Vad är acceptabelt hastighet mobilt bredband?

Permalänk
Medlem

Vad är acceptabelt hastighet mobilt bredband?

Hej har en bekant på landet där koppar nätet blivit nerlagt och fiber inte finns tillgänglig.
Han har idag ett mobilt bredband bas ifrån Telia som inte fungerar.
Täckningen just på den adressen är inte bra och det kan vara svårt även med samtal inomhus. Huset ligger lite i radioskuggan i kombination med halv dålig täckning.
Det har blivit installerat utomhus antenner för bredband och fast telefoni via mobilt bredband, enligt uppgift inte dem bästa Telia har att erbjuda.

Hastigheten ligger idag på 1-8 mbit vilket jag tycker är alldeles för dåligt för ett mobilt bredband.

Vilken hastighet bör man kunna få hjälp att nå?
Inga större krav mer än allmänt surfande och stabil uppkoppling.

Permalänk
Skrivet av danne215:

Hej har en bekant på landet där koppar nätet blivit nerlagt och fiber inte finns tillgänglig.
Han har idag ett mobilt bredband bas ifrån Telia som inte fungerar.
Täckningen just på den adressen är inte bra och det kan vara svårt även med samtal inomhus. Huset ligger lite i radioskuggan i kombination med halv dålig täckning.
Det har blivit installerat utomhus antenner för bredband och fast telefoni via mobilt bredband, enligt uppgift inte dem bästa Telia har att erbjuda.

Hastigheten ligger idag på 1-8 mbit vilket jag tycker är alldeles för dåligt för ett mobilt bredband.

Vilken hastighet bör man kunna få hjälp att nå?
Inga större krav mer än allmänt surfande och stabil uppkoppling.

Det beror ju helt på omständigheterna - det är därför man alltid rekommenderar kabelburen anslutning om det går.

Ligger huset så det räcker att komma högre upp för att få bättre täckning kan det ju vara idé att sätta upp en högre mast för antennerna, inom ramarna för vad som är praktiskt. Ute hos farsan, innan han fick fiber, var lösningen istället att placera antenn/router på ett uthus en bra bit från huset men med line-of-sight till närmaste mast, samt ta reda på vilken operatör som ägde masten för att få bästa möjliga täckning. Sen drog vi kabel hela vägen därifrån till huset. Men den effektiva hastigheten är helt enkelt beroende av hur hög hastighet operatören själv har till masten, hur mycket sikten skyms (även vid dåligt väder), samt hur många andra som använder samma mast.

Permalänk
Medlem

Bandbredden är oftast sekundär, det är latensen som man känner vid surfande.

Man kan ju ta en titt på denna karta,
https://www.cellmapper.net/map?MCC=240&MNC=1
Så vet man ungefär vad man har att jobba med. Det är inte bara tornen närmst som är intressanta, utan även hur cellerna är uppbygda.

Därefter kan man börja fundera på hur antenner och så placeras, helst vill man väl ha klar sikt med något riktat t.ex.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Men vill man inte ha den som åskledare som högsta punkt.

Permalänk
Medlem

@danne215 det var ingen vidare hastighet. En betydligt bättre extern antenn är det jag tror hjälper

Men en fråga, har ni en lång antennkabel ? En sådan påverkar signalen och hastigheten.

https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mobilt-bredband/an...

Det är nog den bästa antenn man kan köpa för ett bra pris. Man ser i kommentarerna att det hjälper. Sedan måste man tyvärr också tänka på att det kan hjälpa om man har en router man kan låsa till olika band. Det beror på vilka master som finns i området och vilka man kan använda. Närmaste masten behöver inte alltid betyda bra fart tyvärr, det kan vara stor belastning där och samtidigt kan en annan mast lite längre bort vara ett bättre val. Det här sker med automatik i 4G / 5G utrustning och något man själv måste ställa in eller laborera med för att hitta den mast som funkar bäst.

Permalänk
Medlem

Ja det beror ju lite på var någonstans man befinner sig. 1-8 Mbit/s är ju riktigt skräp dock, det är ju sämre än Ok 3G hastighet. Vid så pass låga hastigheter blir bandbredden en rejäl flaskhals.

Kolla först med de olika operatörerna om vilken som har en mast som står närmast/bäst till. Du kanske kan prova lite olika, beställer du via nätet i alla fall så kan du prova på i 14 dagar och se hur det går.

Du kan även kolla med företag så som Micronät "radiofiber" om dom finns i området. Du kan eventuellt även prova Starlink (Du kan ladda ned deras app till din telefon och skanna himmelen utan att köpa något för att se om det fungerar för ditt läge eller inte).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har idag Telia mobilt bredband med Nokia Fastmile 4G antenn/modem, på morgonen pendlar det mellan 100-200 ner, på kvällstid brukar det ligga på runt 25-30.

Permalänk
Medlem

Fundera på om man inte får testa annan operatör istället.
Såg nu närmaste Telia mast ligger ca 6.5 kilometer ifrån fastigheten och i fel riktning sett till husets placering.
Det stora problemet är att huset ligger längs en ås med bokskog där åsen är något högre än huset och i den riktningen ligger Telias mast så mer eller mindre radioskugga
Telenor och tele 2 har en mast mer åt rätt håll på ca 3.5 kilometer vilken verka ligga ner parallelt med åsen.

Har även funderat på om starlink kan vara ett alternativ.

Normalt sätt är det inte många uppkopplade samtidigt förutom vid middagar och liknande speciellt dem tillfällen saknar man vettig uppkoppling.

Permalänk
Medlem

För att optimera 4G/5G så får man inte låsa sig vid en operatör innan man testat alla.
Skaffa simkort eller låna mobil så du kan testa de tre operatörer som vi har: Telia, 3 och Telenor/Tele2 (de delar master).
Det går bra att använda en mobil för att testa ut farten och var någonstans 4G/5G modemet skall placeras för bästa mottagning.
Det bästa är att testa runt 20 snåret då belastning på masten brukar vara högst, det hjälper ju inte mycket om man får 100 Mbit/s på natten men bara 2 kl 20.

Om man inte hittar någon mast som ger tillräckligt bra fart är nästa steg att skaffa en bra utomhus antenn.
Här gäller det att inte snåla, en bra antenn kostar pengar. Finns det inte diagram/tabell med förstärkning på olika frekvenser så är det ingen bra antenn.
Cellmapper eller app på android telefon ger besked om vilken frekvens den kör på så den antenn man skaffar har bra förstärkning på den frekvensen.
T.ex. så har Nokia Fastmile bra på de höga frekvenserna men väldigt dåligt på de låga.
Antenn kabeln bör också vara så kort som möjligt och av hög kvalitet.

Själv gick jag från 4/2 Mbit/s till 70/10 Mbit/s genom två st 1m långa Yagi antenner.
Induo har bra info: https://www.induo.com/s/g/antenner-och-antennlara/

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

För att optimera 4G/5G så får man inte låsa sig vid en operatör innan man testat alla.
Skaffa simkort eller låna mobil så du kan testa de tre operatörer som vi har: Telia, 3 och Telenor/Tele2 (de delar master).
Det går bra att använda en mobil för att testa ut farten och var någonstans 4G/5G modemet skall placeras för bästa mottagning.
Det bästa är att testa runt 20 snåret då belastning på masten brukar vara högst, det hjälper ju inte mycket om man får 100 Mbit/s på natten men bara 2 kl 20.

Om man inte hittar någon mast som ger tillräckligt bra fart är nästa steg att skaffa en bra utomhus antenn.
Här gäller det att inte snåla, en bra antenn kostar pengar. Finns det inte diagram/tabell med förstärkning på olika frekvenser så är det ingen bra antenn.
Cellmapper eller app på android telefon ger besked om vilken frekvens den kör på så den antenn man skaffar har bra förstärkning på den frekvensen.
T.ex. så har Nokia Fastmile bra på de höga frekvenserna men väldigt dåligt på de låga.
Antenn kabeln bör också vara så kort som möjligt och av hög kvalitet.

Själv gick jag från 4/2 Mbit/s till 70/10 Mbit/s genom två st 1m långa Yagi antenner.
Induo har bra info: https://www.induo.com/s/g/antenner-och-antennlara/

Värt att lägga till är att även om de bygger själva täckningen tillsammans så kan hastigheten skilja sig mellan Tele2 och Telenor

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@danne215 då ska du absolut prova tele2 samt telenor. Flera operatörer erbjuder faktiskt obegränsat numera om man behöver så mycket. Sedan finns det i praktiken begränsningar men dom är satta ganska högt.

Glöm Starlink, kan du få bättre 4G / 5G att fungera så är det bättre anser jag även om hastigheterna kanske är högre på starlink så vet man inte vad som händer i framtiden. Om priserna ökar eller andra problem som kan uppstå. Starlink är mer för folk som inte har något annat alternativ anser jag

@Prelatur det var ingen dålig ökning på farten, nu borde de flesta klara sig och få OK farter med enklare utomhus antenn men vissa ligger så pass illa till att man får ordentlig radioskugga. Då behöver man verkligen ta i för att få något som funkar ok och går att använda..

Permalänk
Medlem

Vet någon om telias router är låst till enbart telia?
Fundera på om man skulle kunna ringa telenor och tele2 och få simkort att testa med i telias utrustining?

Permalänk
Medlem

i 4G nätet tycker jag acceptabel hastighet är mellan 30-80Mbit
i 5G nätet allt över 200Mbit
Sen fluktuerar hastigheterna över tid under dagen.
Jag uppger inga maxhastigheter enbart vad jag tycker är acceptabla hastigheter för respektive 4/5G.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

@danne215 du kan alltid köpa ett kontantkort från comviq (tele2) och testa. Inte nog med att du inte binder upp dig du kommer se vilken fart på 4G du får och hur bra signalen är mot masten routern kopplar upp sig mot. Det är bara att beställa online. Sedan delar Tele2 (comviq) och Telenor på masterna, samma system för 4G/5G osv. Funkar det dåligt med comviq lär det nog vara likvärdigt för Telenor.

När jag höll på och provade lite olika 4G routers för några år sedan så var ingen av dessa låsta, däremot så såg GUIn lite olika ut. En del hade vissa funktioner tillgängliga som andra routers inte hade. Inget som egentligen var viktigt om man bara ska använda prylarna som router. Om man inte minns fel hade Telias router funktionen att man kunde mata in IP-telefoni konto vilket inte fanns på routern från Tre. Men numera är det ointressant, ska man använda IP-Telefoni blir man bunden till en dosa som man måste använda, kontouppgifter lämnas inte ut längre vad jag vet.

Alla andra tekniska möjligheter var likvärdiga i de 4G routers jag provade, ingen större skillnad. Viktigt dock att man kan komma åt banden som används för då kan man låsa routern till ett visst frekvensband och på de viset kan man delvis styra routern mot vilken mast den ska koppla upp sig mot. Det här är bra för de personer som har extern antenn och vill använda en specifik mast. Det kanske inte funkar alltid men för vissa är det en lösning. Det här är iofs bara relevant om man har problem med urusla hastigheter och överbelastade master där man bor annars fungerar automatiken som sköter allt åt en. Inget man behöver bekymra sig med om man inte redan har problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

i 4G nätet tycker jag acceptabel hastighet är mellan 30-80Mbit
Sen fluktuerar hastigheterna över tid under dagen.
Jag uppger inga maxhastigheter enbart vad jag tycker är acceptabla hastigheter för respektive 4/5G.

Du har inte varit mycket utanför storstaden va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av octopec:

Du har inte varit mycket utanför storstaden va?

Bor ca 4,5mil utanför Stockholm så vad Stockholmarna brukar kalla "landet"
även härute kan man få 30-40Mbit över 4G och ibland tom över 100Mbit på 4G eller ca 400-420Mbit över 5G.
Sen befinner jag mig även på ställen där det är vanligt med mellan 0 - 3Mbit men det betyder inte att jag tycker det är acceptabelt snarare nått man får acceptera.

Sen är det väl merparten större städer och vissa ställen utanför storstäderna just nu som fått tillgång till 5G.
Men 4G med bra signal och ej överbelastad mast bör inte hastigheter på mellan 30-80Mbit vara orealistiskt.
Skall väl tillägga att det är via jobbmobilen och kompis telefon som vi mät då man själv kör Chilimobils abonnemang låst till max 3Mbit för fri surf så svårt testa "maxhastighet med"

Tipset till TS i fråga är att kolla runt täckningskartor för andra operatörer Telenor , Tre.
Tre:s nät må vara sämre men funkar det kan det många gånger vara snabbare än konkurrenternas bortsett möjligen från Telenor då de har bland de snabbare mobila näten i Sverige.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Så generellt kan man inte säga om 5G.

5G på 3500-bandet (samtliga nät): hög bandbredd
5G på 2100-bandet (Tele2 och Telenor): medel
5G på 700-bandet (Telia): låg bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Så generellt kan man inte säga om 5G.

5G på 3500-bandet (samtliga nät): hög bandbredd
5G på 2100-bandet (Tele2 och Telenor): medel
5G på 700-bandet (Telia): låg bandbredd

Kan och kan jag gjorde det precis.
Det är vad jag tycker är acceptabla hastigheter om man betalar för ett abonnemang som skall kunna leverera bra "full" hastigheter så tycker jag att det är acceptabla hastigheter.
Sen vad som är acceptabelt är personligt säger inte att detta är någon regel sen skriver jag även att hastigheterna också fluktuerar.
Tycker fler operatörer borde börja som Chilimobil ha olika pris på "fri surf" hastighetsbaserad.
Sen kan vi diskutera även om Chilimobil är "fri surf" 20GB FUP på Mobilabonnemang eller 50GB på Mobilt Bredband eller 999GB Månad, eller ej men då hamnar jag ännu mer off topic.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varit och installerat Tele2s mobila bredband utan några externa antenner.
Hastigheten ligger nu på 15-25 mbit med enbart routern,även testat med Telias riktantenn då låg hastigheten på ca 10-15 mbit.

Det roliga är att när jag nu kopplade in Telias router igen så hoppade hastigheten upp till ca 20-25 mbit helt plötsligt.
Antingen har antenn kabeln varit felaktigt inkopplad eller så har han legat på ett bas abonnemang med hastighet på 2-8 mbit i Telias system.

Permalänk

På de flesta orter i landet på glesbygden så skapades det väl fiberföreningar och man kunde få fiber för under 20 000kr.
Om man ej gjorde detta val så kunde man få stora problem och det finns ingen enkel ej dyr lösning överallt. Vi pratar ibland om så dålig täckning så det inte ens går att ringa, surfa är bara glömma.

Abonnemang så borde väl Telia ha bäst täckning, sedan delar vissa mast med Telia. Sedan såklart mast på taket ett vilken som nu är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Hastigheten ligger nu på 15-25 mbit med enbart routern,även testat med Telias riktantenn då låg hastigheten på ca 10-15 mbit.

Det roliga är att när jag nu kopplade in Telias router igen så hoppade hastigheten upp till ca 20-25 mbit helt plötsligt.
Antingen har antenn kabeln varit felaktigt inkopplad eller så har han legat på ett bas abonnemang med hastighet på 2-8 mbit i Telias system.

För att du skall få någon förbättring med en extern antenn så måste den givetvis riktas mot den nya masten.
Först riktar man in den grovt. Cellmapper tallar om var antennen ligger sedan tar ut man ut riktningen med kompass.
Därefter börjar man finjustera, detta är tålamodskrävande...
Rikta om antennen ytterst lite, vänta en minut (så det hinner stabilisera sig) och mät.
Upprepa till det går ned.
Sedan kör man åt andra hållet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Rätt fascinerande, jag har bara ställt min router i fönstret, en Huawei 4g cat.7, och har 100-190 Mbps nedströms, men det måste bero på att masten är förhållandevis nära med låg belastning?

Men som jag förstår det är det inte ens alltid den närmsta masten som ger bäst hastighet heller.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Rätt fascinerande, jag har bara ställt min router i fönstret, en Huawei 4g cat.7, och har 100-190 Mbps nedströms, men det måste bero på att masten är förhållandevis nära med låg belastning?

Men som jag förstår det är det inte ens alltid den närmsta masten som ger bäst hastighet heller.

Ja, täckning och hastighet är väldigt individuellt och beror extremt mycket på hur nätet är i ditt område samt även hur man placerat sin router

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av gothenburg:

Då har du tillgång till 1800 eller 2600 MHz (eller båda). Inte bara de låga banden (700/800/900 MHz).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

Då har du tillgång till 1800 eller 2600 MHz (eller båda). Inte bara de låga banden (700/800/900 MHz).

Mycket troligt, även på Telia (som jag har i mobilen) verkar ha både band 3 och 7 som tydligen är 1800 och 2600 MHz.
Men enligt Comviq ska det bara vara 80 Mbps garanterad och som sagt, jag får normalt sett ca 133 Mbps nedströms med ca 13-16 ms i ping, kör trådat till routern.

Så jag är jättenöjd, därför har jag valt Tele2 fortsatt för 249 kr/mån.

Men det handlar ju som sagt alltid om följande som jag förstår det:

1. Att jag har en bra utrustning (cat.7 eller bättre)
2. Att jag har bra täckning/tillgång till bra band (med/utan extern antenn).

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand