Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hittar inte riktigt det priset , och i så fall är det för modellen med 40 kWh batteri. Vill ha ca 60 kWh iaf. 60 kWh modellen verkar dyr jämfört med andra alternativ.

Räckviddsångest?
Fundera en extra vända, hur mycket du behöver? För du betalar premium för någonting som du eventuellt klarar dig utan. Kanske?
Jag bytte ner mig från en Dieselbil som "full laddad" sa 1300km till tom tank. Då jag sällan kör ner till reserven, utan tankar i god tid, fyllde jag ofta på runt "400km till tom tank".

Bytet till en Peugeot e2008 med 320km räckvidd (50kW batteri, där 45kW är tillgängligt) blev med andra ord en chock!
Det tog ett halvår innan jag vant mig. Nu har jag inget problem att köra ner till ca 60km kvar. Sedan börjar det krypa i skinnet.

På sommaren kommer jag 300km på en laddning. Det räcker i praktiken en vecka för mig.
(Jag har ännu inte tillgång att ladda hemma.) På vintern tappar man ca 25-30%.
Räknar man ner till 60km, från 300, så ger det 240km praktisk räckvidd.
Räknar man på vintern så har jag 160km praktisk räckvidd. (Med 60km kvar)

Det räcker mao gott och väl, men man behöver vänja sig vid tanken. I stan är det aldrig något problem, laddare finns det gott om, över allt idag. Med väldigt varierande hastighet och pris.

Innan årsskiftet är vi lovade att våra nya laddboxar skall vara i drift och då blir det ännu lättare.

Det enda som blir osäkert då, är om man skall åka långt.
Till vardags, är det inget större problem. En tur Gbg-Märsta kostar tre laddstopp totalt 52 minuter enligt "Chargefinder", det stämmer med laddtiden, men man måste lägga på tiden till/från motorvägen också, så i praktiken kostar det 1,5 timma extra, enkel väg. Men om man räknar med att man ändå måste stanna för kaffe, lunch, kisspaus, så blir skillnaden obefintlig.

Då kommer storhelgen, när alla skall ut på vägen samtidigt!
Jag avråder elbil, att stå vänta på folk som skall fylla på 80-100% kan få vem som helst fly förbannad!
(Jag fyller på 20%-80% på 30 min.
80%-100% tar minst lika lång tid ytterligare.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Den med 64kw batteriet är dyrare jag kör den Smart #1 Pro+ den ger jag 5664:- med försäkring med 2000 mil om året

Jag köpte en ett år gammal, före detta hyrbil med 1000mil på klockan (hyrbilarna har oftast inverter med större kapacitet, så även min) för i princip halva priset.
Om man inte köper en tesla med 700hkr som enligt all logik, blir dyr att försäkra med tiden, utan nöjer sig med en lite svagare bil, så kan räkneexemplet se riktigt trevligt ut.

Inköp/lån: Hemligt.
Skatt och helörsäkring centrala Göteborg: 180kr/mån.
Tvätt abonnemang: 360kr/mån.
Service: 360kr/mån.
Däck Uppskattad kostnad: 200kr/mån. (Räcker 36mån)

Månadskostnad 1100kr + lån/ränta.
Man kan låna en skaplig summa för mellanskillnaden till ett leasing kontrakt.
Billån är dyrt idag. Men det finns alternativ!
Om man har aktiesparande på Avanza, kan man aktivera krediten och låna mot sina värdepapper för 4,39% i skrivande stund.

Förra bilen var på leasing. 6500kr/mån. Jag sparar tusenlappar i månaden.

just sayin!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag köpte en ett år gammal, före detta hyrbil med 1000mil på klockan (hyrbilarna har oftast inverter med större kapacitet, så även min) för i princip halva priset.
Om man inte köper en tesla med 700hkr som enligt all logik, blir dyr att försäkra med tiden, utan nöjer sig med en lite svagare bil, så kan räkneexemplet se riktigt trevligt ut.

Inköp/lån: Hemligt.
Skatt och helörsäkring centrala Göteborg: 180kr/mån.
Tvätt abonnemang: 360kr/mån.
Service: 360kr/mån.
Däck Uppskattad kostnad: 200kr/mån. (Räcker 36mån)

Månadskostnad 1100kr + lån/ränta.
Man kan låna en skaplig summa för mellanskillnaden till ett leasing kontrakt.
Billån är dyrt idag. Men det finns alternativ!
Om man har aktiesparande på Avanza, kan man aktivera krediten och låna mot sina värdepapper för 4,39% i skrivande stund.

Förra bilen var på leasing. 6500kr/mån. Jag sparar tusenlappar i månaden.

just sayin!

I ägandekostnaden bör ju eventuell värdeminskning ligga med i kalkylen också för att jämförelsen ska bli rättvis. Säger inte att det inte är en bra deal ändå men just den posten är lätt att glömma när man jämför alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

I ägandekostnaden bör ju eventuell värdeminskning ligga med i kalkylen också för att jämförelsen ska bli rättvis. Säger inte att det är en dålig deal ändå men just den posten är lätt att glömma när man jämför alternativ.

Du har helt rätt. ALLT spelar in.
Jag kunde till exempel investerat mina pengar i värdepapper istället, som kunde gått både upp och ner.
Men rent krasst ger jag ändå en fingervisning om kostnader. Bilen kostar mig 1100kr i fasta utgifter i månaden, ovanpå vad andra kanske måste ta i lån, eller inte?
Till detta kommer trängselskatter och laddning, och det locket skall vi kanske inte glänta på för mycket?

Bilen är ett ekonomiskt slukhål, hur man än vänder på det. Men den kan vara lite mindre "slukande" om man vill.
Jag körde leasing senaste fem åren innan jag köpte elbilen och det har sin charm. Någorlunda "bekymmerslöst ägande".
Tills man krockar och inser att självrisken är astronomisk.

Det är svårt att sätta ett exakt pris på hur mycket jag sparar i månaden. En förenklad bild ger 5400kr/mån, för det är den summan jag minskade i månadskostnad för bilen. Tankning, kontra laddning, sparar jag ca 1200kr/mån, beroende på dagspris på soppan och var jag laddar. (1,60kr/kW - 5,85kr/kW) men det ligger där omkring.

Jag sålde värdepapper för att lösa bilen, dessa har stigit i värde, mer än räntan skulle kostat.
Så dålig affär. Men skönt att slippa den räkningen.

Att spara 1200kr/mån på tanka/ladda, mot prisskillnaden el/fossil bil, hinner troligtvis inte tjänas tillbaka inan jag lägger handskarna på hyllan. Men det är med dagens kalkyl, man vet inte vilka förbud och skatter våra folkvalda hittar på.

Lite sammanfattat. Elbil = Hög initial inköpskostnad. Den kommer med ett visst handikapp (Räckvidd/Laddtid) men sedan är räkningarna betydligt mindre än för fossil bilar. I alla fall just nu och de närmsta åren.

Alternativet är skaffa busskort, stå och frysa och vänta på inställda turer!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det kom även lite standardgnäll på rattknapparna på iD4 i tråden. Jag menar att de som saknar fysiska knappar är de som vill ha mobiler med fysiska tangentbord.
Ni som har problem, tänk att det är en skärmknapp ni använder, ni ska inte trycka in knappen (har sett detta beteende), man ska röra eller swipa knappen. Försöker ni även på mobilen trycka fingrarna genom skärmen?

Knapparna suger ju. Sen er dom rett ologiska. Volym och next song borde va switchad. Nä kom från VW gruppens ICE bilar men ID4 fick mig välja bort VW helt på elbilsfronten

Permalänk
Medlem

Tycker ni man borde gå till en bra besiktningsfirma och göra en besiktning på en Tesla Model 3 där garantin går ut i mars 2025?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har inte helt följt uppdateringarna för min Enyaq IV80 men fick en ping i bilen om att uppdatera till ME3.7 och att man behövde lämna in den. Uppenbarligen är det en väldigt stor uppdatering för när jag bokade in tid (vill att de ska kolla 12V batteriet igen då det byttes på garanti förra året då lampan började lysa under vintern hela tiden och nu händer samma sak igen) och då sa det att de måste ha en högströms-tekniker inne för att kunna göra uppdateringen och att den tar 24 timmar. Från vad jag läst är det ett 40-tal olika moduler som uppdateras vilket är varför det tar så lång tid ...

Ser i andra forum att den rullade ut i somras så jag har helt missat den. Lite undrande varför inte SKoda Sätra noterade att denna fanns när jag lämnade in den för service-genomgång i höstas för nån månad sen. Insåg också när jag kollade att jag aldrig fick ME3.2 installerad när den var inne för service i våras .. kan tycka att om de har en bil inne så ser man till att uppdatera den.

Lite synd att vi inte kommer få 4.x. Det är väl ett område Tesla väl ligger långt framför - OTA uppdateringar och ser till att alla(?) bilmodeller får uppdateringar oavsett modellår.

SKoda är inte exakt jättetydliga med vad den innehåller

"The ME3.7 software includes updates to the infotainment system, important system optimizations and bug fixes. Cars running on ME3.0 will receive the Plug & Charge feature, Online Route Import, and driving data on the right side of Virtual Cockpit."

Tyvärr ingen förvärmning av batteriet.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har inte helt följt uppdateringarna för min Enyaq IV80 men fick en ping i bilen om att uppdatera till ME3.7 och att man behövde lämna in den. Uppenbarligen är det en väldigt stor uppdatering för när jag bokade in tid (vill att de ska kolla 12V batteriet igen då det byttes på garanti förra året då lampan började lysa under vintern hela tiden och nu händer samma sak igen) och då sa det att de måste ha en högströms-tekniker inne för att kunna göra uppdateringen och att den tar 24 timmar. Från vad jag läst är det ett 40-tal olika moduler som uppdateras vilket är varför det tar så lång tid ...

Ser i andra forum att den rullade ut i somras så jag har helt missat den. Lite undrande varför inte SKoda Sätra noterade att denna fanns när jag lämnade in den för service-genomgång i höstas för nån månad sen. Insåg också när jag kollade att jag aldrig fick ME3.2 installerad när den var inne för service i våras .. kan tycka att om de har en bil inne så ser man till att uppdatera den.

Lite synd att vi inte kommer få 4.x. Det är väl ett område Tesla väl ligger långt framför - OTA uppdateringar och ser till att alla(?) bilmodeller får uppdateringar oavsett modellår.

"The ME3.7 software includes updates to the infotainment system, important system optimizations and bug fixes. Cars running on ME3.0 will receive the Plug & Charge feature, Online Route Import, and driving data on the right side of Virtual Cockpit."

3.7 kommer som OTA för bilar med 3.2 eller högre, väntar fortfarande på min notis. Förvärmning jobbas det febrilt med, men tydligen kan den modul som hanterar värmningen inte riktigt styras externt men det verkar som att som faktiskt jobbar på det på riktigt. Inga löften om att som lyckas dock, men som försöker hitta ett sätt.

Tror att all tid har gått åt till att lösa uppdateringar överhuvudtaget så deras deployment-problem har big ställt till det för den faktiska utvecklingen. Kanske händer mer nu, men inget revolutionerande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Tycker ni man borde gå till en bra besiktningsfirma och göra en besiktning på en Tesla Model 3 där garantin går ut i mars 2025?

Du bör kolla upp batteriets kapacitet. Det kan du göra i energi displayen.
Kolla på tesla forumet. inte Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det kom även lite standardgnäll på rattknapparna på iD4 i tråden. Jag menar att de som saknar fysiska knappar är de som vill ha mobiler med fysiska tangentbord.
Ni som har problem, tänk att det är en skärmknapp ni använder, ni ska inte trycka in knappen (har sett detta beteende), man ska röra eller swipa knappen. Försöker ni även på mobilen trycka fingrarna genom skärmen?

Det går ju att trycka på knapparna på ratten och få fysisk feedback även om det också går att göra som du beskriver. Oavsett förstår jag inte heller alla klagomål, tar kanske en liten stund att vänja sig men jag kan räkna på ena handen när något inte blivit som jag tänkt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande om att köpa ut vår nuvarande E-niro för ungefär 271000 kronor. Låter lite väl mastigt med tanke på vad det finns på marknaden idag. Nej, blir nog att se sig omkring lite och kanske leasa/köpa något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Räckviddsångest?
Fundera en extra vända, hur mycket du behöver? För du betalar premium för någonting som du eventuellt klarar dig utan. Kanske?
Jag bytte ner mig från en Dieselbil som "full laddad" sa 1300km till tom tank. Då jag sällan kör ner till reserven, utan tankar i god tid, fyllde jag ofta på runt "400km till tom tank".

Bytet till en Peugeot e2008 med 320km räckvidd (50kW batteri, där 45kW är tillgängligt) blev med andra ord en chock!
Det tog ett halvår innan jag vant mig. Nu har jag inget problem att köra ner till ca 60km kvar. Sedan börjar det krypa i skinnet.

På sommaren kommer jag 300km på en laddning. Det räcker i praktiken en vecka för mig.
(Jag har ännu inte tillgång att ladda hemma.) På vintern tappar man ca 25-30%.
Räknar man ner till 60km, från 300, så ger det 240km praktisk räckvidd.
Räknar man på vintern så har jag 160km praktisk räckvidd. (Med 60km kvar)

Det räcker mao gott och väl, men man behöver vänja sig vid tanken. I stan är det aldrig något problem, laddare finns det gott om, över allt idag. Med väldigt varierande hastighet och pris.
<Uppladdad bildlänk>
Innan årsskiftet är vi lovade att våra nya laddboxar skall vara i drift och då blir det ännu lättare.

Det enda som blir osäkert då, är om man skall åka långt.
Till vardags, är det inget större problem. En tur Gbg-Märsta kostar tre laddstopp totalt 52 minuter enligt "Chargefinder", det stämmer med laddtiden, men man måste lägga på tiden till/från motorvägen också, så i praktiken kostar det 1,5 timma extra, enkel väg. Men om man räknar med att man ändå måste stanna för kaffe, lunch, kisspaus, så blir skillnaden obefintlig.

Då kommer storhelgen, när alla skall ut på vägen samtidigt!
Jag avråder elbil, att stå vänta på folk som skall fylla på 80-100% kan få vem som helst fly förbannad!
(Jag fyller på 20%-80% på 30 min.
80%-100% tar minst lika lång tid ytterligare.)

Ja det där är en vanesak.
I början så var jag likadan, vägrade köra till lägre än 20% kvar.
Efter ca 6-8 månader började det krypa ner till 10%.

Sen efter 1 år så körde jag flera gånger så jag hade 0% kvar hemma. I bilköer så höll 0% från Solna till Bandhagen. Det var läskigt
Men i de flesta försäkringar så ingår gratis bärgning till närmsta laddpunkt. Så det gör inget, det tar tid och är "pinsamt" men händer så pass sällan för gemene man.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Fick erbjudande om att köpa ut vår nuvarande E-niro för ungefär 271000 kronor. Låter lite väl mastigt med tanke på vad det finns på marknaden idag. Nej, blir nog att se sig omkring lite och kanske leasa/köpa något annat.

Hojta om du hittar nåt!
Finns en tipstråd på Telsa club sweden som jag bevakar
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36383&hilit=...

Visa signatur

Speldator: Rtx 3070, AMD 5700x3d, Asus B450-F, Corsair 32GB 3600Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11.
Uppgraderad sen 2017. Nätagg, lagring och chassi består.
Skärm: Philips Evnia 27M2N8500AM (OLED, 360 Hz)

Permalänk
Medlem

Går i tankarna kring elbil. Ser ju att de börjat falla ned under mitt diesel troll i pris.

Kring 300k och familjebil för två vuxna och två barn med värmare via app. Drag som kan dra minst 1500kg på kulan.
Minst 40mil faktiskt räckvidd.

Vad ska man kika på tycker publiken här?

Tesla ger mig spontant utslag eftersom jag hört vänner som råkat stänga dörr hårt så inredningen lossnat och allmänt svårt för kass kvalitet även om tekniken är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Går i tankarna kring elbil. Ser ju att de börjat falla ned under mitt diesel troll i pris.

Kring 300k och familjebil för två vuxna och två barn med värmare via app. Drag som kan dra minst 1500kg på kulan.

Tesla ger mig spontant utslag eftersom jag hört vänner som råkat stänga dörr hårt så inredningen lossnat och allmänt svårt för kass kvalitet även om tekniken är bra.

300k, tänker du något nytt då? Tror det blir svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

300k, tänker du något nytt då? Tror det blir svårt

Går det att köpa "en bil" och än mer en "familjebil" ny för 300k så skulle jag bli imponerad.
Nej, det är en bättre begagnad jag söker eftersom min arbetsgivare inte vill erbjuda förmånsbil. Köpa nytt nu är ju som att hata pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

I den storleken, Enyaq eller ID4 är väl det man hittar för 300+ som kommer 40+ mil. Men knappast kallaste vintern då. Om jag tänker bilar som åtminstone har det utrymme jag söker för familjebil.
Sen finns väl ett gäng andra mindre bilar som borde rymmas i budget XC40, e-niro, Leaf, MG EV men tvek om de får dra så mycket (bortsett från Volvo)..

Audi E-tron 55 finns nog en del men det blir äldre bilar som gått långt och är utanför garanti, så potentiellt kostbart ägande. Var inne på att skaffa en sådan men verkar frekvent drabbas av motorhaverier och ägarna är missnöjda med norska generalagentens hantering, så blev avskräckt.

Om du ger Tesla en chans tickar Model Y de flesta boxarna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Hojta om du hittar nåt!
Finns en tipstråd på Telsa club sweden som jag bevakar
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?t=36383&hilit=...

Den kände jag inte till men ska hålla utkik där, tack för tipset!

Det enda jag har hittat just nu är Id.3, men då ska man också lägga ut 30000 kronor för att få ner kostnaden, annars ligger den på runt 3100 kronor. Målet för mig är att hitta något under 3000(utan att man behöver lägga ut en större summa första månaden) men det blir nog tufft. Alternativet är att köpa någon begagnad bil men det är en djungel där ute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

3.7 kommer som OTA för bilar med 3.2 eller högre, väntar fortfarande på min notis. Förvärmning jobbas det febrilt med, men tydligen kan den modul som hanterar värmningen inte riktigt styras externt men det verkar som att som faktiskt jobbar på det på riktigt. Inga löften om att som lyckas dock, men som försöker hitta ett sätt.

Tror att all tid har gått åt till att lösa uppdateringar överhuvudtaget så deras deployment-problem har big ställt till det för den faktiska utvecklingen. Kanske händer mer nu, men inget revolutionerande...

PTC värmaren värmer aktivt batteriet till +5 (om jag minns rätt) grader under körning och till +25 grader vid DC laddning. Kan inte se problemet att styra den.
En av dom tidigare uppdateringarna var att ändra temperatur vid körning då det fanns klagomål om hög förbrukning vid kortare resor.

Värmaren drar ca 10 A (4 kW)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

PTC värmaren värmer aktivt batteriet till +5 (om jag minns rätt) grader under körning och till +25 grader vid DC laddning. Kan inte se problemet att styra den.
En av dom tidigare uppdateringarna var att ändra temperatur vid körning då det fanns klagomål om hög förbrukning vid kortare resor.

Värmaren drar ca 10 A (4 kW)

Det är närmare nollan, och var i mjukvara 2.x runt 10 grader. Precis som du säger sänkte man förbrukningen men också laddhastigheten.

Grejen med styrningen är att den inte sker för att ett externt kommando säger åt den att göra det, utan det är så pass inbyggt i den modul som hanterar värmningen att den har en måltemperatur vid körning och en måltemperatur vid laddning. Man kan aktivera förvärmning med OBD11 men det är genom att aktivera nåt slags felsökningsläge, och då vet inte resten av bilen om att värmaren körs och då får man andra problem med att bilen inte känner till att det skett en förbrukning på ett ställe.

Speicher Elektrisiert tog upp det med Skoda på ett besök och fick en bättre förklaring på saken, som visar att dom faktiskt förstår behovet men att det finns utmaningar mer än lathet, men dom jobbar faktiskt på att analysera det. Se här: https://youtu.be/iVu8E6VJfBs?si=N3IPv-Ob6feMMe10&t=221 (man får ta undertext och välja automatisk översättning för att begripa nåt). Inte kollat nu och det var ett tag sen jag kikade på det, så det kan hända att jag citerat lite fel i beskrivningen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Speicher Elektrisiert tog upp det med Skoda på ett besök och fick en bättre förklaring på saken, som visar att dom faktiskt förstår behovet men att det finns utmaningar mer än lathet, men dom jobbar faktiskt på att analysera det. Se här: https://youtu.be/iVu8E6VJfBs?si=N3IPv-Ob6feMMe10&t=221 (man får ta undertext och välja automatisk översättning för att begripa nåt). Inte kollat nu och det var ett tag sen jag kikade på det, så det kan hända att jag citerat lite fel i beskrivningen ovan.

En bra förklaring kanske, men läste inget alls om att de faktiskt jobbar på det. Fick snarare känslan av att de har gett upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

3.7 är ingen gamechanger heller tyvär. Tycker att första gen ID.4 och Enyaq var lite dassiga mjukvarumässigt.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

3.7 är ingen gamechanger heller tyvär. Tycker att första gen ID.4 och Enyaq var lite dassiga mjukvarumässigt.

Nä, det den gör är ju att få upp alla bilar på samma mjukvara, med alla moduler och sånt redo för framtida OTA-uppdateringar vilket har varit en stor utmaning för Skoda förr. Det innebär att sannolikheten för att vi får nån sista uppdatering med faktiska förbättringar kan komma (t.ex att inloggningsskärmen försvinner efter en viss tids körning vilket nyare programvaror kommer ha). Bara spekulation så klart, men har man en enkel deploymentprocess så kan man lägga mer fokus på själva utvecklingen.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande och har ångest över vad jag ska byta min Leaf 30mot.

Har fått erbjudande om en Corsa-E med 7000 mil på mätaren för 145k. Känns väldigt lockande men hittar knappt någon vettig info om hur batteriet degraderar över tid.

Min Leaf är en 2017 30kwh och den börjar kännas riktigt trött nu. Rullar bara 10mil på full laddning nu när det är lite kallare och det börjar kännas begränsande även om vi bara kör den i stan.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp med hur jag ska fundera när vi behöver byta bil innan maj nästa år.
I dagsläget är vi tre personer varav ett barn på 1½år. I maj så blir det förhoppningsvis ett barn till och då blir tyvärr nuvarande Bmw i4 för liten. Med två barn som kommer sitta bakåtvända i många år och en eventuell syskonvagn så behöver vi något större. Denna bilen ska agera förstabil och det är endast helel som gäller. Helst vill jag hitta en begagnad bil så att jag inte behöver lägga så mycket pengar emellan jämfört med nuvarande bil. Planen är att behålla bilen tills dess att den är runt 6-8 år gammal.

Jag har enbart haft Bmw under mina 20+ år med körkort förutom en avstickare med Subaru Impreza Wrx STI som jag hade några år. Tyvärr med nuvarande utbud så blir det antagligen ingen Bmw denna gången.

Det uppenbara (mest prisvärda?) alternativet som dyker upp är ju en Tesla MY som borde ha gott om plats och täcka dom flesta behov vi har. Men på grund av rätt många punkter så är köpsuget inte speciellt stort. Avsaknad av HUD, radar, ultraljudsensorer, ordentlig regnsensor, ljuddämpning (jämfört med Bmwn), kvalitetskänsla och lite annat gör att vi är väldigt tveksamma.

Jag är allmänt tveksam till allt inom VAG-koncernen men jag måste faktiskt säga att ID7 Tourer GTX ser väldigt trevlig ut på pappret. Jag har inte provkört den själv dock. Detta är ju en helt ny modell så det innebär att jag måste köpa en helt ny bil igen vilket ju kommer kosta en del.

En annan bil som vi gillar och som finns som både ny och begagnad är Kia EV6. Designen är en vattendelare men vi gillar den. GT-line med mest utrustning är den vi tittar på. Storleksmässigt bland sittplatserna så tror jag inte att det är några problem för fyra personer varav två barnstolar. Men hur är det med bagageutrymmet? Jag vet att vi har flera EV6-ägare på forumet så tar gärna lite input här. Vi har inte massvis med packning med oss och åker aldrig på några fjällresor med massa packning, men man vill ju ändå få plats med kanske syskonvagn och lite packning.

Hyundai Ioniq5 är kanske ett vettigare alternativ på pappret än EV6 men där är utbudet lite sämre och jag gillar inte designen och körkänslan jämfört med EV6.

Vad kan det mer finnas för vettiga alternativ?
Polestar 4?
Zeekr 001?
Något jag missat?

Helst en bil som inte är SUV vilket begränsar urvalet. EV6 är väl SUV/Crossover i gränslandet men vi gillar den ändå. Helst inga riktiga "kinamärken" heller, sen kan väl iofs Polestar men framförallt Zeekr räknas dit också.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Behöver lite hjälp med hur jag ska fundera när vi behöver byta bil innan maj nästa år.
I dagsläget är vi tre personer varav ett barn på 1½år. I maj så blir det förhoppningsvis ett barn till och då blir tyvärr nuvarande Bmw i4 för liten. Med två barn som kommer sitta bakåtvända i många år och en eventuell syskonvagn så behöver vi något större. Denna bilen ska agera förstabil och det är endast helel som gäller. Helst vill jag hitta en begagnad bil så att jag inte behöver lägga så mycket pengar emellan jämfört med nuvarande bil. Planen är att behålla bilen tills dess att den är runt 6-8 år gammal.

Jag har enbart haft Bmw under mina 20+ år med körkort förutom en avstickare med Subaru Impreza Wrx STI som jag hade några år. Tyvärr med nuvarande utbud så blir det antagligen ingen Bmw denna gången.

Det uppenbara (mest prisvärda?) alternativet som dyker upp är ju en Tesla MY som borde ha gott om plats och täcka dom flesta behov vi har. Men på grund av rätt många punkter så är köpsuget inte speciellt stort. Avsaknad av HUD, radar, ultraljudsensorer, ordentlig regnsensor, ljuddämpning (jämfört med Bmwn), kvalitetskänsla och lite annat gör att vi är väldigt tveksamma.

Jag är allmänt tveksam till allt inom VAG-koncernen men jag måste faktiskt säga att ID7 Tourer GTX ser väldigt trevlig ut på pappret. Jag har inte provkört den själv dock. Detta är ju en helt ny modell så det innebär att jag måste köpa en helt ny bil igen vilket ju kommer kosta en del.

En annan bil som vi gillar och som finns som både ny och begagnad är Kia EV6. Designen är en vattendelare men vi gillar den. GT-line med mest utrustning är den vi tittar på. Storleksmässigt bland sittplatserna så tror jag inte att det är några problem för fyra personer varav två barnstolar. Men hur är det med bagageutrymmet? Jag vet att vi har flera EV6-ägare på forumet så tar gärna lite input här. Vi har inte massvis med packning med oss och åker aldrig på några fjällresor med massa packning, men man vill ju ändå få plats med kanske syskonvagn och lite packning.

Hyundai Ioniq5 är kanske ett vettigare alternativ på pappret än EV6 men där är utbudet lite sämre och jag gillar inte designen och körkänslan jämfört med EV6.

Polestar 4?
Zeekr 001?
Något jag missat?

Helst en bil som inte är SUV vilket begränsar urvalet. EV6 är väl SUV/Crossover i gränslandet men vi gillar den ändå. Helst inga riktiga "kinamärken" heller, sen kan väl iofs Polestar men framförallt Zeekr räknas dit också.

Tyvärr en SUV och Zeekr, men den ser trevlig ut och har många bra saker på pappret, Zeekr 7X
https://alltomelbil.se/saljstart-for-zeekr-7x-med-rekordsnabb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Polestar 4?
Zeekr 001?
Något jag missat?

BMW iX1
BMW iX3 (nuvarande generation håller på att fasas ut i och med att nya generationen lanseras under 2025 Neue Klasse)
Skoda Enyaq
Lynk & Co 02 (kanske för liten?)
Xpeng G6 (väldigt lik Tesla MY)

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Sitter fortfarande och har ångest över vad jag ska byta min Leaf 30mot.

Har fått erbjudande om en Corsa-E med 7000 mil på mätaren för 145k. Känns väldigt lockande men hittar knappt någon vettig info om hur batteriet degraderar över tid.

Min Leaf är en 2017 30kwh och den börjar kännas riktigt trött nu. Rullar bara 10mil på full laddning nu när det är lite kallare och det börjar kännas begränsande även om vi bara kör den i stan.

Det är tekniskt sett i stort sett samma bil som e-208 som nog är vanligare åtminstone i Sverige. Även små-SUV:arna från ë-C4, Mokka-E och e-2008 delar ju rätt mycket. Det går därför att anta att eventuell info om hur det gått för dem lär vara överförbart, även om SUV:arna förstås är lite sämre förbrukningmässigt. Att de skulle vara lika dåliga som Leaf, som ju saknar vettig kylning, känns osannolikt om inte något går sönder mer rakt av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Polestar 4?
Zeekr 001?
Något jag missat?

Jag har väl lite samma profil. Ville ha en elbil, har en två åring och en till på g. Det vi märkte när vi var runt och tittade och testade var att extremt få bilar faktiskt har plats att ha en bakåtvänd stol bakom förarsätet(jag är 182 cm lång). Vi testade att montera i både ID7, MY, Enyaq, EV6 samt volvos alla modeller. Var väl egnetligen bara i XC90 och ID7 jag kände att jag kunde sitta bekvämt i förarsötet. Valet föll på en ID7a. Har haft den nu i en vecka och är helnöjd. En sak att notera dock är att den saknar fästöglor i golvet om din stol kräver att den monteras på det sättet. De säger att det ska gå att eftermontera för några hundralappar. Ska lämna in för montering imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Tyvärr en SUV och Zeekr, men den ser trevlig ut och har många bra saker på pappret, Zeekr 7X
https://alltomelbil.se/saljstart-for-zeekr-7x-med-rekordsnabb...

Ja jag såg en nyhet om den också. Ser vettig ut trots att det är en SUV. Men första leveranser är beräknade till sommaren i Sverige. Jag vill gärna vara färdig helst innan maj, men ingen hård gräns.

Skrivet av General Nord:

BMW iX1
BMW iX3 (nuvarande generation håller på att fasas ut i och med att nya generationen lanseras under 2025 Neue Klasse)
Skoda Enyaq
Lynk & Co 02 (kanske för liten?)
Xpeng G6 (väldigt lik Tesla MY)

iX1 blir för liten.
iX3 känns väldigt gammal + SUV tyvärr.
Den som är mest intressant bland BMW är nog ändå i5 men den är lite väl dyr + att den har samma batteri/drivlina som min i4 men med rätt mycket högre förbrukning.

Skoda Enyaq är nog den mest intressant MEB-suven men det är trots allt en suv (och VAG) och saknar förvärmning av batteri (förutom 2024 och frammåt).

Lync & co 02 blir nog tyvärr för liten.

Xpeng blir tyvärr lite för mycket "kinamärke" för mig, även fast modellen som du säger är väldigt lik MY och verkar väldigt vettig. Men jag ska ta en till titt på denna.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10