Tävla och vinn Geforce RTX 5080 från Asus!

Detta kan vi vänta oss av Switch 2 – enligt ryktena

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jag är inte så där jätte för spelande men Switchen fick mig att spela mer och jag har säker 500+ timmar förra året och innan det ännu mer. När jag väl spelar så är det främst på Switchen då jag föredrar konsol framför PC såvida det inte är VR då men där spelar jag bara VRChat ändå så inte mycket annat.

När det gäller detta så har Nintendo supertydliga instruktioner om hur man gör detta. När det kommer till Joycon kontrollerna så räcker det med att man dockar nya så blir dom parade och klara för användning. Knappen för att hitta allt det finns bredvid där galleriet är.

<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Grattis att du hittat en konsol och spel du gillar.

Men när det gäller joycon controllers så håller jag inte med, det är lätt när man vet hur man ska göra det men super komplicerat annars.

Du kan prova att bjuda hem gäster och be dom sätta upp ett mario cart spel för 4 personer och starta stoppuret och kolla hur lång tid det tar innan dom får i gång ett race.

Vet som sagt av egen erfarenhet efter flera gånger hur vi föräldrar googlat och krånglat trotts att jag gjort det innan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Grattis att du hittat en konsol och spel du gillar.

Men när det gäller joycon controllers så håller jag inte med, det är lätt när man vet hur man ska göra det men super komplicerat annars.

Du kan prova att bjuda hem gäster och be dom sätta upp ett mario cart spel för 4 personer och starta stoppuret och kolla hur lång tid det tar innan dom får i gång ett race.

Vet som sagt av egen erfarenhet efter flera gånger hur vi föräldrar googlat och krånglat trotts att jag gjort det innan..

Jodå har hittat en massa trevliga spel där.

För mig så känns det lite märkligt om man äger en konsol och inte vet hur man parar en kontroll. Om man nu kommer helt blind och inte vet hur man gör så är Switchen tämligen enkel då kontrollinställningar finns på startmenyn men det gör den inte på varken PS5 eller Xbox om man ska ta dom som jämförelse så lite krångligare att hitta (XboxS/X har dock knapp på konsollen i fråga för detta så rätt simpelt där med). Gränssnittet är enkelnavigerat så det är svårt att missa.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Skrivet av jeffan97:

Jodå har hittat en massa trevliga spel där.

För mig så känns det lite märkligt om man äger en konsol och inte vet hur man parar en kontroll. Om man nu kommer helt blind och inte vet hur man gör så är Switchen tämligen enkel då kontrollinställningar finns på startmenyn men det gör den inte på varken PS5 eller Xbox om man ska ta dom som jämförelse så lite krångligare att hitta (XboxS/X har dock knapp på konsollen i fråga för detta så rätt simpelt där med). Gränssnittet är enkelnavigerat så det är svårt att missa.

I början använde vi den sällan till multiplayer spel och sedan tröttnade vi, den kom fram när vi hade gäster med barn och varje gång samma problem att köra flera. Men det slutade med att ungarna tröttnade på den och jag hade inget intresse heller så efter det hamnade den på hyllan eller snarare i en låda med massa andra grejer så den ser ut att ha repats med tiden trotts att den inte har använts. Hur som helst inget för vår familj och många jobbarkompisar känner samma sak.

Vi får se hur den nya säljer helt enkelt. Men jag tror det blir en flopp tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

I början använde vi den sällan till multiplayer spel och sedan tröttnade vi, den kom fram när vi hade gäster med barn och varje gång samma problem att köra flera. Men det slutade med att ungarna tröttnade på den och jag hade inget intresse heller så efter det hamnade den på hyllan eller snarare i en låda med massa andra grejer så den ser ut att ha repats med tiden trotts att den inte har använts. Hur som helst inget för vår familj och många jobbarkompisar känner samma sak.

Vi får se hur den nya säljer helt enkelt. Men jag tror det blir en flopp tyvärr.

Ja så kan det bli ibland.

Oja ska bli kul att se hur det blir, läste nånstans att Nintendo har preppat 20 miljoner enheter inför första året men hur mycket sanning det är det jag inte men jag har svårt att tro att den floppar i och med att Switch har sålt som smör och denna är i princip samma sak fast mer kraftfull med lite nya funktioner här och där. Ett bra utbud med lanseringstitlar är en bra start.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk

Nintendo switch 2 behöver inte slå ps4 prestanda. Men spelen kan inte knacka på 15-30 fps. Kraven att spelen ska ligga närmare 60 fps borde vara krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Håller med där, xbox series s kommer nog vara relativt kraftfullare, frågan är bara hur mycket. Dock vill jag bara poängtera att T239 med största sannolikhet kommer tillverkas med Samsung 5nm EUV, så runda slängar samma densitet som tsmc 7nm.

Ser tyvärr inte ut som det:
https://www.notebookcheck.net/Nintendo-Switch-2-motherboard-l...

Digital Foundry var också tveksamma till att det blir bättre än 8nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Nintendo switch 2 behöver inte slå ps4 prestanda. Men spelen kan inte knacka på 15-30 fps. Kraven att spelen ska ligga närmare 60 fps borde vara krav.

Verkligen, det känns sådär när man ser Tears of the kingdom få framedrops när lite mer grejer händer samtidigt. Förövrigt så hade det spelet varit helt grymt i 60 FPS istället för låsta 30.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går att göra spel som ser väldigt bra ut och rullar väldigt bra. Kolla på Mario-spelen tex. Att andra spel rullar på i slow motion är utvecklarnas fel.

Permalänk
Medlem

Egentligen ska vilken surfplatta som helst klå även dessa specc’s. Synd att Apple inte licenserar ut sina processorer då även en A15 hade lyft Switchen ordentligt.

Permalänk
Medlem

Ny hardware er jo bra, men det betyr ingenting hvis vi ikke får sett noen nye spill? Metroid? Zelda? Mario?

Med det sagt, hadde vært fint å kunne kjøre Zelda i noe annet enn 12 FPS liksom... gud hvor tregt det var på switchen. Særlig når man skulle bruke den magnet-greia og bygge konstruksjoner etc.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

För en 40 åring som tyvärr inte spelar lika mycket längre, där livets måsten numera behöver prioriteras, är Switchen exakt det som funkar perfekt för mig.

Att plocka upp den efter barnens läggning och gå lös på något härligt shoot em up lir i någon timme - känns helt klockrent!

Nuvarande Switch lider såklart av prestandautmaningar, men upplevelsen handlar sällan om att visa upp den senaste tekniken. Kan vi få stabila 60 fps i stora Nintendoreleaser så är jag nöjd och ser verkligen fram emot 2:an

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeSw:

Helt tvärtom för mig. Jag hade hoppats på en mer renodlad handheld som 3DS. Har inte en enda gång kopplat in Switch i TVn och har haft en sedan Mars 2017. Kan bero på att allt jag spelar annars på TVn är i 4k så Switchen skulle se föråldrad deluxe ut i jämförelse med PC.
Ser framemot Switch 2!

Då får jag skriva att jag är helt tvärt emot dig Jag köpte min på release-dagen och har endast haft den som handheld 30-60minuter och det var under första helgen när jag satt och pillade med lite olika inställningar bla WIFI (för att ha just i handheld), vilket jag sen aldrig använt då jag har lan-adapter kopplat till den sen den kom. Spelade Zelda BoTW i 5-10min då också, svårt att se på den "lilla" skärmen med mina stackars gamla ögon. Lan-adaptern är btw från mitt gamle Wii
En Pro/standalone/TV-modell hade var kanon för mig, gärna med 5-6 slottar för spel...
Men det lär aldrig häda!

Barnen kanske vill spela med den som handheld, dock är alla tre bara inne på Minecraft och de äldre kör också mycket Fortnite på var sin PC.

Kul med ny Nintendo-konsol i alla fall, haft alla sen NES:n och ser fortfarande SNES som den bästa konsolen genom tiderna (Super Mario World, Super Metroid, Zelda ALTTP, Mega Man X .... mumma det!), men det är ju bara ur mina ögon. Den kom precis när jag blev 13 och levde på den många år, så inte så konstigt kanske

Permalänk

Vill ha utan skärmen.. bara till TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Egentligen ska vilken surfplatta som helst klå även dessa specc’s. Synd att Apple inte licenserar ut sina processorer då även en A15 hade lyft Switchen ordentligt.

Knappast. Inte på GPU-sidan.

Och der syns inte minst på T239:ans betydligt högre minnesbandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Av det jag spelar på switch så behåller jag nog 1an tills den går sönder. Då kanske det blir en uppgradering. Tror inte jag har något behov av 2an än.

Det blir samma här. Har så stor backlog att jag kan hålla mig sysselsatt i år ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Undrar hur många generationer vi får vänta tills Nintendo kommer upp till Ps5 prestanda, Switch 4?

Nintendo har visat att prestandan inte behövs för att deras konsoller och spel skall säljas.

Kan bara se ett skäl till att Nintendo skulle vilja ha en ordentlig prestandaökning, göra emulering mycket mindre troligt. Å andra sidan så går det ju troligen att fixa på annat sätt. För att ha sin nuvarande konsoll emulerad med bättre prestanda påverkar försäljningssiffrorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotan:

Frågan är hur många Svenssons/familjer som kommer köpa Switch 2. Då den lär kosta över 5000kr och dessutom ser likadan ut, kan ju orsaka nytt Wii U fiasko, iaf en 2:a i namnet som indikerar på något nytt.

Själv börjar jag bli lite tveksam till Switch 2. Framförallt är konsolen för stor i mina ögon, då jag helst spelar handhållet på min Switch Lite.

Spel som Just Dance och annat vi faktiskt använder TV:n till vinner inte direkt högre upplösning. Som andra varit inne på, så blir just olika typer av partyspel vansinnigt dyra om man måste köpa helt nya joycons, externa laddare m.m.

Tidigare laddade jag ofta mina extra mina joycons direkt på konsolen. Kalibrering m.m. behövdes också göras emellanåt för att motverka drifting.

Är även lite frågande till huruvida IR stöds på gamla Joycons? Tänker på spel som Ringfit, Game Builder Garage, Resident Evil Revelations etc.

Designen i sig känns även mer som den Switch Pro jag hade hoppats på för 4-5 år sedan, men då fick vi OLED istället.

Inte helt omöjligt att vi ser en ny Commodore 128 eller Wii U.

Vi har inte heller någon pandemi eller komponentbrist som hjälper Nintendos försäljningssiffror denna gången.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Megacrash:

Undrar hur många generationer vi får vänta tills Nintendo kommer upp till Ps5 prestanda, Switch 4?

GPU-mässigt kommer Switch 2 ligga en bra bit efter PS5. Går man på teoretiska siffror är det väl ungefär 3:1? Bättre än PS4, sämre än PS4 Pro men närmare den senare.

Om de ryktena kring CPU-konfigurationen för T239 stämmer kommer single-thread prestanda i Switch 2 var betydligt närmare PS5 än PS4.

Om det nu är en Arm Cortex X1 i Switch 2 så har den då en (och just en, ryktet säger sedan 3 st Cortex A78 och 4 st A55) CPU-kärna med helt jämförbar perf/Hz som Zen 2 som sitter i PS5.

Cortex X1 var Arms första försök på en "big-core design", den baserades på Cortex A7x serien. Cortex A78 är inte speciellt långt efter i perf/Hz, kanske 10 %, men i de flesta SoC som använt denna kombo innan brukar X1 kärnan klockas högre och ha mer L2$.

A55 kärnor är väldigt svaga, i mobiler används ju de i praktiken enbart för bakgrundsuppgifter. För en konsol har dessa fördelen att de lär vara "tillräckligt" för att köra systemuppgifter så X1/A78 kärnor kan exklusivt användas av spel. PS5 reserverar ju 1 CPU-kärna för systemet (2 st SMT trådar), så två A55 borde kunna göra samma i Switch 2.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Switch hyllvärmare nr 2, hur många timmar spelade ni förra året på eran switch? Snackade med jobbarkompisar och dom sa att deras switch knappt aldrig använts och samma sak för mig. Den säljer som smör men få använder den.

Har flera tusen timmar speltid på min OG switch som jag köpte 2017. Den har aldrig inte en enda gång fryst sig, hängt sig eller crashat ett spel. En solid konsoll.

Hoppas nya Switch har stöd för 4K annars hoppar jag ut från balkongen. 💀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Ser tyvärr inte ut som det:
https://www.notebookcheck.net/Nintendo-Switch-2-motherboard-l...

Digital Foundry var också tveksamma till att det blir bättre än 8nm.

Skrivet av Yoshman:

GPU-mässigt kommer Switch 2 ligga en bra bit efter PS5. Går man på teoretiska siffror är det väl ungefär 3:1? Bättre än PS4, sämre än PS4 Pro men närmare den senare.

Om de ryktena kring CPU-konfigurationen för T239 stämmer kommer single-thread prestanda i Switch 2 var betydligt närmare PS5 än PS4.

Om det nu är en Arm Cortex X1 i Switch 2 så har den då en (och just en, ryktet säger sedan 3 st Cortex A78 och 4 st A55) CPU-kärna med helt jämförbar perf/Hz som Zen 2 som sitter i PS5.

Cortex X1 var Arms första försök på en "big-core design", den baserades på Cortex A7x serien. Cortex A78 är inte speciellt långt efter i perf/Hz, kanske 10 %, men i de flesta SoC som använt denna kombo innan brukar X1 kärnan klockas högre och ha mer L2$.

A55 kärnor är väldigt svaga, i mobiler används ju de i praktiken enbart för bakgrundsuppgifter. För en konsol har dessa fördelen att de lär vara "tillräckligt" för att köra systemuppgifter så X1/A78 kärnor kan exklusivt användas av spel. PS5 reserverar ju 1 CPU-kärna för systemet (2 st SMT trådar), så två A55 borde kunna göra samma i Switch 2.

Nej, det verkar vara Samsung 8nm som gäller. Så som jag skrev bara ett par inlägg innan ditt.

Om du inte har någon referens till att "SNW8VF" skulle betyda något annat?

Jag kan ha helt fel här, men att hoppas på PS4 prestanda eller högre lär vara att hoppas på alldeles för mycket. Det är nog tveksamt om den ens kommer upp i samma prestanda som Steam Deck. Det sitter ganska gammal teknik i den samtidigt som den ska ha väldigt lång batteritid. Vi snackar ändå säkert minst dubbla batteritiden på en mycket äldre nod, mindre antal starka kärnor och mindre minne.

Bland annat Digital Foundry är tveksamma till att det skulle vara annat än 8nm och Nintendo brukar ha relativt billig/gammal hårdvara i sina enheter. Den verkar inte heller köra CPU/GPU i några högre klockhastigheter:

"According to the tech experts at Digital Foundry, which cite the purported leaked speeds, the Nintendo Switch 2 is powered by an 8nm chip, with a GPU clock speed of 561 MHz in handheld mode and 10007.25 MHz docked. As for the CPU, the leak states in handheld mode, the Nintendo Switch 2 will run at 1100.8 MHz, and in docked, it will drop down to 998.4 MHz."

Med det sagt så blir det säkert ett stort hopp ifrån nuvarande Switch, hoppas bara att inte högre upplösning äter upp för mycket prestanda. Att inte Mario Kart i presentation brast i kant utjämning kan ju också vara ett dåligt tecken om man bryr sig om prestanda.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Fearnox:

Nej, det verkar vara Samsung 8nm som gäller. Så som jag skrev bara ett par inlägg innan ditt.

Om du inte har någon referens till att "SNW8VF" skulle betyda något annat?

Jag kan ha helt fel här, men att hoppas på PS4 prestanda eller högre lär vara att hoppas på alldeles för mycket. Det är nog tveksamt om den ens kommer upp i samma prestanda som Steam Deck. Det sitter ganska gammal teknik i den samtidigt som den ska ha väldigt lång batteritid. Vi snackar ändå säkert minst dubbla batteritiden på en mycket äldre nod, mindre antal starka kärnor och mindre minne.

Bland annat Digital Foundry är tveksamma till att det skulle vara annat än 8nm och Nintendo brukar ha relativt billig/gammal hårdvara i sina enheter. Den verkar inte heller köra CPU/GPU i några högre klockhastigheter:

"According to the tech experts at Digital Foundry, which cite the purported leaked speeds, the Nintendo Switch 2 is powered by an 8nm chip, with a GPU clock speed of 561 MHz in handheld mode and 10007.25 MHz docked. As for the CPU, the leak states in handheld mode, the Nintendo Switch 2 will run at 1100.8 MHz, and in docked, it will drop down to 998.4 MHz."

https://youtu.be/9Pdx4GK4PSw?si=MqxG0DCbXzMRNxK9&t=2205

Med det sagt så blir det säkert ett stort hopp ifrån nuvarande Switch, hoppas bara att inte högre upplösning äter upp för mycket prestanda. Att inte Mario Kart i presentation brast i kant utjämning kan ju också vara ett dåligt tecken om man bryr sig om prestanda.

GPU-mässigt ser det ut som Switch 2 kommer hamna i nivå med PS4.

CPU-mässigt ser det ut som Switch kommer vara betydligt närmare PS5 än PS4, den lär också vara klart snabbare än SteamDeck här.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

GPU-mässigt ser det ut som Switch 2 kommer hamna i nivå med PS4.

CPU-mässigt ser det ut som Switch kommer vara betydligt närmare PS5 än PS4, den lär också vara klart snabbare än SteamDeck här.

Sjukt imponerande i så fall. Att de lyckas med det med mycket lägre klockhastigheter, mindre antal kärnor, ganska mycket mindre VRAM, extremt mycket lägre strömbudget och på en betydligt äldre nod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Sjukt imponerande i så fall. Att de lyckas med det med mycket lägre klockhastigheter, mindre antal kärnor, ganska mycket mindre VRAM, extremt mycket lägre strömbudget och på en betydligt äldre nod.

X86 vs ARM64
Redan för snart 10 år sedan var en normal iPhone före de allra flesta desktops i CPU prestanda per kärna

Steam deck är väl ganska gammal teknik också, Zen2 har jag för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

X86 vs ARM64
Redan för snart 10 år sedan var en normal iPhone före de allra flesta desktops i CPU prestanda per kärna

Steam deck är väl ganska gammal teknik också, Zen2 har jag för mig

Så det är alltså troligt att samsung 8nm är mer än ca 3x snabbare(ca 1Ghz vs 2,4-3,5Ghz) och drar mindre än hälften i strömbudget vs Zen 2 TSMC 7nm?

Imponerande i så fall, som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Så det är alltså troligt att samsung 8nm är mer än ca 3x snabbare(ca 1Ghz vs 2,4-3,5Ghz) och drar mindre än hälften i strömbudget vs Zen 2 TSMC 7nm?

Imponerande i så fall, som sagt.

Jag tror absolut att switch 2 cpun klockar högre än 1 ghz

Men det är inte omöjligt att den kan utföra nästan dubbelt så mycket arbete som zen2 vid samma klockfrekvens

Läckorna verkar prata om ARM A78, den är faktiskt ganska gammal och inte avsevärt snabbare än zen 2, men den är energieffektivare, och jag läste att det ryktas om 8 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror absolut att switch 2 cpun klockar högre än 1 ghz

Men det är inte omöjligt att den kan utföra nästan dubbelt så mycket arbete som zen2 vid samma klockfrekvens

Läckorna verkar prata om ARM A78, den är faktiskt ganska gammal och inte avsevärt snabbare än zen 2, men den är energieffektivare, och jag läste att det ryktas om 8 kärnor

"The T239 features a 3-tiered hybrid CPU consisting of one Arm Cortex X1 HP-core, three Cortex A78 P-cores, and four Cortex A55 E-cores, with Arm DynamIQ, a hardware-based scheduler."

Emot zen2 med 4c 8t.

Men man får inte glömma att det lär bli väldigt billiga kretsar i Switch 2 om man följer hur Nintendo brukar göra.

Alltså ett system för upp till 5000Kr som ska redan från början gå med betydlig vinstmarginal samt bygger på 8nm samsung. 8nm samsung verkar också ha ett dåligt ryckte och inte vara mycket bättre än samsung 10nm om jag förstått det rätt samtidigt som TSMC alltid brukar vara rätt mycket bättre vid samma nm.

Jag tror att att många hoppas på för mycket jämfört med konkurrenterna. Dock så lär det bli mycket mer prestanda än nuvarande switch såklart. Jag är också som sagt lite oroad över att upplösningen äter upp rätt mycket prestanda.
Hoppet emellan PS4 till PS5 lär ha sett mindre ut just på grund av högre upplösning och FPS(60 är betydligt vanligare), men i det fallet så tyckte jag att det var välkommet. Switch 2 är dock en handheld, vilket gör det svårare på grund av bland annat ström budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

"The T239 features a 3-tiered hybrid CPU consisting of one Arm Cortex X1 HP-core, three Cortex A78 P-cores, and four Cortex A55 E-cores, with Arm DynamIQ, a hardware-based scheduler."

Emot zen2 med 4c 8t.

Men man får inte glömma att det lär bli väldigt billiga kretsar i Switch 2 om man följer hur Nintendo brukar göra.

Alltså ett system för upp till 5000Kr som ska redan från början gå med betydlig vinstmarginal samt bygger på 8nm samsung. 8nm samsung verkar också ha ett dåligt ryckte och inte vara mycket bättre än samsung 10nm om jag förstått det rätt samtidigt som TSMC alltid brukar vara rätt mycket bättre vid samma nm.

Jag tror att att många hoppas på för mycket jämfört med konkurrenterna. Dock så lär det bli mycket mer prestanda än nuvarande switch såklart. Jag är också som sagt lite oroad över att upplösningen äter upp rätt mycket prestanda.
Hoppet emellan PS4 till PS5 lär ha sett mindre ut just på grund av högre upplösning och FPS(60 är betydligt vanligare), men i det fallet så tyckte jag att det var välkommet. Switch 2 är dock en handheld, vilket gör det svårare på grund av bland annat ström budget.

Det är ju liknande budget som SD, och den släpptes för flera år sedan. Jag tror också Samsung 8nm borde vara nästan gratis, det är ju där Nvidia gjorde 3000-serien med enligt rykten ev väldigt bra prismodell

Vi får se helt enkelt

Jag skulle gissa att små kärnorna inte kör samma hastighet som de stora eller den största, så klockfrekvensen som rapporterats kanske är små kärnornas eller något form av idle-frekvens