Permalänk
Medlem

Första billiga gaming datorn

Hej,

Har flertalet vänner som har barn som vill börja med gaming på datorer.
Bortsett begagnat marknaden, vad hade ni satsat på? Detta är med tanke på att mer eller mindre bara spela Roblox, Fortnite och Minecraft (med optifine).

Vill ändå ha en snabb burk och räknar med att de kommer köras kanske 2-3 år iaf. 1080p 60hz.

Försöker hitta en bra balans mellan okej/bra kvalitet och billiga pengar, alltså inte bara slänga ihop billigaste prylarna och hoppas de fungerar okej. Känner mig redan lite obekväm som inte kör med RM versionen av nätagget.

Vad hade ni kört på?

PS. Hade ett skumt problem på en väns dator där man inte kunde installera uppdateringen till Fortnite då det krävdes dubbelt så mycket utrymme för att det skulle gå, antar att den installlerar nya versionen och sen avinstallerar gamla eller något sånt.
Därav så är det väl tilltaget med 1 TB SSD, 500 GB kanske skulle räcka, men denna kan man även ta med när det är dags för uppgradering om några år.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Utan GPU blir det nog inte sköj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Utan GPU blir det nog inte sköj.

5700G har inbyggd GPU, om det är tillräckligt för de spel han spelar i 1080p har jag inte så mycket koll på, men det lär inte vara omöjligt att det funkar helt OK.

TS: Läs speltester för 5700G i de spel du är intresserade för

Permalänk
Medlem

Slängde ihop detta snabbt. Du behöver nog ett riktigt grafikkort för spel ändå. Går nog att optimera något bättre om du tycker det verkar intressant

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

Mitt förslag. Om du kan tänka dig köpa begagnat grafikkort så finns det många radeon rx580 ute för typ 500kr, är liknande prestanda men med 8gb vram

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket spelprestanda för pengarna. Kanske overkill för nämnda spel men kanske kan vara kul att kunna spela mer krävande spel också?

Permalänk
Medlem

Bygg ett paket med riktig GPU istället. Kostar inte så mycket, både paketet med Nvidia 3050 och AMD 6600 är överlägsna i spel för en rätt liten extra peng.

Jag skulle inte bygga med Intel GPU åt någon annan. Det är ökad risk för strul.

Permalänk

Om du ska ha IGPU så är 8600G bättre, samt så är du framtidsäkrad med minne och modekort. Vill du behålla AM4 slot så är 5600gt 30% billigare bara lite sämre i spel.

https://www.youtube.com/watch?v=Ynq-flr964E&t=20s&ab_channel=...

Jag skulle gå med alastor moody förslag, men här är en annan system IGPU.

Permalänk
Medlem

Hade missat 8600G, känner att man inte varit så uppdaterat på CPUer som har igpu. Sökte på am5 igpu lite fort, men fick ingen vettig träff på första 2 träffarna

Tyckte jag kolla på igpu för några år sen och att de prestera bättre för pengarna än entry level gpuer, men antar att de gått ner i pris, eller så minns jag fel!

Mycket intressanta förslag, tror helt klart en riktig gpu är vägen att gå. Trist, hade varit kul om det fanns en marknad för igpuer med, men de behöver nog komma ner en 800-1000 kr i så fall.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Hade missat 8600G, känner att man inte varit så uppdaterat på CPUer som har igpu. Sökte på am5 igpu lite fort, men fick ingen vettig träff på första 2 träffarna

Tyckte jag kolla på igpu för några år sen och att de prestera bättre för pengarna än entry level gpuer, men antar att de gått ner i pris, eller så minns jag fel!

Mycket intressanta förslag, tror helt klart en riktig gpu är vägen att gå. Trist, hade varit kul om det fanns en marknad för igpuer med, men de behöver nog komma ner en 800-1000 kr i så fall.

Det är helt klart skoj att det gått framåt med iGPU. Men som du säger så måste de ner i pris. Extra kostnaden med AM5, även om den går ner hela tiden, mot AM4 gör att även ett 3050 6G ser bra ut prismässigt och ger mer än dubbla prestandan.

Tex

vs