PC har konstant microstutter och Komplett nekar stutter, testat ALLT och tappar hoppet om lösning (videos i tråden)

Permalänk

Har samma problem med ett 3070 kort där fps i Fortnite droppar ner till 10. Senaste drivers Windows 11 uppdaterat. Har under helgen testat massa tips från YouTube videos och Reddit men inget hjälper. Nästa helg ska jag prova att installera om datorn med Windows 10 istället.

Om det inte funkat så öppnar jag fönstret och kastar ut den och köper en PS5a till grabben istället.

Permalänk
Medlem

Vad har du för andra program (processer) igång medans du upplever dessa microstutters? Exempel kan vara antivirus som söker igenom eller windows som uppdaterar. Bara av att ha igång chrome i bakgrunden skapar massa smålagg för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Man ser att du är cpu bound och får stora frekvensdrop på gpu.
Om du skaffar hwinfo64, kan du kika på tempereturen för cpu?
Alternativt sätt tdp max 125W I bios

Är det det du menade? Laddade hem det o hade det på andra monitorn.

Om det spelar roll: Testade 60fps cap Witcher 3 med de mesta settings på high med RT på och sprang runt i 2 min i världen.
Notera: även om jag kör half life eller överlag mindre krävande spel så upplevs detta stutter. Det inträffar även på skrivbordet som sagt

Visa signatur

i7-12700f
NVIDIA GeForce RTX 4060 ti 8gb
ASUS TUF Gaming b660-plus wifi d4 bios: 3601
Windows 11 Home - Kingston Fury Renegade 2TB
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

https://i.postimg.cc/fTzQqBdG/cpumon.jpg

Är det det du menade? Laddade hem det o hade det på andra monitorn.

Om det spelar roll: Testade 60fps cap Witcher 3 med de mesta settings på high med RT på och sprang runt i 2 min i världen.
Notera: även om jag kör half life eller överlag mindre krävande spel så upplevs detta stutter. Det inträffar även på skrivbordet som sagt

Ja exakt! Dock ser allt ok ut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ja exakt! Dock ser allt ok ut

Okej, hmm.
Tror du att det kan ha med min ram minnen o göra då de ej är på QVL?
Dock menade komplett och inet att de inte bör spela någon roll pga liknande ram sen innan.

Jag är också lite rädd att byta ram igen då jag fått black screens 2 tillfällen och behövt åka in till Inet, varav ena besöket kostade 599kr och 5-7 dagars väntan. Försökte fixa cmos/batteri osv själv men fick aldrig igång skärmen igen förens efter inet fixade pc:n.

Tyvärr känner jag ingen teknisk nära mig som skulle kunna hjälpa IRL utan kostnad.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Vad har du för andra program (processer) igång medans du upplever dessa microstutters? Exempel kan vara antivirus som söker igenom eller windows som uppdaterar. Bara av att ha igång chrome i bakgrunden skapar massa smålagg för mig.

Har ej antivirus, enbart microsoft defender(?) Vet ej om räknas men men.
Använder Firefox

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Okej, hmm.
Tror du att det kan ha med min ram minnen o göra då de ej är på QVL?
Dock menade komplett och inet att de inte bör spela någon roll pga liknande ram sen innan.

Jag är också lite rädd att byta ram igen då jag fått black screens 2 tillfällen och behövt åka in till Inet, varav ena besöket kostade 599kr och 5-7 dagars väntan. Försökte fixa cmos/batteri osv själv men fick aldrig igång skärmen igen förens efter inet fixade pc:n.

Tveksam du kan ju köra memtest86 över en dag via usb.

Just sådana Stutters du påvisar hade jag när jag körde med xmp avstängt efter bios Uppdate....

Sen kan man få stutter när cpu klockar ned sig och byter Core.
Har du maximum performance I inställningarna på Windows?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tveksam du kan ju köra memtest86 över en dag via usb.

Just sådana Stutters du påvisar hade jag när jag körde med xmp avstängt efter bios Uppdate....

Sen kan man få stutter när cpu klockar ned sig och byter Core.
Har du maximum performance I inställningarna på Windows?

Jag har xmp: På (även testat med Av = ingen skillnad)
Maximum performance är På.

Körde memtest igår i ca 3 timmar på de nya ramen och fick "Pass"

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Jag har xmp: På (även testat med Av = ingen skillnad)
Maximum performance är På.

Körde memtest igår i ca 3 timmar på de nya ramen och fick "Pass"
https://i.postimg.cc/GphjZTKh/memtest-pass.jpg

Hmm
Då du har Asus, du har inte armory crate auto installerat via bios?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm
Då du har Asus, du har inte armory crate auto installerat via bios?

När jag fick hem datorn igår var den Armory Crate-"fri" - men problemen jag upplevt innan med stutter osv fanns där ändå.
Jag installerar armory crate igen, laddar hem senaste chipset drivern och stället om RGB till "off" etc men problemen är kvar.

Har gjort kanske 3-4 nya ominstallationer utan Armory Crate senaste månaderna, där jag tackat nej till installation men utan någon förändring.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Har du Process Lasso? Där finns en funktion man kan stänga av thread priority boost för spelet exe filen som du kör.

Du kan googla typ stutter+thread priority boost
Verkar fixa stutter för vissa så värt att prova.

Process Lasso:
https://bitsum.com/

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

@Spelnatt

Prova analysera med Latency Mon:
https://www.resplendence.com/latencymon

Det programmet kan visa om du har något speciellt som orsakar fördröjningar.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Har du Process Lasso? Där finns en funktion man kan stänga av thread priority boost för spelet exe filen som du kör.

<Uppladdad bildlänk>

Du kan googla typ stutter+thread priority boost
Verkar fixa stutter för vissa så värt att prova.

Process Lasso:
https://bitsum.com/

Skrivet av Joppis:

@Spelnatt

Tack för svaren, jag testar latencymon nu o låter det va igång en timme eller två medan jag spelar/surfar omkring.
Värt att nämna att jag har testat latencymon förut för några månader sen och tror inte jag märkte något särskilt.

Testar Process Lasso sen.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@Spelnatt

Hoppsan, där flög den iväg! (inträffade innan jag ens öppnade ett spel)
Vad nu då?

update:

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Ändrade till Balanserat-schema och har nu dessa stats.

Testade spela Rocket League i 45 min och fortfarande irriterande stutter.

Fortsätter testa imorgon..

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Bara så jag förstår rätt, du har bytt ut både minnen, grafikkort och processor, men har fortfarande kvar samma problem som före bytet av komponenterna? Du har ju i princip bytt hela datorn, så mycket märkligt i så fall att problemet kvarstår. Du har inte möjlighet att prova med ett annat moderkort också bara för att utesluta fel med det?

Blir det någon skillnad om du ansluter skärmen direkt till moderkortet istället för till grafikkortet?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Du har 2 skärmar? Med olika upplösning/hz?

Testat att koppla ur den ena och kollat om problemet kvarstår med enbart en skärm?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst allt som skrevs här men har själv haft problem med micro stutters. En gång så var det faktiskt en undervolt som var lite för aggressivt. Datorn kraschade inte i stress test (handbrakes och furmark, aida64) och benchmarks så jag tänkte att allt var bra men när jag ändrade undervolt från -40mv till -20mv så försvann micro stutters.
En annan gång hade jag microstutters och det berodde på alltför ambitiösa timing profil på mina ram. Konstig nog så passade rammen mem test.
Så om du har undervolt och ram OC kanske du borde testa att ta bort både två och ser om du fortfarande får stutters.

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
Apollo Twin X-MacBook Pro M1
Aune X1S-GT- Ryzen 7 9800X3D- RTX4080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Bara så jag förstår rätt, du har bytt ut både minnen, grafikkort och processor, men har fortfarande kvar samma problem som före bytet av komponenterna? Du har ju i princip bytt hela datorn, så mycket märkligt i så fall att problemet kvarstår. Du har inte möjlighet att prova med ett annat moderkort också bara för att utesluta fel med det?

Blir det någon skillnad om du ansluter skärmen direkt till moderkortet istället för till grafikkortet?

Skrivet av shugge:

Du har 2 skärmar? Med olika upplösning/hz?

Testat att koppla ur den ena och kollat om problemet kvarstår med enbart en skärm?

Jag har tyvärr ej tillgång till ett annat moderkort, detta är den enda stationära pc jag äger.
När jag ansluter direkt till moderkortet så får jag ingen bild alls (tror det saknas internt gpu för det(?))

Jag har två skärmar, en 24" tum Acer XF240H på 1920x1080 med 144hz som max.
Min andra skärm, den primära, är en Dell 27" Alienware AW2723DF Nano IPS QHD 280 som jag har 240hz på, på 1440p.

Det spelar ingen roll om jag ens bara kör HDMI ifrån pc till tv med ingenting annat i, det stuttrar ändå.

Idag testade jag 2st olika nya vägguttag, med enbart strömkabel till dator + skärm + tagentbord + mus.
Jag testade båda skärmarna individuellt, en session på 1080p 144hz och en annan på 1440p 240hz. Problemet är fortfarande där.
Det är lättare att se stuttringen på lägre Hz än tex 240hz (men jag ser det tydligt nu).

En annan sak som slog mig, det är att när jag startar datorn, så är ett av mina ram minnens RGB ur synk med färgen på resterande delar i caset. Är det en ledtråd till att det är ramen som spökar?

Jag tappar hoppet allt mer nu, latencymon beter sig ok nu men det hackar till i bilden ändå.

Mina misstankar är:
1. Trasigt moderkort
2. Mina "nya" 32gb ram är ej överens med datorn

Jag har testat förut att byta ram minnen på denna dator vid 2 tillfällen. Båda gångerna har jag fått svart skärm.
Jag har testat att reseta bios med pinsen samt tagit bort batterier och kollat flertal guider. Tyvärr är jag för dum att fixa det på egen hand.

Jag är sugen att testa att stoppa in mina gamla 16gb ram som kom med datorn när jag köpte den, men risken är att jag för tredje gången får problem med bios och att jag då måste ta in den till Inet för en 599kr reparation igen.

Finns det någon här som vet hur jag kan göra detta så säkert som möjligt utan att den chansen uppstår?
Jag har på en usb sticka fört över BIOS och döpt om den till något som jag blev rekommenderad av en guide.

Dock förstår jag inte syftet, för det är omöjligt för mig att flasha bios om jag överhuvudtaget saknar bild(?)

Jag saknar körkort också så det har blivit att familjemedlem fått ställa upp med skjuts ca 6 gånger fram och tillbaka och jag hatar att vara en plåga.

Nu när jag skrev detta så märkte jag hur ena RAM:et blev helt ur synk med de övrigt andra RGB i mitt case.

Vad tror ni?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Prova stänga av det inbyggda ljudkortet i bios och avinstallera dess drivrutiner. Prova Bitsum highest performance mode i Process Lasso för spelet under power profile

.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Prova stänga av det inbyggda ljudkortet i bios och avinstallera dess drivrutiner. Prova Bitsum highest performance mode i Process Lasso för spelet under power profile

https://i.imgur.com/lm7tyLS_d.webp?maxwidth=760&fidelity=grand.

Tack för svar och jag ska testa det senare ikväll.
Vill bara nämna att mitt stutter är konstant, alltså även på skrivbordet. Finns det någon setting att det inom programmet kan justeras för hela pcn och inte bara när man kör spel?

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

Tack för svar och jag ska testa det senare ikväll.
Vill bara nämna att mitt stutter är konstant, alltså även på skrivbordet. Finns det någon setting att det inom programmet kan justeras för hela pcn och inte bara när man kör spel?

Ja du kan sätta samma profil som aktiv för hela systemet uppe i vänster hörn under "main". Men skulle ju inte köra det hela tiden.. Men du kan ju prova bara för att se.

Skulle kanske också prova installera om Windows. Finns ju två relativt enkla vägar att gå utan att behöva installera om alla appar och spel osv.. Vet inte om du gjort detta redan.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Ja du kan sätta samma profil som aktiv för hela systemet uppe i vänster hörn under "main". Men skulle ju inte köra det hela tiden.. Men du kan ju prova bara för att se.

Skulle kanske också prova installera om Windows. Finns ju två relativt enkla vägar att gå utan att behöva installera om alla appar och spel osv.. Vet inte om du gjort detta redan.

https://i.imgur.com/iTN7Uar.png

Okej.
Yes, jag har installerat windows både via internet/cloud men mestadels helt rent via usb sticka. Jag vet inte exakt hur många gånger jag ominstallerat nu + att både Inet ominstallerat Windows helt rent samt Komplett. Allt utan framgång..

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Något av en long shot, men har du provat med annan mus och tangentbord?

Koppla ur all "onödig" USB-utrustning också, t.ex gamepads eller USB-minnen.

Permalänk
Medlem

A2 ram ur synk
Vet ej om detta är normalt? När jag snackade med support förut om detta sa de att det är normalt att saker med rgb hamnar ur synk.

Detta fixas lätt genom att öppna armoury crate osv, men idag så inträffade det vid boot, korrigerades av sig själv - sedan när jag skrev ett inlägg här så blev det ur synk igen.

Allt är på regnbåge-temat just nu, allt rör sig i synk utom A2 ramen som är statisk i sin gulgröna färg.

Skrivet av Nilzohn:

Något av en long shot, men har du provat med annan mus och tangentbord?

Koppla ur all "onödig" USB-utrustning också, t.ex gamepads eller USB-minnen.

Jepp, idag körde jag ett gammalt keyboard utan skillnad.
En annan mus har jag dock inte, men har testat att i spel-> dra ur usb till musen och kört på trådad och trådlös gamepad (ej samtidigt såklart) och inte sett skillnad.

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem

Kontrollerat hastighet på PCI Express? Använd t.ex GPU-Z, ska då stå "PCIe x16 4.0 @ x16 4.0".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilzohn:

Kontrollerat hastighet på PCI Express? Använd t.ex GPU-Z, ska då stå "PCIe x16 4.0 @ x16 4.0".

För mig står det:
PCIe x8 4.0 @ x8 4.0

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

För mig står det:
PCIe x8 4.0 @ x8 4.0

Fel av mig, missade att du hade ett 4060 Ti. Det klarar bara 4.0 x8. Det är alltså som det ska vara.

Permalänk
Medlem

Inget här jag ska ändra?
Tror jag ändrade till Asus performance en gång men ingen skillnad heller.

Känns otroligt trist att min PC stuttrar såhär. Nära att kasta in handuken snart, vet verkligen inte vad mer jag kan göra

Visa signatur

i7-12700f

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelnatt:

https://i.postimg.cc/66HDv7fx/b.jpg

Inget här jag ska ändra?
Tror jag ändrade till Asus performance en gång men ingen skillnad heller.

Känns otroligt trist att min PC stuttrar såhär. Nära att kasta in handuken snart, vet verkligen inte vad mer jag kan göra

På översta, vad har du för val? Undrar om du kanske får för lite spänning?

Visa signatur