Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tolkar jag det riktigt som att du gärna ligger i 60ish på 80-vägar alltså? Även på dagar med fint väglag och god sikt?

Om så är fallet måste du rimligen generera både irritation och omkörningar som annars kanske inte hade behövt ske. Det torde väl vara en rätt rimlig och trivial observation?

Har jag tolkat dig fel så tar jag på mig det. Om inte så kan det vara värt att ta en funderare på orsak-/verkan-samband.

Ja, du har tolkat mig fel. Har inte sagt något om hur jag själv kör, bara klagat på stressputtarna och deras frustration över att inte alla kör som de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tror det föreligger ett litet men betydelsefullt missförstånd här. Om det står 90 på skylten betyder det max 90. Det kallas för hastighetsbegränsning och innebär att man får köra hur fort man vill så länge man inte kör fortare än 90 km/tim. På er verkar det som om man måste hålla minst 90 om det stått 90 på skylten.

[...]

I min värld är det stressputtarna, framförallt de av stressputtarna som lägger sig en halv meter bakom för att försöka stressa de som inte kör för fort, som är den stora orsaken till olyckor och är "en del av det kolossala problemet på våra svenska motorvägar", inte de som håller hastighetsbegränsningarna.

Skrivet av medbor:

Tack! De som slickar röv skapar en så sjukt otrygg trafiksituation, jag brukar medvetet släppa gasen tills de lämnar minst 10m lucka till mig

Är det snö på vägen så är det väl bättre att alla kommer fram? Inte alls rimligt att köra exakt lika fort på en solig augustidag som en snöig decemberkväll

Nej det är inget missförstånd, inte från min sida åtminstone.

Skyltad hastighet innebär högsta tillåtna hastighet, korrekt. Men det betyder inte, som du skriver, att "[...]
man får köra hur fort man vill så länge man inte kör fortare än [skyltad hastighet". Om du kör oskäligt långsamt och därigenom hindrar/blockerar/etc. övrig trafik begår du ett trafikbrott.

Detta innebär inte att jag förespråkar att men kör fortare än skyltad hastighet. Värt att kolla ihåg dock är att många bilars hastighetsmätare typiskt sett visar en lite högre hastighet än fordonet faktiskt håller.

Sedan håller jag helt med er i att folk som inte kan hålla avstånd, s.k. "tailgaters", är bland det värsta efterblivna packet som existerar i trafiken. Det borde bötfällas mycket jävla oftare.

Permalänk
Medlem

Mittfilsmaffian måste ju också tas upp, 3 filig motorväg? Ligger du i mittfil begår du ett trafikbrott (om du inte kör om) Du skall ALLTID ligga så långt till höger som du kan.

Mittfilsmaffian kör ofta lite under hastighetsbegränsningen också och är det över 70 får man inte köra om till höger, mycket irriterande.

Upp till 70 får man köra om till höger, det har dock inte mittfilsmaffian koll på så då ska det tutas eller vinglas lite (eller köras om IGEN) sen tillbaka till en lägre hastighet (se ovan)

Mittfilsmaffian är till 90% män i övre medelåldern som gissningsvis tror att dom är så jävla duktiga i trafiken.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Mittfilsmaffian måste ju också tas upp, 3 filig motorväg? Ligger du i mittfil begår du ett trafikbrott (om du inte kör om) Du skall ALLTID ligga så långt till höger som du kan.

Mittfilsmaffian kör ofta lite under hastighetsbegränsningen också och är det över 70 får man inte köra om till höger, mycket irriterande.

Upp till 70 får man köra om till höger, det har dock inte mittfilsmaffian koll på så då ska det tutas eller vinglas lite (eller köras om IGEN) sen tillbaka till en lägre hastighet (se ovan)

Mittfilsmaffian är till 90% män i övre medelåldern som gissningsvis tror att dom är så jävla duktiga i trafiken.

Vid köbildning i körfälten till vänster så får du köra om mittfilarna.
Och det är ju alltid kö i mittfilen, så det är bara att glida om på höger sidan i stockholm

Permalänk
Medlem

Körde allra senast idag bland mittfilsmaffian på väg upp mot Stockholm... Klockan var runt 19:00... Hastigheten skyltad till 80km/h och så har vi en seg typ som ligger i tredje körfältet till höger och puttrar i 65-70km/h - Mittfilsmaffians yttersta kämpe ligger och såsar i skum hastighet utan att ens för den delen vilja köra snabbare än bilisten i tredje körfältet.... Kör om samtliga i vänstra körfältet och så ser man ju förstås en lastbil som fastnat bakom den sköna typen i tredje körfältet som såsar fram och tillbaka i sin hastighet....Finns gott om sånna.... Lastbilen lyste upp motorvägen med sina helljus men det hjälpte icke....

Frågan är vad denne typ ens gör ute och kör och sådana finns det gott om...

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Tror det föreligger ett litet men betydelsefullt missförstånd här. Om det står 90 på skylten betyder det max 90. Det kallas för hastighetsbegränsning och innebär att man får köra hur fort man vill så länge man inte kör fortare än 90 km/tim. På er verkar det som om man måste hålla minst 90 om det stått 90 på skylten. En annan restriktion är att fordon som inte är konstruerade för att kunna framföras i minst 40 km/tim inte får beträda motorvägar eller motortrafikleder eftersom de vägarna är höghastighetsvägar men fortfarande gäller hastighetsbegränsningarna som, som sagt, anger högsta tillåtna hastighet.

I min värld är det stressputtarna, framförallt de av stressputtarna som lägger sig en halv meter bakom för att försöka stressa de som inte kör för fort, som är den stora orsaken till olyckor och är "en del av det kolossala problemet på våra svenska motorvägar", inte de som håller hastighetsbegränsningarna.

Har en gång i tiden varit yrkesförare och erfarenheterna från den tiden säger att jag har rätt i mina iakttagelser.

Lagen säger att din körning måste anpassas så att du varken hindrar eller stör andra trafikanter i onödan. Att ligga långt under angiven hastighet utgör därför en trafikfara och kan kosta dig 1 000 kronor i böter så nej, det stämmer inte alls det du säger.

Om du inte känner dig bekväm med att hålla hastigheten, stanna hemma då och sluta blockera vägarna för alla andra som vill komma fram.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Suck. Var hittar man jul-lättöl? Eller, lättöl på flaska ens, typ, Falcon Bayerskt eller kanske Spendrups Bayerskt? Var på ICA Maxi idag, men icke. Får väl ta Coop nästa gång och hoppas på ett mirakel. Verkar bara vara på restauranger man säljer lättöl numera.

Angående att hålla hastigheten så får man ju anpassa sig efter omständigheterna. Är det 80-väg och jag ligger lite drygt det i mittfilen ser jag ingen vits att öka krockrisken för mig och näraliggande genom att åka zick-zack in och ut ur högerfilen om det är trefiligt. Jag ligger på omkörning helt enkelt, och har folk ännu mer bråttom får de ta vänsterfilen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Lagen säger att din körning måste anpassas så att du varken hindrar eller stör andra trafikanter i onödan. Att ligga långt under angiven hastighet utgör därför en trafikfara och kan kosta dig 1 000 kronor i böter så nej, det stämmer inte alls det du säger.

Om du inte känner dig bekväm med att hålla hastigheten, stanna hemma då och sluta blockera vägarna för alla andra som vill komma fram.

Tror att även du drar fel slutsatser om hur jag uppför mig på vägarna. Jag har inte sagt något om hur jag själv kör, bara påpekat att stressputtarna är det värsta problemet, inte de som kör lugnt.

Ett flertal fordon och fordonskombinationer har en lagstadgad maxhastighet som ligger ganska långt under maxhastigheten på en del av våra vägar och är man medveten om det bör man hålla en uppmärksamhet som även innefattar bilar som kan köra fortare men inte gör det.

Jag har aldrig, under de år jag var yrkesförare, haft problem med de som tar det lugnt men däremot med de som propsar på att alla ska köra lika fort som alla andra och inte missar ett tillfälle att på något sätt markera missnöje med dem som tar det lugnt.

Och även om det finns en regel som säger att man inte får hindra eller störa andra trafikanter så är det inte applicerbart på dem som tar det lugnt. Ett exempel på en situation där det var applicerbart var då jag körde taxi och fick en svårt skadad flicka i bilen, man hade inte fått tag på ambulans. Jag körde långt över hastighetsbegränsningen och tre bilister försökte få stopp på mig. Jag kallade på polis via radion och fick poliseskort och de tre förare som försökte stoppa mig fick alla böter under just den paragrafen, de hade inte rätt att hindra mig att köra för fort oavsett om jag hade bråttom till sjukhuset eller inte. Det är en del av andemeningen med regeln, inte att bötfälla de som kör lugnt. Förresten klarade sig flickstackarn och det var för de som fälldes dryga böter långt över de summor som nämnts i den här diskussionen.

I statistiken över olycksorsaker finns inte "för låg hastighet" ens med bland registrerade orsaker, om den inte göms i gruppen "stress" - då att någon blivit stressad av en medtrafikants låga hastighet. Möjligen...

Sen tänker jag att det här blir mitt sista inlägg i trafikdebatten eftersom jag just nu gör våld på mitt eget påpekande att detta är en gnälltråd och inte en diskussionstråd. Det får bli kvällens gnäll att ni diskussionssugna gnäller på mina inlägg på ett sånt sätt att jag känt mig manad att svara.

felstavning rättad
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Suck. Var hittar man jul-lättöl? Eller, lättöl på flaska ens, typ, Falcon Bayerskt eller kanske Spendrups Bayerskt? Var på ICA Maxi idag, men icke. Får väl ta Coop nästa gång och hoppas på ett mirakel. Verkar bara vara på restauranger man säljer lättöl numera.

Har du kollat Systembolaget?
Deras "alkoholfria" utbud är riktigt bra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du kollat Systembolaget,?
Deras "alkoholfria" utbud är riktigt bra.

Det brukar finnas massor med alkoholfritt på Maxi också och det är väl just det som är problemet. Lättöl har nästan helt försvunnit.

Tillägg: En metod är förstås att se om man kan hitta 2,8:or som är lite, men inte så mycket starkare än lättöl och billigare än 3,5 som drabbas av alkoholskatt. Men jag gissar att det blir burk om man hittar något.

felsnavning
Permalänk
Medlem

Har beställt tre olika saker från tre olika sidor. Samtliga tre skickar med PostNord.
Två av tre paket har hamnat hos fel ombud. Suck och stön.
Satt i telefonsupport som sa att "sånt händer ibland när brevbärarna har bråttom".

Yrkesstolthet, hallå?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har beställt tre olika saker från tre olika sidor. Samtliga tre skickar med PostNord.
Satt i telefonsupport som sa att "sånt händer ibland när brevbärarna har bråttom".

Yrkesstolthet, hallå?

Jag minns inte om det var PN eller DHL, men jag har varit med om det där och då var det rätt uppenbart så att de skickade till ett annat för att ordinarie ombud var fullständigt överbelastat. De hade fått ställa paketen ute om det hade kommit mer. Jag var dock måttligt road då det var svinhalt och iskallt.

Sedan har jag även fenomenet att det beror på hur det skickas med PN. En del paket kommer till närmaste ombud, vilket främst verkar vara sådana där man har möjlighet att välja ombud, medan andra hamnar hos PN:s eget företagscenter. Detta verkar även gälla sådant som kommer från utlandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

...
Sedan har jag även fenomenet att det beror på hur det skickas med PN. En del paket kommer till närmaste ombud, vilket främst verkar vara sådana där man har möjlighet att välja ombud, medan andra hamnar hos PN:s eget företagscenter. Detta verkar även gälla sådant som kommer från utlandet.

I alla fall där jag bor så kan man ringa till företagscenter och be dem skicka vidare till närmsta ombud. Tar ett par dagar extra men jag slipper de extra tre kilometrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Att folk kör för fort. Så är en förklaring att för varje år som går så måste folk hela tiden pendla längre sträcka till jobb och annat. Detta kombinerat att de för varje år som går även sänker hastigheten man får köra på vägarna. Sedan monterar de upp fler fartkameror som tar mycket äldre personer som inte är så teknikkunniga, dessa "fartdårar" ser ju direkt i bilen var kamerorna finns så det blir lite extra slitage på deras broms innan varje kamera.

Fartkamerors syfte är inte att ta fast de som kör för fort, utan att få folk att sakta ner på ställen där det bedömts behövas. Om någon kör 100km/h på en rak 70-väg, med åkrar på både sidor och god sikt, för att sedan bromsa ned till 40 vid en by med fartkamera där det är hus utmed vägen samt anslutande vägar, är det ett mycket mindre problem än någon som kör i 60 där det är 70, men inte sänker farten till 40 vid byn, eller sänker den alls.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Fartkamerors syfte är inte att ta fast de som kör för fort, utan att få folk att sakta ner på ställen där det bedömts behövas. Om någon kör 100km/h på en rak 70-väg, med åkrar på både sidor och god sikt, för att sedan bromsa ned till 40 vid en by med fartkamera där det är hus utmed vägen samt anslutande vägar, är det ett mycket mindre problem än någon som kör i 60 där det är 70, men inte sänker farten till 40 vid byn, eller sänker den alls.

Jepp det finns en mängd anledningar till dessa, en kan vara det du skrev.
Jag gillar dock inte att det på vissa vägar mer blir en test på hur "alert personen" är eller vilken teknik den använder.
Jag vet vägar där det är 90km/h hela tiden, sedan kamera på kamera. Man bör då försöka hålla 90km/h för att få flyt, sedan vet jag inte hur mycket över 90km/h man får köra vid en fartkamera innan böter.
Min känsla är att en ungdom som t.ex har en ny Volvo med inbygg funktionalitet för att varna emot fartkameror har enkla än en äldre person som har en gammal bil och inte har denna kompetens att använda
I vissa länder löser det problemet med att mäta hastighet mellan kamerorna, det blir då inte denna tävling om vem som är bäst att köra exakt 90km/h

Permalänk
Medlem

Gubbgnäll över gubbar Att ha kommit i samma vagn, precis brevid ett gäng lätt berusade gubbar som inte kan hålla käften på nattåget suger. Blev inte bättre att tåget står stilla och de slog på all belysning i vagnen :/ Hatar att åka tåg

Eddit, gubbarna blev precis tillsagda av tågvärd att dämpa sig. Funkade i 5 sekunder, sedan kände de sig berättigade att fortsätta prata (ropa) med varandra... Hade varit trevligt att få sova en liten stund iallafall

Eddit 2, äntligen tyst! Nu försöker de sova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Gubbgnäll över gubbar Att ha kommit i samma vagn, precis brevid ett gäng lätt berusade gubbar som inte kan hålla käften på nattåget suger. Blev inte bättre att tåget står stilla och de slog på all belysning i vagnen :/ Hatar att åka tåg

Eddit, gubbarna blev precis tillsagda av tågvärd att dämpa sig. Funkade i 5 sekunder, sedan kände de sig berättigade att fortsätta prata (ropa) med varandra... Hade varit trevligt att få sova en liten stund iallafall

Eddit 2, äntligen tyst! Nu försöker de sova

Jag skulle med nattåget från Lund till Stockholm och till min förvåning kom det en man med en hund och skulle ha de två nedersta sovplatserna i kupén. När jag sa till honom att husdjur inte var tillåtna i sovkupéerna höll han triumferande upp två biljetter, "en för mig och en för hunden, hur skulle det inte gå? Titta här, hundens namn och allt på biljetten!"
Jag svarade att det faktum att han köpt en biljett med hundens namn och hans eget efternamn på inte gjorde det tillåtet, det är ju i alla fall förbjudet att ha husdjur på andra ställen än i rökkupéerna.
Jag lyckades hålla hunden utanför kupén tills konduktören anlände men det tog mer än en timme innan mannen fått klart för sig att han blev tvungen att tillbringa natten i en rökkupé om han ville tillbringa den i sällskap med sin hund.
Det var skönt med egen kupé. Jag fick den ju helt för mig själv.

stavfel rättade
Permalänk
Medlem

Brother-skrivarmjukvaran, både windows och på skrivaren.

SUCK. För att få programmet sluta att gnälla helatiden om att uppgradera mjukvaran, så har de ingen uppgraderings-val, i varesig programmet eller installationen, utan man måste HELT avinstallera brother-mjukvaran för att kunna uppdatera versionen så programfan slutar gnälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Yrkesstolthet, hallå?

Händer mig rätt ofta med Bring. Lite tröttsamt att behöva åka till Kista för att hämta paket när man bor i Bromma

Permalänk
Medlem
Skrivet av fora:

Händer mig rätt ofta med Bring. Lite tröttsamt att behöva åka till Kista för att hämta paket när man bor i Bromma

För att gnälla lite: För oss som inte är bevandrade i sthlms-kartan, så säger inte det där så mye...
Jag gissar att du menar som att åka från Medåker till Arboga?

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Men det är en högsta tillåtna hastighet ändå så exempelvis 120km/h på motorväg betyder att vemsomhelst får köra i 75km/h, det kan ju vara något med föraren man inte känner till eller med fordonet man inte känner till som gör att det inte går köra 120km/h bara för det är tillåtet betyder det inte alltid att det är okej?

Ju fler fordon ju lägre hastighet tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loke6074:

Men det är en högsta tillåtna hastighet ändå så exempelvis 120km/h på motorväg betyder att vemsomhelst får köra i 75km/h, det kan ju vara något med föraren man inte känner till eller med fordonet man inte känner till som gör att det inte går köra 120km/h bara för det är tillåtet betyder det inte alltid att det är okej?

Ju fler fordon ju lägre hastighet tänker jag

Nerj, att du inte "känner till" fordonet ger dig inte en godkänd anledning att ligga överdrivet långsamt på en väg, utan det är snarare en orsak att titta på om du fortfarande borde få behålla körkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

För att gnälla lite: För oss som inte är bevandrade i sthlms-kartan, så säger inte det där så mye...
Jag gissar att du menar som att åka från Medåker till Arboga?

Sa inte mig heller så mycket

(med en gubbgnällig röst)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Sa inte mig heller så mycket

(med en gubbgnällig röst)

Då gick poängen fram!
10km är gemensam nämnare. Iaf med en ytterst snabb från-till-sökning på Google.
Misstänker dock att Bästmanland-resan går snabbare, då det är vanlig sketen landsväg utan rödljus (vad jag minns).

glömde ett ord
Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Nerj, att du inte "känner till" fordonet ger dig inte en godkänd anledning att ligga överdrivet långsamt på en väg, utan det är snarare en orsak att titta på om du fortfarande borde få behålla körkortet.

"det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'"

Det är helt okej att köra i exempelvis 80km/h på en sträcka där hastigheten är tillåten upp till 110km/h.
Exempel på överdrivet låg hastighet är närmare 50km/h, exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jepp det finns en mängd anledningar till dessa, en kan vara det du skrev.
Jag gillar dock inte att det på vissa vägar mer blir en test på hur "alert personen" är eller vilken teknik den använder.
Jag vet vägar där det är 90km/h hela tiden, sedan kamera på kamera. Man bör då försöka hålla 90km/h för att få flyt, sedan vet jag inte hur mycket över 90km/h man får köra vid en fartkamera innan böter.
Min känsla är att en ungdom som t.ex har en ny Volvo med inbygg funktionalitet för att varna emot fartkameror har enkla än en äldre person som har en gammal bil och inte har denna kompetens att använda
I vissa länder löser det problemet med att mäta hastighet mellan kamerorna, det blir då inte denna tävling om vem som är bäst att köra exakt 90km/h

Det absolut enklaste och bästa sättet att slippa hålla koll efter fartkameror är att hålla hastighetsbegränsningen.
Alla (?) bilar de senaste 30 åren har ju farthållare, sätt den på hastighetsgränsen och du slipper oroa dig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det absolut enklaste och bästa sättet att slippa hålla koll efter fartkameror är att hålla hastighetsbegränsningen.
Alla (?) bilar de senaste 30 åren har ju farthållare, sätt den på hastighetsgränsen och du slipper oroa dig alls.

Njae, det stämmer inte alltid. Många gånger (framförallt på vintern) när hastighetssänkningar är lätta att missa, t.ex. med snö på skylten

Även om man åker 5kmh under gränsen så hjälper det inte om gränsen går ned med 20kmh

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag skulle med nattåget från Lund till Stockholm och till min förvåning kom det en man med en hund och skulle ha de två nedersta sovplatserna i kupén. När jag sa till honom att husdjur inte var tillåtna i sovkupéerna höll han triumferande upp två biljetter, "en för mig och en för hunden, hur skulle det inte gå? Tiita här, hundens namn och allt på biljetten!"
Jag svarade att det faktum att han köpt en biljett med hundens namn och hans eget efternamn på inte gjorde det tillåtet, det är ju i alla fall förbjudet att ha husdjur på andra ställen än i rökkupéerna.
Jag lyckades hålla hunden utanför kupén tills konduktören anlände men det tog mer än en timme innan mannen fått klart för sig att han blev tvungen att tillbringa natten i en rökkupé om han ville tillbringa den i sällskap med sin hund.

Snälla, säg att du hittar på detta... Jag vill fortsätta leva i en värld där det bara är elak satir när man hör om folk som vill vabba för att hunden är sjuk.

Gubbgnäll i störst allmänhet på folk som sätter sina husdjur på piedestal, förmänskligar dem och läser in mänskliga känslor i djurens mer eller mindre naturliga agerande.
Är uppvuxen på en bondgård där djur varit en naturlig del av livet oavsett om det varit katter, hundar, kor, grisar, getter eller höns. Ibland blir djur sjuka och är de för sjuka är det bättre att avliva dem än att hålla dem vid liv för att vi vill undvika sorgen över att förlora djuret in i det absolut längsta.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag skulle med nattåget från Lund till Stockholm och till min förvåning kom det en man med en hund och skulle ha de två nedersta sovplatserna i kupén. När jag sa till honom att husdjur inte var tillåtna i sovkupéerna höll han triumferande upp två biljetter, "en för mig och en för hunden, hur skulle det inte gå? Tiita här, hundens namn och allt på biljetten!"

Han hade inte läst Fantomen? "Det är inte en hund, det är en varg"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det är inte så enkelt när hastighetsbegränsningen hysteriskt ändras var och varannan kilometer.
Har tänkt på det när jag kör i obekanta områden med kameror, det blir lätt så mycket letande efter skyltar att det går ut över uppmärksamhet som borde vara på vägen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."