Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem

Mmm. Gissade $1200 resp $2500 som worst-case priser ($1000/$2000 best-case), verkar som det slår in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

31000 är ju en mycket bra begagnad bil

Ha ha ha ha

Har redan bil..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Tänk på detta alla ni som ville att AMD skulle lämna toppskiktet och satsa på mellanklass. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Jo, fast konkurrens i mellanklass är väl inte helt fel? Det torde vara där majoriteten av alla konsumenter befinner sig i alla fall. Tänk om man kunde få lov att drömma om 7900xtx/4080-prestanda för under 10 lakan?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

Teknik har väl blivit billigare och enklare att tillverka så som jag förstått när man läser om andra prylar.

Är priserna på grafikkort Idag så dyra att tillverka eller är det bara så att dom tar ut så mycket i vinst på varje enhet istället för att sänka priset och sälja fler 🤔

Jag har ingen aning om vad tillverkningskostnaden kan vara på dessa

Tillverkningskostad säger inte mycket, först och främst så är ju mindre/billigare korten baserade på samma och då måste man räkna genomsnittspriset för försäljningen, det beror ju också på yieldsen vilka förändras över tid, finns många andra konstader men framförallt måste de ju tjäna igen för R&D. Klart det är dyrare att tillverka idag också pga. råvarupriser och eg. TSMC också höjer priset.

Fast ja, Nvidia tar ut mer vinst än någonsin. Främts för datacenter men även för gaming. Betydligt högre marginaler idag än 5+ år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det sa man förr om grafikkort för 20000kr och innan dess för 10000kr.

Det finns tydligen köpare.

Vettiga var nyckelordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det sa man förr om grafikkort för 20000kr och innan dess för 10000kr.

Det finns tydligen köpare.

Att kronan är låg gör inte saken bättre. Förr var kronan och yuan ungefär lika mycket värda men kronan har sjunkit rejält.

Jag kommer då inte köpa något av dem. Dels för jag inte har pengarna och dels för att jag inte känner behov av det. Spelar väldigt få av de riktigt krävande spelen. Skulle vara Witcher IV när det kommer möjligen beroende på hur krävande det blir.

Ingen är tvungen att köpa det bästa eller dyraste. Vore faktiskt bra om folk lät bli. Men Nvidia testar hur mycket folk är villiga att betala.

Finns risk att PC gaming blir en "rikemanssport"

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Om man är ute efter ett Founders edition, vilka sajter är det man skall hålla koll på? som jag förstått det så kan man inte köpa dessa direkt från Nvidia här i Sverige?

Jo du kollar på Nvidia Sveriges sida vad som finns, när du sedan köper ett kort slussas du vidare till proshop som sköter själva försäljningen.
Du kan inte gå direkt via proshops sida för att komma till FE korten.

Permalänk
Medlem

Finns ändå en sak som jag tycker hänger i luften.
Hur slår tullarna mot den amerikanska marknaden? Trump vill ju få så lite import som möjligt och få fart på amerikansk produktion. Slutar amerikaner köpa grafikkort (både för AI och gaming) pga import tullar, vad händer då med den internationella prissättningen? Lika många grafikkort på marknaden och mindre köpare, enligt marknadsprincipen bör priserna sjunka såvida de inte medvetet producerar mindre antal kort.

Permalänk
Medlem

Får kanske bli ett 5080 då. Frågan är hur mycket billigare det blir om man väntar ett år med att köpa? Lär inte spara många tusenlappar, så kanske lika bra att köpa det direkt?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunderil:

You have been living in a dreamworld Neo.

Nope spelutvecklare måste alltid ta hänsyn till vilken hårdvara konsumenterna sitter på för att få sälja

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag kollat efter ny GPU på mång år, men detta ser ut att ha spårat lite...
Jag köpte mitt GTX 1080 för 5700kr tror jag. Kostar motsvarande 17000kr nu???!
Priset är tre gånger högre och prestanda per krona lär ju ha blivit bättre också.
Skulle RTX 5080 vara typ 5 gånger snabbare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Nu har inte jag kollat efter ny GPU på mång år, men detta ser ut att ha spårat lite...
Jag köpte mitt GTX 1080 för 5700kr tror jag. Kostar motsvarande 17000kr nu???!
Priset är tre gånger högre och prestanda per krona lär ju ha blivit bättre också.
Skulle RTX 5080 vara typ 5 gånger snabbare då?

Priser, speciellt inte svenska, sätts inte utifrån relativ prestanda.

1080 kostade $599/699 vid release.
5080 landar väl på $1200 eller så.

De är inte riktigt jämförbara dock (lägg dem bredvid varandra så ser man att rent fysiskt hänt en del), 5080 är mer påkostad elektromekaniskt.

Men ja, 5080 är högst troligt iaf 5 ggr snabbare. Plus RTX-funktioner då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Det finna tillräckligt många ovettiga som köper för att motivera den prislappen

Tyvärr är detta sant. Folk fortsätter handla grafikkort, iphones etc till hutlösa överpriser, annars hade inte dessa priser existerat. Fler borde "rösta" med plånboken.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Sluta köpa Nvidia kort.
Dessa priser är ju bara löjliga.
Hoppa över denna generation helt eller välj ett från föregående generation från antingen amd eller nvidia men stötta inte Nvidias nya kort.
Visa att man kan sätta ner foten.
Man behöver inte spela allt i 4k i 60hz+.

Permalänk

Jag är en av dårarna som brukar betala galna pengar för grafikkort (för att få så bra flyt som möjligt i VR i MSFS som är min stora passion) men när prislappen klättrar över 30' börjar det kännas lite väl osmakligt.

När jag köpte mitt nuvarande MSI 4090 Suprim X betalade jag strax under 25' och tyckte redan då att det kändes helt galet men valde ändå att göra det och spara in på annat istället. Handlar ju om prioriteringar och vad man väljer att lägga sina pengar på.

Haft planer på att göra samma sak med 5090 och speciellt när det även är nya VR-headset på gång som MeganeX Superlight 8K som kommer kräva den prestanda 5090 verkar komma att bjuda på för att kunna utnyttja den höga upplösningen med bra flyt. Fast när prislappen verkar stiga kanske runt ytterligare 10' jämfört med 4090 kommer jag nog fundera både en och tre gånger om jag har lust att lägga ut såna pengar på en enstaka datorkomponent igen. Även om jag skulle ha pengarna.

Väljer jag pga ovan att skippa 5090 blir det isf inte bara för pengarnas skull i sig utan även av "principiella" skäl. Blir mängden potentiella köpare som resonerar på samma sätt som jag tillräckligt stor kanske det på sikt kan påverka priset i en mer rimlig riktning. Dock är ju vi privatpersoner bara en del av Nvidias kundunderlag. Så frågan är hur mycket Nvidia bryr sig ifall jag och andra i liknande situation kommer köpa deras 5090 eller inte.

Trist för hade sett fram emot både nytt VR-headset och ett grafikkort som orkar driva det på ett bra sätt men just nu känns det som jag kommer fortsätta vara glad över det jag redan har istället. Vilket jag verkligen är ska jag tillägga! Tänker jag på det antal timmars glädje jag haft såhär långt av mitt 4090 har jag verkligen fått valuta för pengarna jag la ut när jag köpte det.

Mitt resonemang när det gäller dyra prylar har alltid varit att har jag pengarna och det handlar om något som kommer skänka mig stor glädje under lång tid framöver ser jag det mer som en investering än att bränna pengar. Att däremot lägga ut massa pengar på något som är skoj en stund och sen ligger och samlar damm på en hylla, sånt tycker jag är hemskt och är något jag alltid försöker undvika.

Får väl se vad som händer, kanske slutar det med att jag står där med ett 5090 sen iaf men HELT SJUKT verkligen när hårdvara ska kosta på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hmmm
Om jag får mitt 4090 sålt för 15-16 tusen..jo

Av nyfikenhet, varför behöver du ett 5090?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Det här med* vad folk lägger på hårdvara är ju lite lustigt.
Ingen bryr sig om en person lägger 700k+ på en bil som används till 98% att åka inom 10km tur och retur var vardag för arbete.
Det hade en bil för 50-70K gjort troligtvis lika bra, men lite obekvämare.

Men du vet man vill ju betala för premium. Mindre besvär, högre prestanda. Det bara fungerar, utökade funktioner som de flesta anser vara gimmicks.

Edit: *Stavning.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk

Med sådana höga priser så är det extremt svårt att motivera ett köp av en ny PC istället för en ny konsol. Speciellt när man bara spelar några få spel.

Det var det redan för några generationer sedan... nu är det bara ännu svårare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Det blir inte billigare vid lansering än vad du kan få tag på 4070ti idag.

Nä men jag ska ändå avvakta och se vad priserna landar på. Antagligen blir det ett begagnat 4xxx kort, om nu inte nvidia släpper någon riktigt rolig ny teknik som är exklusiv till 5000 serien men det tvivlar jag på(FG var inte direkt upphetsande).

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att det kommer en 6000 serie, en 7000 serie, osv.

Det mest prisvärda beslutet är ju att köpa toppkorten från f.g generation för rea-priser eller begagnat Ett 7900 XTX eller ett 4080S / 4090 räcker långt i 4K, särskilt om man sänker inställningarna och använder DLSS samt frame-gen.

Sämsta möjliga (ur ekonomiskt perspektiv) är att alltid köpa nyaste, särskilt varje generation.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Sen vi som kör vattenkylning såp tillkommer cirka 3500kr för blocket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Med sådana höga priser så är det extremt svårt att motivera ett köp av en ny PC istället för en ny konsol. Speciellt när man bara spelar några få spel.

Det var det redan för några generationer sedan... nu är det bara ännu svårare.

ps5 ~ 5700xt-6700xt, ps5 pro ~ 7700xt-7800xt
Visst brukar konsol ändå bli billigare men inte så mycket, man får ju klart bättre kylning och resten av komponenter med pc också, för att inte tala om mjukvara.

Att jämföra konsol med rtx 4090 är som att jämföra elcykel med ferrari eller något.

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Av nyfikenhet, varför behöver du ett 5090?

För att det är kul med nytt. Har bytt vid varje generation sen 10-serien om kommer hänga på låset för 50-serien. CPUn brukar få rulla 3 generationer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bryggarn:

31000 är ju en mycket bra begagnad bil

Snarare en rätt dålig begagnad bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

För att det är kul med nytt. Har bytt vid varje generation sen 10-serien om kommer hänga på låset för 50-serien. CPUn brukar få rulla 3 generationer.

Samma här, förutom att det är -80 version som gäller för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det här mer vad folk lägger på hårdvara är ju lite lustigt.
Ingen bryr sig om en person lägger 700k+ på en bil som används i 98% att åka inom 10km tur och retur var vardag för arbete.

Men du vet man vill ju betala för premium. Mindre besvär, högre prestanda. Det bara fungerar, utökade funktioner som de flesta anser vara gimmicks.

Men JÄKLAR om någon köper en hårdvarupryl för 30k. Då hörs det åsikter. Fast tankegångarna ligger ungefär jämlikt bland köparna.

Fast, vi är nog fler som ifrågasätter köpandet/leasandet av bilar som kostar folk hutlösa summor varje månad. Så det med att det bara är elektronik är inte riktigt sant.

Och jag menar väl mer att man kan få en galet bra spel upplevelse för 1/4 av den summan (om korten nu kostar 30000kr+). Det är bara stänga av RT och du maxar alla spel ändå (typ som mitt 6959XT som jag fick för 5890kr).

Nvidia säljer alltså på dig RT för ett påslag på hundratals procent. Ovh det är bara ett fåtal spel som stödjer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Det här mer vad folk lägger på hårdvara är ju lite lustigt.
Ingen bryr sig om en person lägger 700k+ på en bil som används i 98% att åka inom 10km tur och retur var vardag för arbete.

Men JÄKLAR om någon köper en hårdvarupryl för 30k. Då hörs det åsikter. Fast tankegångarna ligger ungefär jämlikt bland köparna.

Dom flesta människorna jag känner, nog alla, skakar medlidande på huvudet och viskar tyst något om Freud om dom ser någon med en bil för 700k

Många tekniknördar gillar att krama musten ur hw och känna att de hackat systemet. Där ingår inte att leka Dubai i HW affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zidious G:

Tyvärr är detta sant. Folk fortsätter handla grafikkort, iphones etc till hutlösa överpriser, annars hade inte dessa priser existerat. Fler borde "rösta" med plånboken.

Därför har jag hållit mig till beg. marknaden för grafikkort
Sist ja köpte ett ''nytt'' kort var när gtx 770 fanns på marknaden. sen blev det ett beg. 970, 980ti sen 1080
lite i underkant vad ja velat ha men duger för min del i de flesta fall

tycker de är bra dom som har satt ett pris vad dom är villig att betala och håller det
Själv ha jag en gräns på vad jag anser vettig för ett grafikkort (sen tillkommer vattenblock för min del)
själv skulle jag aldrig lägga mer än 8k för ett riktigt bra grafikkort
Samma sak med telefoner skulle aldrig lägga mer än 6k för en telefon och tycker de är vansinnigt med dessa modellen som kostar en hel månadslön++

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Allt i DLSS 3.x utom just frame generation fungerar bra på 3080 Ti. Uppskalning, ray reconstruction osv.
Och man kan köra FSR3 frame generation på 3080 Ti också, antingen om spelen har stöd, eller så finns moddar som gör om DLSS FG till FSR3 i spel som bara har stöd för DLSS.

I råprestanda är 4080 bara c:a 34% snabbare än 3080 Ti (enligt SweCs prestandaindex i 4K), så det är i mina ögon inget extremt lyft alls. Och att köpa ett grafikkort för typ 13-15 tusen för att få DLSS FG är i min åsikt helt galet.

Just RT är något som 4080 är bra mycket bättre än 3080 på, även native. Om vi betänker prestandan utan FG påslaget så presterar 4080 lika bra eller bättre med RT påslaget i upplösningen 1440p vad 3080 presterade i 1080p. Det är stor skillnad.
Lägg därtill FG så är det brutal skillnad, speciellt som sagt i RT prestandan.

Att spela ett modernt spel i allt på max inkl. maxad RT på ett 3080ti är bara att glömma. Speciellt i 1440p.

Att säga att man lägger 13-15 tusen blir ju inte heller korrekt eftersom det "man lägger" är mellanskillnaden.
Säg att du får 6000 kr för ditt begagnade 3080ti så är det kanske 7000 kr du lägger för ditt 4080. Riktigt bra deal.

4080 är dessutom att betrakta som 1440p-range kort primärt. Alltså upp till 3440*1440.

Permalänk
Medlem

Vi kan nog redan nu nästan gissa vad partnerkorten kommer att landa på prismässigt, beroende på märke och modell. Men det är riktigt bedrövligt. Det hade varit perfekt om vi kunde få fler att bojkotta Nvidia-kort helt, så att de inser att deras prissättning är alldeles för hög. Tyvärr kommer det nog aldrig att hända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro