Köpare nyttjar köpskydd, som säljare vad har man för skyldigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag har inte fått faktura ān men Jag hörde AV mig till dispytavd. På tradera med ārendet och vāntar svårt. Fortfarande står det såhār på mina sålda.https://imgur.com/a/p8hNkKr

Ang. att Jag ingått avtal nār Jag sāljer så har Jag ingenstans under försāljningen blivit informerat Eller godkānnt det hār köpskyddet som köparen skaffat.

Tack för bilden, passade på att blockera köparen så man själv inte råkar ut för han/hon.

Permalänk
Medlem

Stör mig på deras Betalningsvillkor - 8D | Att de inte kontaktat dig för att skaffa sig en uppfattning från dig är märkligt... De har en del att svara på. Hoppas du ej missat något i deras försök att nå dig eller liknande.

Citat:

Efter att ett tvistlösningsförfarande har inletts ska Köpare och Säljare först kommunicera med varandra genom Traderas tvistlösningssystem för att försöka hitta en lösning på problemet. Om Köpare och Säljare inte kommer fram till en lösning inom tio (10) dagar från att tvistlösningsförfarandet inleddes, kan Köparen eskalera tvisten till Tradera. Om Köparen inte eskalerar tvisten till Tradera inom tio (10) dagar från att tvistlösningsförfarandet inleddes så kommer tvistlösningsförfarandet automatiskt avslutas till Säljarens fördel.

När en tvist eskaleras till Tradera enligt ovan, kommer Tradera kontakta både Köpare och Säljare för att skaffa sig en uppfattning om vad som har inträffat. Tradera kan sedan komma be bägge parter om underlag, så som ytterligare dokumentation kring varan eller Transaktionen. Köparen är ansvarig för att påvisa att det föreligger fel i den tjänst Säljaren utfört eller den vara som Säljaren har sålt, t.ex. med underlag bevisa att varan skiljer sig från Säljarens beskrivning.

8e är ännu märkligare, där de i dess villkor ej kommer hjälpa dig om de nu följer de slaviskt...

Citat:

Traderas beslut i ett ärende kan inte överklagas till Tradera, men det står Säljare och Köpare fritt att nå en annan lösning på en tvist i ett annat forum.

Här säger de att tvisten ej kan överklagas till Tradera. Så det står dig fritt att neka samtliga krav som säkerligen dyker upp från Tradera då 9b att de har rätt att fakturera dig om du redan fått betalt. Frågan är om de gör detta. Om du får en faktura så bör du helt enkelt bestrida samtliga krav så får de ta dig till rätten om de nu önskar och ej vill lyssna på din "överklagan" eller klagomål på deras process.

Ytterligare en sak att beakta.

Citat:

Villkoret 8c "Vissa typer av köp omfattas aldrig av Traderas köparskydd. Dessa är följande:"
- Köp av anpassade objekt (såvida inte mottagaren påstår att objekten inte kommit fram);

Läser jag din annons, och vad du byggt ihop anses inte detta att vara ett "de facto" anpassat objekt - dvs custom bygge?

Går ju att trycka på detta mot Tradera. Känns ju som att ditt bygge inte ens bör/kan omfattas av detta sjuka köparskydd.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om du faktiskt måste betala tillbaka... Fungerar det i en månad så är det inte ett "dolt fel" det handlar om utan snarare ren otur för hans del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Läser jag din annons, och vad du byggt ihop anses inte detta att vara ett "de facto" anpassat objekt - dvs custom bygge?

Går ju att trycka på detta mot Tradera. Känns ju som att ditt bygge inte ens bör/kan omfattas av detta sjuka köparskydd.

Delar inte denna uppfattningen. Den som skrivit avtalsvillkoren syftar nog till det man i DAL och KKöpL kallar för varor med personlig prägel. Det kan vara att välja en färg på ett sofftyg ur ett tygsortiment, att få ett smycke graverat eller att köpa en jacka med ditsytt namn eller annan text på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Delar inte denna uppfattningen. Den som skrivit avtalsvillkoren syftar nog till det man i DAL och KKöpL kallar för varor med personlig prägel. Det kan vara att välja en färg på ett sofftyg ur ett tygsortiment, att få ett smycke graverat eller att köpa en jacka med ditsytt namn eller annan text på.

Jo - Kan säkerligen va på detta sätt. Så nästa gång man bestämmer sig för att sälja något på Tradera så kan man gravera chassit med något coolt på ett par ställen och sälja sin ett anpassat sådant.

Visa signatur

GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Jag sålde ett vattenkyltsystem innan jul, nu efter nästan en månad av frakt och användning menar köparen att grafikkortet inte fungerar och vill ha återbetalning. Jag hjälper köparen att felsöka under helgen och får bilder från enhetshanteraren då köparen har kopplat skärm till moderkortet. Jag försöker guida köparen att stoppa grafikkortet direkt i pcie socket på moderkortet istället för vertikalfästet men det lyckas inte köparen med utan spiller vätska över riserkabeln i försöket. Jag instruerar köparen i att torka upp säkerställa att läckan inte fortgår och ber dem avvvakta till igår kl 20.00 så jag är hemma och kan fortsätta guida köparen genom processen (eventuellt montera luftkylaren för att testa kortet utan riser). När jag kommer hem och öppnar tradera ser jag det här:
Beslut från Tradera
Tradera har avslutat ärendet till köparens fördel. Återbetalning sker enligt Traderas rekommendation. Beslutet går inte att överklaga. Vid frågor kontakta kundtjänst.

Nu undrar jag vad jag har för skyldigheter gentemot köparen i ärendet då denna mot min rekomendation velat få ett Lian Li PC-011 Dynamic skickat med vätska ifyllt, tungt distroplate, grafikkort i vertikalstand. Jag vet att den kom fram säkert , har sett bilder och guidat köparen igenom processen att installera windows, köpt licens till köparen m.m.

Biforgar annonsen om man vill se vad det gäller: https://www.tradera.com/item/1001185/652900052/vattenkyld-gam...

Detta är uppenbart att köparen stått för denna skada genom inkompetens och fult att använda köpskyddet för detta. Din skyldighet är att vara ärlig och sälja något helt och se till att det är packat säkert.

Jag föreslår en massbojkott av tradera tills de gett pengarna tillbaka

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Jo - Kan säkerligen va på detta sätt. Så nästa gång man bestämmer sig för att sälja något på Tradera så kan man gravera chassit med något coolt på ett par ställen och sälja sin ett anpassat sådant.

Mnja, det syftar till när köparen beställer en anpassad vara. Dvs du som säljare kan inte bara kludda på något personligt och sen sälja den och hävda att det skulle vara en vara med personlig prägel, då iaf annan lagstiftning likställer detta med att köparen begärt den personliga prägeln.

Däremot så skulle du kunna utan kostnad börja erbjuda eventuella kunder gravering på grejor. Då kan inte köpskyddet täcka dessa varor eftersom personlig prägel satts på varan på köparens begäran, även om denne inte betalat något för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Folk fattar inte detta, sen sitter de och budar upp varor till nära nypris.

När man köper begagnat så tar man en större risk och det måste återspeglas i priset. Men folk tror de gör klipp när de sparar några hundralappar på ett begagnat grafikkort.

Ja jag fattar verkligen inte detta. Det är ju nästan omöjligt att handla på Tradera nu. Verkar som att folk bara måste vinna.

Skrivet av rwkk:

Japp Tradera har ändrat rutiner helt klart, nu är de inte på kundernas sida längre utan bara att tjäna/spara pengar som mest själva på kort sikt.

Ja "enshittification" eller vad det kallas.Verkar hända med många tjänster på nätet tyvärr. Först snärjer de in användare, och sen när de blivit dominanta försämrar de tjänsten gradvis på olika sätt med mål att mjölka pengar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Enshittification

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Köp skydd på en månad, så då ska man som säljare sitta som på nålar och hoppas på att köparen inte hittar på nåt dumt?
Surt men stå på dig, hopps det löser sig för dig.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har redan lämnat tradera för länge sen med deras hutlösa avgifter och kör mest blocket. Där har köparen 24 timmar på sig sen är det kört med blocketpaket och inget har strulat än så länge i alla fall.
Ska bli intressant att följa och tycker absolut du är rätt ute TS

Permalänk
Medlem

Hej igen!
Jag kom också att tänka på en tråd jag läste för länge sen att du kanske kan ta ärendet via ARN. Om du tror att du har rätt och kan bevisa det som hänt, så är det ändå Tradera som tagit dina pengar snarare än köparen (köparen har fått återbetalning av Tradera med sitt köparskyddsavtal) och säljaren har sitt avtal med Tradera.
Här fanns en tråd jag läste för ett tag sedan, och då 2018 följde åtminstone Tradera ARNs beslut enligt TS:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1534724-tradera-ab-for...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werner:

Jag lider med dig, TS. Tradera har blivit ett riktigt skojarföretag, där man som köpare har många rättigheter men säljare väldigt få - Ebay är precis likadana som nästan alltid går på köparens linje. Sedan en vecka tillbaka är dessutom köpskydd obligatoriskt hos Tradera - de får en extrapeng för varje annons som läggs ut, och som säljare känner man ännu större obehag varje gång man skickat något.

Bör dock nämnas att detta är en klar förbättring mot tidigare då man som köpare saknade både skydd och rättigheter. Men tyvärr är det väl så att just datorprylar förmodligen hör till en av de sämre kategorierna av varor på så sätt att de är fysiskt känsliga, många skador syns inte på utsidan och både köpare och säljare hör i många fall till kategorin "ung man" med allt vad det innebär av omognad och socialt avvikande beteenden. Hade en bekant som handlade mycket med begagnade böcker och trots hundratals köp blev det aldrig någonsin några problem. Tror det var totalt en försändelse för honom som försvann på posten, och då fick han direkt pengarna tillbaka. Men då är typen som samlar på böcker förmodligen inte samma typ som köper datorprylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RabieZ:

Det ār sākert rent lagligt så att Jag godkānnt genom att sālja på siten, men Jag kunde omöjligt vets villa villkor som skulle gālla vid eventually försāljning. Dessa villkor har lagts till efter min sista inblandning.
Vidare Hoppas Jag att mitt ārende inte går vidare med att tradera lāgger faktura hos mig då jag sjālv kontaktat och I kommit med underlay. Gör dem så āndå blir det till att bestrida fakturan så långt det går.

Nja, köpskydd är inget nytt villkor utan har funnits i många år, det har inte förändrats något avsevärt från köparens sida tekniskt sätt i villkoren.

Jag minns när jag fick en defekt produkt en gång, Tradera ville ha produkten själva, så jag skickade det till dem. Undrar ifall de gör samma med datorn i det här fallet.

Skrivet av hakro807:

Bör dock nämnas att detta är en klar förbättring mot tidigare då man som köpare saknade både skydd och rättigheter. Men tyvärr är det väl så att just datorprylar förmodligen hör till en av de sämre kategorierna av varor på så sätt att de är fysiskt känsliga, många skador syns inte på utsidan och både köpare och säljare hör i många fall till kategorin "ung man" med allt vad det innebär av omognad och socialt avvikande beteenden. Hade en bekant som handlade mycket med begagnade böcker och trots hundratals köp blev det aldrig någonsin några problem. Tror det var totalt en försändelse för honom som försvann på posten, och då fick han direkt pengarna tillbaka. Men då är typen som samlar på böcker förmodligen inte samma typ som köper datorprylar.

Men köparskydd som val har funnits i år, det dåliga är att de nu tvingar till det (ej relevant i TS fall dock). Sen det jag och kanske andra klagar på är att Tradera har blivit allt mindre villig att lyssna och hjälpa till alla användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Köp skydd på en månad, så då ska man som säljare sitta som på nålar och hoppas på att köparen inte hittar på nåt dumt?
Surt men stå på dig, hopps det löser sig för dig.

En månad är alldeles för generöst.

Det kommer alltid finnas problematiken om vems felet är.

Om något går sönder i frakten så sköter Tradera det med ersättning upp till 5000kr

Jag har varit med om en köpare som försökte luras och sa att (hårddisken i detta fallet) inte fungerade.
Jag såg när han hämtat ut paketet och när han skrev meddelandet och tror omöjligt han hade hunnit testa under denna tiden.

Jag sa då att han kunde skicka tillbaka disken och få pengarna tillbaka. Det ville han inte. Han hade tänkt blåsa mig och få mig att skicka pengar tillbaka.

Han gav mig då direkt negativt omdöme.

Eftersom det är säljarna som Tradera tjänar pengar på borde vara måna om dem...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Sen det jag och kanske andra klagar på är att Tradera har blivit allt mindre villig att lyssna och hjälpa till alla användare.

Visst, kanske kan det vara så att pendeln slagit över för mycket åt det andra hållet. Det är ju heller ingen statisk miljö, ju färre sanktioner en dålig säljare upplever desto fler dåliga säljare kommer vi få och vise versa. Nu kan det ju vara så att många dåliga säljare försvunnit men att istället många dåliga köpare tillkommit, och då fungerar inte längre systemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Har redan lämnat tradera för länge sen med deras hutlösa avgifter och kör mest blocket. Där har köparen 24 timmar på sig sen är det kört med blocketpaket och inget har strulat än så länge i alla fall.
Ska bli intressant att följa och tycker absolut du är rätt ute TS

Håller med. Alltid lite nervigt med blocketpaket också, men då ändå i 24h, vilket ändå är ganska rimligt imho. 1mån är bara helt sinnessjukt orimligt. Hoppas verkligen detta löser sig, finns ju inte på världskartan att behöva betala tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för en liknande grej en köpare som hävdade att surfplatta som såldes inte fungerade efter några dagar, jag får tillbaks den och ser att köparen har tappat den, märken som inte blivit i frakten och som inte var där innan.

Jag sa till Tradera att köparen skickade tillbaks en skärbräda som jag fotade och skickade in till dom, har inte blivit krävd på några pengar ännu och detta var ett halvår eller nåt sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Jag har råkat ut för en liknande grej en köpare som hävdade att surfplatta som såldes inte fungerade efter några dagar, jag får tillbaks den och ser att köparen har tappat den, märken som inte blivit i frakten och som inte var där innan.

Jag sa till Tradera att köparen skickade tillbaks en skärbräda som jag fotade och skickade in till dom, har inte blivit krävd på några pengar ännu och detta var ett halvår eller nåt sedan.

Bra jobbat Linus! Rätt åt personen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

Vet inte om det är rätt väg att gå heller, hade vart bättre med bilder som visar att köparen förstört surfplattan och inte hävda att han skickat en skärbräda.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Bra jobbat Linus! Rätt åt personen.

Inte riktigt bra jobbat, det blir ju fel åt andra hållet istället för att bestrida och påvisa att han förstört den.
Nu har ju båda begått bedrägeri istället för bara köparen.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Inte riktigt bra jobbat, det blir ju fel åt andra hållet istället för att bestrida och påvisa att han förstört den.
Mvh Thomas

Jo - Lättare sagt än gjort. Tradera verkar ju agera både som domare och bödel. Hamna mittemellan detta …..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

Fast när det ändå är VM i att ljuga så är det inte säkert att man vinner med bara sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Fast när det ändå är VM i att ljuga så är det inte säkert att man vinner med bara sanningen.

Så kan det vara men jag tycker inte det är rätt att ljuga och hålla på med bedrägeri bara för att vinna, i det här fallet så verkar Tradera tagit säljarens sida, så misstänker de finns folk som utnyttjat systemet åt båda hållen.
Påstår inte att så är fallet här men förstår inte varför man tycker det är ok att sjunka till samma nivå bara för att vinna.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Så kan det vara men jag tycker inte det är rätt att ljuga och hålla på med bedrägeri bara för att vinna, i det här fallet så verkar Tradera tagit säljarens sida, så misstänker de finns folk som utnyttjat systemet åt båda hållen.
Påstår inte att så är fallet här men förstår inte varför man tycker det är ok att sjunka till samma nivå bara för att vinna.
Mvh Thomas

Då får du fortsätta med att bli blåst på tradera, för vi andra är ganska trötta på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Mvh Thomas

Du måste väl ändå hålla med om att bevisbördan blir tyngre att försöka bevisa att köparen tappat varan än att bara säga att han skickat något annat i retur?

Permalänk
Medlem

Använder folk fortfarande skojarsajten Tradera? Jag har slutat för länge sen när de började härja med att hålla i pengarna och så. De tar höga avgifter och jag som säljare har exakt, noll skydd.

Jag säljer på Swedroid, alternativt så kastar jag skiten istället för att bli blåst av någon skojare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Stör mig på deras Betalningsvillkor - 8D | Att de inte kontaktat dig för att skaffa sig en uppfattning från dig är märkligt... De har en del att svara på. Hoppas du ej missat något i deras försök att nå dig eller liknande.

8e är ännu märkligare, där de i dess villkor ej kommer hjälpa dig om de nu följer de slaviskt...

Här säger de att tvisten ej kan överklagas till Tradera. Så det står dig fritt att neka samtliga krav som säkerligen dyker upp från Tradera då 9b att de har rätt att fakturera dig om du redan fått betalt. Frågan är om de gör detta. Om du får en faktura så bör du helt enkelt bestrida samtliga krav så får de ta dig till rätten om de nu önskar och ej vill lyssna på din "överklagan" eller klagomål på deras process.

Ytterligare en sak att beakta.

Skrivet av LemurenSwe:

Skrivet av Nucky:

Skrivet av LemurenSwe:

Mnja, det syftar till när köparen beställer en anpassad vara. Dvs du som säljare kan inte bara kludda på något personligt och sen sälja den och hävda att det skulle vara en vara med personlig prägel, då iaf annan lagstiftning likställer detta med att köparen begärt den personliga prägeln.

Däremot så skulle du kunna utan kostnad börja erbjuda eventuella kunder gravering på grejor. Då kan inte köpskyddet täcka dessa varor eftersom personlig prägel satts på varan på köparens begäran, även om denne inte betalat något för det.

Distansavtalslagen är inte tillämplig på köp mellan privatpersoner. Det är KöpL som tillämpas och i den finns inga rättigheter att ångra ett köp, därför spelar det absolut ingen roll om en vara till sin art eller prägel är specialanpassad eller ej.
Detta är en undantagsregel till den lagstadgade 14 dagars ångerrätt du som KONSUMENT har rätt till när du handlar av ett företag.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony WH-1000XM5 | Blusound Flex 2i | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | PlayStation Portal

Permalänk
Medlem

Det här är väldigt avskräckande för att vilja sälja saker, verkar oerhört lätt att bli lurad.

Permalänk
Medlem

Tack för upplysningen kommer inte använda mig av tradera mer.

Önskar dig lycka till med det är högst obehagliga dilemmat och att det löser sig för dig!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Man kunde dock välja säljare med bra betyg och det var ganska osannolikt att man blev lurad.

Säljaren kan ju inte välja vem han säljer till på Tradera, så vinner någon skojare så är det ju inte så kul.

På Blocket kan man iallafall välja vem man säljer till. Man får betyg när man använder blocketpaket och har den man säljer till inga eller dåliga betyg kan man ju neka den tjänsten.