Permalänk

Hörlurar för gaming?

Hej!
Jag funderar lite på att skaffa nya hörlurar till min pc och undrar om någon har några rekommendationer? Mina krav är:

- Ska helst kosta under 2000, max 2500kr.
- Ska vara så immersive som möjligt för single player spel (spelar inte competetive)
- Ska vara open-back.
- Behöver inte ha mikrofon.
- Ska helst kunna köras direkt moderkortet utan någon dac/amp. Annars om ni har några förslag på billig dac/amp?
- Ska inte vara wireless

Jag har kikat lite på hd560s men det verkar som att man helst ska ha en dac/amp för dem. Har också kikat på pc38x. Några andra förslag?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Kollat denna?
https://youtu.be/9XG6xqoCkLE?si=hmTh54GHpG4q1bqi

Jag kör med ett par koss ksc75, och då äger jag flera dyrare lurar, såsom sennheiser pc380x, 58x, Akg 372 och ett gäng trådade och trådlösa jbl quantum lurar.
Men gillar verkligen ljudet från mina koss lurar, 300 spänn tror jag att jag betalade på amazon för blocky år sedan.
Bra ljud, och känner knappt at jag har dem på mig.

Permalänk

Ja, det har jag men det är mest lurar för musik. Och de pekade ut pc38x för gaming så det är därför jag funderar på att skaffa dem.

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

Kollat denna?
https://youtu.be/9XG6xqoCkLE?si=hmTh54GHpG4q1bqi

Jag kör med ett par koss ksc75, och då äger jag flera dyrare lurar, såsom sennheiser pc380x, 58x, Akg 372 och ett gäng trådade och trådlösa jbl quantum lurar.
Men gillar verkligen ljudet från mina koss lurar, 300 spänn tror jag att jag betalade på amazon för blocky år sedan.
Bra ljud, och känner knappt at jag har dem på mig.

De låter intressanta, speciellt med tanke på priset. Hur jämför de med till exempel pc38x borträknat från priset, bara ljudmässigt alltså? Tycker du att man behöver använda dac/amp som han i videon tycker, eller fungerar det bra på moderkortet? Kanske räcker med att skaffa en vanlig dac/amp dongel annars, typ moondrop dawn pro.

Permalänk
Medlem

Vad tror du om Beyerdynamic?

Jag har ett par DT-770 som är slutna, men de har även modellerna DT-880 och DT-990 som är öppna. De kanske kan vara intressanta för dig? Jag är redigt nöjd med ljudet i mina!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=550532

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Ja, det har jag men det är mest lurar för musik. Och de pekade ut pc38x för gaming så det är därför jag funderar på att skaffa dem.

Varför skulle ett par lurar för "musik ljud" inte kunna vara bra på "gaming ljud" också? Vad är skillnaden? Båda är ljud.

Det ända jag tänker/kan komma på är mikrofonen 🤔

Edit: om man klickar på det blå frågetecknet mellan gaming och poängen, så får man den poängen nedbrytning i underkategorier.
Och då ser man exakt vad det är som sänker hörlurarna. Och om det kanske då är saker som du klarar dig utan, så ökar ju poängen på de för dig.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av lord_dubbdäck:

Vad tror du om Beyerdynamic?

Jag har ett par DT-770 som är slutna, men de har även modellerna DT-880 och DT-990 som är öppna. De kanske kan vara intressanta för dig? Jag är redigt nöjd med ljudet i mina!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=18752
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=550532

Tack!
Jag ska kika in dessa. Använder du någon dac/amp för att driva dem? Om ja, vilken i så fall? De är ju ändå 250 ohm.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

Varför skulle ett par lurar för "musik ljud" inte kunna vara bra på "gaming ljud" också? Vad är skillnaden? Båda är ljud.

Det ända jag tänker/kan komma på är mikrofonen 🤔

Edit: om man klickar på det blå frågetecknet mellan gaming och poängen, så får man den poängen nedbrytning i underkategorier.
Och då ser man exakt vad det är som sänker hörlurarna. Och om det kanske då är saker som du klarar dig utan, så ökar ju poängen på de för dig.

Tack!
Jag ska kolla in hörlurarna i artikeln lite noggrannare då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Tack!
Jag ska kika in dessa. Använder du någon dac/amp för att driva dem? Om ja, vilken i så fall? De är ju ändå 250 ohm.

Har också DT770 PRO, dock 80 ohm. De gick inte att driva från moderkortet iaf. Men jag hade en RÖDE-mic som fungerar ypperligt att driva dem ifrån.
De ska finnas i tre olika ohm-konfigurationer, den lägre (minns inte om det är 32?) är nog den att satsa på om man vill driva från moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

De låter intressanta, speciellt med tanke på priset. Hur jämför de med till exempel pc38x borträknat från priset, bara ljudmässigt alltså? Tycker du att man behöver använda dac/amp som han i videon tycker, eller fungerar det bra på moderkortet? Kanske räcker med att skaffa en vanlig dac/amp dongel annars, typ moondrop dawn pro.

De är framförallt annorlunda, självklart sämre för ren audio, sitta och analysera musik så att säga.
Men för gaming fungerar de ypperligt, kan klart och tydligt höra varifrån ljud kommer och bra på att presentera avstånd till skott, fotsteg osv.
Men priset, PC38x är ju en bättre lur, men 6 ggr bättre... nja, och komforten, känner inte att jag har dem på mig.
Klarar inte feta lurar längre, speciellt stängda, svettigt och hör min egen röst i skallen och min egen puls. 😂

Edit, kör dem från en schiit hel idag, men också från en vanlig usb-dongel till min S24 ultra, tycker de låter bra där med. 👍

Permalänk
Avstängd

dom här är sköna att ha på sig, mikrofonen är avtagbar, dom har eget ljudkort

https://www.webhallen.com/se/product/361553-HyperX-Cloud-III-...

Permalänk
Skrivet av Lyrre:

De är framförallt annorlunda, självklart sämre för ren audio, sitta och analysera musik så att säga.
Men för gaming fungerar de ypperligt, kan klart och tydligt höra varifrån ljud kommer och bra på att presentera avstånd till skott, fotsteg osv.
Men priset, PC38x är ju en bättre lur, men 6 ggr bättre... nja, och komforten, känner inte att jag har dem på mig.
Klarar inte feta lurar längre, speciellt stängda, svettigt och hör min egen röst i skallen och min egen puls. 😂

Edit, kör dem från en schiit hel idag, men också från en vanlig usb-dongel till min S24 ultra, tycker de låter bra där med. 👍

Tack!
Väldigt coolt förslag. Tror jag kommer köra på vanliga over-ear lurar, men jag ska fundera på dem.

Skrivet av techOn3:

dom här är sköna att ha på sig, mikrofonen är avtagbar, dom har eget ljudkort

https://www.webhallen.com/se/product/361553-HyperX-Cloud-III-...

Tack!
Vill testa på open-back lurar dock, och det är inte dessa.

Funderar just nu på hd560s eller dt990 PRO, med en moondrop dawn pro. Tankar?

Permalänk
Medlem

Jag har under flertalet år kört med dessa https://www.amazon.se/PHILIPS-X2HR-00-Over-Ear-H%C3%B6rlurar-...

De brukar kunna finnas till bättre pris vid stora reor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800 X3D - PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Montech Titan Gold 1000W - be quiet! Pure Base 500 DX Vit - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI - Asus PG279Q - Steelseries Apex Pro TKL - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2HR - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk

DT990 Pro är ett bra val i prisklassen. De låter OK out of the box, mår dock bra av lite EQ för diskanten kan upplevas påträngande men det är lätt fixat om de bara ska användas till PC. Tänk på att de finns med olika impedanser. 250ohm går att använda utan extra förstärkning men kan inte spela jätte högt så skulle satsa på 80ohm i ditt fall. Sedan är de, enligt mig, väldigt bekväma och går att ha på sig länge.

Permalänk
Medlem

Jag har haft både Philips Fidelio X2HR och Beyerdynamic DT 770 och 990 Pro. Av dessa rekommenderar jag DT 990 Pro alla dagar i veckan. Har nog haft mina i 15 år nu och förutom några byten av kuddar har de hållit fantastiskt bra. Fast jag har flera andra "finare" lurar åker de ofta fram till vardagslyssning då de är så lätta och bekväma.

Edit: Det finns ju DT 990 Edition också i 32, 250 eller 600 Ohm. Ska vara samma ljud som Pro versionen men lite mindre tryck över huvudet och alltså lite bekvämare. Har inte provat själv dock så vet inte om det är värt de extra kronorna.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1358594

Permalänk
Medlem

Skulle säga att för fps spel är AKG k701/702 ganska optimala. Både sett till ljudprofil och ljudbild.
Se upp bara ifall du har utstickande öron, AKG lurar är ökända för att vara rätt grunda

Permalänk
Medlem

Har också både Philips Fidelio X2HR och Beyerdynamics DT 990 och hoppar lite fram och tillbaka mellan dessa. De har väldigt olika ljudbild där Philipsen är betydligt mer basig Beyerdynamics är mer åt diskanten. Beroende på spel och vad man föredrar så rekommenderar jag olika. Om man ska gå efter passform så sitter Beyerdynamics väldigt lätt och skönt på huvudet (mitt huvud är normalstort) medans Philipsen ibland kan upplevas som lite tungt efter en lång session. Ingen av lurarna klämmer hårt på sidan för mig och då har jag också glasögon.

Visa signatur

Ryzen 7 7800 X3D - PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Montech Titan Gold 1000W - be quiet! Pure Base 500 DX Vit - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI - Asus PG279Q - Steelseries Apex Pro TKL - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2HR - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Tack!

Jag har ju 80 ohm varianten. Och som tidigare talare sade finns det ju även en 32 ohm variant.

Jag driver mina med en hörlursförstärkare jag byggt själv.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Hifiman XS när det är på rea för runt 3000kr är ju ett rån tillsammans med topping dx3 pro+ är en fantastisk kombination för gaming så jag skulle gå på det

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Hifiman XS när det är på rea för runt 3000kr är ju ett rån tillsammans med topping dx3 pro+ är en fantastisk kombination för gaming så jag skulle gå på det

En bit över min budget tyvärr. Annars hade jag absolut funderat på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

En bit över min budget tyvärr. Annars hade jag absolut funderat på det.

Okej det beror ju helt på hur exakt din budget är men när det är på rea så ligger Hifiman Sundara på 1500kr. FiiO K11 ligger för närvarande på 1700kr så inte så långt ifrån "Max" budgeten tillsammans.

Permalänk
Medlem

Jag är också på jakt efter nya hörlurar plus någon sorts mikrofon och har lite samma krav som @LavaMagmo. Efter några timmars forskning på diverse forum och youtube så har jag landat i en setup som borde bli ett bra alternativ till ett vanligt "gamingheadset".

Hörlurar: Philips Fidelio X2HR 1400kr Amazon

DAC/Amp: Fosi Audio K5PRO Gaming 880kr Elgiganten

Mic: V-Moda Boompro 510kr djservice.se

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av bONzO^:

Jag är också på jakt efter nya hörlurar plus någon sorts mikrofon och har lite samma krav som @LavaMagmo. Efter några timmars forskning på diverse forum och youtube så har jag landat i en setup som borde bli ett bra alternativ till ett vanligt "gamingheadset".

Hörlurar: Philips Fidelio X2HR 1400kr Amazon

DAC/Amp: Fosi Audio K5PRO Gaming 880kr Elgiganten

Mic: V-Moda Boompro 510kr djservice.se

Fosi Audio K5 Pro Gaming DAC Amazon tar 679:- för samma DAC.

Funderar själv på den samt ett par Beyerdynamic DT 990 PRO 250 Ohm.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - MSI GeForce RTX 3070 Suprim X - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Fosi Audio K5 Pro Gaming DAC Amazon tar 679:- för samma DAC.

Funderar själv på den samt ett par Beyerdynamic DT 990 PRO 250 Ohm.

Tack, blev därifrån istället.
Bytte även beställningsplats på V-mode Boompro till musikborsen.se då dom bjöd på frakten

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk

Efter att ha kollat runt en bra stund på olika hörlurar och dac/amps blir det nog Sennheiser hd560s och fosi audio k5 PRO. Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Efter att ha kollat runt en bra stund på olika hörlurar och dac/amps blir det nog Sennheiser hd560s och fosi audio k5 PRO. Tack för all hjälp!

Ett tips är att köpa hörlurarna på Sennheisers Outlet. Köpte själv mina därifrån för några år sedan och har aldrig haft något problem med dom.

https://www.sennheiser-hearing.com/sv-SE/p/hd-560s-refurbished/cl80crbfi0icx0buljlffayr9/

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Låter som en bra setup. Tänkte du köra med någon mikrofon? I sådana fall, vilken lösning blir det?

Permalänk
Skrivet av Beijing:

Ett tips är att köpa hörlurarna på Sennheisers Outlet. Köpte själv mina därifrån för några år sedan och har aldrig haft något problem med dom.

https://www.sennheiser-hearing.com/sv-SE/p/hd-560s-refurbished/cl80crbfi0icx0buljlffayr9/

Tack! Ska kika in det.

Skrivet av Choppe:

Låter som en bra setup. Tänkte du köra med någon mikrofon? I sådana fall, vilken lösning blir det?

Jag har redan en mikrofon som jag köpte för ett par år sedan. En hyperX quadcast tror jag att det är. Den fungerar bra för discord och liknande och jag har den inkopplad direkt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LavaMagmo:

Tack! Ska kika in det.

Jag har redan en mikrofon som jag köpte för ett par år sedan. En hyperX quadcast tror jag att det är. Den fungerar bra för discord och liknande och jag har den inkopplad direkt i datorn.

Ah, då är jag med. Nice!