Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

För mig blir det ingen ny Model Y den dagen det blir dags att byta vår nuvarande MYLR om den nya har blinkersspak.

Har en Highland som förmånsbil och jag gillar knapparna på ratten.

Om alternativen knappar vs blinkersspak är totalt avgörande för att fortsätta med Model Y,
så kan du ju rimligen inte vara särskilt nöjd med bilen i övrigt.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om alternativen knappar vs blinkersspak är totalt avgörande för att fortsätta med Model Y,
så kan du ju rimligen inte vara särskilt nöjd med bilen i övrigt.

Är jättenöjd med bilen faktiskt och kommentaren var inte så allvarligt menad. Jag kör mest min M3 så jag har vant mig vid knappar istället för spakar och då blir det förvirrande när man ska köra den andra bilen.

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket att elbilar inte ersätter fossilbilar speciellt effektivt? Eller jag kanske har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Jag får intrycket att elbilar inte ersätter fossilbilar speciellt effektivt? Eller jag kanske har fel.

Tror att du kan ha snubblat in i fel tråd.
Testa här istället:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror att du kan ha snubblat in i fel tråd.
Testa här istället:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1679705-elbilar-vs-bra...

Fast jag vill inte diskutera elbilars existens eller politiken kring det, undrar mer över det jag frågade, alltså hur går det med utbytet? Men det kanske är rätt tråd ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Siffrorna för 2024 ja fossil drivna bilar säljer bättre fortfarande speciellt nu när laddhybrider börjar få 10mil+ räckvidd som gör dom mer och mer attraktiva.

Men elbils försäljningen stiger med varje år så lär inte ta många år tills dom säljer bättre en fossil drivna bilar.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

För mig blir det ingen ny Model Y den dagen det blir dags att byta vår nuvarande MYLR om den nya har blinkersspak.

Har en Highland som förmånsbil och jag gillar knapparna på ratten.

Ha, ha, det är ju också en variant!

Det sagt så skaffa SEXY-buttons så kan du lätt lösa att få blinkers med knappar även i framtiden när blinkersspakar införs igen (du kan tex. klistra de på baksidan av ratten där paddlar brukar sitta): https://enhauto.com/s3xy-buttons

Skrivet av AlixSPQR:

Fast jag vill inte diskutera elbilars existens eller politiken kring det, undrar mer över det jag frågade, alltså hur går det med utbytet? Men det kanske är rätt tråd ändå.

Ja, det är rätt tråd som du länkades till även för den typen av diskussioner som du vill föra. Ta frågan där. Blir perfekt. 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag behöver ta mig från stan (kiruna) till luleå på en laddning utan att vara rädd för att fastna och dö nånstans på vägen på vintern.

så måste klara mig 343 km helst på vintern.

Skulle rekommendera en kort paus på en så lång sträcka, och då kan man lika gärna klämma in en snabbladdning på vägen. Man måste inte ladda fullt, bara tillräckligt så man kommer fram, kanske 15 min? Jag är helt slutkörd efter ca 3 timmar själv men "you do you" som man säger.

Jag förstår ändå oron. Själva kör vi elbil till jobb och sånt, men har en laddhybrid som vi kör ut i Europa med på sommaren. Det är inte lika vanligt med laddning i alla länder (ex Kroatien) och det känns lite läskigt och stressigt när man har små barn man kör runt med utomlands.

Så fundera på om laddhybrid är mer rimligt för din körstil? Då kan man ändå komma mellan 25-100km på el beroende på modell. Smidigt när man bara ska göra ett ärende i stan där man bor. Kör du oftast dessa längre sträckor är det dock smartare att köra helt på el eller fossilt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX5070ti 16GB / Corsair RM850x Shift / Samsung G80SD 4K 240Hz OLED

Permalänk
Medlem

NAF har kört vintertest igen. Nu har de gjort om rutten så det är inte längre den där långa nedförsbacken på slutet, som många kritiserade. Den gamla rutten kunde ge stort utslag på räckvidd eftersom bilar antingen fastnade på väg upp eller kunde forstätta mycket längre, tack vare att det var nedförsbacke. Det var inte så kallt denna gång -6 till +7

edit - bättre länk: https://www.motor.no/bil/vinterens-store-rekkeviddetest-2025/...
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

Polestar 3 imponerar, kommer på delad förstaplats i räckvidd och minst tapp vs WLTP: -29km
Model 3 kom lika långt som Polestar 3 men tappade 171km av sina 702 km WLTP. Överraskande mycket tycker jag.

De flesta bilarna går 40-50 mil på vintern nu, och det är ändå godkänt får man säga. Säg 32-40 mil effektiv räckvidd på långtur, om man inte kör 100-0%.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

NAF har kört vintertest igen. Nu har de gjort om rutten så det är inte längre den där långa nedförsbacken på slutet, som många kritiserade. Den gamla rutten kunde ge stort utslag på räckvidd eftersom bilar antingen fastnade på väg upp eller kunde forstätta mycket längre, tack vare att det var nedförsbacke. Det var inte så kallt denna gång -6 till +7

edit - bättre länk: https://www.motor.no/bil/vinterens-store-rekkeviddetest-2025/...
https://www.naf.no/elbil/elprix?leftColumn=Resultater

Polestar 3 imponerar, kommer på delad förstaplats i räckvidd och minst tapp vs WLTP: -29km
Model 3 kom lika långt som Polestar 3 men tappade 171km av sina 702 km WLTP. Överraskande mycket tycker jag.

De flesta bilarna går 40-50 mil på vintern nu, och det är ändå godkänt får man säga. Säg 32-40 mil effektiv räckvidd på långtur, om man inte kör 100-0%.

Att det skiljer mellan WLTP och verkliga sträckor, och även mellan olika bilmodeller hur mycket som diffar är fullt normalt. Inget som helst konstigt eller överraskande om man känner till hur det fungerar. WLTP mäts i kontrollerad laboratoriemiljö, och därmed så säger det testet inte så mycket om den verkliga räckvidden. Därav nyttan av tester mellan olika bilmodeller i en kontrollerad men verklig miljö, som denna ifrån NAF som du länkar till. Väldigt värdefullt. NAF gör ett grymt bra jobb här! 👍

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

@martinot: Överraskelsen var inte att det skiljer mellan WLTP och faktisk räckvidd (naturligt då siffrorna kommer från ett rent laboratorietest) - snarare att Tesla presterade dåligt med fjärde störst avvik i testet. Jag hade en känsla att Tesla presterat förhållandevis bra i räckviddstester men kan ha fel där (kanske blandar ihop räckvidd kontra andra bilar jämfört med räckvidd/förbrukning mot spec).

Edit. Litet förtydligande

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Sjukt intressant.. Dessutom på 20"-are. Skulle vara intressant att se hur mycket däcken påverkar, Michelin X-Ice Snow SUV var det ingen annan som körde med.

NAFs tester är fantastiska förresten, älskar att de är så utförliga med faktatabeller också.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@martinot: Överraskelsen var inte att det skiljer mellan WLTP och faktisk räckvidd (naturligt då siffrorna kommer från ett rent laboratorietest) - snarare att Tesla presterade dåligt med fjärde störst avvik i testet. Jag hade en känsla att Tesla presterat förhållandevis bra i räckviddstester men kan ha fel där (kanske blandar ihop räckvidd kontra andra bilar jämfört med räckvidd/förbrukning mot spec).

Jag förstod exakt det, och därför jag just skrev (se markerad text); "Att det skiljer mellan WLTP och verkliga sträckor, och även mellan olika bilmodeller hur mycket som diffar är fullt normalt."

Var nog du som missade min kommentar, eller (lika gärna fallet) jag som skrev allt för otydligt så att det skulle förstås.

Poängen är att vet man hur WLTP fungerar så blir man inte ett dugg överraskad eller förvånad) att det diffar olika mycket mellan WLPTP-verkligheten, mellan olika bilmodeller.

För WLTP så kör man aldrig bilen utomhus. Den testas inomhus i labblokal +25 grader, och med alla system (förutom framdriften) helt avstängda. Luftmotstånd och alla andra verkliga faktorer testas aldrig.

Därav att WLTP är rätt värdelöst mått, och att det varierar enormt mellan olika bilar och med verkligheten. Du kan inte (som jag uppfattar att du verkar tro) bara multiplicera WLTP-siffran med en fast faktor (som tex. 1,25 för 25%), och anta att det kommer stämma. Finns ingen sådan specifik korrelation i verkligheten. Det kommer diffa enormt mellan inte bara olika bilmärken (som du verkar tro att det hänger på), men även diffa vilt mellan olika specifika bilmodeller - även om från samma tillverkare/bilmärke.

Känns som du kanske lägger mer förtroende i WLTP än vad du nog bör göra.

Det är just därför verkliga tester som dessa som NAF gör verkligen behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Martinot: 23 grader vill jag minnas det är
Du verkar inte ha koll på hur det fungerar dock. Rullmotstånd och luftmotstånd ÄR faktorer det tas hänsyn till.

Testet är standardiserat och därför är det förvånande när modeller avviker stort

Meningslös diskussion dock.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Martinot: 23 grader vill jag minnas det är
Du verkar inte ha koll på hur det fungerar dock. Rullmotstånd och luftmotstånd ÄR faktorer det tas hänsyn till.

Rullmotstånd testas självklart (eftersom det sker på rullbana inomhus).

Luftmotstånd spelar roll, men det sker inte under själva körcyklerna och testerna, vilket är min poäng. Sker ju inomhus så rullbana, så blir ju inget luftmotstånd då som mäts. Istället så har man en matematisk formel som bakar in värden från separata vindtunneltest. Detta blir dock sällan exakt, utan kommer få enormt varierande resultat.

Ok, 23 grader. Ger dig att jag hade fel där (tog från minnet och orkar inte sitta och googla just nu).

Nöjd?

Skrivet av glemmy:

Testet är standardiserat och därför är det förvånande när modeller avviker stort

Vet man hur WLTP fungerar så är det inte det minsta förvånande.

Vilket var min enkla poäng som jag försökte göra (inget angrepp på dig som person, men emot WLTP som värde så som man skulle önska).

Skrivet av glemmy:

Meningslös diskussion dock.

Inte alls!

Här är det nog där jag håller absolut allra minst med dig.

Bara vår diskussion här visar på enorma missuppfattningar kring vad WLTP är.

Detta är ett elbilsforum, och diskussion kring WLTP är i högsta grad relevant för alla att förstå vad det visar, och inte minst vad det inte visar. Speciellt extra mycket så för just elbilar (där räckvidden är av stor betydelse för konsumenter).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Polestar har ett batteri på 107kWh.
Teslan har ett batteri på 75 kWh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Precis! Och Polestar 3 kostar 590 tusen kronor mer (enligt data från NAF) så jag tycker det är Teslan som imponerar:)
Du kan ju köpa en hel till Tesla och då få dubbel räckvidd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Teslan är en liten låg sedan. P3 spelar i en annan liga.
Inte riktigt samma kundkrets heller, M3 är lite elbil på budget för massorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Precis! Och Polestar 3 kostar 590 tusen kronor mer (enligt data från NAF) så jag tycker det är Teslan som imponerar:)
Du kan ju köpa en hel till Tesla och då få dubbel räckvidd

Smart! så kan man ha en att plocka delar från sen lagom till att garantin är slut.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxima:

Vad har det att göra med att Teslas angivna räckvidd stämmer sämst av alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Vad har det att göra med att Teslas angivna räckvidd stämmer sämst av alla?

En bil med ett stort batteri och törstig drivlina tappar inte lika mycket räckvidd när en viss mängd energi måste läggas på uppvärmning under vintern.

Om uppvärmningen under en lång vinterresa skulle dra 15 kWh så innebär det att en bil som Model 3 kanske tappar 10 mil medan Polestar bara tappar 7 mil. Observera att siffrorna som jag anger här ska ses som exempel, jag har alltså inte räknat på det i detalj.

Detta förklarar inte hela skillnaden men kan vara en del av förklaringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Ja vi trodde också verkligen att stol skulle få plats utan problem, men rekommenderar verkligen att testa. Bilhandlarna verkade vana vid att man springer runt och monterar barnstol.

Det är en tourer. Bagaget är oväntat litet, med tanke på att bilen nästan är 5 meter lång. Dock är det ju inte mindre än tex MY och Enyaq. Det är ju på 600l och går med lätthet att få in vagn etc.
Ljudnivån är helt underbar. Betydligt bättre än MY, Enyaq och EV6.

Jag har nu varit och provkört en ID7 Tourer, men en Pro S istället för GTX, men det invändiga är väl någorlunda lika.
Det märks att det är en större bil än den jag har idag, kändes nästan som att köra runt en pråm. Men det är väl att man är ovan med en ny bil. Sen kändes A-stolparna rätt stora/täcker mycket.

Men det var inga större problem att få in en bakåtvänd barnstol bakom mig när jag körde. Bagaget lär även det räcka till.
Problemet som jag antar att nästan alla vettiga familjebilar har är att den känns vettig men väldigt tråkig och saknar "själ".
Sen så tyckte jag som är van vid ganska tjocka läderrattar i BMW att ratten i ID7 var väldigt tråkig, men GTX-ratten kanske är bättre?

Är det någon här som har någon erfarenhet av faceliftade EV6? Den verkar inte ha fått enskilt jättestora uppgraderingar men många småfixar och lite större batteri vilket gör att den ser intressant ut. Just nu kan man få en GT-line AWD för ungeför 50k mindre än ID7 Tourer GTX.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Är det någon här som har någon erfarenhet av faceliftade EV6? Den verkar inte ha fått enskilt jättestora uppgraderingar men många småfixar och lite större batteri vilket gör att den ser intressant ut. Just nu kan man få en GT-line AWD för ungeför 50k mindre än ID7 Tourer GTX.

Man får väl hoppas bagaget räcker till på Id.7 Tourer då det är betyligt mindre på EV6! 8 bananlådor kontra 11 bananlådor... Konstigt nog så påstås Ioniq 5 få plats även den med 11 lådor! Skiljer bara en låda med fällda säten dessutom mellan Ioniq 5 och Id.7... hur är det möljligt?

https://youtu.be/lYqs7vnaHPg?t=286
https://youtu.be/_DWFoOs8fiU?t=264

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Roligt att M3 hamnade sist i WLTP-uppfyllnad även förra året! Inte en slump altså. Också lite förvånad över att både Kia EV9 (förra året) och EV3 detta år klarade sig väldigt bra! Framförallt kanske EV3 som kom längre än Id.7!

Permalänk
Medlem

Startade en resa i måndags med 362km på min 2021 m3 rwd. Hade 40km kvar enligt bilen då jag kom hem igen. Resan gick över en fjällövergång och alternerade mellan +3 till -2 grader. Får säga mig rätt nöjd med resultatet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Roligt att M3 hamnade sist i WLTP-uppfyllnad även förra året! Inte en slump altså. Också lite förvånad över att både Kia EV9 (förra året) och EV3 detta år klarade sig väldigt bra! Framförallt kanske EV3 som kom längre än Id.7!

Det är nog inte så konstigt. Se Scenariot här nere.

Vid test för range i säg det är 25 grader ute och bara 1kw används för ACn i detta fallet.

Scenario 1
Testscenario för range rating:

En Tesla har en motor och drivlina med en effektivitet på 95% från batteri och använder 11kwh effektivt per 100km, av detta är 1kwh AC och 10kwh för körning. Total storlek på Batteri är 69.16kwH för en rated range på 600km.

En Annan bil har en motor och drivlina med en effektivitet på 90% från batteri och använder 11kwh effektivt per 100km, av detta är 1kwh AC och 10kwh för körning Total storlek på Batteri är 72.66kwH för en rated range på 600km.

Båda presterar lika bra under test konfigurering och är 100% av sin rated range.

Scenario 2
IRL vid kallare temperatur där 4kwh används av AC:

Samma Tesla har batteri på 69.16kwh en motor och drivlina med en effektivitet på 95% från batteri och använder 14kwh effektivt per 100km, av detta är 4kwh AC pga temperatur och 10kwh för körning. Total faktisk range är 494km i detta fallet. En effektivitet på 82.33% gentemot tidigare.

Den andra bilen har Batteri på 72.66kwh, en motor och drivlina med en effektivitet på 90% från batteri och använder 14kwh effektivt per 100km, av detta är 4kwh AC pga temperatur och 10kwh för körning. Total faktisk range är 519km i detta fallet. En effektivitet på 86.5% gentemot tidigare.

Därav kompenserar den större batteristorleken och den sämre effektiviteten mer vid kallare temperaturer vid alla scenarion där rated range situationen skiljer mot verkligheten vid kall temperatur.

Är det rätt då att säga att den andra bilen är bättre vid kallare temperaturer och håller sin range bättre? Skulle säga att det är en sämre bil rent tekniskt som pga situationen trots sin lägre effektivetet ger ett bättre resultat just pga att man mäter mot rated rating och inte generell effektivitet.

Tål att tänkas på, är det Teslas fel att det blir såhär per automatik trots att de har bättre teknik? Enda lösningen är att gimpa sin rated range vid test scenarion och egentligen ha högre rated range. Tror de gör detta också i vissa fall, osäker på andra tillverkare vad de gör.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nu har jag hämtat ut "min" ID 7 GTX Tourer.

Fantastisk skön bil att åka i!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Fast den kom längst, eller lika som den med 110kWh batteri.
Men människor idag kanske köper bil ifrån hur långt från WLTP de ligger?

Bosse, Polestar har bara 5% från wltp vi köper den..

Permalänk
Medlem

Polestar arbetar tydligen på en ny SUV - Polestar 7. Ska bli en konkurrent till Porsche Macan, Polestar 7 är tänkt att bli den första Polestar som tillverkas i Europa, ryktas om Slovakien.

Vidare ska Polestar precis som Tesla gjort börja tjäna pengar på utsläppsrätter.

Nyhetslänk

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Kommer nog att sälja som smör (trots resultatet i EuroNCAP).

Modell Pris Privatleasing
Renault 5 Evolution, 40 kWh 349 900 kr 3 290 kr/mån
Renault 5 techno, 52 kWh 399 900 kr 3 690 kr/mån
Renault 5 iconic five, 52 kWh 409 900 kr 3 890 kr/mån

https://alltomelbil.se/priserna-klara-pa-nya-renault-5-fran-3...

Visa signatur