Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Telia WiFi-router Plus v3 aktivera VPN Server

Permalänk

Telia WiFi-router Plus v3 aktivera VPN Server

Hej, mitt mål är att komma in på mitt hemnätverk utifrån. Jag har Telias WiFi-router Plus v3, mjukvara Version Cobalt (18.3).

I VPN Server inställningar finns

General
VPN Server state [on]
IPSec pre-shared key xxxxx
Local IP 192.168.1.245
Remote IP Start 192.168.1.246
Remote IP End 192.168.1.253
Proxy Arp [on]

Users
username xxx password yyy

Jag förväntar mig att kunna etablera VPN genom Windows 10 inbyggda IPSec VPN inställningar, och jag använder där pre-shared key, username och password, samt IP v4 adressen jag ser t.ex. på www.whatismyipaddress.com.

Men det funkar inte, och jag hittar absolut ingenting på nätet kring VPN med denna modellen. Inte heller några manualer etc varken från Telia eller Technicolor.

Har någon löst detta?

Permalänk
Medlem

Du behöver se till att du har en publik IP-adress och sedan vidarebefordra VPN-serverns port i routern. Eftersom du skriver att du inte vill använda routerns inbyggda server så behöver du inte bry dig om de inställningarna. Sedan får någon rätta mig om jag har fel men IPSec ska väl undvikas som pesten?

Edit: Okej nu fattar jag att du antagligen vill använda Windows inbyggda VPN-klient och inte ha den som server. Är du säker på att du har en publik IP? Är adressen på www.whatismyipaddress.com amma som den routern säger att den har?

Permalänk

Tack för svaret. Yes läget är som du skriver på edit. Och nu inser jag att jag drabbats av Carrier Grade NAT, alltså ingen publik IP utan 100.x.y.z. Det hade jag inte lagt märke på för jag hade haft en klassisk uppsättning med port forwarding på en separat IP/device inom LAN utan problem för ett par år sen. Men visst har BRFen bytt leverantören sen dess :/

Mitt sista försök blir nog att kolla om jag kan använda IPv6, det verka finnas stöd inom routern men VPN fungerar inte direkt. Fick däremot redan ett ping svar utifrån, vilket jag tolkar som ett bra tecken.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Enklat kan vara att kolla in Tailscale eller liknande