Vilken film såg du senast?

Permalänk
Hedersmedlem

Riktig 80-talsklassiker. 5/5.
Gratis på YouTube.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Red One
7/10
(Amazon Prime)

Det här skall väl vara årets julfilm kan jag tänka mig, fast lite mer påkostad med The Rock i huvudrollen och i sedvanlig ordning en action-komedi. Var lite tveksam till att Chris Evans var hans följeslagare, hade svårt att se hur han skulle hantera "the comical banter" etc... men... han övertygar i sin roll och skulle gå så långt och säga att han t om stjäl strålglansen från The Rock. Det var även kul att se Lucy Liu på "vita duken" igen J.K. Simmons är sin vana trogen och håller hög och jämn kvalité.

I grund och botten under ytan är det den traditionella "julsagan" om "jag avskyr jul/bryr mig inte om detta bla bla bla" för att... ja, de flesta känner till detta sedan länge. Men jag får tillstå att de faktiskt gjort det riktigt bra denna gång, det är underhållande rakt igenom, pacingen har de fått till riktigt bra. Tror den även skulle fungera utmärkt för hela familjen (7+) då varken blod eller svordomar förekommer... dock finns det gott om våldsamma/action scener. Och allt ovanför ytan är faktiskt riktigt trevligt och bra skrivet manus. Får känslan av att några faktiskt har tänkt till ordentligt denna gång, bara det i sig är ju nästan ett julmirakel i sig!

Självklart inget mästerverk eller någon blivande klassiker, men den är underhållande... även om effekterna är lite hit n miss till och från.

The Gutter [2024]
4/10

"When Walt discovers a talent for bowling, he goes pro to save the local alley, but his hilariously obscene and crude style ruffles some feathers."

Detta är en komedi av det larviga slaget, nästan så det blir lyteskomik av det. Skådisar känns som de är hämtade från diverse C sit-coms där "punchlines" känns otroligt forcerade och framtvingade. Hur sjutton de har lyckats få med Susan Sarandon och Paul Reiser är ett mysterium, antingen är de i desperat behov av pengar eller så sitter någon på en del foton de inte vill skall komma ut

Får känslan av att huvudskådisen (känner ej till honom) försöker vara en mix av Kevin Hart och Martin Lawrence... men det blir som BÄST en "we have kevin/martin at home"...

Finns även gott om riktigt kassa försök till att vara edgy med vissa kommentarer som skall återspegla på diverse ämnen, t ex rasism etc... men det känns mest plumpt och inkastat för att få någon form av "chock faktor".

Gillar man överdrivet larviga komedier har man väl träffat rätt... annars är det en film man med lätthet kan hoppa över.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

Joker: Folie à Deux (2024)

Det är en perfekt utmaningsfilm. Se den tillsammans med några polare och se vem som klarar av se mest av filmen. Gör det kanske till en vadslagning, där vinnaren som klarar av att se mest av filmen slipper betala för maten eller något.

Problem. Alltså typ av film tilltalar mig ej, långdragen psyko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Joker: Folie à Deux (2024)

Det är en perfekt utmaningsfilm. Se den tillsammans med några polare och se vem som klarar av se mest av filmen. Gör det kanske till en vadslagning, där vinnaren som klarar av att se mest av filmen slipper betala för maten eller något.

Problem. Alltså typ av film tilltalar mig ej, långdragen psyko.

Såpass, har beställt den, den släpps nu den 16:e på dvd/bluray

Jag har första filmen redan så att köpa 2:an va ju givet. Sen att Lady Gaga är med gör det lite extra intressant, gillar henne som artist. Har nog bara sett en film tidigare med henne A Star is Born där hon spelar med Bradley Cooper.

Psyko filmer kan va bra om gjort på rätt sätt, får se vad man tycker när man ser den själv. Men jo beror ju på vad man själv gillar och vad man är sugen på för stunden😀

Permalänk
Medlem

Venom - The Last Dance
6.5/10

Kör en TDLR: en värdig avslutning på denna trilogi då det verkar som Sony mister sin Marvel licens inom kort/om x antal filmer.

Men ja, man vet vad man får, den fortsätter från tvåan ganska exakt och även stilen utvecklas åt lite mer komik mellan Venom och Eddie... vilket faktiskt lyfter känslan i filmen. Istället för att få se en fullfjädrad Venom "hela tiden" är det mer "delar" där både Eddie och Venom syns. Vilket även ges ett syfte i själva storyn och det lyfter även filmen som gör att den särskiljer sig från de övriga två filmerna.

Och sedan är det väl oundvikligt att det komiska när det kommer till dessa filmer... jämförs med just Deadpool humorn, tror inte man kommer kunna komma ifrån det då den satte en helt ny standard.

Godkända skådespelarinsatser, bra effekter med maffigt ljud och ganska mycket action... så det känns som det mesta "bara rullar på och gör det den ska".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Sayen Trilogin, sista filmen kom i år så såg alla 3 i en sittning igår.
Rätt hyffsade filmer, någonstans runt 6-7/10.
Språket är på spanska, jag brukar oftast hoppa över filmer som inte är på engelska eller svenska men det här va okej ändå.

Sedd på Prime video

Permalänk
Medlem

Gladiator 2 - Detta känns som en kopia av den första filmen. Storyn är mer eller mindre likadan och hela scenografin likadan. Det var mästerligt bra första gången men här känns det mest onödigt. De verkar ha lagt mycket krut på dräkter och miljöer dock för allt sånt är bra. Skådespelarna är ok men Mescal är ju inte Russel Crowe direkt. 7/10

The hunger games - May the ods be ever in your favour. Riktigt bra dystopisk action med Jennifer Lawrence. Storyn är bra, miljöerna är bra, det är action i den och det finns ju ett gäng uppföljare med. Jag gråter alltid en skvätt när de dödar Rue med, de jävla svinen. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Mob Land

John Travolta som jag inte sett på evigheter spelar sheriff i denna film.

7/10, sedd på Prime

Permalänk
Medlem

Analyze This (1999)

Robert De Niro och Billy Crystal i en klassisk parodisk komedi på maffiafilmer-genren (inte minst Gudfadern, där det bör nämnas att De Niro själv spelade i Gudfadern del 2).

De Niro är maffiaboss med panikångest som söker stöd hos psykiatrikern spelad av Billy Crystal. Samtidigt har De Niros karaktär en stökig situation i att hantera, medan Crystal försöker gifta sig med Liza Kudrow.

Allt som allt: lite halvskoj. 6/10

Anledningen till att jag kom på tanken att se den var tack vare att jag snubblat över en podd vid namn ”Håller den?”, där ett antal svenska komiker återbesöker filmer de gillade i sina yngre dagar och diskuterar huruvida de fortfarande håller. Mycket trivia och analys, lite i stil med allas vår kära podd Fulkultur. Kan varmt rekommenderas!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

A Quiet Place (blu-ray).

Riktigt välgjord skräck, men inte helt utan sina brister. Tycker skådespelarinsatserna över lag var riktigt bra, den hade riktigt bra ljuddesign, fotot var över lag riktigt bra, gillar designen på monstren och filmen lyckas väldigt bra med att skapa spänning.

Det som var mindre bra däremot var att inte alla detaljer kändes helt genomtänkta. CG effekterna var över lag ganska bra, men tidvis så såg dom väldigt CG ut.

Men som helhet så tyckte jag verkligen om filmen. Skulle nog säga att den är värd en 8:a av 10 för mig.

Nu är det bara att hålla utkik efter om 2:an dyker upp i nån rea så ska jag skaffa och se den också. Är det nån som sett A Quiet Place: Day One? Är den i samma stil? Är den värd att se?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

A Quiet Place (blu-ray).

Riktigt välgjord skräck, men inte helt utan sina brister. Tycker skådespelarinsatserna över lag var riktigt bra, den hade riktigt bra ljuddesign, fotot var över lag riktigt bra, gillar designen på monstren och filmen lyckas väldigt bra med att skapa spänning.

Det som var mindre bra däremot var att inte alla detaljer kändes helt genomtänkta. CG effekterna var över lag ganska bra, men tidvis så såg dom väldigt CG ut.

Men som helhet så tyckte jag verkligen om filmen. Skulle nog säga att den är värd en 8:a av 10 för mig.

Nu är det bara att hålla utkik efter om 2:an dyker upp i nån rea så ska jag skaffa och se den också. Är det nån som sett A Quiet Place: Day One? Är den i samma stil? Är den värd att se?

Tack för tipset, tvåan ska jag hålla utkik efter!

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Gladiator 2 - Detta känns som en kopia av den första filmen. Storyn är mer eller mindre likadan och hela scenografin likadan. Det var mästerligt bra första gången men här känns det mest onödigt. De verkar ha lagt mycket krut på dräkter och miljöer dock för allt sånt är bra. Skådespelarna är ok men Mescal är ju inte Russel Crowe direkt. 7/10

The hunger games - May the ods be ever in your favour. Riktigt bra dystopisk action med Jennifer Lawrence. Storyn är bra, miljöerna är bra, det är action i den och det finns ju ett gäng uppföljare med. Jag gråter alltid en skvätt när de dödar Rue med, de jävla svinen. 8/10

Rätt hopplöst göra en uppföljare på gladiator. Storyn spoilad och det är ju rätt svårt göra det bättre.
Vad hittar de på härnäst? Braveheart 2?

Såg The Creator. Sevärd 8/10.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Rätt hopplöst göra en uppföljare på gladiator. Storyn spoilad och det är ju rätt svårt göra det bättre.

Beware what You wish for 😉

Det påstås att filmen Robert the Bruce, släpptes 2019, är en efterföljare till Braveheart.
https://m.imdb.com/title/tt8000908/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm...

På imdb finns även en Braveheart II: Lions of the North, som är ”in development”.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Jag tänker se den ändå. Inte på bio det är för dyrt.
Gladiator 1 såg jag år 2000, det är snart 25år år sedan. Jag minns inte filmen helt och jag skulle kunna se om den. Och så har det nu släpps en ny version, ja det blir att se den istället.
Många remake blir riktigt dåliga, du säger mer bara för likt och det blir i detta sammanhang för mig bra.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av oqvist:

Såg The Creator. Sevärd 8/10.

Skrivet av Otori:

Beware what You wish for 😉

Det påstås att filmen Robert the Bruce, släpptes 2019, är en efterföljare till Braveheart.
https://m.imdb.com/title/tt8000908/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_7_nm...

På imdb finns även en Braveheart II: Lions of the North, som är ”in development”.

Filmen Robert the Bruce finns att se via hbo max.
Ska själv kolla på den.
God Jul

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Joker: Folie à Deux (sedd på Max)

Lång utdragen rättegång med vad jag upplevde som 30-50% av vad som sades framfördes genom sång...?
Den här filmen slog sig in på andra plats på min lista över sämsta filmer jag någonsin sett. 0/10

Permalänk
Medlem

Höstlegender (1994) nu när den finns i 4K UHD.

Högt betyg. Man kan lugnt säga att en ung Brad Pitt hade "koll på kexen".

Permalänk
Moderator
Moderator

Ett litet sidospår som snöade in på vad filmer kostar istället för vilka filmer ni senast sett fick stryka på foten.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tremors 4 (blu-ray).

Tyckte denna var bättre än 2:an och 3:an, så här långt är det den bästa efter första filmen, tycker jag. Hela upplägget med att den utspelade sig i slutet av 1800-talet (i vilda western) funkade riktigt bra. Det kändes också som att det var bättre produktionskvalitet på denna än 2:an och 3:an. Det är fortfarande samma anda och stil som dom andra filmerna. Lite kul att Billy Drago dök upp i en av rollerna också. Han har ju bl.a. spelat Nitti i The Untouchables och John Bly i The Adventures of Brisco County Jr (som jag sitter och tittar på igen just nu).

Så jag tycker att den kan vara värd en svag 7:a av 10.

Permalänk
Medlem

Heretic

Hugh Grant är grym! Bättre i början än i slutet.

7/10

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Hedersmedlem

Transformers One (2024)

Tog äntligen tiden att se denna rulle. WOW vad den var bra. Till att börja med, animationen var otrolig och gör en passande, modern take på G1-stilen. Det ser tillräckligt likt ut för att känna igen men tillräckligt annorlunda för att sticka ut som sin egna grej.

De gjorde några ändringar till Optimus och Megatrons bakgrund som jag ändå diggar, i och med att det bidrar till den större handlingen. Det är också intressant att se deras respektive stilar av ledarskap utvecklas i de senare akterna, man ser tydligt hur de sakta blir karaktärerna vi är så bekanta med. Komedin var också bra använd, inte för mycket eller för lite.

Röstskådespelet var otroligt, lite smått förvånad att de lyckades få med så många tungviktare på energon-tåget.

Enda jag kan bemärka är tempot. Orion Pax och D-16 går från energon-gruvarbetare till ledare av ett nytt Cybertron på typ tre dagar. Men det funkar i och med att de inte ”helt” är inne i det stora kriget för planeten ännu. Vilket får upp mina förhoppningar för att det kommer en uppföljare som visar hur deras konflikt utvecklas.

En bra och underhållande film som kan värma ett Transformers-fans hjärta: 5/5

Permalänk
Medlem

Please Stand By
Mysig film.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Beetlejuice
Beetlejuice. Gillade den! En bra tvåa och den hade känslan kvar från ettan och en bra fortsättning på storyn om än kanske lite lösa trådar/spretig story!

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Weekend in Taipei
Stundtals underhållande och överdriven action, stundtals seg.
Helt menlös story.

The Predator (2018)
Det gick verkligen utför med alla efterföljare. Denna var iofs bättre än 2:an med Glover…
Men snälla, göra en barnfilm av Predator?
Får se om jag ids se Prey 🤔

Permalänk
Medlem

The Baker, film från 2022 med Ron Perlman som för mig är mest känd från serien Sons of Anarchy.

Denna gång spelar han bagare med ett lungt liv men blir snart indragen i…

Helt klart en sevärd film, 7/10
Sedd på Max

Permalänk
Medlem

Smile 2
Bästa skräckrullen i år, till och med bättre än första. Naomi Scott gör ett fantastiskt jobb.

Permalänk
Medlem

Carry-On, Thriller, film från 2024
Terrorister försöker smuggla med en farlig väska på en flygplats.

Tyckte den va jäkligt bra, 9/10, Sedd på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Carry-On, Thriller, film från 2024
Terrorister försöker smuggla med en farlig väska på en flygplats.

Tyckte den va jäkligt bra, 9/10, Sedd på Netflix

Håller med! Värdig 20-tals spin-off på Die Hard 2. Julfilm dessutom!

Permalänk
Medlem

Red One, var ju helt ok.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Tingeling med dottern igår kväll

Visa signatur

//Daniel