Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Nu kan du köra Tetris i en PDF-fil

Permalänk
Melding Plague

Nu kan du köra Tetris i en PDF-fil

PDFtris är spelbart i Chromium-baserade webbläsare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Funktionaliteten av ett helt operativsystem i ett dokumentformat som används på webben. Vad skulle kunna gå fel?

Spelet verkar funka bra på Firefox också.

Permalänk

ÄNTLIGEN!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Haha bara att vänta tills de lyckas med Doom då ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Så najs med körbar kod i dokumentformat, absolut ingenting som kan gå fel med det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så ser jag inte vad som är så speciellt med detta. I webbläsarna är det webbasserat, så inte alls konstigt att detta går. Väck mig när han luskat ut hur man göra det i en vanlig pdf läsare...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Nice. Ska vänta på mitt 5090 först så jag kan skala upp det från 100px till 4K med 2x framegen. Då borde man ju få dubbelt så många Tetris, minst!

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cho-Arrim:

Haha bara att vänta tills de lyckas med Doom då ^^

https://github.com/ThomasRinsma/pdfdoom

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ELF:

Helt ärligt så ser jag inte vad som är så speciellt med detta. I webbläsarna är det webbasserat, så inte alls konstigt att detta går. Väck mig när han luskat ut hur man göra det i en vanlig pdf läsare...

PDF-formatet och flertalet läsare av det har stöd för att köra javascript som är inbäddat i dokumentet, det har varit ett par exploits och otäckheter tack vare det.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är för dåligt insatt i webbläsarnas PDF-implementationer för att ha en stark åsikt personligen, mer än att webbläsarna har mer avskalat PDF-stöd.

Men han som hackat ihop detta verkar ju ha haft i rakt motsatt syn på att det skulle vara väntat att detta går att göra i just webbläsarna:

"It is relatively well-known that PDFs can be quite feature-rich when opened in Adobe Acrobat/Reader, with scripting support for forms and other dynamic content. However, it turns out that both PDFium (Chromium’s PDF reader) and PDF.js (Firefox’s) implement a little bit of scripting support as well. This piqued my interest, as I tend to see them as more modern/static/safe1."

Dvs, då i princip att det är välkänt att Acrobat har en massa dynamiskt lullull, men när han kom fram till att även Chromium/Firefox-varianterna av pdfläsare exponerar lite scriptbarhet till PDF-dokumentet, så ville han testa om det gick att göra någonting där just eftersom detta var mer intressant/oväntat.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Körde Tetris i en 286-dator i slutet av 8o-talet, början av 90, typ. Då handlade det inte om några färger på klossarna
Programmet slutade att räkna poäng vid ett antal poäng men jag fortsatte en gång så länge det gick (på den tiden kunde jag hantera högsta fall-hastigheten) och skrapade ihop typ 45000 rader. Om detta program har samma parametrar har jag dock ingen aning om.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Körde Tetris i en 286-dator i slutet av 8o-talet, början av 90, typ. Då handlade det inte om några färger på klossarna
Programmet slutade att räkna poäng vid ett antal poäng men jag fortsatte en gång så länge det gick (på den tiden kunde jag hantera högsta fall-hastigheten) och skrapade ihop typ 45000 rader. Om detta program har samma parametrar har jag dock ingen aning om.

/ B

Jag har spelat Tetris på Nintendo GameBoy.
Minns inte hur mycket poäng jag fick. Men det fanns åtminstone två olika lägen, A-TYPE och B-TYPE.
A-TYPE var att bara försöka få poäng i all oändlighet.
B-TYPE var att rensa bort 25 rader (men att man börjar med skärmen delvis fylld).

Original Gameboy använde 4st AA batterier och är handhållen.
Jag slår vad om att Gameboy är mindre/kompaktare/lättare än vad din 286 var och för syftet Tetris spelande så dög den nog minst lika bra.

Gameboy släpptes i Japan och America 1989.
Europa 1990.
Men så sent som 1994 i Brazilien.

Tetris is a 1989 puzzle video game developed and published by Nintendo for the Game Boy. It is a portable version of Alexey Pajitnov's original Tetris and it was bundled with the North American and European releases of the Game Boy itself. It is the first game to have been compatible with the Game Link Cable, a pack-in accessory that allows two Game Boy consoles to link for multiplayer purposes.

Permalänk
Medlem

Skiten funkar i Firefox också, vet inte var Chromium-exklusiviteten fantiserade sig in?

Skrivet av ELF:

Precis så. Gäsp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Skiten funkar i Firefox också, vet inte var Chromium-exklusiviteten fantiserade sig in?

Haha, undrade samma sak eftersom jag läste det här i Firefox och provspelade lite.
Artikeln nämner PDFium och PDF.js dessutom, PDF.js är ju Firefox PDF-motor 🙃