Teknikdelar.se fejkar mellandagsrea-priser

Permalänk
Medlem

Teknikdelar.se fejkar mellandagsrea-priser

Jag ville bara uppmärksamma medlemmar som är eventuella kunder om att Teknikdelar.se fejkar mellandagsrea-priser.

Jag har köpt ganska många laddkablar av märket SiGN från denna butik, så alarmklockor ringde i huvudet när jag såg detta rea-erbjudande.

De har gjort det klassiska knepet där de höjer priset över det normala ett par veckor innan mellandagarna, för att sen kunna överdriva hur många % produktpriset sänkts.

Det är bara ett exempel, men jag slår vad om att det ser likadant ut på de flesta produkter som erbjuds i deras mellandagsrea.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem

Det är väl likadant i nästan alla butiker gissar jag. Alla höjer priserna en månad innan, för det är det priset man måste anges.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl likadant i nästan alla butiker gissar jag. Alla höjer priserna en månad innan, för det är det priset man måste anges.

fast de höjde senare än så, från 6/12 till 14/12 tog de 67kr så det skulle va lägsta priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kanske inom vissa branscher. Den branschen jag jobbar i så är det inte hållbart, vi förlorar för mycket på det.

Permalänk
Medlem

Clas Ohlson som tydligen numera äger teknikdelar.se fuskar också med sina reapriser.

Permalänk
Medlem

Anmäl. Lär dock inte hända något iaf, det är för dåliga repressalier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag ville bara uppmärksamma medlemmar som är eventuella kunder om att Teknikdelar.se fejkar mellandagsrea-priser.

Jag har köpt ganska många laddkablar av märket SiGN från denna butik, så alarmklockor ringde i huvudet när jag såg detta rea-erbjudande.

De har gjort det klassiska knepet där de höjer priset över det normala ett par veckor innan mellandagarna, för att sen kunna överdriva hur många % produktpriset sänkts.

Det är bara ett exempel, men jag slår vad om att det ser likadant ut på de flesta produkter som erbjuds i deras mellandagsrea.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Well detta är väll standard med alla butiker idag så är väll inge speciellt med detta?

Samt uppenbarligen så stämmer det dom säger, dom har juuh sålt den för påstådda original priset 50% av dom tre månaderna du har med på bilden. Så just ditt exempel är inga direkta konstigheter? Förutom att dom haft en bättre rea innan jul då men det är inte direkt relevant i detta fallet.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well detta är väll standard med alla butiker idag så är väll inge speciellt med detta?

Samt uppenbarligen så stämmer det dom säger, dom har juuh sålt den för påstådda original priset 50% av dom tre månaderna du har med på bilden. Så just ditt exempel är inga direkta konstigheter? Förutom att dom haft en bättre rea innan jul då men det är inte direkt relevant i detta fallet.

Lagen säger att de är lägsta priset de senaste 30 dagarna innan rean som ska anges och det är 67kr

edit: sen lyckas de även bryta mot nästa del som säger att ett rea pris inte får vara samma eller högre än lägsta priset senaste 30 dagarna.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/prissattning-och-t...

Citat:

Sänkta priser
Om du genom din marknadsföring ger intryck av att priset på en produkt har sänkts ska även det tidigare priset anges. Det tidigare pris som ska anges är det lägsta pris som du har använt för produkten under de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Ett försäljningspris för en produkt som anges som sänkt får inte vara detsamma som det tidigare lägsta priset eller högre än det priset. Det tidigare priset behöver inte anges för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Clas Ohlson som tydligen numera äger teknikdelar.se fuskar också med sina reapriser.

Fast det där är väl korrekt? Priset som ska anges är det lägsta priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen, men om priset sänks ytterligare efter det så är det fortfarande det ursprungliga priset som ska anges. Se t.ex. hallå konsument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast det där är väl korrekt? Priset som ska anges är det lägsta priset under de senaste 30 dagarna före prissänkningen, men om priset sänks ytterligare efter det så är det fortfarande det ursprungliga priset som ska anges. Se t.ex. hallå konsument.

Citat:

Har priset istället sänkts gradvis under de 30 dagarna ska det pris som gällde före den första prissänkningen anges.

Antar det är det du tänker på? Det gäller ju knappast i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Antar det är det du tänker på? Det gäller ju knappast i detta fallet.

I det här fallet är det kanske lite på gränsen eftersom de sänkt priset ca 30 dagar efter den senaste sänkningen, så beroende på när de sänkte (prisjakt är inte alltid så exakt) så kanske man kan argumentera att tiden gått ut. Men tanken med regeln är ju att låta butikerna sänka reapriser ytterligare utan att straffas för det genom att tvingas "börja om" med rean. Däremot kan man ifrågasätta längden på rean, två månader är väl på gränsen för hur lång en rea får vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Anmäl. Lär dock inte hända något iaf, det är för dåliga repressalier.

Jollyroom fick väl en bot på en miljon och förbud att köra kampanj under Black Week något år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

I det här fallet är det kanske lite på gränsen eftersom de sänkt priset ca 30 dagar efter den senaste sänkningen, så beroende på när de sänkte (prisjakt är inte alltid så exakt) så kanske man kan argumentera att tiden gått ut. Men tanken med regeln är ju att låta butikerna sänka reapriser ytterligare utan att straffas för det genom att tvingas "börja om" med rean. Däremot kan man ifrågasätta längden på rean, två månader är väl på gränsen för hur lång en rea får vara.

De har ju bara sänkt priset en gång under de 30 dagarna vet inte hur man skulle kunna tolka det som gradvis (att de sänker till rean är inte med här.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

De har ju bara sänkt priset en gång under de 30 dagarna vet inte hur man skulle kunna tolka det som gradvis (att de sänker till rean är inte med här.)

De sänkte från 1890 till 1390 till 990 inom ca 30 dagar, så om det faktiskt var inom 30 dagar så är det korrekt att skriva att den kostat 1890
tidigare. Det är ju när rean startar som man fastställer det ursprungliga priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

De sänkte från 1890 till 1390 till 990 inom ca 30 dagar, så om det faktiskt var inom 30 dagar så är det korrekt att skriva att den kostat 1890
tidigare. Det är ju när rean startar som man fastställer det ursprungliga priset.

Hade de sänkt priset flera gånger under de 30 dagarna innan rean så visst men det har de ju inte gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Hade de sänkt priset flera gånger under de 30 dagarna innan rean så visst men det har de ju inte gjort.

Priset sänktes en gång utan att höjas under den perioden, det är en gradvis sänkning. Poängen är att priset måste ha sjunkit monotont under perioden för att regeln ska få tillämpas, vilket är fallet här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Priset sänktes en gång utan att höjas under den perioden, det är en gradvis sänkning. Poängen är att priset måste ha sjunkit monotont under perioden för att regeln ska få tillämpas, vilket är fallet här.

Nej, en sänkning är inte gradvis hur du än tolkar det.

https://www.synonymer.se/sv-syn/gradvis

edit: för att göra något gradvis krävs flera steg, EN sänkning är INTE gradvis.