Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Inaktiv

Blir lite koskenkorva och julmust samt öl och turkisk peppar snaps så man får lite jul känsla 😁😉

Permalänk
Inaktiv

Nu avsmakas en original long drink pineapple.

Permalänk
Medlem

Njuter för stunden av en god tysk öl om dagen fram till jul med denna julkalender. Köpte en till svärfar också så vi utbyter erfarenheter. Rekommenderas som kul grej, och dessutom ett bra sätt att testa en massa nytt. Verkar bara vara en massa småbryggerier med Weißbier, Pilz, Bock, Lager ljus och mörk, och såklart IPA.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem

Väldans kraftig ginger ale, kanske mer tänkt som blandverk. Nästan käftsmällsnivå!

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

<Uppladdad bildlänk>
Njuter för stunden av en god tysk öl om dagen fram till jul med denna julkalender. Köpte en till svärfar också så vi utbyter erfarenheter. Rekommenderas som kul grej, och dessutom ett bra sätt att testa en massa nytt. Verkar bara vara en massa småbryggerier med Weißbier, Pilz, Bock, Lager ljus och mörk, och såklart IPA.

Fantiserade härom dagen att det borde finnas sådana. Och så gör det det. Bra köp till nästa år då antar jag.

Igår en Shepherd Neame Christmas Ale 7%; helt ok men aningen spritig och svagt "söt" smak. 7 av 10 fåraherdar. Kommer inte att köpa igen, men inget man behöver deppa över. Vanlig ale, inga julkryddor. Skummade väldigt lite, får jag väl tillägga.

Idag blev det Abbaye D'aulne Christmas Triple Ale till kvällsmaten. Klart bra. 9 av 10 munkar. All öl blir bättre om en munk läser några rader över den.
Är ingen kännare av öl direkt, men tycker man om Chimay Blå så är det här en bra kompis. Skummar mindre än Chimay blå, om man tycker sådant är viktigt när det ska slås i glasen på jul. Straight öl, inga "julkryddor".

Skrivet av Pepsin:

När du ändå är inne på tyskt kan jag rekommendera någon Kellerbier. Karlsbräu Kellerbier eller Weihenstephaner 1516 finns på de flesta större bolag.

Kommer inte ihåg ifall jag svarade, men var inne på lokala bolaget som hade svagt utbud av kvalitetslager, men snubben där rekommenderade Schlappeseppel Kellerbier och den var helt klart bra. Ska kolla in fler kellerbier.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Liten nattmössa på det.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Skål på er

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, DeepCool PX1000G, Fractal Design North, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, PS5, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Klipsch RP500-m + Klipsch R-121SW

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lite gott (pilsner urquel), lite udda (kryddad cubansk rom från spanien) och lite riktigt smarrigt (egenlagrad jamaicansk högester rom).

Permalänk
Medlem

Bootstrap Brewing - Insane Rush
Inget jättespeciellt men helt ok ganska mörk IPA från "godishyllan" på systembolaget. ("tillfälligt sortiment" alltså)
7,6% och under 30 spänn burken för en helt ok IPA med (relativt sett) lite mörkare kryddig ansats till maltighet, och lite citrustoner på det.
Lite kul burk också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Cuba Libre

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffo792000:

Cuba Libre

Ser väldigt trevligt ut! Var är du?

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Ser väldigt trevligt ut! Var är du?

Amadores, Gran Canaria. Det är helt ok 24 grader och solsken för stunden😎

Visa signatur

Mobo: ASUS ROG Strix B660-F CPU: Core i7 13700K GPU: Zotac GeForce RTX 4080 Trinity OC RAM: Corsair Vengeance DDR5 32GB 6000mhz SSD: Samsung 950 PRO 512GB, Force MP510 960GB, 850 EVO 500GB X2 Case: Meshify 2 Compact TG PSU: Cooler Master V850 Gold Cooler: Arctic Liquid Freezer II 240

Permalänk
Medlem

Jobbar så... Fulöl dirr ur burken

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|Switch2|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Arbetarporter. Ofiltrerad. 9 knutna nävar av 10 möjliga.

Köpte mest för snygga (och möjligen spekulativa) etiketten. Och så är det från grannkommun. 9% kanske var att ta i, men den här var riktigt god. Tog den till pizzan, men skulle nog gjort sig ännu bättre till ärtsoppan. Inte så mycket skum, men det känns rätt genuint och gammeldags ändå. Mer kolsyra än Guinness, så det var inte avslaget, bara inte så mycket skum.
Kommer att köpa fler gånger.

(lånad bild)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Sprite och koskenkorva

Permalänk

Var ganska längesedan jag drack rom. Köpte därför en ny sort, som jag ej testat tidigare. Sett den i denna tråden tidigare. Så jag tänkte att även jag ska testa denna.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/agitator-8413601/

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

Tvungen att testa, givetvis inte värd 23:90+pant.

Men klart god, hade den varit gratis på en fest etc så lätt hinkad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Var ganska längesedan jag drack rom. Köpte därför en ny sort, som jag ej testat tidigare. Sett den i denna tråden tidigare. Så jag tänkte att även jag ska testa denna.

https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/agitator-8413601/

<Uppladdad bildlänk>

Agitator är fint

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Amerikanskt tema idag. Väldigt mycket ek, sött, kola, vanilj. Gillar att man alltid får mycket smak för pengarna med Bourbon även om det inte är väldigt komplext.

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Amerikanskt tema idag. Väldigt mycket ek, sött, kola, vanilj. Gillar att man alltid får mycket smak för pengarna med Bourbon även om det inte är väldigt komplext.

Oh nu blev jag sugen
Min Four roses tog slut rätt nyligen. Kanske blir en sån där som nästa köp. (Tror inte jag testat den)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Amerikanskt tema idag. Väldigt mycket ek, sött, kola, vanilj. Gillar att man alltid får mycket smak för pengarna med Bourbon även om det inte är väldigt komplext.<Uppladdad bildlänk>

Har inte testat så jättemånga bourbons, har över lag inte varit så impad än så länge, men Elijah Craig är en av dom som jag vill testa nån gång.

Permalänk
Inaktiv

En original long drink pineapple och gin

Permalänk
Medlem

Ni får ha överseende med glaset 😊
Men blev så förbenat sugen på en Irish.

En sockerlag på 2 delar vatten, 2 delar rörsocker, 1 del farinsocker och 1 del muscovadosocker lyfter en Irish enormt 🥰
Och lite riven muskot på grädden.

Måste skaffa riktiga Irish Coffee-glas och en bättre lämpad whiskey.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Ni får ha överseende med glaset 😊
Men blev så förbenat sugen på en Irish.

En sockerlag på 2 delar vatten, 2 delar rörsocker, 1 del farinsocker och 1 del muscovadosocker lyfter en Irish enormt 🥰

Måste skaffa riktiga Irish Coffee-glas och en bättre lämpad whiskey.
<Uppladdad bildlänk>

Inte dumt alls. Det var länge sen man drack en "Irish" nu. Jag tycker Jameson är bra för Irish Coffee, har inte testat med den du använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Inte dumt alls. Det var länge sen man drack en "Irish" nu. Jag tycker Jameson är bra för Irish Coffee, har inte testat med den du använde.

Connemara var den enda Irländare jag hade hemma, men hör inte riktigt hemma i en Irish då den är lätt rökig.
Den är dock väldigt mild, samt att just denna tagit till sig lite ektoner då jag mättat ett 1L-fat med den.
Så det funkade rätt bra ändå.

Har inte snöat ner mig i detta, ännu 🫣, men Tullamore funkar iaf bra.

Permalänk
Medlem

Provade en Irish Coffee på Öl- och whiskymässan för många år sen gjord på Clontarf, och de var en av de bättre jag smakat!
Väldigt mycket lekmannarekommendation dock, och kan ju berott mer på andra ingredienser än själva whiskyn

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Jag har två frågor.

1) Vad är det för grädde du använder i drinken?

2) När man ska riva muskotnöten för topping, ska man först knäcka och ta bort skalet, eller river man den direkt med skalet på?

Tack på förhand!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har två frågor.

1) Vad är det för grädde du använder i drinken?

2) När man ska riva muskotnöten för topping, ska man först knäcka och ta bort skalet, eller river man den direkt med skalet på?

Tack på förhand!

Jag använder vanlig vispgrädde och vispar den väldigt lätt (och inget socker).

Blir det en ny nöt så river jag bort det yttersta lagret innan jag river över drinken.
Har jag inte använt nöten på ett tag så river jag av det oxiderade lagret.
Om det är rätt eller fel har jag inte kollat upp, känns bara fräschare

Bjöd precis min kinkiga mor och min son på Irish, blev positivt utfall 🍷