Anmäl dig till Roborock Challenge!

Ny GPU - Krasch/omstart vid start av spel

Permalänk
Medlem

Ny GPU - Krasch/omstart vid start av spel

Hej,

Jag köpte en burk här på SweC som jag kört ett tag och det har funkat klockrent. Vid nyår köpte jag en 3440x1440 och samtidigt uppgraderade jag från en GTX1080 till RTX3080. I samband med det så har min dator börjat att krascha och starta om varje gång jag öppnar ett spel. Har inget med temp att göra då detta sker direkt efter start.

Jag bytte ut mitt CV650 mot ett RM1000e och problemet kvarstår. Har försökt att uppdatera bios och drivrutiner men jag lyckas inte lösa det. Mitt system har följande:

CPU: i9-9900k
Mobo: z390 aorus elite
Ram: Trident Z 4133 16 (2x8)

*Senaste nytt är att GPUn startar inte alls. Varken lampor eller fläktar går igång. Den dyker inte upp i Device manager och inte heller i BIOS.

Har hållit på i ca en vecka nu utan framgång. Känns som kunskapen är för låg..

§ 9 - MOD
Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat så att du tryckt ner det nya grafikkortet ordentligt i PCIe slotten?
Kom det ett stöd med ditt grafikkort, och monterade du då det?
Prova grafikkortet i annan dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du kollat så att du tryckt ner det nya grafikkortet ordentligt i PCIe slotten?
Kom det ett stöd med ditt grafikkort, och monterade du då det?
Prova grafikkortet i annan dator.

Kortet sitter i och det "klickade" när jag satte in den. 2 separata 8-pins från psu. Inget stöd följde med men känns som att kortet sitter som det ska. Har ingen annan dator att testa kortet på men när jag stoppar in gamla kortet så funkar det.

Visa signatur

i7 14700k | Arctic Freezer III 360 | Z790-A STRIX Gaming Wifi II | Trident Z 6400MHz 2x16 GB | Zotac 3080 Trinity OC | NZXT C850 | Fury Renegade 2TB m.2 | EVO870 1TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Provat att uppdatera BIOS?
Nästa steg är annars att prova kortet i en annan dator. Det kan ju vara så att det är trasigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Kortet sitter i och det "klickade" när jag satte in den. 2 separata 8-pins från psu. Inget stöd följde med men känns som att kortet sitter som det ska. Har ingen annan dator att testa kortet på men när jag stoppar in gamla kortet så funkar det.

har du kvar ditt gamla grafikkort? Isf skulle jag prova det i datorn. Låter ju misstänkt som ett bricked GPU

Visa signatur

ingen minns en fegis

Permalänk
Medlem

Flashat senaste bios för mobon men det hjälpte inte. Har som sagt inte tillgång till en annan dator.
När jag stoppar in 1080n igen så är det inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

antar du köpt kortet begagnat? låter som du fått ett trasigt kort.. har du köpt i butik så reklamera och få ett nytt (eller pengarna tillbaka).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Cove:

antar du köpt kortet begagnat? låter som du fått ett trasigt kort.. har du köpt i butik så reklamera och få ett nytt (eller pengarna tillbaka).

Kortet han köpte var det jag sålde, den har suttit i min dator, köptes 2020-11-01 och fungerat felfritt. Monterade ut det och packade in det i originalkartong, ca 10min innan försäljning. RTX 3080 Zotac Trinity OC. Har inte ens haft en enda krasch hittills.

Själv köpte jag en 4080 och det tog mig tre dagar innan det gick igång ordentligt, körde allt från memtest, benchmarks, köpte nytt 12HWPR från Corsair och ändrade bla inställningar och uppdaterade BIOS, ASPM, PCIe-latency och annat som behövde ställas in för att passa. I slutändan var det moderkortets "power saving" features som skavde, nu fungerat det felfritt.

Jag hoppas du löser det, skulle inte få för mig att sälja "lemons". Däremot kan det vara att ha en erfaren kompis som hjälper till vid installation och felsökning, det håller jag med om. Också bra att ha en annan dator att prova komponenter i om det behövs!

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - GeForce RTX 4080 16GB WINDFORCE - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Taiofii:

Flashat senaste bios för mobon men det hjälpte inte. Har som sagt inte tillgång till en annan dator.
När jag stoppar in 1080n igen så är det inga problem.

Du har kanske någon kompis du kan samarbeta med? Annars ser jag ingen annan utväg än att du bara lägger kortet på hyllan och accepterar att det inte funkade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

Hej,

Jag köpte en burk här på SweC som jag kört ett tag och det har funkat klockrent. Vid nyår köpte jag en 3440x1440 och samtidigt uppgraderade jag från en GTX1080 till RTX3080. I samband med det så har min dator börjat att krascha och starta om varje gång jag öppnar ett spel. Har inget med temp att göra då detta sker direkt efter start.

Jag bytte ut mitt CV650 mot ett RM1000e och problemet kvarstår. Har försökt att uppdatera bios och drivrutiner men jag lyckas inte lösa det. Mitt system har följande:

CPU: i9-9900k
Mobo: z390 aorus elite
Ram: Trident Z 4133 16 (2x8)

*Senaste nytt är att GPUn startar inte alls. Varken lampor eller fläktar går igång. Den dyker inte upp i Device manager och inte heller i BIOS.

Har hållit på i ca en vecka nu utan framgång. Känns som kunskapen är för låg..
Finns det någon i södra sthlm som kan tänka sig erbjuda felsökning/reparation/nyinstallation mot en peng? PM gärna i så fall!

Har du gjort en ddu eller ny installation av windows?
Snurrar något på gpun? Fläktar eller Rgb?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tror absolut inte att Sanian har sålt ett trasigt kort, snarare min okunskap att få det att fungera..

Har dessvärre ingen att felsöka med/få hjälp av, därav att jag söker någon i södra stockholm som kan hjälpa till (mot betalning).

Jag har kört DDU och kört nyinstallation av både win11 samt gått bak till win10. Problemet kvarstår.
I början kunde jag få igång kortet och allt funkade utom att starta spel, men nu går inget igång varken RGB eller fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Uppdatering

Tror att jag har löst det nu, och det är egentligen helt dumt att jag bara gjorde ett antagande och inte testade detta först.

Jag har sedan innan sleevade extensions som sitter i burken och fortsatte använda dessa med nya gpun och psun. Tog nu bort alla extensions och kopplade direkt från gpu>psu, allt funkar utan problem..

Totalt onödig tråd och jag ber om ursäkt för det! Tack för all input och hjälp ändå

Visa signatur

Permalänk

Njut av kortet! Har inte märkt skillnad i ett enda spel med 4080 i 3440x1440 så misstänker att du kommer vara nöjd länge 🥰👌

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - GeForce RTX 4080 16GB WINDFORCE - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taiofii:

*Uppdatering

Tror att jag har löst det nu, och det är egentligen helt dumt att jag bara gjorde ett antagande och inte testade detta först.

Jag har sedan innan sleevade extensions som sitter i burken och fortsatte använda dessa med nya gpun och psun. Tog nu bort alla extensions och kopplade direkt från gpu>psu, allt funkar utan problem..

Totalt onödig tråd och jag ber om ursäkt för det! Tack för all input och hjälp ändå

Snygg felsökning!

Tycker inte alls du behöver skämmas att du är okunnig, du verkar ha gjort ett galant jobb från start till mål.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

@Taiofii inte alls en totalt onödig tråd.

Snarare en mycket bra tråd då det påvisar att "simpelt" förlägningskablage ibland kan orsaka problem.
Det är nog något jag själv skulle bortse ifrån som felorsak av just den anledningen att det inte är frågan om en signalkabel.