Laptop för studier/forskning/hemarbete

Permalänk
Medlem

Laptop för studier/forskning/hemarbete

Då var det dags att byta dator igen! Ganska säker på att det finns sjuttioelva trådar om ämnet redan men varför inte starta en till liksom.

Behöver en laptop som ska hänga med de 5 kommande åren åtminstone, helst mer. Budget är fri, men ju billigare desto bättre naturligtvis. Är ganska nöjd med 14 tum på nuvarande enhet så vi håller oss däromkring.

Huvudsakliga sysslor som kommer att plågas med:
a. Zoom-möten, många, långa och helst utan att grafiken hackar eller datorn blir märkbart slå.
b. Statistisk mjukvara som körs i bakgrunden ofta, typ Jamovi/R och SPSS.
c. En och annan youtube-grej, ibland samtidigt som zoom-mötet.

Utöver det ganska normal användning, och jag skriver mycket, därför är ett skönt tangentbord viktigt.

Permalänk
Datavetare

R har jag använt en del, så vet att det fungerar lysande under MacOS. Snabb sökning verkar peka på att Jamovi-biblioteket också fungerar bra och om det är IBM SPSS finns officiellt MacOS stöd.

Givet att allt du vill göra har förstahandsstöd på MacOS skulle jag säga: köp en 14" MBP med M4 CPU, inget Intel/AMD kommer nära i vare sig prestanda eller energieffektivitet.

CPU-mässigt lär du klara dig utmärkt med grundmodellen då den har 10 CPU-kärnor samt MacOS är väldigt bra på att avlasta saker som video (Zoom) och liknande till GPU/andra acceleratorer vilket dels friar upp CPU till dina statistikberäkningar, men framförallt ser till att datorn inte låter som en hårfön under mötet (vilket är primära problemet med "högpresterande" Intel/AMD laptops).

Ett annat alternativ är 15" MBA. Fördel är att den är helt fläktlös, nackdelen är idag att den är kvar på föregående CPU-modell (M3 som även den slår allt Intel/AMD har på laptop-sidan för tillfället). Vidare har MBP har en bättre skärm (även om MBA har riktigt bra skärm så är skärmen på MBP klass-ledande) samtidigt som det inte skiljer jättemånga tusenlappar i pris (datorn kommer gå lös på strax över 20k).

Senaste generationen MBP har också en bättre web-kamera jämfört med tidigare modeller, vilket även det talar för MBP över MBA.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer