Asus väcker virusoro med julbanner på Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Asus väcker virusoro med julbanner på Windows 11

Önskar god jul med Christmas.exe – användare tror att det är malware.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket troll kom på denna idé 🤣 va fasen asus!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Fick upp den för några dagar sedan, höll på att skita på mig. Inte haft virus på datorn på över tio år. Tryckte på ESC så försvann den och sen har den inte kommit tillbaka igen. Inte märkt av några prestandaproblem heller. Men ja, vad var det för nöt som kom på den där idén? Vansinne.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Har länge betraktat Armoury Crate som ett malware.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Blockera mjukvara i bios-inställningarna?

Permalänk

Armoury Crate alltså.

var det inte redan kännt som en gigantisk välkomstmatta som läggs ut framför varje bakdörr som existerar och inte rekomenderat att användas av någon?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Utöver Asus-datorer är det även det program som Asus rekommenderar att man installerar för att styra funktioner kopplade till Asus-moderkort, så som överklockning, fläkthastigheter, RGB-bling osv.

Testade det när datorn var nybyggd, men avinstallerade ganska kvickt när jag märkte hur bloatat och buggigt det var.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Vilka jävla arslen. Hatar sånna företag.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Haha, Armoury Crate är ren dynga. Alltid inaktiverat i BIOS numera.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Men vilka idi...

Kan företag bara sluta göra ändringar som jag inte har bett om? Edge är samma sak - helt plötsligt har någon jävla "AI bar" dykt upp som man får inaktivera igen. JAG VILL BARA ATT SAKER SER UT SOM DE ALLTID GJORT!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Utöver Asus-datorer är det även det program som Asus rekommenderar att man installerar för att styra funktioner kopplade till Asus-moderkort, så som överklockning, fläkthastigheter, RGB-bling osv.

Testade det när datorn var nybyggd, men avinstallerade ganska kvickt när jag märkte hur bloatat och buggigt det var.

Mm, samma här. Bytte från en dator byggd 2012, det var ett rätt stort wtf när setupen startade i en helt ny Windows-installation och jag insåg att tillverkarna numera försöker dyvla på en sin skitprogramvara från UEFI...

140% irriterande att defaultinställningen är att försöka installera skiten också. Ännu en grej att böka med varje gång man uppdaterat UEFI.

Den där julhälsningen är väl dock en helt ny nivå av omdömeslöshet från deras sida.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Önskar verkligen att man slapp RGB-blafset på högprestandakomponenter.

RGB fläktar och LED-strips räcker, vi behöver verkligen inte mer än så.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Alltså, de personer hos Asus som jobbar på deras Armoury Crate måste ju i hemlighet jobba för Gigabyte, MSI eller någon annan.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag f鼠rst蛇r inte vad folk klagar p蛇?

Kul-jul inslag ju!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vilka jävla arslen. Hatar sånna företag.

Därför jag alltid skriver fel när de nämns, blir oftast Anus istället.
Håller mig så långt ifrån det bara går från deras produkter i alla kategorier...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Armoury Crate är skräp. Likaså Corsair iCUE. Ger bara huvudvärk.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Armory Crate ÄR Malware!
Förresten var det bara jag som läste "Julbananer" i den Svengelska titeln?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Armory Crate ÄR Malware!
Förresten var det bara jag som läste "Julbananer" i den Svengelska titeln?

Nej jag med så vart smått överraskad när det hänger en krans 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Låter som PUP (Potentially Unwanted Program) och beter sig som PUP. Borde ha blockerats av antivirusmjukvara om den gjort sitt jobb.

Minns när man fick Chernobyl-viruset på drivrutins-CD:n från tillverkaren. Det var virus det.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Armory Crate Gear om man bara ska styra headset typ så slipper man resten.
Fortfarande massor av processer i bakgrunden dock... Behöver egentligen bara programmet för att uppdatera FW och styra EQ men tror EQ sparas i headsetet så kanske går att ta bort.

Permalänk

Läste först julbananer

Permalänk
Medlem

Tack, spenderade två timmar på att skanna datorn efter maleware och spåra processen. Helt sjukt.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

"Den som sitter med en drabbad Asus-PC som inte vill veta av Christmas.exe har nu två alternativ. Det första är att avinstallera Armoury Crate med Asus avinstalleringsverktyg, samt gå in i BIOS-inställningarna och blockera så att mjukvaran inte försöker installera igen automatiskt. Det andra är att vänta tills julen är över och bannern försvinner."

Det går att stänga av, utan att behöva avinstallera Armoury Crate!
Bara stänga av den här inställningen:

Sen är det inte bara Win 11 som det står i artikeln, som bannern kommer upp.
Det gäller även Win 10!

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Asus Armory Crate, fy fan vilket mög.
Går inte få bort allt efter man har avinstallerat skiten, ligger fortfarande kvar en massa skit i regedit och tjänster som fortfarande körs.

Slutade med att jag installerade om hela datorn, för att bli av med allt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Skrivet av tjobbo:

Asus Armory Crate, fy fan vilket mög.
Går inte få bort allt efter man har avinstallerat skiten, ligger fortfarande kvar en massa skit i regedit och tjänster som fortfarande körs.

Slutade med att jag installerade om hela datorn, för att bli av med allt.

testa revo uninstaller
https://www.revouninstaller.com/products/revo-uninstaller-fre...

deras "Junk file cleaner" är faktiskt riktigt bra på att hitta rester från gamla avinstallerade program.

har själv alltid en portabel kopia av det liggande i en mapp.

och avinstallerar du via programmet så kommer den leta upp ev rester från programmet automagiskt och köra en wizard på om du vill ta bort dem eller ej efter avinstallationen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Önskar verkligen att man slapp RGB-blafset på högprestandakomponenter.

RGB fläktar och LED-strips räcker, vi behöver verkligen inte mer än så.

RGB i datorn är ungefär samma sak som att ha belysning under bilen. Nej tack.

Permalänk

Väldigt misstänksamt jag har alltid haft en tanke om att Asus är skumma väldigt löjligt att hålla på så med sina software.

Permalänk
Medlem

##€€%^!

Såg det imorse, hindade uppenbarligen skärmarna släckas...inaktivitet. Kul Asus hoppas er Oledskärm 32 gillar det..samt ersättning för förbrukad el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har länge betraktat Armoury Crate som ett malware.

Är benägen att hålla med som power-user, samtidigt märker jag att alla moderkort har motsvarande funktionalitet idag, och inser att det bara är ett sätt att minska antalet supportärenden till följd av folk som inte kan följa enkla skriftliga instruktioner om vad som måste installeras för att saker i datorn ska funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

RGB i datorn är ungefär samma sak som att ha belysning under bilen. Nej tack.

Köp dem inte då?

Min poäng är RGB fläktar och led strips är fullständigt valfria utsmyckningar av datorn. Detsamma gäller inte datorkomponenter, så som moderkort, minnen och grafikkort, där tillverkarna oundvikligen kränger RGB-krafset på hårdvara i toppsegmentet.

Hamnade själv nyligen i den bisarra sitautionen där jag köpte ett 4x16GB kit av G.Skill Trident Z Royal Gold minnen, enbart för att de var de billigaste minnena, med specsen som jag behövde.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |