Kan man byta kontroller kort själv på en HDD?

Permalänk
Medlem

Kan man byta kontroller kort själv på en HDD?

Tja.

Har åkt på ett diskproblem här precis innan jul som jag inte orkade ta tag i förrän nu.
Det är en gammal hårddisk av märket Seagate, om jag inte minns fel är det: ST3000DM001

Den har fungerat bra fram tills någon dag innan julafton. Disken var online och allt såg bra ut jag kunde klicka runt bland filerna och mappstrukturen, men när jag skulle kopiera ut en fil så rörde sig inte kopieringen...
Windows började hänga sig och jag dödade kopieringen då började Windows fungera som vanligt igen. Så jag försökte kopiera en annan fil men samma fel uppstod igen...

Jag starta om datorn och den var seg i POST. När den väl laddat Windows så upptäckte jag att disken inte fanns. Kollade jag i diskhanteraren så fanns den inte där. Kollade jag i enhetshanteraren så fanns det 2st "okänd enhet" så nån form av liv ger den ju ifrån sig iaf.
Startade om igen och ser att den inte dyker upp i listan under POST, den syns inte heller när jag går in i BIOS...

Jag har 2st exakt likadana diskar som bara ligger å samlar damm (ja jag vet borde haft backup på dom).
Men nu till frågan, vore det möjligt att själv som lekman byta ut kretskortet från den trasiga disken å ta från en av diskarna som bara ligger? Alla är av samma modell iaf.

Eller finns det någon som kan tipsa om ett bra företag som kan hjälpa mig? Såklart är jag inte villig att betala 10'000kr men ett par, tre tusen kan jag tycka de är värt iaf.

Tack på förhand

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Förutsatt att kretskorten har samma tillverkare (inte hårddisktillverkaren, utan chipset) samma firmware, samma struktur på lågnivåformateringen och att exakt samma sektorer används, så ja. Statistiskt sett antagligen inte.

Det är heller inte säkert att det är kretskortet som är trasigt. Kan vara andra fel och då måste du veta vilket fel det är för att hitta om det är skivorna, motorn, armarna, kullagret etc. Kan även vara anslutningen (både ström och data). Här kan en annan kabel / port vara en idé om det nu är dataporten på moderkortet som bråkar alternativt datakabeln.

När man återställer en skadad disk så läser man in rådata och konverterar till ett förståeligt format. Man använder helt enkelt inte disken själv.
Är det ett fel på kretskortet som inte är kritiskt mot firmware så kan man ofta byta någon komponent eller koppla sig förbi. Men då läser man oftast av disken i rådata och sedan konverterar till rätt kretskort. Andra fel som är fysiska mot komponenter i disken kan vara repor i disken, förstörd magnetism etc. Sådant kan du inte komma förbi utan renrum och specialutrustning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Ja, har du exakt likadana diskar med exakt samma PCB så bör det gå utmärkt att byta. Inte säkert att det är PCBn dock, men jag håller tummarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Tja.

Har åkt på ett diskproblem här precis innan jul som jag inte orkade ta tag i förrän nu.
Det är en gammal hårddisk av märket Seagate, om jag inte minns fel är det: ST3000DM001

Den har fungerat bra fram tills någon dag innan julafton. Disken var online och allt såg bra ut jag kunde klicka runt bland filerna och mappstrukturen, men när jag skulle kopiera ut en fil så rörde sig inte kopieringen...
Windows började hänga sig och jag dödade kopieringen då började Windows fungera som vanligt igen. Så jag försökte kopiera en annan fil men samma fel uppstod igen...

Jag starta om datorn och den var seg i POST. När den väl laddat Windows så upptäckte jag att disken inte fanns. Kollade jag i diskhanteraren så fanns den inte där. Kollade jag i enhetshanteraren så fanns det 2st "okänd enhet" så nån form av liv ger den ju ifrån sig iaf.
Startade om igen och ser att den inte dyker upp i listan under POST, den syns inte heller när jag går in i BIOS...

Jag har 2st exakt likadana diskar som bara ligger å samlar damm (ja jag vet borde haft backup på dom).
Men nu till frågan, vore det möjligt att själv som lekman byta ut kretskortet från den trasiga disken å ta från en av diskarna som bara ligger? Alla är av samma modell iaf.

Eller finns det någon som kan tipsa om ett bra företag som kan hjälpa mig? Såklart är jag inte villig att betala 10'000kr men ett par, tre tusen kan jag tycka de är värt iaf.

Tack på förhand

https://en.wikipedia.org/wiki/ST3000DM001 kan vara relevant i sammanhanget.
Inte alla hårddiskmodeller som föräras en egen wikipedia-artikel för att de stuckit ut från mängden på ett sådant sätt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://en.wikipedia.org/wiki/ST3000DM001 kan vara relevant i sammanhanget.
Inte alla hårddiskmodeller som föräras en egen wikipedia-artikel för att de stuckit ut från mängden på ett sådant sätt.

Hade själv ett par sådana, och hör och häpna: Båda gick sönder

Permalänk
Medlem

ok, så mest troligt är det inte bara att byta ut det rakt av utan jag måste isf börja löda av och på BIOS-kretsen.
Tror nog inte jag ger mig på det

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lehto:

Tja.

Tack på förhand

Det räcker inte att bara byta kretskort. Du måste även föra över den minneskapsel som berättar för disken vilka sektorer som är döda och kalibreringsdata. Brukar vara en liten SOT-23-6 eller ibland SOT-8. Nyare diskar har detta i mer avancerade kapsel eller tom integrerat i kontrollerkretsen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade också flera av dessa dm001 skit diskar, vissa höll bara i 3 år, vissa i 6 åe.

Visa signatur

Asus X570-E Gaming, Ryzen 5800x, Corsair Vengeance RGB PRO SL 64GB@3600, Asrock 7900 XTX PGOC, Noctua D15S.c.b, EVGA 750W G2, Sandisk 256 GB SSD, Samsung 980 PRO 512GB / 2TB, Cheifetc ca01b, Innocn 27M2V

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det räcker inte att bara byta kretskort. Du måste även föra över den minneskapsel som berättar för disken vilka sektorer som är döda och kalibreringsdata. Brukar vara en liten SOT-23-6 eller ibland SOT-8. Nyare diskar har detta i mer avancerade kapsel eller tom integrerat i kontrollerkretsen.

Ok, tack för förklaringen då kommer jag inte att ge mig på detta själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Ibanez_:

Jag hade också flera av dessa dm001 skit diskar, vissa höll bara i 3 år, vissa i 6 åe.

Jag vet att dessa hade riktigt dåligt rykte. Men jag köpte 3st 2013 bytte ut 2st efter 8år bara för att de var dags.
Skulle byta ut den sista också men glömde helt bort den så nu 2024 så dog den. Tycker ändå det är bra track record 11år i stort sett 24/7. Dom andra två ligger i en låda och fungerar fortfarande.

Visa signatur