Byta HDD i en Synology NAS

Permalänk

Byta HDD i en Synology NAS

Hade 2*3Tb hårddiskar i en SHR-konfig. På en DS1522+, vilken innehåller fem hårddiskplatser.

Köpte 4 st 10Tb hårddiskar.

Tog ut en av de gamla och satte in fyra st 10 tb diskar. Så nu har NAS 3+10+10+10+10 lagring.

Mitt problem är att jag skulle vilja ta bort den sista 3 tb och ha allt på de större diskarna. Och då ha en plats kvar i slutet.

Har nu en Lagringspool (Trasig) på 3TB. Denna har en Volym 1 på 2,7TB också.
Och en Lagringspool på TB.

Hur gör jag enklast?

Permalänk
Skrivet av Trollskogen:

Hade 2*3Tb hårddiskar i en SHR-konfig. På en DS1522+, vilken innehåller fem hårddiskplatser.

Köpte 4 st 10Tb hårddiskar.

Tog ut en av de gamla och satte in fyra st 10 tb diskar. Så nu har NAS 3+10+10+10+10 lagring.

Mitt problem är att jag skulle vilja ta bort den sista 3 tb och ha allt på de större diskarna. Och då ha en plats kvar i slutet.

Har nu en Lagringspool (Trasig) på 3TB. Denna har en Volym 1 på 2,7TB också.
Och en Lagringspool på TB.

Hur gör jag enklast?

Hur har du satt upp volymerna?
Är allt en pool med redundans?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det är lite oklart vilka volymer du har skapat, om jag förstår dig rätt skulle jag säga att det bästa är att skapa en ny SHR med 1 eller flera av dom nya diskarna, flytta innehållet från den gamla volymen och sen helt ta bort den gamla volymen bara.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Det är lite oklart vilka volymer du har skapat, om jag förstår dig rätt skulle jag säga att det bästa är att skapa en ny SHR med 1 eller flera av dom nya diskarna, flytta innehållet från den gamla volymen och sen helt ta bort den gamla volymen bara.

hur flyttar jag? Just nu har jag i filhanteraren massa mappar. Men jag har ingen aning vart de ligger Eller, de ligger ju på disken 3TB.

Förstår du hur jag tänker?

Jag har alltså två lagringspooler.
Lagringspool 1, med en Volym bestående av en HD på 3TB.
Lagringspool 2 med en Volym bestående av fyra HD på totalt 27TB.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Jag har en ny Lagringspool. Där kan jag göra en ny volym. Inga problem. Men hur flyttar jag de filerna jag har i olika mappar till den nya Volymen? De heter ju inte C: och D:, utan de verkar inte heta något...

Alla mina diskar är formaterade i SHR1. De nya 10TBdiskarna är BTRFS, medans den 3TB har ex4.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Hur har du satt upp volymerna?
Är allt en pool med redundans?

Jag tog bort Volymen jag hade och lagringspoolen. Så nu kan vi se det som att jag har

3TB Hårddisk (Lagringspool 1, Volym 1) - Disk 1

10TB Hårddisk - Disk 2 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 3 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 4 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 5 (oanvänd)

Vill säga att varningen är för att jag tog ut en disk som var redundant för 3TB, den ligger vid sidan om NASen nu

Permalänk
Skrivet av Trollskogen:

Jag tog bort Volymen jag hade och lagringspoolen. Så nu kan vi se det som att jag har

3TB Hårddisk (Lagringspool 1, Volym 1) - Disk 1

10TB Hårddisk - Disk 2 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 3 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 4 (oanvänd)
10TB Hårddisk - Disk 5 (oanvänd)

<Uppladdad bildlänk>

Vill säga att varningen är för att jag tog ut en disk som var redundant för 3TB, den ligger vid sidan om NASen nu

Skapa en pool med disk 2-5, sen för du över allt från disk 1 till nya poolen

Sen kontrollerar du att allt är ok
om allt är ok tag bort disk 1 och dess volym

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Skapa en pool med disk 2-5, sen för du över allt från disk 1 till nya poolen

Sen kontrollerar du att allt är ok
om allt är ok tag bort disk 1 och dess volym

Jag fixar att göra en pool. Och även en ny Volym. Men problemet är att jag inte förstår hur jag för över filerna från gamla poolen/volymen till nya poolen/volymen...

Så här ser det ut nu. Jag tycker att jag tryckt på alla menyer som finns.

Permalänk

Tror jag fick till det Man lär sig nya saker idag i alla fall...

Permalänk
Medlem

Du kan i Delade Mappar i Kontrollpanelen välja vilken volym mappen ska ligga på, så välj mapp - Redigera och så byter du bara, så flyttas den över.

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Du kan i Delade Mappar i Kontrollpanelen välja vilken volym mappen ska ligga på, så välj mapp - Redigera och så byter du bara, så flyttas den över.

Gud vad bra! Jättesnällt och tackar och bockar. Det var just detta jag letade efter.