Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av maxx5:

Vad jag har läst är det inte någon avgift på remember kortet men det verkar stämma att man måste gå via en portal vilket är rätt värdelöst.

Är det inte bara att leta upp produkten man vill köpa sedan gå genom portalen och köpa den? Visst, inte lika smidigt men känns ändå görbart om man inte handlar ofantligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det känns som att jag gjort lite fel, jag ser aldrig något om Swedbank Platinum, som kostar mig 1700:- om året...

Någon måste ju se till att folket som jobbar där får lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxx5:

Vad jag har läst är det inte någon avgift på remember kortet men det verkar stämma att man måste gå via en portal vilket är rätt värdelöst.

Stämmer inte. Se nedan:

Citat:

Vad kommer det nya kortet kosta?
195 kr, precis som tidigare.

Från: https://www.remember.se/kreditkort/everydaycard/

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Everydaycard blir till ett "re:member Mastercard". Detta är med en årskostnad på 195 kr/år

Men tecknar du eget "re:member flex Mastercard" så är det 0 kr årsavgift. (och säger upp everydaycard)

Om jag inte missat något så är förmånerna lika mellan de båda korten.
Ganska svinigt...

Permalänk
Keeper of Traditions

Kanske fel tråd, men måste fråga om någon annan haft problem med Kompletts kreditkort. Det känns som att det är 50/50 om kortet accepteras eller inte när man försöker betala kontaktlöst, och jag har börjat dra mig för att använda kortet. Kan inte minnas några problem när man använder det "normalt".

Kan chippet ha blivit "svagare", eller vad kan det bero på?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Everydaycard blir till ett "re:member Mastercard". Detta är med en årskostnad på 195 kr/år

Men tecknar du eget "re:member flex Mastercard" så är det 0 kr årsavgift. (och säger upp everydaycard)

Om jag inte missat något så är förmånerna lika mellan de båda korten.
Ganska svinigt...

Man undrar ju vad de tänker med. Ta bort cashback och sen tänka att folk sen också vill BETALA för deras kort? Verklighetsfrånvänt. Extrem exodus från Everyday nu, men amex lär ju bli nöjda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Någon måste ju se till att folket som jobbar där får lön

Absolut, sen tycker jag den här tråden oftast diskuterar småpengar.
200:- i årsavgift gråter en del över.
Sen att orka hålla på om några tusingar hit eller dit i cashback...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Man undrar ju vad de tänker med. Ta bort cashback och sen tänka att folk sen också vill BETALA för deras kort? Verklighetsfrånvänt. Extrem exodus från Everyday nu, men amex lär ju bli nöjda...

Gissning angående hur de tänkte:

Nordea tänkte nog: Everydaycard är inte så lönsamt som vi tänkt oss, vi ser om vi kan hitta någon som vill köpa kundbasen

Entercard tänkte nog: Vi köper Everydaycard-kunderna och "konverterar" dem till betalande Re:member-kunder så räknar vi med att ha tjänat in de pengarna på x tid och sedan tjänar vi lite extra efter det (en del blir väl säkert kvar, om inte annat bara pga passivitet)

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Visst är ett par hundra kronor småpengar, men för en annan handlar det mer om princip. Banken tjänar pengar på vartenda köp man gör, och förmodligen har handlarna prisat in den avgiften i varorna redan, och då känns det fel att betala än mer till dem, i alla fall om man i princip använder kortet dagligen. Det är ju helt onödigt att betala extra då "gratiskort" finns, förstår inte varför folk gör det. Cachbacken man får är ju skitsummor också och definitivt inte värt att betala extra för. Eller nåja, har inte haft cashback sen nåt decennium tillbaka, men de räckte då lite drygt till årsavgiften, så det kanske har ändrats sen dess.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det beror lite på hur mycket pengar man har eller tjänar, för många av oss är några tusingar hit eller dit inte en obetydlig summa.

Det är ju (nästan) ingen skillnad mellan ett gratiskort och ett kort med cashback än ett kort man betalar en månadsavgift för, då behåller jag personligen hellre pengarna själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kanske fel tråd, men måste fråga om någon annan haft problem med Kompletts kreditkort. Det känns som att det är 50/50 om kortet accepteras eller inte när man försöker betala kontaktlöst, och jag har börjat dra mig för att använda kortet. Kan inte minnas några problem när man använder det "normalt".

Jag upplever, men kan inte säga med säkerhet att det faktiskt stämmer, att gångerna det krävs att man sätter i kortet och använder chip+pin ökat "senaste tiden". Jag har antagit att det är någon säkerhetsinställning eller liknande de justerat. Utöver det, första gången jag handlar i en ny butik får jag mer eller mindre alltid använda chip+pin och sen efter det funkar blipp (så är jag ute och reser och handlar i en butik/butikskedja jag aldrig handlat från förr så har jag börjat ta för vana att sätta i kortet första gången).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Skrivet av kf:

Jag upplever, men kan inte säga med säkerhet att det faktiskt stämmer, att gångerna det krävs att man sätter i kortet och använder chip+pin ökat "senaste tiden". Jag har antagit att det är någon säkerhetsinställning eller liknande de justerat. Utöver det, första gången jag handlar i en ny butik får jag mer eller mindre alltid använda chip+pin och sen efter det funkar blipp (så är jag ute och reser och handlar i en butik/butikskedja jag aldrig handlat från förr så har jag börjat ta för vana att sätta i kortet första gången).

Jag hade samma problem med Komplett:s kreditkort i några månader. Men sen jag fick ett nytt kort efter det gamla gått ut har det fungerat mycket bättre. Har inte behövt sätta i kortet alls senaste typ 20 köpen trots det är på samma ställen det förra kortet krävde det. Förra kortet hade den äldre designen från när de fortfarande var Komplett, och det nya är med Morrow:s design.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kf:

Skrivet av Marcusk:

Jag hade samma problem med Komplett:s kreditkort i några månader. Men sen jag fick ett nytt kort efter det gamla gått ut har det fungerat mycket bättre. Har inte behövt sätta i kortet alls senaste typ 20 köpen trots det är på samma ställen det förra kortet krävde det. Förra kortet hade den äldre designen från när de fortfarande var Komplett, och det nya är med Morrow:s design.

Kul att höra att det inte är jag som börjar bli galen Har skickat ett meddelande till dem och hoppas på att ett nytt kort löser det.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lite off-topic kanske, men när jag senast pratade med Swedbank så nämnde dom att jag borde bli Nyckelkund. Jag tänkte, okej, det kostar väl massa pengar? Men då sa han i telefonen att det faktiskt blir billigare än om jag har det som jag har nu. (Jag har 1 bankkort och 1 kreditkort via swedbank)

Någon som testat? Och vad blir egentligen fördelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Lite off-topic kanske, men när jag senast pratade med Swedbank så nämnde dom att jag borde bli Nyckelkund. Jag tänkte, okej, det kostar väl massa pengar? Men då sa han i telefonen att det faktiskt blir billigare än om jag har det som jag har nu. (Jag har 1 bankkort och 1 kreditkort via swedbank)

Någon som testat? Och vad blir egentligen fördelarna?

Citat:

Julklappstips med rabatt för Nyckelkunder
Nyckelkund för 39 kr/mån (ord. pris 66 kr/mån)
Pris
Som Nyckelkund betalar du 39 kr per månad (468 kr per år) som dras i förskott från ditt konto varje månad, ordinarie pris är 66 kr per månad (795 kr per år) om de avgiftsbelagda tjänsterna köps separat.

Ordinarie årsavgifter:
Bankkort Mastercard: 300 kr
Betal- och kreditkort Mastercard: 195 kr
Internetbanken med betaltjänst: 300 kr
Övriga tjänster (Swish, Kundcenter, Privatkonto, appen, Mobilt BankID) är avgiftsfria.

https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund.html

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Så det är billigare att vara nyckelkund än att inte vara det? Trodde det bara var ett försäljningsknep!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunder:

Jag har haft 0-problem med mitt Morrowbank-kort förutom i en enskild terminal på en obemannad tankstation. Där har det krånglat flera gånger med chip-avläsning och en gång totalt nekad men det är nog typ ett år sen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag har haft 0-problem med mitt Morrowbank-kort förutom i en enskild terminal på en obemannad tankstation. Där har det krånglat flera gånger med chip-avläsning och en gång totalt nekad men det är nog typ ett år sen.

Om ditt är ett nytt Morrow-kort låter det som att det är något med de gamla Komplett-korten som spökar.

Visa signatur

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dunder:

Om ditt är ett nytt Morrow-kort låter det som att det är något med de gamla Komplett-korten som spökar.

Jag blev forcerad till ett morrowkort långt innan giltigheten på mitt komplettkort gick ut. Men du kanske precis hade fått ett nytt kort när de bytte namn?

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag blev forcerad till ett morrowkort långt innan giltigheten på mitt komplettkort gick ut. Men du kanske precis hade fått ett nytt kort när de bytte namn?

Kollar jag i "brevlådan" så fick jag nytt kort 4 månader innan de annonserade namnbytet. De hade även brist på chip till alla kort, så de struntade väl i att byta ut mitt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Skrivet av Dunder:

Kul att höra att det inte är jag som börjar bli galen Har skickat ett meddelande till dem och hoppas på att ett nytt kort löser det.

Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av Dunder:

Hmm, mitt kort är ett gammalt "komplett bank" (jag fick inget nytt när de bytte namn) och går ut nu i september så det låter ju som om att det kan ha att göra med det.

Permalänk

Morrow bank har väl hållt på att uppdatera fördelsprogrammet sedan hösten 2022 och är fortfarande inte klara…

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av persson78:

Morrow bank har väl hållt på att uppdatera fördelsprogrammet sedan hösten 2022 och är fortfarande inte klara…

Tror ärligt talat bara att de tjänat lite dåligt i Sverige och de har velat minska sin exponering och således stängt ansökningar i svenska marknaden.

Det är bättre fördelar i Norge men även kunder som är "bättre" kunder. Dvs nyttjar krediten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan jag började med mitt amex-kort så använde jag Morrowbank, började med det sen det hette Komplettbank

I somras betalade jag en airbnb med mitt morrowkort, det blev skimmat (dom gjorde rätt för sig och tog bort dom dragningar för mig), blockerade kortet och fick nytt.

Nu till grejen, när jag var på mitt airbnb i london så funkade inte fönstret så man kunde inte stänga det helt.
Ska få tillbaka 650kr till min blockerade kort men morrowbank fattar inte att det skall in på det nya kortet så nästa faktura ska bli 650kr mindre... Deras kundtjänst är ett skämt...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MakubeX:

Innan jag började med mitt amex-kort så använde jag Morrowbank, började med det sen det hette Komplettbank

I somras betalade jag en airbnb med mitt morrowkort, det blev skimmat (dom gjorde rätt för sig och tog bort dom dragningar för mig), blockerade kortet och fick nytt.

Nu till grejen, när jag var på mitt airbnb i london så funkade inte fönstret så man kunde inte stänga det helt.
Ska få tillbaka 650kr till min blockerade kort men morrowbank fattar inte att det skall in på det nya kortet så nästa faktura ska bli 650kr mindre... Deras kundtjänst är ett skämt...

Gamla kortet? Nya kortet? Spelar ju ingen roll, går till samma kontoperson.
Testat luren och ringt? Deras kundtjänst har svenska medarbetare. De var bra när jag hade kontakt med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Testat luren och ringt? Deras kundtjänst har svenska medarbetare. De var bra när jag hade kontakt med dem.

Jag ringde dom men personen i fråga kunde inte alls hjälpa mig och bad mig använda meddelande-funktionen inne på hemsida och förklarade allt för dom där så grundligt som möjligt men ingenting händer.

Permalänk
Medlem

Bytte också till Amex Blue från Everydaycard, med OKQ8 Visa som backup. Ett tips för att utöka köpställen på Amex är att skaffa Paypal, de accepterar Amex. Vissa ställen på nätet tar Paypal, men inte Amex.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakubeX:

Skrivet av DavidtheDoom:

Skrivet av MakubeX:

Jag ringde dom men personen i fråga kunde inte alls hjälpa mig och bad mig använda meddelande-funktionen inne på hemsida och förklarade allt för dom där så grundligt som möjligt men ingenting händer.

Är problemet att banken inte fattar vad som ska hända, eller är problemet att det inte går för Airbnb att skicka tillbaka pengar till ett spärrat kort?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Bytte också till Amex Blue från Everydaycard, med OKQ8 Visa som backup. Ett tips för att utöka köpställen på Amex är att skaffa Paypal, de accepterar Amex. Vissa ställen på nätet tar Paypal, men inte Amex.

Ja bra att nämna det! Går också i Apple Pay samt med presentkort som Zupergift om inte butiken tar. Finns också knep som att handla från Bygghemmas-visningsbutiker som tar iZettle (eller CDON)

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Går också i Apple Pay

Fast i det fallet krävs det väl fortfarande att butiken accepterar Amex? Apple Pay döljer väl inte den faktiska betalningsmetoden, till skillnad från då t.ex. Paypal.

Visa signatur