En historia om LG Sverige och verkstaden Elcare (och Webhallen)

Permalänk
Medlem

En historia om LG Sverige och verkstaden Elcare (och Webhallen)

Hej,

Varning, mycket text.

Köpte en 83" C3 OLED i maj från Webhallen.
Direkt såg jag att det fanns vertikala streck som störde mig speciellt när kameran panorerade.
Jag googlade lite och insåg då att detta verkade vara en grej med OLED TV - man kan ha riktigt otur helt enkelt.

Jag läser också att denna typ av problem kan försvinna av sig själv om man använder TVn tillräckligt länge. Så jag bestämde mig att köra med den som den var, över sommaren, och se hur det blev most hösten. Körde lite extra "pixel cleaning" program osv ibland också. Hösten anlände och strecken var kvar. Hade 2019 ett ärende hos LG där de skickade ut en tekniker hem till mig så jag tänker att det är väl det som gäller fortfarande... därför kontaktar jag LG direkt istället för att gå via Webhallen.

Tidslinje:

• 19 september: Jag skapar ett supportärende hos LG

• 26 september: LG återkopplar till mig och säger att verkstaden kommer kontakta mig för servicebesök

• 10 oktober: Jag hör av mig till LG för jag har inte blivit kontaktat utav verkstaden

• 11 oktober: LG återkopplar och skickar en påminnelse till verkstaden och säger att jag kan själv kontakta verkstaden

• 16 oktober: Jag informerar LG om att jag ringt verkstaden och de informerade mig att TVn måste skickas, ej servicebesök

• 22 oktober: LG återkopplar och säger att om verkstaden säger att den måste skickas så måste det bli så, eller så kan jag lämna in den till närmaste återförsäljare

• 23 oktober: Jag svarar att jag inte har chans att transportera TVn själv så det får bli transport

• 7 november: Bring hämtade TVn hemma hos mig för transport som jag informerar LG om

• 8 november: LG svarar att ni skall få verkstaden att prioritera ärendet

• 11 november: Verkstaden kontaktar mig och informerar att de inte hittar några linjer alls. Jag svarar samma dag att de finns där hela tiden men att man ser dem lättast när det är mörkare scener samt att jag bifogar bilder av IRE på 1%, 5% och 10%.

• 12 november: Verkstaden svarar att det inte är banding och de har kommit til slutsatsen att det är fel på min kringutrustning. Jag svarar samma dag att samma utrustning använts med min förra TV, en LG 77 OLED utan problem, som jag bytte ut när jag fick denna nya. Verkstaden svarar direkt att de testat igen och hittar inga fel alls. Jag svarar direkt att sätt på Fillmmaker mode, stäng av ECO lägen osv.

• 18 november: Verkstaden svarar att de nu hittat strecken och har beställt en ny panel till TVn men att de saknar kvittot. Jag svarar att det borde dem fått utav LG men jag bifogar kvittot också. Skriver också att jag är jätteglad att de hittat strecken och kommer åtgärda problemet. Verkstaden svarar direkt att panelen är beställd och att de nu sätter PRIO på ärendet. Jag svarar direkt och skriver att det låter jättebra och att jag hoppas de kommer testa ordentligt när nya panelen är installerad.

• 2 december: Jag har inte hört något mer från verkstaden och skriver till dem samt att jag ringer LG. LG får verkstaden att ringa mig och de säger att panelen är bytt men att felet (som numera kommer kallas fenomen) kvarstår och att de väntar på svar från någon serviceansvarig hos LG

• 6 december: Tiden går och jag har inte hört något mer, jag ringer LG och personen på kundtjänst informerar att han skall kolla upp det och lovar att återkoppla inom dagens slut (detta var en fredag). Jag hör inget.

• 9 december: Jag skriver till LG att det nu har gått såpass lång tid att jag blir orolig för att inte ha någon TV hemma till jul, och jag meddelar att jag vid det här läget inte accepterar något annat än att antingen köpet hävs eller att man skickar en likvärdig produkt i och med att verkstaden inte kunnat laga TVn. Jag kontaktar också Webhallen och hör om det är något dem kan göra, de säger att de skall ta det vidare till returavdelningen.

• 12 december: Jag ringer Webhallen för jag har inte hört något från någon part, dem förklarar att returavdelningen inte ännu sett ärendet men dem säger också att i och med att det inte var dem som initialiserade ärendet hos verkstaden så kan de inte göra mycket (även fast dem använder samma verkstad).

Sen otroligt nog hör verkstaden av sig någon timme efteråt och skriver så här:

Ber om ursäkt för att det har tagit väldigt lång tid här, vi har haft en dialog med LG angående din TV.
Vi ser banding när vi gör banding test i filmmaker mode men inte när vi spelar upp filmer.
Vi beställde en ny panel och den visade samma fenomen under test men ej vid vanligt bruk, så det hade inte hjälpt dig att byta den.
Enligt LG så faller det inom specifikationer då vi inte har kunnat återskapa fenomenet under vanligt bruk, jag är medveten om att du ej är nöjd med detta men tyvärr så finns det ingenting vi kan göra.
Som min kollega berättade över telefon så är detta något du får föra vidare med LG då våra händer är bundna.

Strax efter mailet får jag ett sms från en annan på verkstaden som skriver att TVn borde nu vara skickat tillbaka till mig utan åtgärd. Ungefär vid samma tid får jag ett mail från LG som skriver så här:

Jag beklagar brist på återkoppling!
Vi har eskalerat ärendet internt, och bett verkstaden ta kontakt med dig för att försöka finna en snabb lösning på detta ärende.
Du blir kontaktad snarast möjligt!

Jag blir lite förvirrad av vem som nu skall kontakta mig eller vad den personen nu menar, så att jag ringer LG. LG förklarar mig att TVn har status som "icke-reparerad" samt att jag inte får skapa ett nytt ärende på TVn gällande samma problem i framtiden (!). Han jag pratar med menar också på att panelen som byttes ut är utbytt till den gamla panelen igen då den nya panelen endast beställdes in för att testa. LG kategoriserar också det hela som en "teknisk undersökning" och inte en reparation. Jag frågar om varför allt tagit så lång tid, det hade han inget svar på och om jag kommer bli fakturerad och det var det verkstaden som bestämde, han kunde inte göra något med det. Han sa däremot att jag är välkommen att ringa deras kundtjänst om nu detta fenomen dyker upp igen så att de kan hjälpa mig lösa det över telefon.

Jag tackar för samtalet och lägger på luren, känner mig nu helt slut och uppgiven.

Min fråga till er är: tycker ni att dem vertikala strecken på bilden under inte är synliga och att det mest troligt är fel på min utrustning som fungerat fint med min förra LG 77" C8 i 5 år? Kör HDMI via en HTPC direkt in i TV. Använder Filmmaker mode.

Notis: Jag har nu inte fått tillbaka TVn ännu, men jag räknar givetvis med att den är lika "fullt fungerande" som förut...

Vad kan man göra i en sån här situation?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xaurus:

Vad kan man göra i en sån här situation?

Webhallen är den part du kan rikta reklamationer och anspråk gentemot. Går du till Webhallen och de hänvisar dig vidare till LG är det fortfarande Webhallen som ansvarar för ärendet. Går du självmant till LG utan att Webhallen varit inblandade kan de sistnämnda slå ifrån sig och säga "det var ju dumt" medan LG säger "vi ansvarar inte för det här".

Jag kan inte på något sätt avgöra huruvida felet är acceptabelt (baserat på bilderna är det givetvis inte det), men den väg du har att gå, om LG sätter sig på tvären, är att reklamera TVn till Webhallen. Det kan innebära att du måste dra igång hela processen igen, men Webhallen är också den part du faktiskt kan ställa krav till och den part som därför är mest medgörlig. Förhoppningsvis kan Webhallen plocka upp ärendet och lösa det lite smidigare, men risken är att det blir några vändor även där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad fan menar LG med "vanligt bruk" haha.. Baserat på bilderna så ser de där ut som vanligt bruk ju?

Jag hade kontaktat Webhallen direkt när jag insåg problemet och förhoppningsvis inom öppet köp och skickat tillbaka det och köpt en helt ny.. Orka hålla på att vänta och reparera en helt ny TV som man köpt för sådana summor... Att vänta och se om det löser sig själv skulle jag inte gjort även om folk på internet hade sagt att det lösts sig själv.

Jag kör också filmmaker mode på min C2. Du kan ju prova byta HDMI sladd? Men vad är det mer för kringutrustning du har?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk

Reklamera alltid mot ÅF direkt så har du alltid 3 försök eller pengar tillbaka att gå på.
kontakta webhallen och reklamera, berätta om detta ärende och påvisa bild. Förhoppningsvis får du en ny tv

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Reklamera alltid mot ÅF direkt så har du alltid 3 försök eller pengar tillbaka att gå på.

Borde inte spela någon roll om han man går direkt via verkstad 1a, 2a och 3e gången så länge man sparar service rapporterna så man har bevis på tidigare service ärenden så bör man kunna gå till butik 4e gången för reklamation.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Borde inte spela någon roll om han man går direkt via verkstad 1a, 2a och 3e gången så länge man sparar service rapporterna så man har bevis på tidigare service ärenden så bör man kunna gå till butik 4e gången för reklamation.

Tveksamt om det håller? Man skall väl alltid kontakta säljaren enligt KKL

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Jag ser det mer som det är LG som är problemet. Och jag tycker LG borde använda LG bild i marknadsföring, så kunder vet vad LG anser att bilden är inom specifikationerna för en tv i 40 000kr prisklassen.

Sedan bör självklart Ts testa flera olika hdmi och uppspelningsenheter.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zippeer:

Det spelar roll eftersom Konsumentköplagen reglerar vad som gäller. Sedan kan säljaren absolut välja att möta kunden och lösa det hela smidigt även om de inte är skyldiga att göra så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tveksamt om det håller? Man skall väl alltid kontakta säljaren enligt KKL

Produkten har ju trots allt 3 tidigare reparations försök, Men det ska ju också vara tydligen att en reparation har blivit utförd på service rapporten, T.ex "Inget fel funnet" brukar inte räknas som en service tyvärr.
Och det behöver ju så klart vara en verkstad som tillverkaren har auktoriserat.

Skrivet av twit:

Det spelar roll eftersom Konsumentköplagen reglerar vad som gäller. Sedan kan säljaren absolut välja att möta kunden och lösa det hela smidigt även om de inte är skyldiga att göra så.

Alright då kanske jag har fel då. Inget vi brydde oss om på jobbet förut, så länge det fanns tydliga service rapporter.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Zippeer:

Borde räcka, Produkten har ju trots allt 3 tidigare reparations försök, Men det ska ju också vara tydligen att en reparation har blivit utförd på service rapporten, T.ex "Inget fel funnet" brukar inte räknas som en service tyvärr.
Och det behöver ju så klart vara en verkstad som tillverkaren har auktoriserat.

Nej det tror jag inte att butiken behöver acceptera.
KKL är tydlig med hur ärendet skall göras

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som spekulant på just en 83'a OLED så är det intressant läsning. Dock väldigt oroväckande om inte ens panelbyte hjälper. Vilken annan del i TVn kan skapa detta fenomen?

Hur pass svårt är det att upptäcka, om det nu inte syns "vid vanligt bruk" ?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Webhallen är den part du kan rikta reklamationer och anspråk gentemot. Går du till Webhallen och de hänvisar dig vidare till LG är det fortfarande Webhallen som ansvarar för ärendet. Går du självmant till LG utan att Webhallen varit inblandade kan de sistnämnda slå ifrån sig och säga "det var ju dumt" medan LG säger "vi ansvarar inte för det här".

Jag kan inte på något sätt avgöra huruvida felet är acceptabelt (baserat på bilderna är det givetvis inte det), men den väg du har att gå, om LG sätter sig på tvären, är att reklamera TVn till Webhallen. Det kan innebära att du måste dra igång hela processen igen, men Webhallen är också den part du faktiskt kan ställa krav till och den part som därför är mest medgörlig. Förhoppningsvis kan Webhallen plocka upp ärendet och lösa det lite smidigare, men risken är att det blir några vändor även där.

LG har helt tydligt satt sig på tvären redan, de uppgav ju också att jag inte kan reklamera den igen med det felet. Är det ens lagligt?
Mitt bekymmer med Webhallen är att de kommer helt enkelt säga att dem inte kan ta tillbaka TVn för att verkstaden inte lyckas återskapa felet vid "vanligt bruk" (vad nu det betyder)...

Skrivet av krEJZi:

Vad fan menar LG med "vanligt bruk" haha.. Baserat på bilderna så ser de där ut som vanligt bruk ju?

Jag hade kontaktat Webhallen direkt när jag insåg problemet och förhoppningsvis inom öppet köp och skickat tillbaka det och köpt en helt ny.. Orka hålla på att vänta och reparera en helt ny TV som man köpt för sådana summor... Att vänta och se om det löser sig själv skulle jag inte gjort även om folk på internet hade sagt att det lösts sig själv.

Jag kör också filmmaker mode på min C2. Du kan ju prova byta HDMI sladd? Men vad är det mer för kringutrustning du har?

Ja precis så skulle jag gjort, men det är lätt att vara efterpåklok. Kommer definitivt agera direkt nästa gång.
HDMI sladdar har jag redan bytt flertal, beställde även nya certifierade från Nördiq. Var ingen skillnad.
Kringutrustningen är inget annat än min trogna HTPC som jag också änvande utan problem med min förra TV, en 77 OLED också från LG.

kontakta webhallen och reklamera, berätta om detta ärende och påvisa bild. Förhoppningsvis får du en ny tv

Ja kommer ta det vidare med Webhallen men som jag skrev till twit så tror jag inte Webhallen kommer acceptera detta på grund av att verkstaden inte lyckas återskapa felet vid "vanligt bruk"...

Skrivet av 2000+:

Som spekulant på just en 83'a OLED så är det intressant läsning. Dock väldigt oroväckande om inte ens panelbyte hjälper. Vilken annan del i TVn kan skapa detta fenomen?

Hur pass svårt är det att upptäcka, om det nu inte syns "vid vanligt bruk" ?

Grejen är ju så här att det syns vid "vanlig bruk" hos mig. Att verkstaden meddelar först att dem inte lyckas återskapa felet, sen meddelar att dem nu ser strecken, sen vänder 180 grader igen och påstår sig att felet inte syns vid "vanlig bruk" låter för mig mycket suspekt i överlag.

Sen fick jag ju ingen som helst chans att neka att dem nu skickar tillbaka TVn utan åtgärd.

Webhallen fick ju info om allt det här från mig i måndags men har ej gjort något, jag bad dem visa lite goodwill (just då för att det tagit så himla tid med allt) och vid den tidpunkten hade jag bara info om att verkstaden inte lyckats laga TVn. Sen efter det har ju verkstaden kommunicerat att felet enligt dem inte finns "vid vanligt bruk" endast vid "icke-vanligt bruk".

Permalänk
Skrivet av Xaurus:

LG har helt tydligt satt sig på tvären redan, de uppgav ju också att jag inte kan reklamera den igen med det felet. Är det ens lagligt?
Mitt bekymmer med Webhallen är att de kommer helt enkelt säga att dem inte kan ta tillbaka TVn för att verkstaden inte lyckas återskapa felet vid "vanligt bruk" (vad nu det betyder)...

Ja precis så skulle jag gjort, men det är lätt att vara efterpåklok. Kommer definitivt agera direkt nästa gång.
HDMI sladdar har jag redan bytt flertal, beställde även nya certifierade från Nördiq. Var ingen skillnad.
Kringutrustningen är inget annat än min trogna HTPC som jag också änvande utan problem med min förra TV, en 77 OLED också från LG.

Ja kommer ta det vidare med Webhallen men som jag skrev till twit så tror jag inte Webhallen kommer acceptera detta på grund av att verkstaden inte lyckas återskapa felet vid "vanligt bruk"...

Grejen är ju så här att det syns vid "vanlig bruk" hos mig. Att verkstaden meddelar först att dem inte lyckas återskapa felet, sen meddelar att dem nu ser strecken, sen vänder 180 grader igen och påstår sig att felet inte syns vid "vanlig bruk" låter för mig mycket suspekt i överlag.

Sen fick jag ju ingen som helst chans att neka att dem nu skickar tillbaka TVn utan åtgärd.

Webhallen fick ju info om allt det här från mig i måndags men har ej gjort något, jag bad dem visa lite goodwill (just då för att det tagit så himla tid med allt) och vid den tidpunkten hade jag bara info om att verkstaden inte lyckats laga TVn. Sen visade det sig att felet enligt dem inte finns "vid vanligt bruk" endast vid "icke-vanligt bruk".

Du har bildbevis och bördan ligger på dem dock. Dem sträcken är inte acceptabla för en tv på denna prisnivå

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir det samma fenomen om du kör utan din HTPC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Du har aldrig haft någon reklamationsrätt mot tillverkaren, den har du mot säljaren. Mot LG gäller LGs garantivillkor. Alla garantivillkor som man faktiskt följer är lagliga.

Att webhallen kommer luta sig mot att LG (och i viss mån verkstaden) inte tycker att det finns något fel, enligt LGs garantivillkor, får du nog räkna med.

Det innebär ju inte att det inte finns ett fel på varan enligt kapitel 4 i konsumentköplagen. Förslagsvis läser du det kapitlet och lutar dig mot det i din reklamation (enligt 5:e kapitlet) mot Webbhallen.

Eftersom det (bevisligen) gått mer än två månader efter att du upptäckte felet så kan du ha förlorat din reklamationsrätt.

Om söljaren säger nej till reklamationen så är nästa steg antagligen att göra en ARN-anmälan. Finns inte mycket mer än avgiften och arbetsinsatsen att förlora på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Eftersom det (bevisligen) gått mer än två månader efter att du upptäckte felet så kan du ha förlorat din reklamationsrätt.

Fast man har väl full garanti i två år, inte månader.. Sedan ytterligare ett år där man måste påvisa att varan var defekt från början. Han köpte ju TVn i Maj.

Sedan hade jag provat utan HTPC och annan kringutrustning för att se om felet kan återskapas innan jag hade skickat in den till Webhallen. Bara för att det fungerar med en annan TV innebär det inte att den måste fungera med en ny. Det kanske är något kompatibilitetsfel.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Key-83 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Blir det samma fenomen om du kör utan din HTPC?

Ja, det bör testas, blir det samma fel om man ser via någon app/etc i TVn, eller via USB (eller liknande) så bör det knappast att gå att skylla på kringutrustning. Sedan kan väl LG alltid hävda att de inte är bättre än så här, och att man får förvänta sig sådan bild, men då bör de ju vara tydligare med att upplysa om det innan köp.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

En uppdatering:

Jag var i full gång med att förbereda mig mentalt på en ny uttragen process, sitta i många timmar med att ta nya bilder från olika källar (först och främst de inbyggda apparna som Amazon osv) eftersom verkstaden meddelade att dem skickat TVn tillbaka till mig utan att laga den och att jag då efter 5 veckor hade varit tillbaka på noll.

Men det glädjer mig att kunna meddela att Webhallen ringde mig i dag och sa att de kommer lösa alla mina problem. Jag har redan fått det skriftligt och frågade faktiskt personen som ringde "menar du verkligen det här?" för jag blev såpass fåordig och hade inte väntat att det skulle ske.

Jag sa till personen som ringde att det känns som jag vunnit på lotto och att det är många år sedan jag upplevd att ett företag faktiskt bryr sig om sina kunder på det sättet dem nu visar. Hatten av och all eloge till Webhallen. Julen är räddad.

edit: Stort tack för all feedback, nästa gång kommer jag definitivt gå direkt till ÅF om jag upptäcker något fel med en produkt jag köpt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Xaurus:

En uppdatering:

Jag var i full gång med att förbereda mig mentalt på en ny uttragen process, sitta i många timmar med att ta nya bilder från olika källar (först och främst de inbyggda apparna som Amazon osv) eftersom verkstaden meddelade att dem skickat TVn tillbaka till mig utan att laga den och att jag då efter 5 veckor hade varit tillbaka på noll.

Men det glädjer mig att kunna meddela att Webhallen ringde mig i dag och sa att de kommer lösa alla mina problem. Jag har redan fått det skriftligt och frågade faktiskt personen som ringde "menar du verkligen det här?" för jag blev såpass fåordig och hade inte väntat att det skulle ske.

Jag sa till personen som ringde att det känns som jag vunnit på lotto och att det är många år sedan jag upplevd att ett företag faktiskt bryr sig om sina kunder på det sättet dem nu visar. Hatten av och all eloge till Webhallen. Julen är räddad.

edit: Stort tack för all feedback, nästa gång kommer jag definitivt gå direkt till ÅF om jag upptäcker något fel med en produkt jag köpt.

Skönt att höra att de lovat lösa saken, och håller båda tummarna för att det faller väl ut

Det här är en sådan där grej som, tråkigt men sant, hanteras olika beroende på vems bord ärendet landar. En måttligt intresserad och/eller oerfaren säljare i butik är inte alltid överdrivet benägen att lägga arbetstid på något där denne kanske saknar både befogenheter och kompetens, medan en person vars arbetsbeskrivning inkluderar att ta tag i strul som andra misslyckats lösa är betydligt mer villig att göra det. Har man dokumenterat förloppet väl, kan hänvisa till ärendenummer, datum, kontaktpersoner och har felbeskrivningar och annat som kan underlätta för personalen är också chansen större att de gör sitt jobb eller åtminstone vidarebefordrar till den som kan reda ut saken.

Visa signatur