Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Stämmer inte alls då man testar ner till medium .

Vet inte vem man är, men absolut - Du har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Vet inte vem man är, men absolut - Du har rätt.

Dom har testat även på denna sidan .Alltså framegen tar jättemycket Vram +Raytracing tar jättemycket Vram blir inget kvar . Det är ju lite sjukt att ett 4060 ti 16 GB har 10 ggr mer Fps än ett 4060 ti 8GB i 1080 p i vissa spel . Så Nej även 7600 XT har liknade siffror i vissa spel .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jo, fast det finns bra många mer. Jag nämnde ett helt gäng till här som sammanfattning av de videos som är med: #20680769

Många av de spelen (om inte alla?) går bra att spela i på höga inställningar i 1080p när korten har 16 GB, så kortens prestanda räcker till, men grafikminnet gör det inte. T ex Horizon med >90 fps med 16 GB och 44 fps med stutters med 8 GB.

Jo, jag er inte på något sätt emot i mina resonemang mot att ex ett 4060ti med 8gb minne inte är en bra kombo, inte heller ett 4060ti med 16gb för den delen heller. Minnet i kortet bör vara bättre balanserat med dess prestanda. Hade kortet levererats med 10-12gb för priset Nvidia tar för 8gb varianten så hade det varit mer vettigt i förhållande till hur kortet presterar. Hade Nvidia inte stryp Pci-e 4.0 till 8x hade prestandan även då sett annorlunda ut i vissa titlar.

Brukar det kallas 1440p-kort? Det verkar dock klara sig helt okej där, speciellt med uppskalning (XeSS/FSR Quality).
Frågan är väl hur mycket pengar de hade kunnat spara på att ha 10 GB istället. Kanske att det vore värt för att få ner priset 500 kr, men för säg 200 kr vore det nog en dålig affär för konsumenterna.
[/quote]

Vet inte vad det kallas - jag valde att kalla det för ett 1440p kort då Intel positionerar det som ett sådant i sin marknadsföring. Precisa som Nvidia har positionerat sitt 4060 kort som ett 1080p kort.

Permalänk
Medlem

vet inte vad jag höll på med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns saker man inte behöver spekulera kring då det är information som måste lämnas ut. En sådan är vinstmarginal och den har faktiskt inte ändrats speciellt mycket under åren för vare sig TSMC (47,1 % 2013 och 54,4 % 2023) eller Nvidia (52,3 % 2013 och 56,9 % 2023).

Däremot har omsättning totalt exploderat för båda dessa, så faktiska beloppet på vinsten har ju exploderat med den.

Att TSMCs omsättning ökat så mycket handlar nog främst om att priserna för deras produkter ökat mångfalt. För Nvidia har ju både volymerna ökat rejält, samtidigt som det skett en kraftig förskjutning från konsumentprodukter till datacenterprodukter.

Tycker hur man än vrider och vänder på det blir det trista insikten: priserna skenar i alla fall delvis för att kostnaderna skenar. I Nvidias fall har de med framgång helt kunna lägga över sina ökade kostnader på kunderna, det samtidigt som man kraftigt ökat volymerna.

Varför jämföra med 2013? Nvidia är hela 450x större nu (värderat till 3600 mrd vs 8 i 2013). Nvidia i dag lägger troligen flera beställningar per år som var och en är större än hela deras marknadsvärde i 2013, vilket ger rätt så stora förhandlingsutrymmen.

Jämför man lite mer i närtid så har Nvidia under Ada dubblat sin vinstmarginal sedan Ampere. Och det var ju krypto-boom den gången vs AI-boom denna gången.

Dubbel vinstmarginal och nästan dubbla priset på xx80 rimmar ändå rätt bra tycker jag, men man skall nog inte dra för stora växlar av det heller förstås med tanke på allt annat.

Jag är ändå rätt övertygad om att det är efterdyningarna av kryptoboomen som är huvudboven i prisdramat. Den gav blodad tand till TSMC, till Nvidia, till korttillverkare som Asus, MSI, Gigabyte, och även AMD förstås.

Och inte bara grafikkort, kolla vad moderkorten kostat efter att tillverkarna upptäckte att gamers i drivor var beredda att lägga 20 000+ bara på grafikkort! Alla fåglarna kommer in för att blöta näbben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Dom har testat även på denna sidan .Alltså framegen tar jättemycket Vram +Raytracing tar jättemycket Vram blir inget kvar . Det är ju lite sjukt att ett 4060 ti 16 GB har 10 ggr mer Fps än ett 4060 ti 8GB i 1080 p i vissa spel . Så Nej även 7600 XT har liknade siffror i vissa spel .

Allt är "sjukt" beroende på hur det vinklas och framställs

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Varför jämföra med 2013? Nvidia är hela 450x större nu (värderat till 3600 mrd vs 8 i 2013). Nvidia i dag lägger troligen flera beställningar per år som var och en är större än hela deras marknadsvärde i 2013, vilket ger rätt så stora förhandlingsutrymmen.

Jämför man lite mer i närtid så har Nvidia under Ada dubblat sin vinstmarginal sedan Ampere. Och det var ju krypto-boom den gången vs AI-boom denna gången.

Dubbel vinstmarginal och nästan dubbla priset på xx80 rimmar ändå rätt bra tycker jag, men man skall nog inte dra för stora växlar av det heller förstås med tanke på allt annat.

Jag är ändå rätt övertygad om att det är efterdyningarna av kryptoboomen som är huvudboven i prisdramat. Den gav blodad tand till TSMC, till Nvidia, till korttillverkare som Asus, MSI, Gigabyte, och även AMD förstås.

Och inte bara grafikkort, kolla vad moderkorten kostat efter att tillverkarna upptäckte att gamers i drivor var beredda att lägga 20 000+ bara på grafikkort! Alla fåglarna kommer in för att blöta näbben.

Då hittar du andra siffror än jag.

Ampere släpptes väl våren 2020, så första helåret med den GPUn var 2021 och Nvidia hade då sin näst högsta vinstmarginal någonsin på 63,3 %.

Ada släpptes hösten 2022, så första helåret blev 2023 när vinstmarginalen minskade till 56,9 %.

Över ett spann på 10 år har vinstmarginalen pendlat ±5 %-enheter. D.v.s. de har under lång tid haft en rätt stabil vinstmarginal med en snitt på strax under 60 %.

Så verkar inte om prisökningarna enkelt kan hänföras till högre marginaler. Däremot vet vi att kostnaderna ökat rätt mycket under den tiden, något som Nvidia helt verkar kunna lägga på sina kunder samtidigt som de haft en explosiv volymökning i datacenter.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Kan du länka till någon peer review som stödjer dessa påståenden?
Vore intressant att läsa.

Han har nog rätt, det är ju tyvärr ett tungt argument att de flesta av Stockholmbörsens 100 största bolag är 100 år gamla. Till och med H&M är 77 år gammalt. Av yngre bolag kan jag komma på Spotify, som känns lite meh då det knappast är högteknologi de ägnar sig åt egentligen, samt Koenigsegg.

Koenigsegg kunde varit Tesla kan jag tycka, Saab-fabriken skänktes nästan bort så det känns som att möjligheten fanns rent teoretiskt i alla fall. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Allt är "sjukt" beroende på hur det vinklas och framställs

Ja det finns tom med människor som tror 8 GB räcker till 1080 p .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Det gör det i de allra flesta fall.

Med samma argument kan man säga att 4090 inte räcker till 4k etc.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Precis - helt sjukt ju, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Då hittar du andra siffror än jag.

Ampere släpptes väl våren 2020, så första helåret med den GPUn var 2021 och Nvidia hade då sin näst högsta vinstmarginal någonsin på 63,3 %.

Ada släpptes hösten 2022, så första helåret blev 2023 när vinstmarginalen minskade till 56,9 %.

Över ett spann på 10 år har vinstmarginalen pendlat ±5 %-enheter. D.v.s. de har under lång tid haft en rätt stabil vinstmarginal med en snitt på strax under 60 %.

Så verkar inte om prisökningarna enkelt kan hänföras till högre marginaler. Däremot vet vi att kostnaderna ökat rätt mycket under den tiden, något som Nvidia helt verkar kunna lägga på sina kunder samtidigt som de haft en explosiv volymökning i datacenter.

Hittade denna översikten som visar brutto, operativ och nettomarginal samtliga kraftigt upp sedan 2020. I 2013 var nettomarginalen 13%, i 2024 var den 55% - om denna källan är rätt kan förklaringen vara att du har råkat jämföra netto från ett år med brutto från ett annat? Enligt denna källan är ju nvidias vinstmarginal 2024 den högsta någonsin hur man än ser på det, netto eller brutto.

Källa: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-margins#:~:text=NVIDIA%20net%20profit%20margin%20for,a%2013.4%25%20decline%20from%202020.

Källan kan vara fel, men om den är rätt så är det ändå ett starkt argument för min tanke om att Nvidia helt enkelt hittade oljekällan i 2020 när scalpers avslöjade att gamers inte tvekar att betalar 2x mer än nvidia trodde för grafikkort.

Det var iofs då, nu är läget annat och det känns som Nvidia har upptäckt det. En dåres hopp kanske men jag kollar på 4080 vs 4080 super och håller tummarna för ett "rimligt" 5080!

Sen blir jag inte klok på om 5080 kommer prestera som ett 4080 super++ eller som ett 4090 med mindre minne! Det är ju ingen riktig node-shrink denna gången, så varifrån skall 5080 få prestandan? 10% extra cores kan inte rimligen brygga avståndet till 4090 känns det som. Blir ovanligt spännande att se reviews denna gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Precis - helt sjukt ju, eller?

Ja med tanke på att det inte fungerar för någon som testar inte ens för Sweclockers

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Ja med tanke på att det inte fungerar för någon som testar inte ens för Sweclockers

Nämn ett spel som inte går att spela i 1080p med 8GB. Har spelat en hel del indiana jones på laptopen som har ett mobilt 3070 t.ex. Det går bra och ser hyggligt ut om man sänker några settings.

Ja jag förstår att Hardware Unboxed aldrig skulle hitta settingsen som får det att fungera, men verkligheten är att vi sitter med grafikkort i hemmen som faktiskt går att få att fungera. Spelet är gjort och testat för att fungera med 8GB.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Va?
Jag lägger ner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Nämn ett spel som inte går att spela i 1080p med 8GB. Har spelat en hel del indiana jones på laptopen som har ett mobilt 3070 t.ex. Det går bra och ser hyggligt ut om man sänker några settings.

Ja jag förstår att Hardware Unboxed aldrig skulle hitta settingsen som får det att fungera, men verkligheten är att vi sitter med grafikkort i hemmen som faktiskt går att få att fungera. Spelet är gjort och testat för att fungera med 8GB.

Jo visst det går och sänka . Det är dock inte det frågan handlar om då man måste sänka för Vram inte för vad grafikkortet klarar av det är därför ett 4060 ti 16 GB trots samma chip som 4060 ti 8GB har upp till 10 ggr högre fps i vissa spel . Här har du en massa spel så inte ett . https://www.youtube.com/watch?v=ecvuRvR8Uls&t=1s

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Big_N:

Va?
Jag lägger ner...

Här är ett bra tag sen är naturligtvis värre nu https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Jo visst det går och sänka . Det är dock inte det frågan handlar om då man måste sänka för Vram inte för vad grafikkortet klarar av det är därför ett 4060 ti 16 GB trots samma chip som 4060 ti 8GB har upp till 10 ggr högre fps i vissa spel . Här har du en massa spel så inte ett . https://www.youtube.com/watch?v=ecvuRvR8Uls&t=1s

Ja precis, en typisk Hardware Unboxed video som kör slut på VRAM och kommer fram till att det är ospelbart. Är det hundrade i ordningen? Det är valfritt att köpa kort med lite eller mycket minne. Köper man ett med mindre får man sänka settings. Precis som alla andra resurser i datorn. Jag vet ju att Steve är mycket duktig på att sänka raytracingen t.ex. Det är tydligen enklare.

The Last of us part 1, när det släpptes är enda spelet jag har något minne av faktiskt var ospelbart på 8GB kort (texturerna såg ut att höra hemma på Voodoo 2 tiden). Det ansågs ju vara en storvinst i vissa läger, varför man nu tycker det är så jäkla bra att det inte går att spela spelet? Sedan optimerade dom texture streamingen och spelet krävde i slutändan halva CPU kraften och texturerna började fungera. Ett stort nederlag.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Ja precis, en typisk Hardware Unboxed video som kör slut på VRAM och kommer fram till att det är ospelbart. Är det hundrade i ordningen? Det är valfritt att köpa kort med lite eller mycket minne. Köper man ett med mindre får man sänka settings. Precis som alla andra resurser i datorn. Jag vet ju att Steve är mycket duktig på att sänka raytracingen t.ex. Det är tydligen enklare.

The Last of us part 1, när det släpptes är enda spelet jag har något minne av faktiskt var ospelbart på 8GB kort (texturerna såg ut att höra hemma på Voodoo 2 tiden). Det ansågs ju vara en storvinst i vissa läger, varför man nu tycker det är så jäkla bra att det inte går att spela spelet? Sedan optimerade dom texture streamingen och spelet krävde i slutändan halva CPU kraften och texturerna började fungera. Ett stort nederlag.

Alltså varför skall man betala 450 dollar för ett 4060 ti 8GB när det ger samma FPS som ett 150 dollars kort när minnet tar slut ? .Jag fattar man använder framgen som kräver över 1GB i Vram i flera titlar ? Och får sämre FPS ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså varför skall man betala 450 dollar för ett 4060 ti 8GB när det ger samma FPS som ett 150 dollars kort när minnet tar slut ? .Jag fattar man använder framgen som kräver över 1GB i Vram i flera titlar ? Och får sämre FPS ?

För att man kanske inte behöver mer minne, kan du tänka dig det.

Här är en länk till steam charts, spel som folk faktiskt spelar alltså. På plats 47 hittar jag Hogwarts, det är första spelet på den listan som man får vara försiktig med settings på ett 8GB kort tror jag, men även det är fullt spelbart på 8GB. Så stort är problemet i verkliga världen utanför hårdvarukretsarna.

https://steamcharts.com/

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För att man kanske inte behöver mer minne, kan du tänka dig det.

Här är en länk till steam charts, spel som folk faktiskt spelar alltså. På plats 47 hittar jag Hogwarts, det är första spelet på den listan som man får vara försiktig med settings på ett 8GB kort tror jag, men även det är fullt spelbart på 8GB. Så stort är problemet i verkliga världen utanför hårdvarukretsarna.

https://steamcharts.com/

Ja der är helt okej med 8GB på ett entry kort. Som kostar 150 doll plus .Det är dock inte okej på ett kort som kostar 450 dollar och ger samma FPS som 150 kort när minnet tar slut..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast det har ju testas på en massa ställen och 8GB är tillräckligt för 720 p spelande om du aktiverar framegen . Det räcker inte för 1080 p spelande engång längre . https://www.youtube.com/watch?v=dx4En-2PzOU&t=577s

exakt, precis det jag sa

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Här är ett bra tag sen är naturligtvis värre nu https://www.sweclockers.com/test/37057-hur-mycket-grafikminne...

Jag lägger väl inte ner.
Vad vill du ha sagt? Att det är ospelbart med 8gb vram i 1080p? Ja, då har du fått fram det budskapet.
Ingen här försöker övertyga om något annat, bara att det kan fungerar, och även fungera bra. Ingen behöver hålla med eller bli övertygad om att ändra ståndpunkt. Att 4060ti med 8gb vram till det priset det säljs tror jag de flesta tycker inte är jättebra, speciellt hur det hade presterat med 10 eller 12gb vram. Vi hade även sluppit en 16gb variant av det kortet - Men finns väl något obskyrt exempel på när 15,26gb behövs. Vad mer finns det att tillföra diskussionen?
Är väldigt offtopic då tråden handlar om eventuellt pris på 5080 samt 5090. Och här gör Nvidia rätt - Skapar så hög avkastning de bara kan för sina aktieägare. "Skalpers" har kunnat ta mer betalt, så då kan det åka ner i Nvidias ficka istället. Sen kan jag tycka att det är surt som har pc och spel som hobby - Men jag behöver inte det senaste grafikkortet för att överleva. Eller för den delen någon teknik.
Nu lägger jag ner på riktigt

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Lussarn:

Skrivet av Lussarn:

Att vara konsekvent och använda samma metodik oavsett vilket kort som testas är dock en helt avgörande del av hårdvarujämförelser. Att då skruva inställningarna lite hit och lite dit beroende på vilket kort som testas skulle göra varenda recension HUB (och alla andra seriösa sidor) producerar nästintill helt meningslös: "Kort A pluttar ut 124 bildrutor/sekund i spel X och kort B pluttar ut 38 bildrutor per sekund men eftersom vi har helt olika inställningar kan det ändå inte jämföras tjohej!"

Det HUB konstaterar är inte att "Spel Z är ospelbart" utan "kortet vi testar klarar inte av de inställningar vi alltid använder, så därför har vi inget jämförande värde i just detta fall" vilket också är ett fullt rimligt tillvägagångssätt. Att man sedan hemmavid kan hitta inställningar som gör att spelet fungerar har i sammanhanget ingen som helst relevans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det HUB konstaterar är inte att "Spel Z är ospelbart" utan "kortet vi testar klarar inte av de inställningar vi alltid använder, så därför har vi inget jämförande värde i just detta fall" vilket också är ett fullt rimligt tillvägagångssätt. Att man sedan hemmavid kan hitta inställningar som gör att spelet fungerar har i sammanhanget ingen som helst relevans.

Öh, HUB kör specifikt en jäkla massa videos om att 8GB ser skit ut när du spelar. Har ingenting med recensioner eller standardinställningar att göra.

Man får lätt intrycket att sitter man på ett 8GB kort så skall man absolut inte köpa dom senaste spelen för det kommer inte fungera. Jag tycker det är en jäkligt knasig inställning til hela gamer hobbyn.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Precis, säg till vederbörande att håll käft bara.

Visa signatur

5700X3D, 7900XT @ 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Ingen är tvungen att köpa det bästa eller dyraste. Vore faktiskt bra om folk lät bli. Men Nvidia testar hur mycket folk är villiga att betala.

Finns risk att PC gaming blir en "rikemanssport"

Jag klarar mig jättebra på mitt 3080…snarare resten av burken som drar ner det, något som jag råder bot på nu när jag uppgraderar. Ska se över GPU situationen när 5080 Super/ti kommit ut om nåt år, och det finns en uppsjö med tester som kan visa hur stor skillnad det egentligen är kontra pris och behov.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Hittade denna översikten som visar brutto, operativ och nettomarginal samtliga kraftigt upp sedan 2020. I 2013 var nettomarginalen 13%, i 2024 var den 55% - om denna källan är rätt kan förklaringen vara att du har råkat jämföra netto från ett år med brutto från ett annat? Enligt denna källan är ju nvidias vinstmarginal 2024 den högsta någonsin hur man än ser på det, netto eller brutto.

<Uppladdad bildlänk>

Källa: https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NVDA/nvidia/profit-margins#:~:text=NVIDIA%20net%20profit%20margin%20for,a%2013.4%25%20decline%20from%202020.

Källan kan vara fel, men om den är rätt så är det ändå ett starkt argument för min tanke om att Nvidia helt enkelt hittade oljekällan i 2020 när scalpers avslöjade att gamers inte tvekar att betalar 2x mer än nvidia trodde för grafikkort.

Det var iofs då, nu är läget annat och det känns som Nvidia har upptäckt det. En dåres hopp kanske men jag kollar på 4080 vs 4080 super och håller tummarna för ett "rimligt" 5080!

Sen blir jag inte klok på om 5080 kommer prestera som ett 4080 super++ eller som ett 4090 med mindre minne! Det är ju ingen riktig node-shrink denna gången, så varifrån skall 5080 få prestandan? 10% extra cores kan inte rimligen brygga avståndet till 4090 känns det som. Blir ovanligt spännande att se reviews denna gången.

Gaming satte inte priserna, prisnivån bestämdes av miningförtjänsten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Öh, HUB kör specifikt en jäkla massa videos om att 8GB ser skit ut när du spelar. Har ingenting med recensioner eller standardinställningar att göra.

Man får lätt intrycket att sitter man på ett 8GB kort så skall man absolut inte köpa dom senaste spelen för det kommer inte fungera. Jag tycker det är en jäkligt knasig inställning til hela gamer hobbyn.

Fast testet är vad 16 GB och 8GB gör för skillnad på exakt samma grafikkrets ! På den vänstra sidan har du ett 4060 ti 16 GB och på högra ett 4060 ti med 8 GB .Varför är det skillnad på FPS i nästan samtliga spel ? Dom är på samma inställningar så varför tycker han 4060 TI 16 GB ger en smoutch experiense i dom flesta spelen medan 8 GB kortet får ej spelbart ?.Det är ju samma kort samma märke osv .Så varför ger den vänstra upp till 10 ggr högre FPS ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Fast testet är vad 16 GB och 8GB gör för skillnad på exakt samma grafikkrets ! På den vänstra sidan har du ett 4060 ti 16 GB och på högra ett 4060 ti med 8 GB .Varför är det skillnad på FPS i nästan samtliga spel ? Dom är på samma inställningar så varför tycker han 4060 TI 16 GB ger en smoutch experiense i dom flesta spelen medan 8 GB kortet får ej spelbart ?.Det är ju samma kort samma märke osv .Så varför ger den vänstra upp till 10 ggr högre FPS ?

Det är jättebra att kortet kommer i två versioner så att man kan välja vad man behöver beroende på vad man primärt vill spela.

Visa signatur

- 5090