Dåligt resultat på Bredbandskollen över wifi?

Permalänk
Medlem

Dåligt resultat på Bredbandskollen över wifi?

Hejsan

Vad är det egentligen för fel på bredbandskollen? Har 1000/1000 fiber. Mäter jag via kabel får jag full hastighet oberoende av tjänst. Men via wifi så får jag aldrig mer än ca 100mbit när jag testar via bredbandskollen. Alla andra tjänser ger mig 500+ via wifi. Någon som kan förklara? Har testat alla olika servrar som finns tillgängliga.
Mvh

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Medlem

Bredbandskollen vet inte om du använder WiFi och gör ingenting annorlunda om du kör WiFi eller kabel.

Du får inkomma med screenshots och mer detaljerad information.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Bredbandskollen vet inte om du använder WiFi och gör ingenting annorlunda om du kör WiFi eller kabel.

Du får inkomma med screenshots och mer detaljerad information.

Nä det verksr ju helskumt, men får 800mbit med bredbandskollen på datorn vi kabel, och ca 100mbit via wifi, kollar jag istället med speedtest får jag samma vi kabel men ca 600mbit via wifi. Fattar ingenting hur det kan vara så. Vad skulle jag kunna göra som gör att det blir så annorlunda via wifi?
Screenshots på?

Uppladdning ligger på ca 600mbit via wifi på bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Nä det verksr ju helskumt, men får 800mbit med bredbandskollen på datorn vi kabel, och ca 100mbit via wifi, kollar jag istället med speedtest får jag samma vi kabel men ca 600mbit via wifi. Fattar ingenting hur det kan vara så. Vad skulle jag kunna göra som gör att det blir så annorlunda via wifi?
Screenshots på?

Uppladdning ligger på ca 600mbit via wifi på bredbandskollen.

Speedtest kör flera anslutningar samtidigt, vilket inte Bredbandskollen gör. Kanske är därför.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Skulle inte lita på test från en sida endast. Har samma konstigt problem med bredbandskollen och andra sajter. Test från kabel så är det över +900/900. Men test med WiFi får jag aldrig över 400Mbit med S23U och Tab S8 500MBit. Men upp är det alltid max +900Mbit hos bredbandskollen.
Test med wifi från speedtest OOKLA visar samma resultat, utan endast Telenor server ger alltid max hastighet ned/upp 900/900. Andra server ger blandade resultat, ena dagen max 350/900 och andra dagar 900/900. Har gett upp på felsöka detta fenomen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk

Kollat så allt är som det ska i routern då?
Prova ändra kanalerna fär 2.4 och 5GHz bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Kollat så allt är som det ska i routern då?
Prova ändra kanalerna fär 2.4 och 5GHz bandet.

Funderat på det också, men skulle speedtest mäta på 5ghz och bredbandskollen på 2.4ghz? Låter ju väldigt märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eltuv:

Funderat på det också, men skulle speedtest mäta på 5ghz och bredbandskollen på 2.4ghz?

Nej.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Speedtest kör flera anslutningar samtidigt, vilket inte Bredbandskollen gör. Kanske är därför.

Skulle du rekommendera Speedtest före Bredbandskollen?