Hittar inte riktigt det priset , och i så fall är det för modellen med 40 kWh batteri. Vill ha ca 60 kWh iaf. 60 kWh modellen verkar dyr jämfört med andra alternativ.
Räckviddsångest?
Fundera en extra vända, hur mycket du behöver? För du betalar premium för någonting som du eventuellt klarar dig utan. Kanske?
Jag bytte ner mig från en Dieselbil som "full laddad" sa 1300km till tom tank. Då jag sällan kör ner till reserven, utan tankar i god tid, fyllde jag ofta på runt "400km till tom tank".
Bytet till en Peugeot e2008 med 320km räckvidd (50kW batteri, där 45kW är tillgängligt) blev med andra ord en chock!
Det tog ett halvår innan jag vant mig. Nu har jag inget problem att köra ner till ca 60km kvar. Sedan börjar det krypa i skinnet.
På sommaren kommer jag 300km på en laddning. Det räcker i praktiken en vecka för mig.
(Jag har ännu inte tillgång att ladda hemma.) På vintern tappar man ca 25-30%.
Räknar man ner till 60km, från 300, så ger det 240km praktisk räckvidd.
Räknar man på vintern så har jag 160km praktisk räckvidd. (Med 60km kvar)
Det räcker mao gott och väl, men man behöver vänja sig vid tanken. I stan är det aldrig något problem, laddare finns det gott om, över allt idag. Med väldigt varierande hastighet och pris.
Innan årsskiftet är vi lovade att våra nya laddboxar skall vara i drift och då blir det ännu lättare.
Det enda som blir osäkert då, är om man skall åka långt.
Till vardags, är det inget större problem. En tur Gbg-Märsta kostar tre laddstopp totalt 52 minuter enligt "Chargefinder", det stämmer med laddtiden, men man måste lägga på tiden till/från motorvägen också, så i praktiken kostar det 1,5 timma extra, enkel väg. Men om man räknar med att man ändå måste stanna för kaffe, lunch, kisspaus, så blir skillnaden obefintlig.
Då kommer storhelgen, när alla skall ut på vägen samtidigt!
Jag avråder elbil, att stå vänta på folk som skall fylla på 80-100% kan få vem som helst fly förbannad!
(Jag fyller på 20%-80% på 30 min.
80%-100% tar minst lika lång tid ytterligare.)
Gått i träda. Åter om något år!