kör nu två skärmar på 4k med just 98Hz, kan inte säga om det blir några nackdelar när man går utanför gränsen. Kommer dock inte prova att spela något krävande spel med dubba skärmar (lär ju bli 10 fps).

98Hz är precis vad DP 1.2 klarar i 4K om man kör med YCbCr 4:2:2 färgupplösning istället för full RGB, så du får troligtvis sämre bildkvalité i så fall jämfört med om du kör 60Hz.

Skrivet av Broken-arrow:

Sen ska man tydligen inte heller gå på versionsnumer, utan vad för funktioner den stödjer (det gäller idag i alla fall även för db). Trodde i alla fall att DB skulle ha stöd för 120hz 4k (har ju inte varit udda krav på många år).

3 (version 1.2) Max Resolution: 4096x2160 @60 Hz

DP 1.2, eller snarare HBR2-bandbredden som DP 1.2 specar, klarar ca 4K@80Hz med normala inställningar. Men eftersom skärmarna är antingen 60Hz eller 120Hz+ så brukar tillverkarna "avrunda" till 60Hz. Sen kan det som du är inne på finnas produkter som är mer begränsade, många nya AMD-moderkort anger t.ex. att de har HDMI 2.1 eftersom de har stöd för vissa HDMI 2.1-funktioner men klarar bara 4K@60Hz (d.v.s. HDMI 2.0-bandbredd).

Sen har 4K@120Hz blivit relativt vanligt på senare år som du säger, men det var väldigt ovanligt när GTX 980 kom. De första riktiga skärmarna i den klassen kom först efter att nästa generation grafikkort lanserats med DP 1.4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Tyvärr så är namngivningen av både displayport och hdmi versioner förvirrande.

Jag är inte helt säker själv. Men rx 500 serien ska ha DisplayPort 1.4a vilket ska kunna köra 4k 120hz.

Versionsnumret säger egentligen inte ett jävla dugg om vilka upplösningar något klarar. Det är bara den version av standarden som produkten följer, och mycket i standarden är inte obligatoriskt.

Så skit i versionsnummer för HDMI eller Displayport. I bästa fall säger versionen vad som inte stöds. (Nämligen sånt som inte kom förrän i en senare version.)

Permalänk
Skrivet av perost:

98Hz är precis vad DP 1.2 klarar i 4K om man kör med YCbCr
4:2:2 färgupplösning istället för full RGB, så du får troligtvis sämre bildkvalité i så fall jämfört med om du kör 60Hz.

DP 1.2, eller snarare HBR2-bandbredden som DP 1.2 specar, klarar ca 4K@80Hz med normala inställningar. Men eftersom skärmarna är antingen 60Hz eller 120Hz+ så brukar tillverkarna "avrunda" till 60Hz. Sen kan det som du är inne på finnas produkter som är mer begränsade, många nya AMD-moderkort anger t.ex. att de har HDMI 2.1 eftersom de har stöd för vissa HDMI 2.1-funktioner men klarar bara 4K@60Hz (d.v.s. HDMI 2.0-bandbredd).

Det kan förklara varför kunnat köra högre. Det med sämre bildkvalité har jag tyckt noterat på vissa färger som sett lite knepiga ut (men kan också vara något annat fel). Jag fick bara två val att välja på antingen 60 eller 98 (vet inte om skärmen gillar om jag sätter en custom lägre runt 70/80).

Men ser ut som du har rätt, i Windows verkar den inte köra full RBG.

Skrivet av perost:

Sen har 4K@120Hz blivit relativt vanligt på senare år som du säger, men det var väldigt ovanligt när GTX 980 kom. De första riktiga skärmarna i den klassen kom först efter att nästa generation grafikkort lanserats med DP 1.4.

Jag börjar väl bli gammal tycker 10 år är just bara par år bort. Hur som så verkar inte det inte gå köra 144 med DB stabilt i vissa fall även med DP 1.4 (vet inte om det är löst på nyare generationer), om man just inte kör med antingen droppar full RBG eller DSC. Utan är då hänvisad till HDMI. Blir något knepigt för mig, för grafikkort brukar väl normal sätt inte ha mer än en HDMI?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Japp får se om man får tag i ett. Går även få tag i nytt, men känns som priset är något högt.
[/code]

Om prestanda inte spelar roll (fps i eg. spel då) så bör ju ett rx 6600 (eller 6500xt) göra ett lika bra jobb. Sen är jag säker på att 5700xt (så även resten av 5000 serien?) har support för 4k@120hz, jag skulle kunna dubbelkolla själv då jag har ett.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Om prestanda inte spelar roll (fps i eg. spel då) så bör ju ett rx 6600 (eller 6500xt) göra ett lika bra jobb. Sen är jag säker på att 5700xt (så även resten av 5000 serien?) har support för 4k@120hz, jag skulle kunna dubbelkolla själv då jag har ett.

Är ju trevligt om de presterar bättre än mitt gamla 980 i alla fall. Är ju bra i fall man vill dra igång något nyare spel. Men 5000 och upp känns ju lite som slöseri för hur lite jag utnyttjar nuvarande grafikkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det kan förklara varför kunnat köra högre. Det med sämre bildkvalité har jag tyckt noterat på vissa färger som sett lite knepiga ut (men kan också vara något annat fel). Jag fick bara två val att välja på antingen 60 eller 98 (vet inte om skärmen gillar om jag sätter en custom lägre runt 70/80).

Att färgerna ser lite konstiga beror med största sannolikhet på att du kör 4:2:2, det fungerar normalt bra för t.ex. film eftersom film ändå oftast kör 4:2:2 eller lägre men brukar se märkbart sämre ut vid vanlig datoranvändning.

Skärmen har troligtvis inget problem med att köra 70-80Hz, men den lär inte ha någon fördefinierad upplösning för det utan du blir i så fall tvungen att definiera en egen upplösning att köra.

Skrivet av Broken-arrow:

Jag börjar väl bli gammal tycker 10 år är just bara par år bort. Hur som så verkar inte det inte gå köra 144 med DB stabilt i vissa fall även med DP 1.4 (vet inte om det är löst på nyare generationer), om man just inte kör med antingen droppar full RBG eller DSC. Utan är då hänvisad till HDMI. Blir något knepigt för mig, för grafikkort brukar väl normal sätt inte ha mer än en HDMI?

4K@144Hz utan DSC kräver DP 2.0 eller HDMI 2.1. Att hitta grafikkort med åtminstone två HDMI 2.1-utgångar är inte så svårt, men utbudet blir förstås mer begränsat. Men DSC är egentligen ingen större nackdel, det är förstås förstörande komprimering men "visuellt förlustfri". Jag har själv en 4K@144Hz-skärm med DSC och har aldrig märkt av det.

Permalänk
Skrivet av perost:

Att färgerna ser lite konstiga beror med största sannolikhet på att du kör 4:2:2, det fungerar normalt bra för t.ex. film eftersom film ändå oftast kör 4:2:2 eller lägre men brukar se märkbart sämre ut vid vanlig datoranvändning.

Skärmen har troligtvis inget problem med att köra 70-80Hz, men den lär inte ha någon fördefinierad upplösning för det utan du blir i så fall tvungen att definiera en egen upplösning att köra.
4K@144Hz utan DSC kräver DP 2.0 eller HDMI 2.1. Att hitta grafikkort med åtminstone två HDMI 2.1-utgångar är inte så svårt, men utbudet blir förstås mer begränsat. Men DSC är egentligen ingen större nackdel, det är förstås förstörande komprimering men "visuellt förlustfri". Jag har själv en 4K@144Hz-skärm med DSC och har aldrig märkt av det.

I mitt fall så verkar bit av t.ex Youtube röda markering (hur långt du tittat) börjar med röd och sista 2cm ser ut att vara mer lila ton (spelar ingen roll om du flyttar fönstret). Även text som ett lila m får någon färgskiftning. Men kan vara jag/kabel/grafikkort eller skärmen.

T.ex detta, ser okej ut som bild, men som original text spökar det lite för mig (kan ju vara en synvilla också).

Ja DP 2.0 kommer ju inte i morgon (om det inte kommer på nästa gen som ska släpas i januari kanske). Även om det kommer så har inte skärmen stöd för mer än DP1.4 ändå. Om inte porten klarar mer (är ju svårt avgöra utan ett grafikkort som just har bättre bandbredd på DP). Dessa kommer ju troligen bli dyrare än nuvarande gens lanseringspriser. Känns ju som det görs få tester på vad faktiskt ett grafikkort klarar i upplösning och max uppdateringsfrekvens (är mer fokus på spel fps).

Edit: verkar kunna pressa det till 80hz med 4:4:4, full RBG går med 85hz och verkar ha löst texten i alla fall jag beskrev tidigare. Högre verkar inte som drivern vill acceptera.

Edit2: Bara ena skärmen klarar detta, andra vägrar något annat än max full RBG 6bit oavsett 75 eller 85 hz. Så antingen dåligt kontakt eller just den porten orkar inte leverera på max gränsen.

Visa signatur