Microsoft: TPM 2.0 ett absolut krav för Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

6700k är inte en supportad processor av microsoft för windows 11. Vet inte hur kritiskt det är. Men tror inte det är ”plug-in-n-play” dessvärre. Men jag kan ha fel.

Skrivet av Klarspråkarn:

Jepp, får se om det funkar.

Jag körde med Windows 11 i nästan 2 år med en i5 6300u på en bärbar dator utan problem. I princip plug-in-n-play. Bara hämta hem drivrutiner från tillverkarens hemsida (som alltid) och sen rullade det på som vanligt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Man behöver tekniskt sett bara ha en enda nyckel som agerar som en masteridentitet. Resten av licenserna du innehar kan sedan kopplas till denna identitet och behöver inte sparas fysiskt på chippet. Säg att du köper en års prenumeration av Office paketet. Ditt MS konto kopplas till masternyckeln i din TPM modul som är unik. Du installerar paketet och mjukvaran autentiserar aktiveringen mellan TPM modulen och Microsofts Cloud servrar där dina kontouppgifter med alla registrerade licenser finns sparade. Sen är det klart.

Jag förstår inte problemet vissa har med visualisera detta enkla koncept. TPM är DRM med extra steg. Det är ingen konspirationsteori, det är fakta.

Fast då kan ju du också begära exakt samma nyckel från deras server och sedan be TPM att dekryptera den och vipps så har du den privata nyckeln som mjukvaran är krypterad/licenserad med, finns ju inget i TPM som gör att enbart Windows kan komma åt den funktionen mer än en auth-nyckel och om Windows har den så finns den på disken/RAM någonstans. Vilket är varför som DRM inte görs så här utan de körs i PSP och SGX eftersom de där kan köra hela det här steget krypterat mot omvärlden.

Det de däremot kan göra och som jag kan ge dig är att de via remote attestation kan säga till sin remote server att du har manipulerat (dvs ersatt dll:er med egna hemmasnickrade) din windowsinstallation sedan sist och att den därför inte längre behöver skicka licensnyckeln.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Medlem

MS kovänder.

Win 11 tillåtet på äldre datorer.

https://www.pcforalla.se/article/2550901/microsoft-kovander-b...

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 9700X - Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6000MHz cl30 - Cpuns Grafikkrets - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Lite skum spinn på vad som faktiskt står i Microsoft-artikeln, men det är ju samma som: https://www.sweclockers.com/nyhet/40185-microsoft-publicerar-...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304