Permalänk
Medlem

Har skotträdd hund men samtidigt är jag själv less på fyverkeridiskussionen.
Bor det, låt oss säga 4000 personer i byn, så räcker det ju med att 0.1% missköter sig så är det kört ändå. Hör hunden en raket så ligger hon och skakar i 2-3 timmar.

Man KAN inte förvänta sig att 100% av alla sköter sig, tar du 4 tusen pers så kommer åtminstone en väldigt liten del vara efterblivna.
Så istället för att aggra på folk online så sparar jag den energin till att ta hand om min lilla pälskling!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Fortfarande var det ett uppfostringsproblem och inte smällarna i sig som var problemet.

Det är ju som att säga att vapenbrott också är uppfostringsproblem, alla skjutningarna i samhället är föräldrarnas fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är ju som att säga att vapenbrott också är uppfostringsproblem, alla skjutningarna i samhället är föräldrarnas fel

Det är till stor del ett uppfostringsproblem, eller snarare brist på uppfostring.
Barn och ungdomar har alltid provat gränser.
Skillnaden förr var att dina handlingar fick konsekvenser.
Fick du inte stryk av gubben i huset bredvid så fick du det av dina föräldrar när du kom hem.
Idag händer ingenting, knappt en tillsägelse.
Nej, sätt böter på allt, 10000kr.
Är du över 15 år blir den personlig, är du under 15 åker föräldrarna på den.
Då kommer det bli ordning och reda.
Oregerliga ungdomar körs till häktet och får stanna där tills föräldrarna kommer och hämtar dom.
Sluta behandla idioterna som porslinsfigurer, är man dum nog att utföra korkade handlingar får man snällt ta konsekvenserna av det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det skulle jag hävda. Ger du ditt barn en bra uppväxt och goda förutsättningar är risken att du hamnar i ett kriminellt gäng försvinnande liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Ja det skulle jag hävda. Ger du ditt barn en bra uppväxt och goda förutsättningar är risken att du hamnar i ett kriminellt gäng försvinnande liten.

En gång i tiden bidrog väl halva samhället till uppfostringen, kolla bara på lumpen, man betedde sig som folk annars så fick man en jävla massa konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

En gång i tiden bidrog väl halva samhället till uppfostringen, kolla bara på lumpen, man betedde sig som folk annars så fick man en jävla massa konsekvenser.

Och ett kok stryk ovanpå det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Och ett kok stryk ovanpå det.

Fick aldrig nöjet att göra Lumpen, men det skulle inte förvåna mig om det uppstod "kamratsuppfostran" även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vems fel skulle det annars vara?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Det finns ett gammalt talesätt som lyder var tredje generation blir skit. Tesen lyder. Första generation kämpar och bygger upp något, det kan vara att skapa ett litet företag eller något. Andra generation är uppvuxen under detta och får vara med om sparsamma tider och mycket hårt slit. Tredje generation säger här ska det brännas pengar för pappa betalar.

När man pratar om dagens ungdomar så har många föräldrar levt i en väldigt trygg period och uppfostrat barnen därefter. Dagens barn har ofta haft det tuffare och kommer nog uppfostra deras barn efter deras erfarenheter.

Permalänk

Kebabrullar på tågresor. Ät när ni kommer fram förfan.

Spädbarn på flygplan. Stanna hemma första åren förfan. Visst finns där undantag, döende mormor i venezuela eller någpot som vill se barnbarnet innan det är slut. Men det måste vara ovanligt.

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av egbold:

Nej, sätt böter på allt, 10000kr.
Är du över 15 år blir den personlig, är du under 15 åker föräldrarna på den.
Då kommer det bli ordning och reda.

Jag kan hålla med dig i teorin. Problemet med omfattande böter är tyvärr att de snabbt blir verkningslösa i dagens rättssystem.
När skulderna har nått en viss nivå ökar de sedan så snabbt att man inser att man aldrig kommer att bli av med dem, hur mycket man än försöker. Dessa personer har inte längre några pengar eller prylar att mäta ut, vilket gör att de passar perfekt som målvakter och börjar leva ett svart kontantliv i stället.
Ett typexempel på detta är de s.k. bilmålvakter som medierna skrev mycket om för några år sedan. (Nu har bilmålvakternas möjligheter begränsats kraftigt via ny lagstiftning, men de är ändå ett bra exempel på hur det kan fungera.)
Här i Göteborg skrev tidningarna mycket om en man i (Västra) Frölunda som sålde skrotbilar kontant, men fortsatte vara registrerad som ägare till hundratals bilar och därigenom fick ta alla avgifter och skulder på bilarna. Han hade flera miljoner i skulder till staten men levde trots detta ett gott liv. Det värsta som hände var att han med jämna mellanrum fick sitta i fängelse en tid, men varje gång han kom ut fortsatte han som tidigare.
Det vore inte alls dumt med den sorts böter du förespråkar, men för att de ska ha någon som helst effekt på vissa typer av människor skulle man behöva låsa in dem och låta dem utföra tvångsarbete till dess att deras skuld är betald. Och något säger mig att det inte skulle funka med dagens rättssystem …

Så här kommer mitt gubbgnäll: samhället agerar för mesigt mot människor som lever målvaktsliv och därigenom underlättar för andra att begå brott!

Visa signatur

Tar en paus från Swec och har gått in i ett passivt lyssningsläge med enstaka, oregelbundna besök här.
Ha det gôtt allihop!

Permalänk

Under ledigheten har jag spelat lite mobilspel på iOs och Android. Och jag har insett att de flesta spelen är sönderbomdade med reklam, vissa spel går ej reklamen ta bort och det kan vara svårt att hitta stängknappen. Andra spel har pay to win skenat iväg. https://www.youtube.com/watch?v=wgNT72xzv1Y

För många år sedan så tyckte jag folk som gnällde på pay to Win i appbutikerna ofta var lite extrema, som Cluedo som man på den tiden kunde betala en slant för att låsa upp hela spelet. Eller Risk där man kunde låsa upp många banor och sedan fanns det fler banor att köpa. Jag tyckte: Men hallå, på något sätt måste speltillverkarna få in pengar..

Idag. Tusan så många mobilspel är så otroligt inriktade på pay to win, de börjar med små bra erbjudande för att få en börja köpa. Att ge sig in och spela dessa spel och kanske köpa något är lite som att börja med alkohol.

Jag undrar vart är egentligen utvecklingen på väg? I framtiden i FPS spel ska man då få betala för ammunition, hälsa och uthållighet. Där man får vänta och sakta får man mer amno eller så kan man betala?

Permalänk
Medlem

När unga kvinnor har så mkt parfym på sig att den tar över cigarettlukten, då har man mkt parfym!

Permalänk
Medlem

Rätt topical men någon idiot till granne upptäckte att de hade en låda fyrverkerier kvar kl 06:30 imorse, och tyckte då att det var bra läge att förbruka den lådan..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Ostbullen:

Rätt topical men någon idiot till granne upptäckte att de hade en låda fyrverkerier kvar kl 06:30 imorse, och tyckte då att det var bra läge att förbruka den lådan..

Låter som en överförfriskad granne där alkoholen ännu inte har förångats. Jag hoppas du skällde ut honom med stort pekfinger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter som en överförfriskad granne där alkoholen ännu inte har förångats. Jag hoppas du skällde ut honom med stort pekfinger!

Misstänker detsamma. Tyvärr var jag inte så sugen på att stiga upp, klä på mig, gå ut för att lista ut vilken granne det var under tiden det smällde..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se en sammanställning av alla personer polisen själv observerat och fått rapporterat till sig brutit mot lagarna gällande fyrverkerier runt nyår: var, när, av vem m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

När unga kvinnor har så mkt parfym på sig att den tar över cigarettlukten, då har man mkt parfym!

Även om jag inte är ett fan av för mycket parfym, så anser jag nog att dom gör oss en tjänst så vi slipper den vidriga cigarettlukten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Skulle gärna se en sammanställning av alla personer polisen själv observerat och fått rapporterat till sig brutit mot lagarna gällande fyrverkerier runt nyår: var, när, av vem m.m.

Polisen har inte resurser för att utreda den här typen av "brott", det är helt oväsentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Under ledigheten har jag spelat lite mobilspel på iOs och Android. Och jag har insett att de flesta spelen är sönderbomdade med reklam, vissa spel går ej reklamen ta bort och det kan vara svårt att hitta stängknappen. Andra spel har pay to win skenat iväg. https://www.youtube.com/watch?v=wgNT72xzv1Y

För många år sedan så tyckte jag folk som gnällde på pay to Win i appbutikerna ofta var lite extrema, som Cluedo som man på den tiden kunde betala en slant för att låsa upp hela spelet. Eller Risk där man kunde låsa upp många banor och sedan fanns det fler banor att köpa. Jag tyckte: Men hallå, på något sätt måste speltillverkarna få in pengar..

Idag. Tusan så många mobilspel är så otroligt inriktade på pay to win, de börjar med små bra erbjudande för att få en börja köpa. Att ge sig in och spela dessa spel och kanske köpa något är lite som att börja med alkohol.

Jag undrar vart är egentligen utvecklingen på väg? I framtiden i FPS spel ska man då få betala för ammunition, hälsa och uthållighet. Där man får vänta och sakta får man mer amno eller så kan man betala?

När jag hade äpple så märkte jag snabbt vilka företags spel man skulle undvika, tex rollic det är reklam med lite spel mellan.

Jag har inget emot att köra lite reklam, om det är värt det för mig i spelet, t.ex. boostad på minst 2 timmar, inte för 5 minuter.
Ingen tvingande reklam heller, då kan jag själv titta på ganska många reklamsnuttar.

Mikroskopiska stängknappar är ett fanskap.
Sedan reklam som är längre än 30 sekunder m. Har en gång fastnat i en som pågick i nästan 2 minuter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Unga kvinnor?

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Unga kvinnor?

Personerna såg ut o vara runt 25-30. Tkr att det är ”unge kvinnor”, iaf i mina ögon

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Även om jag inte är ett fan av för mycket parfym, så anser jag nog att dom gör oss en tjänst så vi slipper den vidriga cigarettlukten.

För mindre känsliga näsor kanske det funkar så, men för oss andra kan man inte dölja en lukt med en annan. Klassikern förr var ju att rökare tuggade minttuggummi, med resultatet att alla stank både cigg och mentol. Samma med alla idioter som sprejar parfym på toa efter en skit, så det inte bara luktar skit (lukten försvinner rätt snabbt i gemensamma/offentliga toaletter där ventilationen är effektiv) utan också parfym (som stannar kvar i timmar och förpestar).

Så ciggstank + parfym = ciggstank och parfym, vilket är värre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauit:

Personerna såg ut o vara runt 25-30. Tkr att det är ”unge kvinnor”, iaf i mina ögon

Menade mer på att det knappast är en företeelse som är unik till just unga kvinnor.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63KjBe/sa-var-nyarsnatten-i-sverige

Inte helt oväntat utfall av nyår angående fyverkerier...bland annat en 14åring vårdas på sjukhus med allvarliga skador. En annan ung kille fick ögonskada, va det värt det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Menade mer på att det knappast är en företeelse som är unik till just unga kvinnor.

Hade dock inte riktigt reagerat om det va unga flickor, dvs 15-20 då dessa har en tendens att bada i parfym och tycka att det är coolt att röka.

Va faktiskt mest åldern på dessa unga kvinnorna som gjorde att jag reagerade som jag gjorde!:)

Permalänk

Har alla gått hem från festen Internet eller? Det börjar likna klockan 05:00 på en festplats när man var liten..
Jag tror inte alls på det ovanför utan att jag har blivit en gammal gubbe och folket är någon annanstans på internet än mig men var?

Facebook dött, youtube där finns lite roliga klipp. Tiktok, visst roligt att bläddra bland de små korta filmklippen men det är envägskommunikation.

Permalänk
Medlem

Nya grannen, en 22-åring, på våning två och dennes kompisar som har en ovana att åka hiss till/från entréplan. Med barnvagn förstår jag men utan? Nä, finns ingen ursäkt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Har alla gått hem från festen Internet eller? Det börjar likna klockan 05:00 på en festplats när man var liten..
Jag tror inte alls på det ovanför utan att jag har blivit en gammal gubbe och folket är någon annanstans på internet än mig men var?

Facebook dött, youtube där finns lite roliga klipp. Tiktok, visst roligt att bläddra bland de små korta filmklippen men det är envägskommunikation.

Det är ju ett resultat av att de asociala medierna tagit över. Den första generationen hade fokus på tvåvägskommunikation, dvs samtal och umgänge. Senaste årtionden har de med primärt envägskommunikation tagit över, där man lägger ut saker andra ska betrakta och kanske gilla, men som inte ger nån tvåvägskommunikation att tala om.

Väldigt trist utveckling, men ett resultat av att marknadskrafter tagit över i stället för en gräsrotsverksamhet. Allt bra kommer för eller senare att tas över av marknadskrafterna, göras till deras verktyg och på så vis förstöras.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Nya grannen, en 22-åring, på våning två och dennes kompisar som har en ovana att åka hiss till/från entréplan. Med barnvagn förstår jag men utan? Nä, finns ingen ursäkt.

Finns många potentiella ursäkter. Man kan ha fysiska problem som gör trappor besvärliga eller smärtsamma. Jag undviker själv trappor i möjligaste mån av just såna skäl.

Visa signatur