Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem

Jo - Skulle aldrig få för mig att sälja något av värde på Tradera. Blocket tillåter jag ingen att nyttja deras tjänster för betalning och dylikt med "Blocket paket" - Känns som uppbyggt för problem.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Mest rimliga är att du köper tillbaks den för samma pris.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Avstängd

Du får hålla oss uppdaterade.

Jag har efter denna tråd tagit bort mitt tradera konto, jag skulle inte stå ut med den stressen som du måste få att detta. Tyckte redan innan att det var alldeles för dyrt att sälja på tradera så detta blev spiken i kistan.

Skrivet av Ryzer:

Helt orimligt att köpa tillbaka sin egna dator som någon annan förstört?! Värdet lär vara nere på hälften nu..

§ 1.7 - MOD
Visa signatur

▂▃▄▅▆▇█▓▒░PCMR░▒▓█▇▆▅▄▃▂

Permalänk
Viking
Skrivet av Ryzer:

Hur är det rimligt när köparen potentiellt har förstört den?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Hur är det rimligt när köparen potentiellt har förstört den?

Ord står mot ord, jag som köpare hade aldrig accepterat det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RabieZ:

Nej, köparen har redan spillt vätska i den och har ingen vana med vattenkylning, jag packade extremt säkert och allt fungerade när den köptes nu är ev. grafikkortet kört och köparen ska lyckas skicka den tillbaka utan katastrof.
Bifogar bilder av packningen i länk nedan.

Varför spelade du inte in det hela?

Permalänk
Viking
Skrivet av Ryzer:

Ord står mot ord, jag som köpare hade aldrig accepterat det.

Okej, så om du förstör en dator du köpt begagnat har du inga problem att ljuga för att få pengarna tillbaka?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Okej, så om du förstör en dator du köpt begagnat har du inga problem att ljuga för att få pengarna tillbaka?

Fast nu vet vi ju inte? Kan ju lika gärna gått sönder vid packning, urkoppling eller vad som helst egentligen.

Jag har historiskt alltid köpt tillbaks varan om köparen påstår att den inte fungerar. Och tro det eller ej, så har det inte varit något fel på det.
Jag är väl för ärlig helt enkelt.

Datorer säljer man till kollegor och vänner till en högst förmånlig prislapp ifall oturen skulle vara framme. Hade aldrig vågat sälja en dator på Tradera eller SweC eller liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Fast nu vet vi ju inte? Kan ju lika gärna gått sönder vid packning, urkoppling eller vad som helst egentligen.

Jag har historiskt alltid köpt tillbaks varan om köparen påstår att den inte fungerar. Och tro det eller ej, så har det inte varit något fel på det.

Datorer säljer man till kollegor och vänner till en högst förmånlig prislapp ifall oturen skulle vara framme. Hade aldrig vågat sälja en dator på Tradera eller SweC eller liknande.

Problemet verkar ju vara att det finns bevis på att det har funkat för köparen, sen har något hänt och denna har pillat med en massa grejer i burken som den inte bör. Det kan omöjligt vara säljarens fel att köparen inte vet vad den håller på med.

Jag har dock lite samma tänk som dig, jag säljer mitt gamla till kollegor och vänner för ett förmånligt pris och strular nått så får dom självklart tillbaka pengarna om man inte direkt kan se att dom har haft sönder det.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD, Chassi : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Spare/kontor
MOBO: MSI Z95 Gaming 5, CPU: Intel Core I5 4790K @ 4.5GHz, RAM: 4x8GBB @ 1600MHz, GPU: Sapphire RX 5700 (Flashat till XT), SSD: totalt 2TB S-ata, Chassi : Corsair 300 (Nånting), PSU: Coolermaster 750Watt, Skärm: Philips 34" Curved 100Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

OP har bild på att datorn fungerade efter att köparen packat upp den, och bild på att köparen haft kylvatten i pci-risern.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Okej jag svänger lite efter att ha läst detta:

Skrivet av RabieZ:

Jag har bilder på allt, att den fungerat hos köparen samt när köparen har kopplat ur grafikkortet och spillt vätska i pcierisern. Jag vet bara inte vart jag ska nyttja bevisningen.... Tradera menar att det inte skickats ut en faktura i nuläget och då

"Du kan frånse meddelandet på ditt konto, eftersom ingen återbetalning gjorts från ditt konto, du har alltså fått hela summan utbetald till ditt konto redan"

Jag försöker få dem att förstå att jag har ett intresse av att inte få den fakturan alls. Men de involverar sig inte i ärendet, ska jag bara sitta lugnt i båten medans de beslutar utan bakgrundsinfo om huruvida jag ska betala tillbaka 22000kr för något som ev. gått sönder i köparens ägo.

Hur kommer det sig att personen i fråga köper en dator och kopplar ur grafikkortet? Har köparen börjat byta delar har du ju ryggen fri.
Sen kan det tyckas låta konstigt att man begär bilder på datorn efter den är såld, men kanske för någon extra säkerhet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sålde ett dyrt moderkort, för små pengar.
Och fick betalt, sen 1 vecka senare hävdar han till Tradera utan någon konversation med mig. Att cpu pinsen är böjda.
Jag svarade Tradera med att det är omöjligt har både bilder med kortet i datorn och efter jag plockade ut det. Med skölden för cpu på. Jag har byggt datorer i över 25 år. Och aldrig lyckats sätta en cpu fel !!
Till det tråkiga Tradera dömer till köparens fördel och jag fick tillbaka moderkortet som bara va att kasta!!
Så ett tips, sälj bara datordelar här eller på blocket!!!

Tradera förstår sig ej på denna Teknik och Vilka underlag du än kommer med. Håller dem med köparen då den betalat för köpsskydd!!
Och man har ingen chans att ÖVERKLAGA TRADERAS BESLUT ÄR SLUTGILTIGT SOM SVAR

Så en varning sälj ej datordelar på Tradera!!!!!!!!!!! Det är många där som ej förstår sig på men ska försöka bygga.
Så dina saker blir deras examen på bygget, om det går bra grattis

Permalänk
Medlem

Hade liknande upplevelse med ett RTX 2080 Ti jag sålde på Tradera för ett par år sedan, har sedan dess inte sålt på Tradera då man får stå för köparnas misstag flera veckor efter de mottagit produkten utan rätt att överklaga.

För min del förlorade jag runt 3000kr (sålde det billigt till kompis som brukar det än idag) och kortet som tur var fungerade när det kom tillbaka även om det var skadat.

Jag önskar dig lycka till och vill uppmana fler att varken sälja eller köpa genom Tradera då de inte är något att lita på längre och då har jag genom åren sålt 173 produkter genom Tradera.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tradera låter ju som en bedragares våta dröm på villkor.
Allt till köparens fördel vad man än gör verkar det som.
Fy fan. Hur kan folk fortsätta stödja platformen?

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Lider med dig. Förstår inte hur köparen kan vara så otroligt fräck.

Tack för varningen! Ska inte handla/sälja på tradera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tradera låter ju som en bedragares våta dröm på villkor.
Allt till köparens fördel vad man än gör verkar det som.
Fy fan. Hur kan folk fortsätta stödja platformen?

Det tråkiga är väl att Tradera gått ner sig sen de blev fristående från Ebay/Paypal och åter blivit ett privatägt svenskt företag. Man tycker ju att det borde varit tvärtom, på något vis. Men ack.

Visa signatur

GeForce 3 > 9800 Pro > X800 > 7800 GTX > 8800 GT > 4870 CF > 6870 CF > 280X > 390 > Vega 56 > 6700 XT

Permalänk
Skrivet av gbgjocke:

Jag sålde ett dyrt moderkort, för små pengar.
Och fick betalt, sen 1 vecka senare hävdar han till Tradera utan någon konversation med mig. Att cpu pinsen är böjda.
Jag svarade Tradera med att det är omöjligt har både bilder med kortet i datorn och efter jag plockade ut det. Med skölden för cpu på. Jag har byggt datorer i över 25 år. Och aldrig lyckats sätta en cpu fel !!
Till det tråkiga Tradera dömer till köparens fördel och jag fick tillbaka moderkortet som bara va att kasta!!
Så ett tips, sälj bara datordelar här eller på blocket!!!

Tradera förstår sig ej på denna Teknik och Vilka underlag du än kommer med. Håller dem med köparen då den betalat för köpsskydd!!
Och man har ingen chans att ÖVERKLAGA TRADERAS BESLUT ÄR SLUTGILTIGT SOM SVAR

Så en varning sälj ej datordelar på Tradera!!!!!!!!!!! Det är många där som ej förstår sig på men ska försöka bygga.
Så dina saker blir deras examen på bygget om det går bra grattis

Säkert folk som utnyttjar tradera på många sätt. Kanske någon monterade sin nya CPU och böjde pinnsen, och löste det med att köpa en på Tradera och hävda att den var trasig och skickade tillbaka sin trasiga CPU.

Permalänk
Medlem

Jag har bilder på när jag hjälpte köparen med licens på windows på datorn, när grafikkortet satt i och sen nu senast när hen plockat ur det och spillt kylvätska. Bilder: https://imgur.com/a/BCu680Z
Jag förklarade för köparen att det inte är någon fara med kylvätska spillt så länge hen torkar upp och sen rekommenderade jag köparen att avvakta och gå vidare nästa dag, men då valde vederbörande att påbörja ärendet istället, som man ser på bilden är risekabeln längst ut är tillskrynklad och det kan även hända att kortet rört sig i risern därför ville jag att hen provade grafikkortet direkt i moderkortet. Det kan ju hända att det är så enkelt som att byta riserkabeln men det vet ju inte jag här hemma.

Med Tradera får jag helt enkelt avvakta och se om de fakturerar mig och bestrida det i rätten isåfall, jag har inte ingått något avtal som förbinder mig att ge öppet köp en månad och låta köparen fibbla och ha grejerna skickade över halva sverige jultid och har ingen lust att betala för det.
Tyvärr finns även möjligheten att köparen har andra motiv att saker går sönder dagen innan köpskyddet upphör. Men jag har bevis och textmeddelanden om att allt fungerat bra fram tills nu i helgen.

Rekomenderar alla att tänka sig för och hellre lägga ut annonser någon annanstans!!!

Visa signatur

i5 11600KF | RTX 2080 Super WB | 2x16 Kingston 3600 | Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Jag hade kunnat förstå köparen om det hela hade uppdagats direkt när hen mottog varan, men 1 månad efteråt är ju helt orimligt. Lotteri när man köper begagnade delar, köparen drog en nitlott denna gång, att en privatperson som säljer något skulle bli skyldig till att bevilja ett återköp av en vara låter ju befängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag har bilder på allt, att den fungerat hos köparen samt när köparen har kopplat ur grafikkortet och spillt vätska i pcierisern. Jag vet bara inte vart jag ska nyttja bevisningen.... Tradera menar att det inte skickats ut en faktura i nuläget och då

"Du kan frånse meddelandet på ditt konto, eftersom ingen återbetalning gjorts från ditt konto, du har alltså fått hela summan utbetald till ditt konto redan"

Jag försöker få dem att förstå att jag har ett intresse av att inte få den fakturan alls. Men de involverar sig inte i ärendet, ska jag bara sitta lugnt i båten medans de beslutar utan bakgrundsinfo om huruvida jag ska betala tillbaka 22000kr för något som ev. gått sönder i köparens ägo.

OM du får en faktura med ett krav så bestrider du det kravet skriftligen! De kan då dra det vidare till inkasso, men även där bestrider du kravet! OBS viktigt att du sparar det skriftligen så du har dokumentation på när det är gjort. (Du får ingen betalningsanmärkning när du bestrider)

Tradera kan då inte göra något, utan måste dra ärendet till rätten för att komma vidare. Det har jag svårt att se att de kommer göra i och med att du har bevisning på att datorn fungerade och då kommer troligen inte vinna det caset.

Riktigt tråkigt, men detta är en av anledningarna till varför jag inte använder deras skit tjänst. Bedrägeri företag har de blivit.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Ryzer:

Köparen hade ju använt datorn i typ lite strax under en månad innan denne hade "fått problem" som jag förstod det och startade en dispyt typ sista dagen innan traderas "köpskydd" gick ut.

så isf håller ju inte riktigt argumentet att det skulle vara pga en fraktskada att vattnet skulle läckt ut för bör isf ha varit blött i fraktkartongen/chassit dag 1 som köparen borde uppmärksammat.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag lider med dig, TS. Tradera har blivit ett riktigt skojarföretag, där man som köpare har många rättigheter men säljare väldigt få - Ebay är precis likadana som nästan alltid går på köparens linje. Sedan en vecka tillbaka är dessutom köpskydd obligatoriskt hos Tradera - de får en extrapeng för varje annons som läggs ut, och som säljare känner man ännu större obehag varje gång man skickat något.

Såhär står det i Traderas avtal gällande säljarskydd (ja det finns ett sådant även om det inte verkar tillämpas):

Kan det vara något att åberopa, TS? De verkar ju inte ha hört din sida i frågan? Om de själva inte har tekniska kunskaper nog för att fatta att detta är köparens ansvar så ska det inte vara ditt problem.

En ful grej är dock att det står att du behöver ha skickat varan med en frakt som har försäkring för varans FULLA VÄRDE - Tradera själva erbjuder givetvis en fraktlösning via t.ex Postnord, som man smidigt betalar via Tradera. Men det verkar inte som att den försäkrar varan. Så som sagt... Jag kommer sälja mitt gamla grafikkort (när jag köper nytt om några månader) på Sweclockers tror jag. Undvika Tradera i högsta möjliga mån, när de beter sig såhär.

Som du nämner så gäller inte säljarskydd om varan inte varit försäkrad upp till kostanden för objektet. Jag sålde en mobil för 5023kr och eftersom paketet endast skulle vara försäkrat till 5000kr så bad jag köparen betala extra för att täcka försäkringen upp till ett högre belopp, men det ville han inte och skrev att det blir bra ändå med det som var valt.

Jag tänkte inte mer på det och skickade mobilen, som enligt säljaren aldrig fanns i PostNord-boxen. Tradera gick på köparens sida och trots att det endast var 23kr över försäkrat belopp, så blev automatiskt värdet 0kr.

Nu löste det sig då jag tog hjälp av en jurist och flera turer fram och tillbaka resulterade i att jag fick mina pengar. Det hör till att köparen en vecka efter köpte tillbehör till sagt mobil, så det verkade som han fick den ändå...

Enligt Tradera skulle jag inte ha skickat telefonen alls eftersom köparen inte ville betala för försäkrat till rätt belopp.

Permalänk
Medlem

Att jag filmar när jag öppnar paket och fotar packning, begär bilder när någon har problem är väl kanske överdrivet för vissa men jag har märkt en viss degradering av begagnatmarknaden och vill ha ryggen fri. Jag har haft tre dispyter på tradera redan som lett till dåligt omdöme och vill vara säker på min sak.

Är inte på något sett ett proffs eller utger mig för att vara men jag har byggt åtskilliga vattenkylda system senaste åren då det blivit ett stort intresse och väljer hellre att sälja nån dator för att bekosta en ganska kostsam hobby. Det är inte så att jag tvingar oinsatta att handla eller missinformerar i annonsen, jag vill däremot påstå att jag brukar försöka vara hjälpsam då problem uppstår.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för allt stöd och goda råd i tråden, jag kommer hålla tråden uppdaterad med all ny info.
Nu ska jag på jobb och jag önskar alla en god dag!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toonne:

Som du nämner så gäller inte säljarskydd om varan inte varit försäkrad upp till kostanden för objektet. Jag sålde en mobil för 5023kr och eftersom paketet endast skulle vara försäkrat till 5000kr så bad jag köparen betala extra för att täcka försäkringen upp till ett högre belopp, men det ville han inte och skrev att det blir bra ändå med det som var valt.

Jag tänkte inte mer på det och skickade mobilen, som enligt säljaren aldrig fanns i PostNord-boxen. Tradera gick på köparens sida och trots att det endast var 23kr över försäkrat belopp, så blev automatiskt värdet 0kr.

Det där låter helt SINNESSJUKT.

Jag köper till 100% att de bara återbetalar det försäkrade värdet, dvs i ditt fall 5000 istället för 5023 kr, men automatiskt 0 kr? Vilka små svin de blivit.

Hur försäkrar man ens utöver 5000 kr hos Postnord? Det enda jag hittar är att köra rekommenderat brev upp till 25k har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Har du döpt kontakten Älsking<3 ? som visas på en av bilderna? Eller vad är det frågan om där? o.O

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Det där låter helt SINNESSJUKT.

Jag köper till 100% att de bara återbetalar det försäkrade värdet, dvs i ditt fall 5000 istället för 5023 kr, men automatiskt 0 kr? Vilka små svin de blivit.

Hur försäkrar man ens utöver 5000 kr hos Postnord? Det enda jag hittar är att köra rekommenderat brev upp till 25k har jag för mig.

Nej, detta är standard och det är inget konstigt att du måste försäkra hela värdet och här är det upp till säljaren att betala extra för försäkring eftersom det är denna som gör potentiella claims.

Rek exv. täcker upp till 10k, rek extra 25k.

I det fallet låter det däremot inte som att det skulle vara ett försäkringsärende, snarare att köparen fick mobilen men sa att den inte fanns där. Förhoppningsvis har ovanstående anmält telefonen stulen och spärrat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Har du döpt kontakten Älsking<3 ? som visas på en av bilderna? Eller vad är det frågan om där? o.O

Ligger det en död fisk begravd här? Snapchat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag har bilder på när jag hjälpte köparen med licens på windows på datorn, när grafikkortet satt i och sen nu senast när hen plockat ur det och spillt kylvätska. Bilder: https://imgur.com/a/BCu680Z
Jag förklarade för köparen att det inte är någon fara med kylvätska spillt så länge hen torkar upp och sen rekommenderade jag köparen att avvakta och gå vidare nästa dag, men då valde vederbörande att påbörja ärendet istället, som man ser på bilden är risekabeln längst ut är tillskrynklad och det kan även hända att kortet rört sig i risern därför ville jag att hen provade grafikkortet direkt i moderkortet. Det kan ju hända att det är så enkelt som att byta riserkabeln men det vet ju inte jag här hemma.

Med Tradera får jag helt enkelt avvakta och se om de fakturerar mig och bestrida det i rätten isåfall, jag har inte ingått något avtal som förbinder mig att ge öppet köp en månad och låta köparen fibbla och ha grejerna skickade över halva sverige jultid och har ingen lust att betala för det.
Tyvärr finns även möjligheten att köparen har andra motiv att saker går sönder dagen innan köpskyddet upphör. Men jag har bevis och textmeddelanden om att allt fungerat bra fram tills nu i helgen.

Rekomenderar alla att tänka sig för och hellre lägga ut annonser någon annanstans!!!

Du har inte missat att tradera kontaktat dig eller att du fått svara på dispyten? Står i traderas villkor att de lyssnar på båda parter och låter även säljaren bifoga materiell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Det är ju superlöjligt när det handlar om 23kr, men generellt blir det automatiskt 0kr för att ett dyrare paket är med stöldbegärligt. Det är alltså större risk att ett paket för, säg, 10tkr blir stulet än ett för 5tkr och därför är bolaget hårda med att man försäkrar till rätt värde.

Men ja, riktigt löjligt när det är 23kr och samtidigt svårt/oklart att höja den gränsen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9