Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Jonas slutar på SweClockers

Permalänk
Medlem

@JonasT Vi kommer alla att sakna din starka passion och din enormt djupa kunskap om chassin, nätdelar och tangentbord. En era är över, men det har varit en stor förmån att få ta del av den här på Swec under alla år som den varade. Du är en legend. Tack för denna tiden! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Nu är redaktionen nere på tre personer.
2020 var de 12 personer (dock flera på deltid). 2021 var de tio stycken. 2022 var de åtta stycken. 2023 var de sex stycken. (Kollat med archive.org)
Och rapporteringen från om CES var ju väldigt sparsam i år.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

2020 var de 12 personer (dock flera på deltid). 2021 var de tio stycken. 2022 var de åtta stycken. 2023 var de sex stycken. (Kollat med archive.org)

Ja asså Swec känns ju inte bara tomt för att många färgstarka individer har lämnat. Mycket beror ju också på att det helt enkelt är väldigt få på redaktion som du redovisar.

Just bevakning på CES var ju väldigt trist, tyckte mässan visade upp mycket som Swec är intresserade av, främst monitorer!

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x, 6700 XT

Permalänk
Medlem

Det här förklarar varför jag undermedvetet skippat att läsa Artiklar, Kollat recensioner samt tappat helt med Fredagspanelen och istället enbart varit inne på forumet.

Jag vet inte vad det vart som drog mig till SWEC men jag stannade för den härliga duo som bestod av @JonasT och @emilakered som senare kompletterades med Jacob och Kenneth. Får ungefär samma vemod som jag kände när Rederiet lades ner, Charmed sista avsnitt och Chuck vs the goodbye sändes. Nu är det bara trist och tråkigt och jag tror dessvärre att SwecS glansdagar är förbi med råge

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det här förklarar varför jag undermedvetet skippat att läsa Artiklar, Kollat recensioner samt tappat helt med Fredagspanelen och istället enbart varit inne på forumet.

Jag vet inte vad det vart som drog mig till SWEC men jag stannade för den härliga duo som bestod av @JonasT och @emilakered som senare kompletterades med Jacob och Kenneth. Får ungefär samma vemod som jag kände när Rederiet lades ner, Charmed sista avsnitt och Chuck vs the goodbye sändes. Nu är det bara trist och tråkigt och jag tror dessvärre att SwecS glansdagar är förbi med råge

Ja, tyvärr har det känns tråkigt på Sweclockers på det sättet. Många färgstarka individer genom åren som funnits (och slutat). Inte ersatts på det sättet man hoppats på. Tydligen är alltså hela redaktionen kraftigt bantad...

Att Jonas slutat förvånar inte, han kan ju inte dra allt själv. Även en sån grym medarbetare behöver lite andra som brinner för sina saker och samtidigt är sympatiska och färgstarka. Och som ges tid och resurser att visa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, tyvärr har det känns tråkigt på Sweclockers på det sättet. Många färgstarka individer genom åren som funnits (och slutat). Inte ersatts på det sättet man hoppats på. Tydligen är alltså hela redaktionen kraftigt bantad...

Att Jonas slutat förvånar inte, han kan ju inte dra allt själv. Även en sån grym medarbetare behöver lite andra som brinner för sina saker och samtidigt är sympatiska och färgstarka. Och som ges tid och resurser att visa det.

Man ser också ett tydlig linje att ju dyrare hårdvara blev desto fler intressanta själar försvann från Sweclockers.

Tror intresset har rasat generellt för hårdvara sen pandemin drog igång och gjorde att priserna totalt spårade.

Själv har jag helt slutat med high-end hårdvara och nöjer mig med normala grejer, överklockar inget längre eller moddar även om tiden finns så blir man lite mer nervös att förstöra något när det kostar skjortan att ersätta.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Man ser också ett tydlig linje att ju dyrare hårdvara blev desto fler intressanta själar försvann från Sweclockers.

Tror intresset har rasat generellt för hårdvara sen pandemin drog igång och gjorde att priserna totalt spårade.

Själv har jag helt slutat med high-end hårdvara och nöjer mig med normala grejer, överklockar inget längre eller moddar även om tiden finns så blir man lite mer nervös att förstöra något när det kostar skjortan att ersätta.

^ this

Känner samma sak inför hur saker och ting är nu för tiden!
Brukade gärna köpa top-tier moderkort och sånt förr men nu känns det så långt borta med tanke på prisutvecklingen.

Försökte alltid skruva ur sista lilla % ur sakerna förr men nu för tiden vågar man verkligen inte även om jag vet vad jag gör så är ändå känslan där av att det är för dyrt att göra minsta misstag.

Visa signatur

🏬: MSI B650 Gaming Plus WiFi 🔲: AMD Ryzen R5 7600X ❄️: be quiet! Pure Rock 2 Black 🏴: ASUS Radeon RX 7800 XT DUAL OC
🗄️: Corsair 3500X 🔌: be quiet! Pure Power 12 M 750W 🎞️: 16GB Kingston Fury Beast 5600Mhz 💾: Kingston NV2 1TB
🖥️: Lenovo Legion R27qe 🖱️: Logitech G PRO Wireless⌨️: Steelseries Apex 3 🎧: Logitech G733 📶: tp-link Deco X20 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Så är det nog, hoppades ändå att 5000-serien skulle bli lite mer att Nvidia återgick till form, men så lär det inte bli. Nu kan man bara hoppas att AMD släpper grafikkort till rimliga priser, men det är väl för mycket att hoppas på. Finns mycket annat man kan köpa till samma pris av high-end grafikkort så går inte riktigt att motivera köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Ja, sådant kan säkert påverka datorintresset generellt, jag påverkas själv också på det sättet. Att folk lämnar redaktionen på Sweclockers kan nog ha många andra orsaker och jag gissar beror inte så mycket på detta.

Det är nog mer beroende på arbetsklimat , löner, folk som kanske inte fick möjlighet till heltid och helt enkelt att man tröttnat och vill komma vidare på naturlig väg.

Varför Jacob slutade t.ex. redovisades ganska tydligt, ett par till fall är ju också förhållandevis tydligt redovisade.

Jag tror kanske att man nu satsar på en ren nyhetssajt framför allt, med lite sporadiska recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Ja, sådant kan säkert påverka datorintresset generellt, jag påverkas själv också på det sättet. Att folk lämnar redaktionen på Sweclockers kan nog ha många andra orsaker och jag gissar beror inte så mycket på detta.

Det är nog mer beroende på arbetsklimat , löner, folk som kanske inte fick möjlighet till heltid och helt enkelt att man tröttnat och vill komma vidare på naturlig väg.

Varför Jacob slutade t.ex. redovisades ganska tydligt, ett par till fall är ju också förhållandevis tydligt redovisade.

Jag tror kanske att man nu satsar på en ren nyhetssajt framför allt, med lite sporadiska recensioner.

...samt alla dessa krönikor...

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragnet:

Följer trenden väl för det mesta inom skriven media, inte mycket pengar här.

SWEC behöver nog gå över till betaltjänst om det ska upp på 12 pers igen t.ex.

Väntar bara på dagen när sidan är helt borta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.