Minirecension ASUS ROG NUC 970
Jag har haft olika utgåvor av Intels NUC som mediadator till min TV i ganska många år.
ASUS köpte/tog över NUC-konceptet för inte så länge sedan, och har förvaltat det väl (anser jag).
Nu under december/januari 2024/2025 så hade Proshop rea på en av deras värstingar, ASUS ROG NUC 970.
Specifikation:
GeForce RTX 4070 8GB (115W + 25W Dynamic Boost)
Intel Core Ultra 9 185H
32GB RAM
1TB M.2 SSD,
Windows 11 HOME
2.5 Gigabit Ethernet
Wi-Fi 6E + BT5.3
Eftersom jag blivit gammal och bekväm lockade det att sätta denna vid min TV så att jag kan spela lite sittandes i soffan.
Sagt och gjort, jag slog till och har provat maskinen under några dagar.
Det första jag märkte när jag öppnade kartongen är hur stor den är. Den är ju så klart väldigt kompakt i förhållande till en klassisk stationär dator, men jämfört med den NUC11PHKI7 jag använt innan så är den stor.
Eftersom det sitter ventilgaller och fläktar på hela underdelen så finns det inget VESA-fäste som på tidigare NUC:ar. Det ingår en väldigt robust fot som gör att man kan ha maskinen stående vilket jag har - fläktarna får mer luft om man använder foten.
Portar finns det i överflöd (2st USB, SD-läsare och ljudport på fronten, övriga portar på baksidan):
6st USB
1st SD-kortläsare med UHS-I
1st 3,5mm ljudport
1st USB-C med TB4
1st DP
1st HDMI
1st RJ45 LAN
1st Strömport
Jag har inte provat att öppna upp chassit, men det ska enligt en sökning på Google inte vara svårt att t.ex ändra/lägga till mer lagring.
Vid start ska Windows ställas in, och jag noterar att man faktiskt inte kan välja svenskt språk i gränssnittet. Det gör att jag efter slutförd konfigurering noterar vad Asus har för installerad för mjukvara och sedan gör jag en helt ren svensk installation av Windows 11.
ASUS har ett komplett drivrutinspaket på sin hemsida som går att batch-installera, vilket jag gör med några mindre ändringar. Chipset och GPU tar jag direkt från respektive tillverkare.
Det rekommenderas generellt att installera MyASUS, Armoury Crate & Aura Sync, men tyvärr är den mjukvaran ganska buggig, så jag skippade det och kör istället GHelper som är open source, är väldigt lightweight och fungerar ypperligt för att byta mellan fläktläge Silent, Performance och Turbo.
Man kan överlag säga att fläktlägena är ungefär vad de heter - Silent är någorlund tyst, Turbo fläktar på rejält och Performance håller sig någonstans i mitten. Manuella fläktinställningar och custom fläktkurvor stödjs ej.
Turboläget get ju mest ström och därmed mest kapacitet, så det kan ju vara rimligt att köra på det om man enbart spelar på maskinen.
Jag har läst någonstans att man bör avaktivera en Windowsfunktion som heter Control Flow Guard (CFG) för bättre prestanda, men har inte provat det själv, tänkte bara nämna det.
Jag har inte hunnit provspela så mycket, men för referens så kan jag köra Elden Ring med allt på max (RT avstängt) i 2560x1440 utan några som helst problem.
Under belastning håller sig GPU på ca- 70-75C och CPU på 95-100C. Väldigt varm CPU tänker nog de flesta, men när jag har sökt runt så nämner flera ansedda rescensionssidor att de snabbt kommer upp i 100C och att det är i sin ordning eftersom det är tänkt så - den här processortypen är klassad för 110C. I nuläget verkar det inte finnas något sätt att nedklocka eller begränsa strömtillförseln för lägre temperatur, men det kanske kommer vad det lider.
Priset då? 19990:- på rea, vilket är ganska saftigt om man jämför med en gaminglaptop där man kan få ungefär samma prestanda för 15000:- inklusive en fin skärm och ett tangentbord med musplatta. Har man dock som jag absolut inte plats för en laptop i TV-bänken så kan den här typen av lösningar vara perfekta.
Finns det något utrymme för förbättringar? Ja, men jag saknar inget av större vikt som gör att jag ångrar mitt val av dator.
Jag tycker att man borde kunnat få styra mer över hur fläktarna går, och jag tycker även att tillverkaren kunde övervägt en annan CPU som inte går så jäkla varmt, även om den sägs klara höga temperaturer. Jag tycker också att man kunde försökt komma på någon form av lösning för VESA-fäste då jag gärna fäster datorn bakom min TV.
Om man vill slippa Asus bloatware så fungerar programmet GHelper riktigt bra och uppdateras ofta med buggfixar och nya funktioner. Man blir också av med möjligheten att styra belysningen på datorn då det kräver Aura, men jag tycker att det är värt utbytet med mindre bloat.
Mitt betyg är 4,5/5. Nära full pott, och sannolikt den dator jag kommer att använda mest i hushållet ett bra tag framöver.
Kommentera gärna med frågor eller om jag missat något viktigt.
Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC