LG:s genomskinliga OLED kostar över 800 000 kronor

Permalänk
Medlem

Coolt när det kommer nya prylar, men 800 schyssta lökar känns lite väl optimistiskt. Finns verkligen den kundgruppen, som lägger en halvtaskig sportbil på en transparent TV?
Frågan är om det någonsin blir en konsument pryl för oss pöbeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

800 lax? Man kan köpa en Lambo för det priset ju.

Knappast en ny.

En ny Lamborghini Revuelto kostar väl runt 700 000 USD eller så, lite beroende på vilka tillval du gör.

Tog en snabbkoll på blocket, en lätt begagnad Lamborghini Urus, 2024 med 450 mil vill de ändå ha 3 549 000 kr för.

Även en 18 år gammal Gallardo vill de ha mer för
Lamborghini Gallardo SE Special Edition 5.0 V10 AWD E-Gear
2006 · Bensin · 4 868 mil · Automat
1 299 000 kr

Men jag såg även en Toyota Celica med "lambo dörren kitt" som de försöker sälja för 79 000 kr

Sen har jag visserligen en Revuelto som jag köpte för betydligt mindre...
...men det finns en hake...
...den är i skala 1:18

Permalänk
Medlem

Lyx och flärd. Ser coolt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

800 lax? Man kan köpa en Lambo för det priset ju.

och varför köpa en Lambo när man kan köpa ett paket mjölk för 14kr.

Dessa trötta jämförelser med bilar, varför skulle en bil vara mer viktigt om man har 800k liggandes?

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt vad jag ska ha den till hemma, men kommersiellt har den säkert sina användningsområden.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

varför skulle en bil vara mer viktigt om man har 800k liggandes?

Det beror väl på vad för intressen man har.
Troligtvis billigare att åka Taxi jämt och ständigt än att lägga miljoner på bilar.

Lite som att vissa tycker, varför ha en dator när du kan surfa och ha massa appar och grejer på en smartphone.
Troligtvis inte så många på SweClockers...
...men annars finns det ju många som inte har något direkt intresse för datorer, tv-spel och sånna saker.

Permalänk
Medlem

Häftigt med genomskinlig tv så man kan se på genomskinligheten samtidigt man ser på film, definitivt värt priset så man kan se på genomskinligheten. Dock väldigt liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ersätt ditt fönster med en TV? Ganska najs i små utrymmen skulle jag säga

Med tanke på tålighet mot konstant solljus så är det nog en tveksam användning i nuläget iaf...

Permalänk

Känns dumt. Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV som ser ut som ett vitrinskåp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maoi:

Häftigt med genomskinlig tv så man kan se på genomskinligheten samtidigt man ser på film, definitivt värt priset så man kan se på genomskinligheten.

Jag har tillgång till en rätt stor mängd genomskinlighet. Funderar på att lägga ut en del av det till försäljning på Tradera. Verkar ju som det finns pengar att tjäna här.

Permalänk
Medlem

Förvånad över trådens inlägg. All ny teknik är ju dyr i början. Bra att de ändå ser hur den tas emot.

Vi skall framåt. Inte stå stilla, boys.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Hur har vi klarat oss utan genomskinliga oled skärmar egentligen?

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Förvånad över trådens inlägg. All ny teknik är ju dyr i början. Bra att de ändå ser hur den tas emot.

Vi skall framåt. Inte stå stilla, boys.

OF:t
Sten & Stanley´s låt två steg fram och ett tillbaka är sannerligen en låt som passar många här på Swec, vilket är lite lustigt med tanke på att hela siten skall handla om just teknik och utveckling! ^^

ON:t
Precis som du säger så är allt dyrt i början när det är nytt, varken bil eller teknik är något undantag för det!
Personligen tycker jag att det är sjukt ballt att de ens har lyckats framställa en genomskinlig TV!
Tänker mig också att när de kommer ner i pris så lär de slå, inte minst i estetiska hem!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Häftigt

Det blir en julklapp till mig själv :). Struntar faktiskt i vad den kostar. CASH IS KING

Permalänk
Bildexpert 📺

Hoppsan, nu blev det snurrigt. Läser jag kommentarsfälten på Youtube plötsligt? Eller rent av feber.se?

Angående den gamla trötta liknelsen med Lamborghini etc. så är den här situationen aldrig antingen TV:n eller bilen. Detta är en produkt för den som redan äger en eller fler Lambo och inte har några problem med att spendera på miljonen på en avancerad inredningsdetalj.

För mig är den intressanta vinklingen inte priset och lyxprylar för the filthy rich utan tekniken i sig, även om jag på rak arm inte kan komma på något område där genomskinlig OLED tillför något som en vanlig OLED-TV inte redan gör. Men det är intressant ändå för det beskriver något om hur tekniken faktiskt fungerar.

Så ska man vara öppen i sin kritik mot redaktionens urval av artiklar, vinkling och rubriksättning så är det att man får de kommentarer och i längden det community man vänder sig till med just sitt språk, urval och vinkling. Vill man ha snuttifierade och simplifierade flöden med ett lika menlöst rabblande av one-line-kommentarer finns det redan i överflöd. Kvar blir det vacuum där de som ville lära sig mer, villa ha mer djup, mer kunskap, mer insikt inte längre har någonstans att ta vägen. Eller så har de personerna redan lämnat.

Permalänk
Medlem

Detta blir säkert en del av framtida tv apparaters utbud och vad som var intressantast tyckte jag var att det kommer till ett djup ( hologramliknande) i bilden. Priset är för de med mycket gott om pengar men om 5 år så är det väl bara mainstream?
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Mer intresserad av framtiden med detta. ALLA glas, framrutan på bilen för hud eller på glasögon lär ha denna teknik i framtiden

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Mer intresserad av framtiden med detta. ALLA glas, framrutan på bilen för hud eller på glasögon lär ha denna teknik i framtiden

Genomskinlig tv är snudd på totalt värdelöst, men som du säger, det finns andra användningsområden som faktiskt är intressanta.

Jag skulle t.ex. väldigt gärna ha en skärm som täcker hela vindrutan i bilen, som visar bild från värmekamera (och/eller en ljusförstärkare) nattetid, så skulle man upptäcka alla kreatur längs vägen och aldrig behöva slå på fjärrljus. Skulle även automatiskt kunna dämpa ljus selektivt från mötande trafik.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Genomskinlig tv är snudd på totalt värdelöst, men som du säger, det finns andra användningsområden som faktiskt är intressanta.

Jag skulle t.ex. väldigt gärna ha en skärm som täcker hela vindrutan i bilen, som visar bild från värmekamera (och/eller en ljusförstärkare) nattetid, så skulle man upptäcka alla kreatur längs vägen och aldrig behöva slå på fjärrljus. Skulle även automatiskt kunna dämpa ljus selektivt från mötande trafik.

kanske projektorer kan bli mer effektiva och billigare att bygga också? Som tv är det väll knappast värdelöst om man får till svärtan bra? Då blir det som en vanlig tv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Klar vill-ha-faktor om den funkar som TV med avseende på vad transparensen kan ställa till med och priset i samma härad som vilken TV som helst

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det kan du få som tillägg på din Volvo för 1.2 miljoner extra Men visst hade det varit nice istället för projektorer som finns idag. Auto avbländande ruta "Ja tack"!!. Kommer nog som version ett att man får glasögon typ google glas. Bara det hade varit nice, så man är uppkopplad med bilen, så länge det är bekvämt och naturligt, det är väl där problemt ligger. Jag vill ju inte ha reklam mitt i körfältet var 20 minut när jag kör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

OF:t
Sten & Stanley´s låt två steg fram och ett tillbaka är sannerligen en låt som passar många här på Swec, vilket är lite lustigt med tanke på att hela siten skall handla om just teknik och utveckling! ^^

ON:t
Precis som du säger så är allt dyrt i början när det är nytt, varken bil eller teknik är något undantag för det!
Personligen tycker jag att det är sjukt ballt att de ens har lyckats framställa en genomskinlig TV!
Tänker mig också att när de kommer ner i pris så lär de slå, inte minst i estetiska hem!

/L

Denna teknik kan användas istället för headsup display tex. Eller som avskärmare. När den är av kan man se genom ett fönster, och sedan kan bilden bytas ut till svart. Tex som avskärmare i en lyxbil/limo.

Kommer på några fräcka saker. Tv är bara ett exempel, men i mindre format kan man göra mycket.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Faktum är att den har en asterisk poäng. Frun gillar inte att vi har en stor svart blaffa (när tvn är avstängd) i vardagsrummet. Jag bryr mig inte men jag förstår vad hon menar. Så, solklar WAF-poäng mao.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med sådant, "den skulle jag kunna köpa, men det kommer aldrig att hända, så blåst är jag inte"
(lite som grafikkort mao)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kanske projektorer kan bli mer effektiva och billigare att bygga också? Som tv är det väll knappast värdelöst om man får till svärtan bra? Då blir det som en vanlig tv?

Det verkade som att denna hade som en slags inbyggd motoriserad rullgardin som du kan aktivera för bättre svärta.
Men med "rullgardinen" ute så är den inte längre transparent.
Så du får inte både och samtidigt.
"Rullgardinen" är inte så snabb heller att den kan reagera från frame till frame heller.
Utan kanske mer att det verkar som det inte tar mer än 30 sekunder att fälla ut eller in.

Lite liknande som att ha en motoriserad projektorduk.
Den blir ju "genomskinlig" när den är inrullad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det verkade som att denna hade som en slags inbyggd motoriserad rullgardin som du kan aktivera för bättre svärta.
Men med "rullgardinen" ute så är den inte längre transparent.
Så du får inte både och samtidigt.
"Rullgardinen" är inte så snabb heller att den kan reagera från frame till frame heller.
Utan kanske mer att det verkar som det inte tar mer än 30 sekunder att fälla ut eller in.

Lite liknande som att ha en motoriserad projektorduk.
Den blir ju "genomskinlig" när den är inrullad.

Väldigt få kommer köpa denna troligen rätt värdelösa produkt. Precis som de svindyra och totalt vidriga platt skärmarna när de kom.
Hoppa fram 5-10 år så kommer denna teknik vara på en helt annan nivå och inte kosta 800k 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Sen så går det fel i den när man kör i 110km/h och hela skärmen blir blå och man ser inte något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunna:

och varför köpa en Lambo när man kan köpa ett paket mjölk för 14kr.

Dessa trötta jämförelser med bilar, varför skulle en bil vara mer viktigt om man har 800k liggandes?

För att en lambo är oändligt mycket coolare än en TV som hänger på en vägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

För att en lambo är oändligt mycket coolare än en TV som hänger på en vägg.

Kanske kan man få en sån här för de pengarna?

Replica Murcielago.
Men han hade ändå en V12 i den.
BWM V12.

Inte riktigt real deal.
Men ändå rätt cool och verkar överlag välbyggd.
De flesta skulle nog inte märka skillnaden.

Annars verkar det som att åtminstone i Sverige så går riktiga Lamorghini's på över miljonen även för begagnade.
Men kan iofs tänke att det är lågsäsong för försäljning nu.
Inte många som köper som julklapp eller dylikt.

Så kanske finns fler till salu till våren eller tidigare på hösten.
Om det kanske kan gå att hitta något billigare när de finns fler begagnade ute till försäljning.