Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Att fylla på med kreditkort känns dumt, då det räknas som kontantuttag. Bland annat Amex har ränta direkt från uttagsdatumet.

Använd bara ett vanligt bankkort.

Har aldrig råkat ut för det, varken med LF kreditkort, Refunder pay eller everydaycard.

Samt så ska jag då betala för ett vanligt bankkort, som jag aldrig använder 🤣

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

byt bank? välj en bank där du får ett gratis virtuellt debitkort. Tex Lunar bank.

Satt och tittade på lunar häromdagen, dock så ska jag ju först då föra över pengar från min vanliga bank till Lunar för att sen fylla på Revolut, känns omständigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är väl inga konstigheter med växelkursen de använder sig av? Eller brukar tidpunkten vara dagens sämsta?

Jag har inte sagt att det är några konstigheter, fick ett svar om att SEPA var avgiftsfritt varpå jag påpekade att det fortfarande sker valutaväxling, en växling som gjorde att jag förlorade 100kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Jag har inte sagt att det är några konstigheter, fick ett svar om att SEPA var avgiftsfritt varpå jag påpekade att det fortfarande sker valutaväxling, en växling som gjorde att jag förlorade 100kr

Det intressanta är att du har förlorat pengar överhuvudtaget, du ska inte ha förlorat något. Vilken dag var det och till vilken växlingskurs?

Är det Revolut som tar betalt för EUR till SEK?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det intressanta är att du har förlorat pengar överhuvudtaget, du ska inte ha förlorat något. Vilken dag var det och till vilken växlingskurs?

Är det Revolut som tar betalt för EUR till SEK?

Men en köp- och en säljkurs är ju aldrig 1:1..
Skandia har ju köpt EUR och hos Revolut så säljer jag, till olika kurser, utan att någon tar en "avgift"

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Glöm inte att Skandia ska växla från SEK till EUR med deras kassa kurser.. SEPA görs alltid i EUR.. sen i min tur hos Revolut ska jag växla från EUR till SEK.

Vad dumt..

..att vi inte bytte till euro när vi hade chansen alltså.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men en köp- och en säljkurs är ju aldrig 1:1..
Skandia har ju köpt EUR och hos Revolut så säljer jag, till olika kurser, utan att någon tar en "avgift"

Jovisst men du skrev att Skandias växelkurs var kass, hur kom du fram till det? Om du skriver datum och växelkurs kan vi ju kolla. Om du har mer data än bara en dag så är det ännu bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Att fylla på med kreditkort känns dumt, då det räknas som kontantuttag. Bland annat Amex har ränta direkt från uttagsdatumet.

Använd bara ett vanligt bankkort.

Skrivet av mahava:

Fast man kan sätta in pengar så det överstiger kreditsumman, men går inte på alla kort, går göra på Santanders kort (de gjorde jag ofta före jag skaffa Northmills kort för ta ut utomlands) men inte på tex Coop's (de betalar ut tillbaka direkt då märkte jag )

Då går det på summan som är utöver krediten och på det räknas ingen ränta

Jag dubbelkollade detta hos några när jag själv skulle välja. Carpay och LFs kredit tar INTE ut ränta på kontantuttag. Morrowbank GÖR det. Man måste kolla efter sånt här trams. Sedan norwegian och LF tar inte avgift på uttag inom EU, men man får dessvärre valutaväxlingspåslag. Nästa steg är Northmill, som inte har påslag heller men en kass växelkurs från MC. Så revolut/wise ger bäst växlingskurs därtill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

Jag dubbelkollade detta hos några när jag själv skulle välja. Carpay och LFs kredit tar INTE ut ränta på kontantuttag. Morrowbank GÖR det. Man måste kolla efter sånt här trams. Sedan norwegian och LF tar inte avgift på uttag inom EU, men man får dessvärre valutaväxlingspåslag. Nästa steg är Northmill, som inte har påslag heller men en kass växelkurs från MC. Så revolut/wise ger bäst växlingskurs därtill.

Jag hade för mig Visa tar högre påslag än MC? Northmill är Visa (iaf mitt, har de bytt?)
Sen handlar det inte om mycket , 0.15% senaste köp ser jag ,

En sak som är lite smutt också med NM är man får ju lite ränta på pengarna man satt in på kortet , blev nån kaffe faktiskt efter senaste semestern

Permalänk
Skrivet av issue:

Satt och tittade på lunar häromdagen, dock så ska jag ju först då föra över pengar från min vanliga bank till Lunar för att sen fylla på Revolut, känns omständigt

Nja jag menar byt bank så du får lönen på Lunar o sluta använda skandia. Varför fortsätta använda nåt som inte funkar för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

Nja jag menar byt bank så du får lönen på Lunar o sluta använda skandia. Varför fortsätta använda nåt som inte funkar för dig?

Måste ju fortfarande ha en "traditionell" bank för BankID och lunar har väl inte autogiro än?

Edit: såg att de hade autogiro nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Börjar bli grinig på det här med kort nu..
Tänkte nästan ge upp samla poäng/cashback och betala för Revolut istället.

Då jag inte har ett VISA från Skandiabanken så försökte jag föra över pengar till Revolut via mitt Klarna-kort, men det nekade Klarna.

Kikade då på hur jag kan göra en banköverföring från Skandia, då kan jag inte föra i SEK utan måste välja en annan valuta och betala Skandias växlingsavgifter samt en fast avgift på 50kr!!!

Vettifan om Klarna är ett alternativ heller, hörde från en kollega att han inte kunde handla från någon sån är tobaks/spelbutik då Klarna även kan blockera det ( Handlare förknippade med spel och lotter, handlare förknippade med vapen, transaktioner förknippade med andra betaltjänster).

Bläää...

Vet fan inte hur jag ska göra.
om jag skaffar Skandias VISA "bara" för att kunna flytta pengar till revolut så kostar det ändå mig 25kr/mån, då kan jag lika gärna betala 50kr/överföring och föra över mer åt gången..

eller så skaffar jag ett Amex Blue och fortsätter med klarna/revolut som backup.. någon som vet om man kan fylla på sitt Revolut med Amex Blue?

Kolla upp spreaden på växlingskurserna. Jag tror att den ligger runt 1,5-2 procent på Skandiabanken. Jag kör med Interactive Brokers och där är den i princip obefintlig. Tror att den snarare ligger på en promille.

Jag kollade nyss. Köper Euro för 11,3796 och säljer för 11,5466. 1,47 procent spread. Rena rånet.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kolla upp spreaden på växlingskurserna. Jag tror att den ligger runt 1,5-2 procent på Skandiabanken. Jag kör med Interactive Brokers och där är den i princip obefintlig. Tror att den snarare ligger på en promille.

Jag kollade nyss. Köper Euro för 11,3796 och säljer för 11,5466. 1,47 procent spread. Rena rånet.

What.... 2% spread på växling är verkligen rena rama rånet som du säger, samarbetar de med Forex eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

What.... 2% spread på växling är verkligen rena rama rånet som du säger, samarbetar de med Forex eller?

0,69 procentenheters skillnad mot interactive brokers, som visserligen tar en avgift på 22 sek. Vet inte om Skandia också har avgifter förutom urusla växelkurser.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

ICA Banken "begränsar" överföringar som man kan göra till "nischbanken" Revolut konton (och deras skäl är penga tvätt och terrorister men i realiteten gillar de inte konkurrenterna) men enligt mig är de inga nischbanker utan de hakar på trenden att kunna erbjuda banktjänster utan att de behöver se offret...f'låt...KUNDEN öga 👁 mot öga 👁 och därmed slipper öda tid på att förklara varför deras avgifter är så höga och varför man ska välja just dem...🤣

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Skrivet av issue:

Måste ju fortfarande ha en "traditionell" bank för BankID och lunar har väl inte autogiro än?

Edit: såg att de hade autogiro nu.

du måste inte säga upp skandia om du vill behålla bankid där. bara flytta lönen etc till lunar (eller annan bank som passar)

Permalänk
Medlem

Jag är också olycklig över att everydaycard försvinner och letar alternativ som huvudkort. Jag har OKQ8 VISA som backupkort idag.

Hittade denna tråden med bra tabell för jämförelse förutom standardsiterna.
https://www.reddit.com/r/PrivatEkonomi/comments/1gvpg3e/b%C3%...

Jag är inne på att skaffa amex blue för att få 1,25% cashback och använda det som huvudkort. Har i princip slutat resa sen pandemin så flygbonus lockar inte jättemycket i dagsläget.

Är det värt att byta okq8 kortet mot Re:Member som reservkort ifall amex inte tas emot eller för att handla på någon av nischbutikerna som remember har förmånliga avtal med och tjäna några procent extra? Om det inte är för ofta amex nekas så borde detta kunna bli en bra kompromiss. Annars verkar det svårt att hitta ett kort som har mer än 0,5% cashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Börjar bli grinig på det här med kort nu..
Tänkte nästan ge upp samla poäng/cashback och betala för Revolut istället.

Då jag inte har ett VISA från Skandiabanken så försökte jag föra över pengar till Revolut via mitt Klarna-kort, men det nekade Klarna.

Kikade då på hur jag kan göra en banköverföring från Skandia, då kan jag inte föra i SEK utan måste välja en annan valuta och betala Skandias växlingsavgifter samt en fast avgift på 50kr!!!

Vettifan om Klarna är ett alternativ heller, hörde från en kollega att han inte kunde handla från någon sån är tobaks/spelbutik då Klarna även kan blockera det ( Handlare förknippade med spel och lotter, handlare förknippade med vapen, transaktioner förknippade med andra betaltjänster).

Bläää...

Vet fan inte hur jag ska göra.
om jag skaffar Skandias VISA "bara" för att kunna flytta pengar till revolut så kostar det ändå mig 25kr/mån, då kan jag lika gärna betala 50kr/överföring och föra över mer åt gången..

eller så skaffar jag ett Amex Blue och fortsätter med klarna/revolut som backup.. någon som vet om man kan fylla på sitt Revolut med Amex Blue?

Wise.com är billiga att flytta deg med. Mycket billigare än Revolut.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Hur fungerar Amex poäng? Om man tar ett Amex green så står det att man kan betala på fakturan med poängen men det är lite svårt att se hur många kronor varje poäng är värt.

Hittade på en 3dje part sida att de är värda 7.5 öre och att bonusen då blir 0.75%. Kan det stämma?

Isåfall nästan mera värt än Amex blue ifall man inte shoppar för minst 100k per år.

Söker ersättare för mitt everydaycard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Hur fungerar Amex poäng?

Här finns information på deras hemsida: Tjäna och använd poäng

Enligt den sidan så får man 1 poäng per spenderad krona och 1 poäng motsvarar 0,0028 kr när du väljer att betala med poäng.

Dessutom kan du få 100 000 poäng som start om du blir inbjuden, så här står det när jag följer min inbjudnings-länk och väljer green:

Få 280 kr (100 000 Amex-poäng) som du bl.a. kan använda för att minska din faktura eller föra över till våra hotell- och flygpartners.

Permalänk
Medlem

Om man inte har någon användning för 2 för 1 (men ändå reser ibland), så antar jag att SAS-kopplade amex-kort inte är speciellt relevanta utan det är bättre med Blue?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Någon som har en inbjudan till Amex blue? Kan ju testa ett år se hur det funkar tänker jag. Blir man inbjuden så blir väl första året gratis?

Så som jag förstår det så får man som inbjuden till blue cashback ett års avgifter, dvs 420kr, i bonus så länge som man spenderar 10.000kr under det första året (som i sin tur också ger cashback då). Det går också som innehavare av kortet att bjuda in en person per år och få 420kr i bonus.

Permalänk
Medlem

Någon som prövat SAS EuroBonus American Express Premium med Samsung/Google Pay?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Amex har inte stöd för Google Pay. Men funkar fint med Apple Pay, Paypal etc.

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Min uppfattning är att det åtminstone ska fungera med Samsung pay. Jag har själv ansökt om ett kort delvis av den anledningen. Har dock inte anlänt än. Kan uppdatera när jag har testat.

Edit: Jag har läst att det blivit svårare att hitta bra resor 2 för 1 men jag tänker så här: Bättre att ha möjligheten att hitta en bra resa än att köra på något kreditkort som knappt ger något tillbaka (vi använder re:member just nu).

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Min uppfattning är att det åtminstone ska fungera med Samsung pay. Jag har själv ansökt om ett kort delvis av den anledningen. Har dock inte anlänt än. Kan uppdatera när jag har testat.

Edit: Jag har läst att det blivit svårare att hitta bra resor 2 för 1 men jag tänker så här: Bättre att ha möjligheten att hitta en bra resa än att köra på något kreditkort som knappt ger något tillbaka (vi använder re:member just nu).

Funkar inte med Samsung Pay i Sverige, här är det Apple Pay som gäller för Amex. Hade det funkat med Samsung Pay hade jag nog gått och köpt en Fold igen direkt för det är ett av de stora hindren som jag ser det.

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har rensat ut en del nutida inlägg på temat "jag har/ge mig inbjudan" i enlighet med § 9 och hur vi modererar forumet i övrigt, men det har modererats lite olika om man kikar längre bak. Vi återkommer efter vårt nästa möte med ett förtydligande om vad som kommer tillåtas.

Några enstaka inlägg som var helt offtopic togs också bort.

- MOD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Jag är också olycklig över att everydaycard försvinner och letar alternativ som huvudkort. Jag har OKQ8 VISA som backupkort idag.

Hittade denna tråden med bra tabell för jämförelse förutom standardsiterna.
https://www.reddit.com/r/PrivatEkonomi/comments/1gvpg3e/b%C3%...

Jag är inne på att skaffa amex blue för att få 1,25% cashback och använda det som huvudkort. Har i princip slutat resa sen pandemin så flygbonus lockar inte jättemycket i dagsläget.

Är det värt att byta okq8 kortet mot Re:Member som reservkort ifall amex inte tas emot eller för att handla på någon av nischbutikerna som remember har förmånliga avtal med och tjäna några procent extra? Om det inte är för ofta amex nekas så borde detta kunna bli en bra kompromiss. Annars verkar det svårt att hitta ett kort som har mer än 0,5% cashback.

Jag bytte från Everydaycard till Amex Blue (1.25% cashback) och Norwegian Kreditkort VISA (0.5% cashback) som backupkort. Backupkort med VISA eller MC behövs eftersom jag redan märkt av att Amex inte funkar överallt. Få en invite om du vill skaffa Amex Blue, då blir det gratis första året.

Tänk på att Remember-kortet du får istället för Everyday kostar 195 kr om året och bonusen innehåller, vad jag förstått, bara massa värdelösa rabatter på nischbutiker online där man måste klicka sig in via remembers portal vidare till sidan för att få rabatten.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Det känns som att jag gjort lite fel, jag ser aldrig något om Swedbank Platinum, som kostar mig 1700:- om året...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänk på att Remember-kortet du får istället för Everyday kostar 195 kr om året och bonusen innehåller, vad jag förstått, bara massa värdelösa rabatter på nischbutiker online där man måste klicka sig in via remembers portal vidare till sidan för att få rabatten.

Vad jag har läst är det inte någon avgift på remember kortet men det verkar stämma att man måste gå via en portal vilket är rätt värdelöst.

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------