Här är HDMI 2.2 och Displayport 2.1b

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Som jag tolkat det behöver du ett grafikkort som klarar uhbr20, sen en kabel som är DP80, eller nu om du vill ha mer än en meter, en kabel som är dp80LL. Men skulle inte förvåna mig om kablarna märks dåligt och bara märks 3m dp80 även om det är LL.

Om jag köper nytt grafikkort blir det troligtvis RTX 5070 eller 5070Ti.
Kanske möjligtvis RTX 5080.
Tycker RTX 5090 är alldeles för dyrt.

Tänker åtminstone vänta tills jag sett recensioner av RTX 5080 innan jag bestämmer mig.
Lutar mer åt 5070 eller 5070Ti.
Men om man jämför recensioner av 5080 mot förväntningar kan det ändå ge en fingervisning av hur bra eller dålig Blackwell är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Hur ny hårdvara behövs för att ha stöd för dessa funktioner?

Pascal som används i GeForce GTX 1000 serien ska vara tillräckligt ny för VRR.
Är det runt där?
Hårdvara från 2016 eller nyare för att ha stöd för EDID ?

EDID fanns redan på 90 talet (94 säger en källa) med VGA. Har alltid funnits i HDMI.
Men datan i HDMI kan 1000 serie ha svårt att tolka om det är en ny skärm med massa nya upplösningar och refresh rates och tekniker.
Därför finns det funktioner i många TV som bara låtsas att den inte klarar saker och är jättedum.
Men man bör kunna forcera en upplösning till utgången i drivrutinen utan att bry sig om vad edid säger.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Infiniti: Jag har tagit upp detta förr. Förvirringen du beskriver är självförvållad. Du och miljoner andra drar helt ogrundande slutsatser om HDMI-versioner som bygger på missförstånd om vad HDMI-versioner innebär. Man har aldrig någonsin kunnat peka på en pryl eller port och hävdat att ett versionsnummer sa berätta exakt vilka egenskaper den prylen har. Alla sådana tankar är en feedback-loop av egna villfarelser. Så ger man HDMI skulden för den villfarelsen.

Ingen behöver egentligen hålla reda på HDMI-versioner någonsin. Den som vill ha en TV som klarar 4K/120 till sin PS5:a behöver köpa en TV som klarar 4K/120. Det är faktiskt inte svårare än så. Glasklart rentav. Ingen PS5-ägare någonsin behöver hålla reda på att allt detta beskrevs i version 2.1 som släpptes år 2017.

Men så många tror det ska vara så. Och blir förbannade på "soppan" för den inbillningen. Nästan lite självskadebeteende om du frågar mig.

Med HDMI 2.2 är det fortfarande mest en axelryckning, precis som med 2.1b-uppdateringen som skrev in SBTM i specen. Vi är några år bort innan en liten del användare behöver tänka på ultra96-kablar och den dagen, då är man nog förberedd. LIP-lösningen kanske ger oss kanske mindre bekymmer med felaktiga offset för latenser i ljudet.

Ingenting av det gamla har slutat fungerat. Ingenting av det som existerar är nu utfasat på något sätt. Effekten av den här lanseringen är noll och ingenting på hur saker och ting fungerar idag.

För mig blir det kanske mer en filosofisk fråga i det här skedet, jag vet inte. Jag tycker du sätter lite för stort ansvar i konsumenternas knän. Men jag förstår så klart vad du menar. Det är väl inte direkt HDMI Forums jobb att kommunicera direkt till slutkonsumenten (fast de gör ju det genom sin certifiering på kablar?) och det har blivit en olycklig förvirring p.g.a. flera aktörer i ledet ”tillverkare–slutkund”. Men samtidigt kan jag tycka att HDMI-F spär på förvirring genom att låtsas som att den inte existerar.

Någon gång måste någon inse att när det kommer till tekniska termer och komplicerade specifikationer så måste man anpassa sig efter den stora massan och lyfta blicken från sina kalkylark, putsa rent sina coca cola-bottnar och kanske ta en titt ut genom fönstret, se verkligheten för vad den är istället för att maniskt försöka forma den.

Det finns en anledning att Windows numera är ett UI som vilken primat som helst kan lära sig använda, istället för en svart ruta med ett blinkande ” | ” i väntan på dina obskyra kommandon. Apple/Samsung hade kunnat släppa en iPhone och Galaxy utan en ny siffra varje år, men det hade inte varit till stor hjälp när mormor ska handla en iPhone av 2025 års modell till barnbarnet och istället råkar köpa iPhone av 2021 års modell då de båda bara hette ”iPhone” och såg likadana ut.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Någon gång måste någon inse att när det kommer till tekniska termer och komplicerade specifikationer så måste man anpassa sig efter den stora massan och lyfta blicken från sina kalkylark, putsa rent sina coca cola-bottnar och kanske ta en titt ut genom fönstret, se verkligheten för vad den är istället för att maniskt försöka forma den.

Hur menar du i så fall att de ska göra för att reda ut förvirringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pre-dator:

Hur menar du i så fall att de ska göra för att reda ut förvirringen?

Att HDMI 2.2 innebär 96Gbps samt full inkludering av alla HDMI-funktioner upp till HDMI 2.2. That’s it. Därmed kan du ersätta ett halvt A4 av specifikationer (”VRR: ja, ALLM: ja, hastighet: 96Gbps, QTF: ja, eARC: ja, SBTM: ja” etc.) med bara ”HDMI 2.2”.

Varför göra alla funktioner valbara? Varför kalla olika saker (18Gbps & 48Gbps, snart även 96Gbps) för samma sak (HDMI 2.1, snart HDMI 2.2)? Hur förvirrande hade det varit om Microsoft döpte om Windows 11 till Windows 12 när Windows 12 släpps, så det då existerar två Windows 12 men de är helt frånskilda från varandra? Det ena Windows 12 stödjer DirectX 13 och den andra gör det inte.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Att HDMI 2.2 innebär 96Gbps samt full inkludering av alla HDMI-funktioner upp till HDMI 2.2. That’s it. Därmed kan du ersätta ett halvt A4 av specifikationer (”VRR: ja, ALLM: ja, hastighet: 96Gbps, QTF: ja, eARC: ja, SBTM: ja” etc.) med bara ”HDMI 2.2”.

Varför göra alla funktioner valbara? Varför kalla olika saker (18Gbps & 48Gbps, snart även 96Gbps) för samma sak (HDMI 2.1, snart HDMI 2.2)? Hur förvirrande hade det varit om Microsoft döpte om Windows 11 till Windows 12 när Windows 12 släpps, så det då existerar två Windows 12 men de är helt frånskilda från varandra? Det ena Windows 12 stödjer DirectX 13 och den andra gör det inte.

Varför skulle jag vilja ha eARC mellan min dator och skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Det går inte så som hdmi standarden är uppbyggd idag men det man skulle kunna göra är en ny logga som innebär att produkten har den vanligaste funktionaliteten som VRR, ALLM, eARC, osv enligt HDMI standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Att HDMI 2.2 innebär 96Gbps samt full inkludering av alla HDMI-funktioner upp till HDMI 2.2.

Alla HDMI-funktioner? Fullständigt orimligt.
För en given pryl så är åtskilliga HDMI-funktioner helt irrelevanta. Eller omöjliga att stödja.
Så det finns inte, och har aldrig funnits, någon pryl som implementerar alla HDMI-funktioner.

Nej, det enda vettiga är att sluta inbilla sig att HDMI-prylar har ett versionsnummer.

Permalänk
Medlem

Tycker HDMI kablar är lite bättre än displayport. Just för man kan ta en 5 meter lång HDMI och den kommer fungera, men inte om man försöker med en Displayport kabel på 5 meter.

1.5 meter är löjligt kort, behöver minst 2.5/3 meter för inte behöva ställa datorn bakom skärmen. I alla fall den nya Displayport kabel verkar ju ha bättre stöd om man vill ha runt 3 meter (frågan är hur dyra den är ihop med om den ger bild utan strul).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Varför ska en förstärkare kunna visa 8K-video?

Vad menar du med att ’ha stöd för’?

Ska en skärm utan högtalare kunna ta emot ljudsignaler?

Eller en FullHD-skärm måste ha stöd för 8K signal om den vill stödja VRR, eller varje TV måste ha 480Hz

Permalänk
Bildexpert 📺

DVD-Audio över HDMI
SACD över HDMI
7.1-ljud över HDMI
3D-bild
eARC på allting
ALLM på displayer som inte behöver ALLM, likt spelskärmar.
etc.

Listan över helt onödiga och överflödiga saker som måste ingå i en "HDMI 2.2 innebär allt" är rätt så absurd.

"Sorry, era nya 96 Gbps VR-glasögon med 8K/120 får inte inte kallas för HDMI 2.2 eftersom de saknar stöd för bitstream av SACD". Alla HDMI-enheter någonsin måste kunna återge Mike Oldfield Tubulars Bells i 192 KHz från en SACD, så är lagen.

Detta är HDMI-versioner är en checklista-missuppfattningen. Den att HDMI-versioner ska berätta att allting som någonsin funnits i HDMI upp till den versionen ska existera i produkten. Det aldrig någonsin varit tanken med HDMI eftersom hela den idén är befängd. Det blir än mer befängd om man tänker på att det finns gott om viktiga funktioner som inte ingår i HDMI-specen, Dolby Vision till exempel. Därför omöjligt att få en heltäckande inklusionlista enbart på HDMI-versioner oavsett.

Cirkelargumententet som ofta returneras är "Nähä då, då borde HDMI-versioner vara en checklista!".

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GuessWho:

Hur ny hårdvara behövs för att ha stöd för dessa funktioner?

Pascal som används i GeForce GTX 1000 serien ska vara tillräckligt ny för VRR.
Är det runt där?
Hårdvara från 2016 eller nyare för att ha stöd för EDID ?

EDID och DDC är från 90-talet. Det är en serieportsförbindelse på låga baud som överför XML. Alla skärmar har det och miljarder användare använder EDID oavsett om de är medvetna om det eller inte.

För HDMI VRR på Nvidia-kort krävs RTX 20xx-generationen (inkluderar GTX 16xx) och nyare. GTX 10xx/Pascal ger adaptiv synk via VESA Displayport adaptive, men inte via HDMI.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lonian:

Skulle vilja kunna använda längre displayport kablar till min nuvarande dator. Blir lite tajt med 1 meter.

Japp, det var problemet med DP80-kablar fram till nu. Eller "problemet" då det ännu inte finns särskilt många produkter som kör DP80-nivån vare sig i GPU-form eller Displayform.

AOC-lösningar (aktivt optiska kablar) för DP torde också kunna bli vanligare. De har ju i praktiken klivit in och löst alla problem med långa kablar för HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför ska en förstärkare kunna visa 8K-video?

Vad menar du med att ’ha stöd för’?

Ska en skärm utan högtalare kunna ta emot ljudsignaler?

Eller en FullHD-skärm måste ha stöd för 8K signal om den vill stödja VRR, eller varje TV måste ha 480Hz

Hej, lite förvirrad när du citerat mig sedan skrivit och frågat vad jag menar för ”ha stöd för” vilket inte ens ingår i citatet du tagit med. Men jag ska försöka förklara utifrån det jag kan förstå av din kommentar. Vet inte vad du menar med förstärkare, men om du menar hembioförstärkare så fungerar de också som HDMI-hubbar och det vore därmed rimligt om de har stöd för 8K om de är av en dyrare prisklass. Menar du typ en soundbar med ARC som ej har HDMI-ingångar så är det redan som en ”separat” version av HDMI då den vad jag vet endast brukar finnas på 1 av portarna på TV:n, varför inte kalla den versionen HDMI 2.1 ARC eller HDMI 2.0 ARC beroende på vad porten klarar i övrigt, tydligt, enkelt och typ så som det fungerar idag.

En skärm utan högtalare får redan ljud skicka till sig via HDMI i dagsläget så vitt jag vet. Den behöver inte processera ljudet bara för den får det skickat till sig i kabeln. Om en 1080p-skärm ska stödja VRR så känns det rimligt att den får något som man kan kalla HDMI 2.0a/b/c/d exempelvis. En mitt-i-mellan-version av 2.0 och 2.1. Alternativt att det finns 2.1 och 2.1 Pro om man ska kika på mobilmarknaden och deras naming scheme. 2.1 kan stödja VRR, ALLM o.s.v. medan 2.1 Pro även kan stödja 4K@120Hz m.m.

Om någon är fortsatt kritisk till att det behövs en förändring i namngivningen av både HDMI och USB får ni gärna besöka era icke-teknik-intresserade släktingar, sätta er ner och försöka förklara skillnaden mellan HDMI med 48Gbps och HDMI 18Gbps samt berätta vad VRR, ALLM, QMS står för och vad de gör, utan att tappa deras intresse inom en halv minut. Jag vet att jag hade föredragit att bara berätta för dem att om de ska köpa en TV så ska den ha HDMI 2.1 om de vill koppla in en PS5:a, annars duger det med HDMI 2.0

Skrivet av pt96hni:

Det går inte så som hdmi standarden är uppbyggd idag men det man skulle kunna göra är en ny logga som innebär att produkten har den vanligaste funktionaliteten som VRR, ALLM, eARC, osv enligt HDMI standarden.

Precis, de kanske skulle kunna ha en certifiering på prylar, lika som de har på kablar. Det hade varit ett annat sätt göra saker och ting lättare att förstå.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Hej, lite förvirrad när du citerat mig sedan skrivit och frågat vad jag menar för ”ha stöd för” vilket inte ens ingår i citatet du tagit med. Men jag ska försöka förklara utifrån det jag kan förstå av din kommentar. Vet inte vad du menar med förstärkare, men om du menar hembioförstärkare så fungerar de också som HDMI-hubbar och det vore därmed rimligt om de har stöd för 8K om de är av en dyrare prisklass. Menar du typ en soundbar med ARC som ej har HDMI-ingångar så är det redan som en ”separat” version av HDMI då den vad jag vet endast brukar finnas på 1 av portarna på TV:n, varför inte kalla den versionen HDMI 2.1 ARC eller HDMI 2.0 ARC beroende på vad porten klarar i övrigt, tydligt, enkelt och typ så som det fungerar idag.

En skärm utan högtalare får redan ljud skicka till sig via HDMI i dagsläget så vitt jag vet. Den behöver inte processera ljudet bara för den får det skickat till sig i kabeln. Om en 1080p-skärm ska stödja VRR så känns det rimligt att den får något som man kan kalla HDMI 2.0a/b/c/d exempelvis. En mitt-i-mellan-version av 2.0 och 2.1. Alternativt att det finns 2.1 och 2.1 Pro om man ska kika på mobilmarknaden och deras naming scheme. 2.1 kan stödja VRR, ALLM o.s.v. medan 2.1 Pro även kan stödja 4K@120Hz m.m.

Om någon är fortsatt kritisk till att det behövs en förändring i namngivningen av både HDMI och USB får ni gärna besöka era icke-teknik-intresserade släktingar, sätta er ner och försöka förklara skillnaden mellan HDMI med 48Gbps och HDMI 18Gbps samt berätta vad VRR, ALLM, QMS står för och vad de gör, utan att tappa deras intresse inom en halv minut. Jag vet att jag hade föredragit att bara berätta för dem att om de ska köpa en TV så ska den ha HDMI 2.1 om de vill koppla in en PS5:a, annars duger det med HDMI 2.0

@Infiniti: Så din lösning på förvirringen runt HDMI-versioner är skapa fler mikrovarianter av HDMI-versioner som 2.0a/2.0b/2.0c/2.0d eller "2.1 Pro" för att spegla ett funktionsutbud? Hur tänker du att vanliga användare ska kunna skilja på 2.0a/2.0b/2.0c/2.0d och "2.1 Pro" om de redan nu har svårt att förstå de versioner som finns?

Jag har annars svaret: sluta prata versioner. Om en 1080p-skärm hanterar VRR kallar man den produkten för en 1080p-skärm som hanterar VRR.

Den som behöver veta vilken duglig TV de ska köpa till sin PS5:a behöver bara veta att TV:n hanterar 4K/120 och VRR. Måste de lära sig HDMI-versioner har man endast skapat en förvirring där ingen förvirring egentligen fanns.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pt96hni:

På vilket sätt skulle olika logotyper för varje enskild funktion göra det enklare för folk att förstå detta? Räcker med att skriva VRR, ALLM och eARC i produktbeskrivningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

På vilket sätt skulle olika logotyper för varje enskild funktion göra det enklare för folk att förstå detta? Räcker med att skriva VRR, ALLM och eARC i produktbeskrivningen.

Det var inte så jag tänkte utan snarare något i stil med "4K Gaming Ready" och då stödjer den VRR, ALLM och 120 hz typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Infiniti: Så din lösning på förvirringen runt HDMI-versioner är skapa fler mikrovarianter av HDMI-versioner som 2.0a/2.0b/2.0c/2.0d eller "2.1 Pro" för att spegla ett funktionsutbud? Hur tänker du att vanliga användare ska kunna skilja på 2.0a/2.0b/2.0c/2.0d och "2.1 Pro" om de redan nu har svårt att förstå de versioner som finns?

Jag har annars svaret: sluta prata versioner. Om en 1080p-skärm hanterar VRR kallar man den produkten för en 1080p-skärm som hanterar VRR.

Den som behöver veta vilken duglig TV de ska köpa till sin PS5:a behöver bara veta att TV:n hanterar 4K/120 och VRR. Måste de lära sig HDMI-versioner har man endast skapat en förvirring där ingen förvirring egentligen fanns.

Fast nu felciterar du mig ju Jag gav antingen förslag på 2.0/a/b/c samt 2.1 ELLER 2.1 samt 2.1 Pro. Det senare skulle innebära två versioner att hålla reda på. Det underlättar på det sätt att det finns två valmöjligheter istället för potentiellt 20 olika kombinationer av HDMI funktioner. Angående ditt förslag om 1080p med VRR: Om du ska dra in begreppet VRR så har du redan tappat 90% av Sveriges befolkning då de inte ens vet vad det står för. Pro och icke-Pro ger i alla något hum om vad det handlar om. Eller varför inte kalla det för Gaming eller liknande? HDMI 2.1 Gaming Edition. Ännu tydligare då det just handlar om gaming när man letar sig över 60Hz.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Fast nu felciterar du mig ju Jag gav antingen förslag på 2.0/a/b/c samt 2.1 ELLER 2.1 samt 2.1 Pro. Det senare skulle innebära två versioner att hålla reda på. Det underlättar på det sätt att det finns två valmöjligheter istället för potentiellt 20 olika kombinationer av HDMI funktioner. Angående ditt förslag om 1080p med VRR: Om du ska dra in begreppet VRR så har du redan tappat 90% av Sveriges befolkning då de inte ens vet vad det står för. Pro och icke-Pro ger i alla något hum om vad det handlar om. Eller varför inte kalla det för Gaming eller liknande? HDMI 2.1 Gaming Edition. Ännu tydligare då det just handlar om gaming när man letar sig över 60Hz.

Och hur förklarar du innebörden av "HDMI 2.1 Gaming edition" för samma personer utan att på samma gång förklarar VRR?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pt96hni:

Det var inte så jag tänkte utan snarare något i stil med "4K Gaming Ready" och då stödjer den VRR, ALLM och 120 hz typ.

Varför inte skriva VRR, ALLM och 4K/120 en gång för alla? Varför dölja allt bakom ytterligare lager av abstraktioner och snömos?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Varför inte skriva VRR, ALLM och 4K/120 en gång för alla? Varför dölja allt bakom ytterligare lager av abstraktioner och snömos?

Det är kanske enklare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Och vad tycker du att t.ex. Nvidias RTX 4000-serie borde ha för HDMI-version? Den klarar 4K120, VRR, HDR m.m. så då borde det vara HDMI 2.1? Men den kan ju inte vara "HDMI 2.1 Pro" eller "Gaming" eftersom det saknas ALLM m.m.

Apple TV 4K har inget stöd för 4K120 men har eARC, HDR, HDR10, HDR10+, Dolby Vision fast inte ALLM eller VRR. Däremot har den QMS som är baserat på VRR. Ska den då vara "HDMI 2.1 Media"?

Playstation 5 har stöd för 4K120, VRR, HDR och ALLM men inte QMS, inte Freesync eller Dolby Vision i spel. Ska den heta "HDMI 2.1 Plus"?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pt96hni:

Det är kanske enklare ändå.

You don't say?

Här är ju något av pudelns kärna i varför man snurrar till det i onödan för sig själv och alla andra genom att dölja konkreta funktioner bakom versionsnummer. Bättre att undervisa sin omgivning om funktionerna en gång för alla så att de nästa gång köper rätt pryl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Och vad tycker du att t.ex. Nvidias RTX 4000-serie borde ha för HDMI-version? Den klarar 4K120, VRR, HDR m.m. så då borde det vara HDMI 2.1? Men den kan ju inte vara "HDMI 2.1 Pro" eller "Gaming" eftersom det saknas ALLM m.m.

Apple TV 4K har inget stöd för 4K120 men har eARC, HDR, HDR10, HDR10+, Dolby Vision fast inte ALLM eller VRR. Däremot har den QMS som är baserat på VRR. Ska den då vara "HDMI 2.1 Media"?

Playstation 5 har stöd för 4K120, VRR, HDR och ALLM men inte QMS, inte Freesync eller Dolby Vision i spel. Ska den heta "HDMI 2.1 Plus"?

Du tänker ju fortfarande i det nuvarande systemet Mitt förslag är ju att det inte ska vara segregerat som det är nu. Det ska bara finnas två nivåer att välja på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Du tänker ju fortfarande i det nuvarande systemet Mitt förslag är ju att det inte ska vara segregerat som det är nu. Det ska bara finnas två nivåer att välja på.

Fast om det bara finns två versioner så betyder det att det bara finns två olika uppsättningar av funktioner att välja mellan. Det betyder i sådana fall att t.ex. Apple TV skulle vara tvungna att implementera funktioner som är helt irrelevanta för produkten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fast om det bara finns två versioner så betyder det att det bara finns två olika uppsättningar av funktioner att välja mellan. Det betyder i sådana fall att t.ex. Apple TV skulle vara tvungna att implementera funktioner som är helt irrelevanta för produkten.

Givetvis behöver inte alla prylar du kopplar in i TV:n klara av allt. Det viktiga är att din TV gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Givetvis behöver inte alla prylar du kopplar in i TV:n klara av allt. Det viktiga är att din TV gör det.

Men Samsung vill inte ha stöd för Dolby Vision så där sket det sig direkt. Inte DTS heller för den delen. LG har stöd för Dolby Vision men inte DTS (iaf inte förut, osäker på senaste modellerna). Var ska man dra gränsen? Vilka funktioner ska räknas in i HDMI 2.1 Pro och vilka ska inte?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Och hur förklarar du innebörden av "HDMI 2.1 Gaming edition" för samma personer utan att på samma gång förklarar VRR?

”Du vill nog ha det om du ska spela.”

vs.

”Variabel uppdateringsfrekvens (VRR) avser en dynamisk skärm som kontinuerligt och sömlöst kan ändra sin uppdateringsfrekvens utan användarinmatning. En skärm som stöder variabel uppdateringsfrekvens stöder vanligtvis ett specifikt intervall av uppdateringsfrekvenser (t.ex. 30 Hertz till 144 Hertz). Detta kallas VRR-intervallet. Uppdateringsfrekvensen kan kontinuerligt variera sömlöst inom detta intervall.”

Varför ska jag förklara något så tekniskt för någon som antagligen inte bryr sig mer än att de har de funktioner som stöds av deras spelkonsol?

Skrivet av nu1mlock:

Men Samsung vill inte ha stöd för Dolby Vision så där sket det sig direkt. Inte DTS heller för den delen. LG har stöd för Dolby Vision men inte DTS (iaf inte förut, osäker på senaste modellerna). Var ska man dra gränsen? Vilka funktioner ska räknas in i HDMI 2.1 Pro och vilka ska inte?

High-end versionen av HDMI ska stödja allt. Med ”allt” menar jag ALLM, QMS, VRR, full bandbredd m.m. Lower-end kan stödja allt utom den uppgraderade bandbredden. Varför inte stödja allt på detta sätt? Vad tjänar du som kund på att TV-tillverkare väljer bort vissa funktioner som de anser är oviktiga? Tillverkare kanske sparar några kronor för att slippa programmera det, men jag förstår inte vad du tjänar på det. Förklarar gärna.

Dolby Vision är klurigare då det involverar licensiering. Det får väl fungera som det gör idag. DTS är väl gratis? Så det borde alla kunna stödja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

High-end versionen av HDMI ska stödja allt. Med ”allt” menar jag ALLM, QMS, VRR, full bandbredd m.m. Lower-end kan stödja allt utom den uppgraderade bandbredden. Varför inte stödja allt på detta sätt? Vad tjänar du som kund på att TV-tillverkare väljer bort vissa funktioner som de anser är oviktiga? Tillverkare kanske sparar några kronor för att slippa programmera det, men jag förstår inte vad du tjänar på det. Förklarar gärna.

Dolby Vision är klurigare då det involverar licensiering. Det får väl fungera som det gör idag. DTS är väl gratis? Så det borde alla kunna stödja.

Ja, klurigt blir det verkligen! Dolby Vision och DTS (DTS licens kostar också pengar) är ju inget som ingår i HDMI-standarden idag (stöd för dynamisk metadata finns ju i standarden, men inte Dolby Vision specifikt) så vi pratar ju redan idag om vilka funktioner som finns eller inte finns i produkten och ingen tycker att det är krångligt. Jag ser inte varför man inte kan prata funktioner när det gäller annat också?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

EDID och DDC är från 90-talet. Det är en serieportsförbindelse på låga baud som överför XML. Alla skärmar har det och miljarder användare använder EDID oavsett om de är medvetna om det eller inte.

För HDMI VRR på Nvidia-kort krävs RTX 20xx-generationen (inkluderar GTX 16xx) och nyare. GTX 10xx/Pascal ger adaptiv synk via VESA Displayport adaptive, men inte via HDMI.

Tack för svar.

Har kört adaptive sync på ett GTX 1060 kort. Men var kopplat via Display Port. Så det förklarar det.

Funderar på att slänga in 1060 kortet i en dator som är kopplad via en HDMI KVM.

Hade det fungerat med någon DP -> HDMI adapter?
Eller det kanske blir en dyrare adapter då om den måste vara smart ?
(Om man önskar adaptiv sync)