Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Asus väcker virusoro med julbanner på Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Armory Crate ÄR Malware!
Förresten var det bara jag som läste "Julbananer" i den Svengelska titeln?

Håller med fullständigt, blev överlycklig nyligen när jag upptäckte att gamla Armoury II, fortfarande fungerar utmärkt till min mus och tangentbord.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alexraptor:

Köp dem inte då?

Min poäng är RGB fläktar och led strips är fullständigt valfria utsmyckningar av datorn. Detsamma gäller inte datorkomponenter, så som moderkort, minnen och grafikkort, där tillverkarna oundvikligen kränger RGB-krafset på hårdvara i toppsegmentet.

Hamnade själv nyligen i den bisarra sitautionen där jag köpte ett 4x16GB kit av G.Skill Trident Z Royal Gold minnen, enbart för att de var de billigaste minnena, med specsen som jag behövde.

Hahaha, så pimp!

Helt otroliga

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Haha fyfan! Har ArmouryCrate installerad för att hämta drivrutiner då och då men visste inte vilken skit det är.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

testa revo uninstaller
https://www.revouninstaller.com/products/revo-uninstaller-fre...

deras "Junk file cleaner" är faktiskt riktigt bra på att hitta rester från gamla avinstallerade program.

har själv alltid en portabel kopia av det liggande i en mapp.

och avinstallerar du via programmet så kommer den leta upp ev rester från programmet automagiskt och köra en wizard på om du vill ta bort dem eller ej efter avinstallationen.

Tror jag faktiskt körde det där programmet, efter jag avinstallerade programmet, letade manuellt i regedit.
Sen så körde jag det där programmet. Men fortfarande låg det kvar en massa skit under tjänster
Lyckades aldrig få bor det, kunde bara inaktivera skiten.

Men stängde av armourycrate grejen i BIOS, och installerade om Windows, nu är allt ifrån ASUS borta ifrån "tjänster"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har länge betraktat Armoury Crate som ett malware.

I min ögon är all form av RGB programvara bloatware

Permalänk
Medlem

Galet att detta ens förekommer idag, speciellt från ett företag som Asus, som ändå anses vara ett "premium val" när det gäller mycket.

Ännu mer galet att de lyckas hålla sina höga priser och lägga tid på sånt här trams.

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk

ASUS är väl inte kända för att göra allt rätt, lätt att dessa AC etc. används för bloatware, tänk vad många "erbjudanden" det finns om horribla Norton?

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk

För nog hålla med, var väldigt intresserad av en ASUS ProArt 16" laptop men efter att ha testat den så valde jag bort den pga av den stora mängd "asus mjukvara" som kommer installerad med.
Sjukt sketchy jul hälsning dom installerat....

Permalänk
Medlem

Ja, jag fick upp det och de va droppen. Inte nog med att programmet är fruktansvärt segt & buggigt så ska de lägga in sån här skit.
Jag hade de som styrning för rgb & fläktkontroll men jag drog ner Signalrgb & fancontrol istället.

Allt vad de gäller Asus programvara är numera ett minne blott.

Visa signatur

.:Main:.
Windows 11 | Fractal design Define R6 TG | LG OLED C3 48" | ASUS PRIME Z690-P | i7-12700k | ASUS STRIX GeForce RTX 4090 | DDR5 32GB@5200mhz | Samsung 980 PRO M.2 NVMe
.:Hackintosh Mini-ITX:.
macOS Monterey | Cooler Master NR200P | Intel i7 6600k | AMD 5500 XT | 16GB

Permalänk

Kan varmt rekommendera https://g-helper.com/ för Windows och https://asus-linux.org/ för Linux om man äger en Asus laptop 👍

Permalänk
Medlem

Armoury crate är extremt bloatware.

Testade en gång aldrig mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Blockera mjukvara i bios-inställningarna?

Asus har kopplat Armoury crate till Windows update som en tillverkare mjukvara.

Microsoft tillåter att tillverkare skeppar mjukvara som hostas hos Microsoft.

Asus moderkort har som standard att fråga användare om att installera vid ny windows installation.

Andra hårdvaror som vissa Razer möss tex frågar inte ens.

Permalänk
Medlem

Inget emot att det kommer vid Halloween och jul, men kunde de inte ha ansträngt sig lite gjort den snygg åtminstone? Nu ser den ut som att den är inklippt från 1999 års grafikstandard.

Permalänk
Skrivet av corb06:

Inget emot att det kommer vid Halloween och jul, men kunde de inte ha ansträngt sig lite gjort den snygg åtminstone? Nu ser den ut som att den är inklippt från 1999 års grafikstandard.

AI genererad vad första tanken. kändes väldigt ihopklippt av massa olika bilder å på me ett blurrfilter på allt för att dölja skavankerna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Haha va festligt gjort av Asus, tack men jag tar mina Asus-drivrutiner på gammalmodigt vis (manuellt).

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB |

Macbook Pro 14 | M1 Pro | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aLx:

I min ögon är all form av RGB programvara bloatware

Därför man fortfarande måste köpa ASUS moderkort så man kan använda inbyggda Dynamic Lighting i W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har länge betraktat Armoury Crate som ett malware.

Det är malware och ett av de absolut sämsta programmen som kommit ut, särskilt ifrån ett av de största samt mest kända datorföretagen i världen.

Att den varit ute i flera år och fortfarande är ren dynga, med en sådan gigant till företag bakom sig, talar för sig självt.

Armoury Crate från ASUS och iCUE från Corsair är två program som inte gjort något annat än att totalt förstöra och bara krångla, än att faktiskt vara ett hjälpmedel, som det egentligen ska vara.

Permalänk
Medlem

Råkade på den här smörjan också och trodde jag åkt på nåt virus. Stängde av datorn och funderade på varifrån det kunde komma men en googling visade att det var Asus påhitt detta. Rätt många som är upprörda nu och det med rätta. Har hållit Asus högt sedan 90-talet vad gäller moderkort och skärmar men det här får mig verkligen att överväga om jag ska köpa Asus igen.

Permalänk
Medlem

Hatar all skit jag inte själv väljer att installera eller använda - spelar ingen roll om det är ett litet program, allt tar resurser. Vill inte se någon extra app eller "event"-skit. Speciellt inte utan min vetskap eller godkännande.

Kan även tillägga att det kommer på windows 10 som jag sitter på för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CartelZ:

Asus har kopplat Armoury crate till Windows update som en tillverkare mjukvara.

Microsoft tillåter att tillverkare skeppar mjukvara som hostas hos Microsoft.

Asus moderkort har som standard att fråga användare om att installera vid ny windows installation.

Andra hårdvaror som vissa Razer möss tex frågar inte ens.

Jag förstår nog fortfarande inte.
Vad har Windows Update med bios att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hahaha, så pimp!
<Uppladdad bildlänk>Helt otroliga

Haha, ja eller hur?

Antar att de var billigare än vanliga Trident Z minnen, för att det var "för mycket bling".

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, samma här. Bytte från en dator byggd 2012, det var ett rätt stort wtf när setupen startade i en helt ny Windows-installation och jag insåg att tillverkarna numera försöker dyvla på en sin skitprogramvara från UEFI...

140% irriterande att defaultinställningen är att försöka installera skiten också. Ännu en grej att böka med varje gång man uppdaterat UEFI.

Den där julhälsningen är väl dock en helt ny nivå av omdömeslöshet från deras sida.

Vänta va? Försöker alltså Anus per default vålda in sin skit via firmware? Är det något de börjat med på sistone? Det här är första gången jag hört talas om det, men det börjar väl vara ganska länge sedan jag köpte Anusmoderkort förstås.

Det är i så fall ett rejält gränsövertramp.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vänta va? Försöker alltså Anus per default vålda in sin skit via firmware? Är det något de börjat med på sistone? Det här är första gången jag hört talas om det, men det börjar väl vara ganska länge sedan jag köpte Anusmoderkort förstås.

Jag har hört om denna inställning i flera år. Går dock att stänga av i BIOS:en att den ska hämta hem deras app efter Windows installation. Denna inställning fanns dock ej på mitt moderkort när jag hade Asus (2014-2020)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Likadant med Gigabyte. Man måste gå in i bios och stänga av automatisk nedladdning av deras mjukvara på mitt Z790.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Likadant med Gigabyte. Man måste gå in i bios och stänga av automatisk nedladdning av deras mjukvara på mitt Z790.

Jasså? Har bara hört om Asus. MSI har inget sånt, vilket är trevligt. MSIs mjukvara är dock också helt värdelös

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, det är korrekt uppfattat. UEFI - som ju har högre rättigheter än systemet du installerat på datorn - patchar in och kör en installer i Windows.

Även om jag riktigt ogillar att distinktionen mellan BIOS och operativsystem i stort sett lösts upp med UEFI, så vet jag inte om jag tycker gränsövertrampet är så mycket större än att trycka nya datorer fulla med massa förinstallerat crap trots att så gott som ingen vill ha det. Minns en artikel i IGN, där Lenovos marknadschef låtsades vara chockad över att bara 2% av användarna ville ha deras förinstallerade skräp. Jag utgår förstås från att förvåningen var spelad, då en marknadschef med så dålig koll på marknaden helt enkelt aldrig kunnat bli marknadschef.

Asus-möget frågar åtminstone om man vill installera det. Vill du ha något riktigt intrusivt som använder samma möjligheter, föreslår jag en titt på Computrace/Absolute Persistence. I korthet patchar det in en systemservice i Windows, som ger total kontrol över datorn remote. Som vilket rootkit som helst med andra ord. Implementationen är inte särskilt säker.

Ser verkligen kaoset framför mig i den hitintills hypotetiska situationen att någon knäcker det där och börjar härja loss på datorer som har det installerat. Intressant är också huruvida det bryr sig om olika versioner av Windows, eller om det kommer försöka installera sig i framtida ickekompatibla Windowsversioner och allmänt ställa till det.

Ja, och som tillägg till detta, man bör kolla noga att Computrace/Absolute Persistence inte är aktiverat om man köper en begagnad businesslaptop eller annan hårdvara med företagsmarknaden som målgrupp. Det är nästan permanent. Att bli av med det innefattar hårdvaruprogrammerare och hyfsat avancerad UEFI-hacking om det är aktiverat på datorn man köper. Notera också att åtminstone en del UEFI-versioner till Lenovos laptops/minidesktops haft en bugg som aktiverat det oavsiktligt. Personligen har jag för vana att sätta det till "permanently disabled" när jag köpt nya laptops etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

För nog hålla med, var väldigt intresserad av en ASUS ProArt 16" laptop men efter att ha testat den så valde jag bort den pga av den stora mängd "asus mjukvara" som kommer installerad med.
Sjukt sketchy jul hälsning dom installerat....

Första man gör på ny dator oavsett märke; installera ren Windows och sen använd g-helper om det ar Armoury Crate man vill ersätta

För att ta bort program BCU - Bulk Crap Uninstaller
Om man önskar modifiera windows utan att hitta allt manuellt - https://christitus.com/windows-tool/

Visa signatur

Desktop: Moderkort: ASUS STRIX B350-I Gaming | CPU: AMD R7 5800X3D | RAM: 2x16GB Corsair 3600MHz CL16 | GFX: Radeon RX 6950 XT Red Devil | OS: Windows 11 Pro x64 | Monitor: ASUS PG279Q & ASUS PB278Q

Notebook: ASUS UX482EG i7-1165G7 / 32 GB / 1 TB
Nintendo Switch/New 3DS XL - 1006-2151-2466

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Önskar god jul med Christmas.exe – användare tror att det är malware.

Inte så konstigt egentligen. Det är liksom tradition med malware på julen ...

"CHRISTMA EXEC" was the first widely disruptive computer worm,....
A short history of Christmas malware.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Armoury Crate alltså.

var det inte redan kännt som en gigantisk välkomstmatta som läggs ut framför varje bakdörr som existerar och inte rekomenderat att användas av någon?

Hur många som helst använder sig av armory crate och andra moderkorts motsvarigheter för att installera alla drivrutiner för att folk är lata eller inte vet hur man gör det allt själv.

Permalänk
Medlem

Det är ju vid sådana här tillfällen som man ska sitta vid datorn med en påse popcorn. Första sidan av tråden är ju guld värd!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.