Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Lärde sig mopedisten i trafikskolan att det är bra att försöka hindra bilar från att köra för fort?

Tror du polisen skulle hålla med dig om ditt resonemang?

Var och en får stå för sina egna val i trafiken.
Du ska inte göra fel för att andra gör [vad du anser är] värre fel.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

För att undvika trafikolyckor ska du som är trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna.

Du ska visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken. Du ska uppträda så att du inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

Du som är vägtrafikant ska visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Du som är terrängtrafikant ska anpassa din färdväg, hastighet och färdsätt så att du inte stör människor och djur i onödan och så att du inte skadar någon annans mark eller växter.

Dold text

Så där 4,5 år senare.

Jag gör också såhär där det är tätt med refuger. Finns en specifik sträcka i min stad där det är så där. Ligger jag till kanten så får jag helt livsfarliga omkörningar där antingen dom är nära att preja mig av vägen eller att de kör in i en refug. Detta fick mig till att ligga mitt i körfilen för då fattar dom att man inte ska köra om och det har funkar varje gång det är helt enkelt säkrare för mig och bakomliggande bilist. Jag skiter fullständigt i ifall det är olagligt jag tänker inte riskera mitt liv. Så många gånger som man har sett folk missbedöma ifall det kan köra om. Tar polisen mig och ger mig böter ja då tar jag den och bestrider den efteråt.

I vissa lägen är det helt enkelt säkrare att förhindra omkörning.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Tele2, vilket skämt. Efter 12 år som kund och e-faktura som standardbetalning mesta delen av tiden så börjar dem att skicka ut pappersfaktura utan aktivt val ifrån mig.

Jag kan tillägga att jag inte avslutat e-faktura och har dessutom kontaktat banken och uteslutit handhavande fel av mig och bank. Enligt bank är jag fortfarande ansluten.

Förra månaden ringde jag in när jag fick första pappersfakturan med en saftig avgift på 59 kr extra för att skicka ut ett litet papper. Dem tog bort avgiften denna gången och sa till mig att ta bort och lägga till e-faktura igen. Allt såg bra ut och jag var ansluten igen sa dem. Om det händer igen skulle jag ringa in igen.

Denna månaden dyker ett nytt brev med faktura upp, igen!

Nu kan man självklart inte längre ringa in längre utan måste vänta 1 timma på att få chatta med dryg personal. Första personen lämnar chatten när han inte kan svara på mina frågor. Ny kö på någon timma igen. Nästa person är dryg och säger att jag ska kontakta banken för Tele2 har inga driftstörningar.

Jag påpekar att det fortfarande kan vara fel trots att man inte har driftstörningar och att jag har kontaktat banken och konstaterat att inga fel finns där, problemet är alltså Tele2 men dem vägrar att ta ansvar. Jag påpekar också att jag haft problem månaden innan och att jag skulle ringa in vid fel igen.

Skönt att bindningstiden går ut snart, kommer givetvis att byta bolag!

Permalänk
Medlem

Jag gnäller på att jag just nu inte har något att gnälla på, det känns tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasekman:

Tele2, vilket skämt. Efter 12 år som kund och e-faktura som standardbetalning mesta delen av tiden så börjar dem att skicka ut pappersfaktura utan aktivt val ifrån mig.

Jag kan tillägga att jag inte avslutat e-faktura och har dessutom kontaktat banken och uteslutit handhavande fel av mig och bank. Enligt bank är jag fortfarande ansluten.

Förra månaden ringde jag in när jag fick första pappersfakturan med en saftig avgift på 59 kr extra för att skicka ut ett litet papper. Dem tog bort avgiften denna gången och sa till mig att ta bort och lägga till e-faktura igen. Allt såg bra ut och jag var ansluten igen sa dem. Om det händer igen skulle jag ringa in igen.

Denna månaden dyker ett nytt brev med faktura upp, igen!

Nu kan man självklart inte längre ringa in längre utan måste vänta 1 timma på att få chatta med dryg personal. Första personen lämnar chatten när han inte kan svara på mina frågor. Ny kö på någon timma igen. Nästa person är dryg och säger att jag ska kontakta banken för Tele2 har inga driftstörningar.

Jag påpekar att det fortfarande kan vara fel trots att man inte har driftstörningar och att jag har kontaktat banken och konstaterat att inga fel finns där, problemet är alltså Tele2 men dem vägrar att ta ansvar. Jag påpekar också att jag haft problem månaden innan och att jag skulle ringa in vid fel igen.

Skönt att bindningstiden går ut snart, kommer givetvis att byta bolag!

Jag tror comhem genomsyrar den organisationen nu för tiden. Jag var trogen kund i 20 år och de ville dubbla mina priser för att abonnemanget jag hade hade upphört i deras system… aldrig mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Men faan, Telia ska ta över som nätoperatör (Zitius) här. Nu kommer bredbandet gå upp i pris, det garanterar jag.

Japps det kommer det göra, och förmodligen så tar Zitius ut överförings kostnad av de olika leverantörerna också, så att det blir ännu svårare för dem att leverera bra priser.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Riktigt trött på felhantering av varor i matbutiker.
Scannar och lägger ner sakerna i korrekt ordning i min återanvändabara kasse men när jag kommer hem upptäcker jag att hälften av innehållet i flingförpackningen är smulor, tomaterna är mjuka och var femte blåbär är mögligt.

Visa signatur

9800X3D | Asus RTX 5080 | Asus B650M-PLUS WIFI | Kingston 32GB 6000 DDR5 | Lian Li A3 mATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av psp123:

Riktigt trött på felhantering av varor i matbutiker.
Scannar och lägger ner sakerna i korrekt ordning i min återanvändabara kasse men när jag kommer hem upptäcker jag att hälften av innehållet i flingförpackningen är smulor, tomaterna är mjuka och var femte blåbär är mögligt.

Sluta plocka fel då.. Antar du har ögon och händer även I butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Sluta plocka fel då.. Antar du har ögon och händer även I butiken.

Lite svårt att se igenom ett flingpaket, tomater är inte så lätt alla gånger o se om de är dåliga om de inte har vit mossa, ibland kanske du köper paketerade tomater i olika askar som du inte kan känna på.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Hyllbert:

Men faan, Telia ska ta över som nätoperatör (Zitius) här. Nu kommer bredbandet gå upp i pris, det garanterar jag.

Zitius har höjt sina avgifter årligen, i princip, sedan bredbandet grävdes ner där jag bor.

Bahnhof skickar en julklapp varje år med information om att avgiften höjs och det är alltid pga Zitius säger dem.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Zitius har höjt sina avgifter årligen, i princip, sedan bredbandet grävdes ner där jag bor.

Bahnhof skickar en julklapp varje år med information om att avgiften höjs och det är alltid pga Zitius säger dem.

Samma för mig, men jag har Telenor som leverantör. Dom höjer priset då och då, och skyller på Zitius. Jag tycker verkligen inte det är billigt på nåt sätt, vet dock inte om Telia är värre ändå.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Libra-75:

Samma för mig, men jag har Telenor som leverantör. Dom höjer priset då och då, och skyller på Zitius. Jag tycker verkligen inte det är billigt på nåt sätt, vet dock inte om Telia är värre ändå.

Nej svårt att veta då det är väldigt beroende på var i landet man befinner sig. Billigaste 100/100 där jag bor ligger på 399:-. Tror det låg runt 159:- för dryga fem år sedan.

Men men, det är väl någonstans fortfarande rätt billigt med tanke på hur central infrastruktur det är i vardagslivet så jag bara suger i mig kostnaden....

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej svårt att veta då det är väldigt beroende på var i landet man befinner sig. Billigaste 100/100 där jag bor ligger på 399:-. Tror det låg runt 159:- för dryga fem år sedan.

Men men, det är väl någonstans fortfarande rätt billigt med tanke på hur central infrastruktur det är i vardagslivet så jag bara suger i mig kostnaden....

Tycker nog tvärtom. Jag tycker att det är för dyrt (det jag betala iallafall) och borde vara billigare med tanke på att i stort sett alla har nån form av internetanslutning och att det nästan är obligatoriskt idag. Det känns som en sån basfunktion i dagens samhälle, så det kunde definitivt kunna vara billigare än det är idag. Men tyvärr så ser ju inte verkligheten ut så, priserna fortsätter ju bara att stiga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Tycker nog tvärtom. Jag tycker att det är för dyrt (det jag betala iallafall) och borde vara billigare med tanke på att i stort sett alla har nån form av internetanslutning och att det nästan är obligatoriskt idag. Det känns som en sån basfunktion i dagens samhälle, så det kunde definitivt kunna vara billigare än det är idag. Men tyvärr så ser ju inte verkligheten ut så, priserna fortsätter ju bara att stiga.

Ingen "behöver" fiber. Handlar det bara om vad man faktiskt behöver för att lösa grundläggande saker så duger billigaste mobilvariant med lite datatrafik.

Något i stil med hundringen är väl det man kan komma ned i normalt sett, men det förutsätter oftast en fastighetsägare, ofta en bostadsrättsförening, som gemensamt tar kostnaden för dragning och tecknar gruppanslutning på en adress där det går att få till. Att komma lika billigt undan individuellt som vid gruppanslutning är dock väldigt svårt och inte ens alla gruppanslutningar kommer ned dit.

För övrigt betalade jag för 20 år sedan, dvs 2004-2005, 476 kr/mån för 10/10 om man inflationsjusterar. Sedan ska vi nog inte tala om kvartalsräkningarna på fast telefon med modem eller hur mobilräkningarna kunde se ut om man pladdrade för mycket för 6 eller 2 kr/min beroende på tid på dygnet... Då pratar jag ej inflationsjusterat, så där är närmaste heltal idag 10 och 3 kr/min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sedan ska vi nog inte tala om kvartalsräkningarna på fast telefon med modem eller hur mobilräkningarna kunde se ut om man pladdrade för mycket för 6 eller 2 kr/min beroende på tid på dygnet... Då pratar jag ej inflationsjusterat, så där är närmaste heltal idag 10 och 3 kr/min.

Usch ja, var inte ovanligt med 1-2k i mobilräkning som ung vuxen för min del. Utan att det var avbetalning på mobilen.
Minns inte riktigt men 0,5 MBit adsl låg väl på åtminstone en 300 samtidigt. Plus att man behövde ha telefonabonnemanget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av andreasekman:

Skrivet av medbor:

Jag tror comhem genomsyrar den organisationen nu för tiden. Jag var trogen kund i 20 år och de ville dubbla mina priser för att abonnemanget jag hade hade upphört i deras system… aldrig mer

Riktigt skitföretag. För några dagar sedan fick jag sms från Tele2. Där står det att dom värnar mig som kund och för att förbättra servicen till mig så har dom bestämt för att dubbla min surf och samtidigt höja priset. Jag använder 0 surf, då jag inte har någon smartphone. Sånt skitsnack så man blir riktigt förbannad.

Har varit kund i minst 15 år. Det får man inte ett skit för. Istället har dom senaste 2 åren höjt priset på mitt abonnemang med över 100%. Totalt orimlig.

Permalänk
Medlem

Dumma YouTube

Kollade igenom kanaler jag prenumerar på, och såg att det inte gick att ställa vilken ordningen kanalerna ska visas.

På dator,telefon och surfplatta kan jag välja hur de ska visas tex A-Ö eller senaste, men på varken på min samsung tv eller ccgtv finns/hittar jag ingen såna valmöjligheter.

Är det bara för mig det bråkar eller ska det vara så?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen "behöver" fiber. Handlar det bara om vad man faktiskt behöver för att lösa grundläggande saker så duger billigaste mobilvariant med lite datatrafik.

Något i stil med hundringen är väl det man kan komma ned i normalt sett, men det förutsätter oftast en fastighetsägare, ofta en bostadsrättsförening, som gemensamt tar kostnaden för dragning och tecknar gruppanslutning på en adress där det går att få till. Att komma lika billigt undan individuellt som vid gruppanslutning är dock väldigt svårt och inte ens alla gruppanslutningar kommer ned dit.

För övrigt betalade jag för 20 år sedan, dvs 2004-2005, 476 kr/mån för 10/10 om man inflationsjusterar. Sedan ska vi nog inte tala om kvartalsräkningarna på fast telefon med modem eller hur mobilräkningarna kunde se ut om man pladdrade för mycket för 6 eller 2 kr/min beroende på tid på dygnet... Då pratar jag ej inflationsjusterat, så där är närmaste heltal idag 10 och 3 kr/min.

Jag skulle aldrig klara mig bara på en begränsad mobilanslutning, har blivit alldeles för bortskämd/beroende (eller vad man nu vill kalla det för) för att ha en anslutning som i princip bara duger till att betala räkningarna och liknande med.

Jag bor i en vanlig hyreslägenhet, så dom förmånliga priserna som dom som bor så att dom har bostadsrättsförening kan jag bara drömma om. Jag betalar nånstans mellan 500 och 600 kr i månaden för 100/100 uppkoppling. Vilket jag tycker är lite saftigt personligen, men jag betalar det då jag lagt mig till med vanan att ha den här typen av uppkoppling och känner nästan att jag inte kan vara utan.

Ja, fast nu går det ju inte att bara titta på inflation och vad det kostade förut rakt av. Man måste ju ha i åtanke att standarden har ändrats över åren. Jag menar, 100/100 idag är ju motsvarande vad en uppkoppling långt under 10/10 var för 20 år sen. Det lägsta jag kan få om jag skulle vara ny kund hos Telenor idag är 150/150. Sen har ju tekniken utvecklats och mognat sen dess. Plus att det är en betydligt större mängd hushåll som har internetanslutning idag än det var för 20 år sen.

Men visst, det går säkert att resonera att priserna är bra idag, men jag håller helt enkelt inte med. Men det är ju bara mitt personliga tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag skulle aldrig klara mig bara på en begränsad mobilanslutning, har blivit alldeles för bortskämd/beroende (eller vad man nu vill kalla det för) för att ha en anslutning som i princip bara duger till att betala räkningarna och liknande med.

Jag bor i en vanlig hyreslägenhet, så dom förmånliga priserna som dom som bor så att dom har bostadsrättsförening kan jag bara drömma om. Jag betalar nånstans mellan 500 och 600 kr i månaden för 100/100 uppkoppling. Vilket jag tycker är lite saftigt personligen, men jag betalar det då jag lagt mig till med vanan att ha den här typen av uppkoppling och känner nästan att jag inte kan vara utan.

Ja, fast nu går det ju inte att bara titta på inflation och vad det kostade förut rakt av. Man måste ju ha i åtanke att standarden har ändrats över åren. Jag menar, 100/100 idag är ju motsvarande vad en uppkoppling långt under 10/10 var för 20 år sen. Det lägsta jag kan få om jag skulle vara ny kund hos Telenor idag är 150/150. Sen har ju tekniken utvecklats och mognat sen dess. Plus att det är en betydligt större mängd hushåll som har internetanslutning idag än det var för 20 år sen.

Men visst, det går säkert att resonera att priserna är bra idag, men jag håller helt enkelt inte med. Men det är ju bara mitt personliga tycke.

Nu vet jag inte var du bor, men det är inte omöjligt att få lägre kostnader med bredband via 5G.
Har du bra mobildatamottagning där du bor? Priserna för för 5G-bredband har sjunkit och om du redan har ett mobilabonnemang med fria data brukar ett extra datakort kosta cirka 200 kr per månad. Om du bara väljer att använda ett extra datakort får du å andra sidan köpa en begagnad 5G-router (kostar under 2 000 kr och du tjänar normalt igen den på under ett år).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Håller med. De enda fiberabonnemang som går att få där jag bor är Tele2 (olika hastigheter, minsta är 250/50) och Telia 100/100 som jag har och som jag just fick mail från där de säger att mitt nya pris är 599:-/mån, en höjning med 50:-/mån. Det är inte länge sen de höjde, tycker också att det är hutlöst dyrt. Skulle jag gå över till Tele2 får jag lägre månadskostnad men då måste jag dra om en hel del kablage eftersom deras kabel kommer in i lägenheten på ett helt annat ställe. Dessutom visar det sig att Tele2 har dyrare TV-abonnemang så det skulle bli ungefär samma pris totalt sett och familjen (utom jag) vill ha TV-abonnemang. Nu håller bostadsrättsföreningen på att förhandla fram ett gemensamt avtal för bredband så jag avvaktar... till vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Har en gång i tiden varit yrkesförare och erfarenheterna från den tiden säger att jag har rätt i mina iakttagelser.

Kul med fler yrkeschaufförer. Vad framförde du för något och när slutade du?

För att följa trådtiteln. Musk är en fjant.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Kul med fler yrkeschaufförer. Vad framförde du för något och när slutade du?

Allt! Buss, taxi, lastbil, tradare en kort sväng åt en kompis men blev inte kompis med tradaren så det blev bara en sväng.
Slutade 1982 vid 37 års ålder.

Skrivet av backspace:

För att följa trådtiteln. Musk är en fjant.

Men en farlig och oberäknelig fjant med ett enormt ego.

Permalänk
Medlem

Tog trapporna för lite motion istället för hissen , såg då denna kasse😅
Varför beställer grannen hem mat när de inte är hemma eller kan inte utköraren hitta rätt adress🤷🏻‍♂️

Har ni problem med få mat på hemkörning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

Tog trapporna för lite motion istället för hissen , såg då denna kasse😅
Varför beställer grannen hem mat när de inte är hemma eller kan inte utköraren hitta rätt adress🤷🏻‍♂️

Du ringde på och kollade? Det är inte ovanligt att folk beställer och låter buden dumpa det utanför dörren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du ringde på och kollade? Det är inte ovanligt att folk beställer och låter buden dumpa det utanför dörren.

Jag ringde bara på dörren och fortsatte upp för trapporna, ingen aning om de öppnade dörren. Tänkte bara lite snabbt "meh, aja tur jag inte är någon som skulle ta en gratis måltid sådär"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jepp! Min adress finns inte på den föråldrade karta de använder. Så de kör alltid fel. Markerar jag min plats med GPS så hamnar jag på en adress som inte funnits sedan sent 80-tal alt. tidigt 90-tal. En tidigare ingång till huset.

Jag kan inte få mat till dörren, utan jag måste alltid springa ut till vägen och vinka in dem...

Där har jag ett gubbgnäll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Okej, då ska jag kolla Specsavers vid nästa glasögonbyte.
Tack.

Alldeles för positivt för denna tråden. Specsavers bågar är billigt skräp. De har dessutom i min lokala butik helt hopplösa optiker.

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Vilken vacker tråd. Jag behöver också ventilera.

1. Folk som parkerar på familjeparkering utan att ha barn med sig. Är det så förbannat svårt att stå 5 meter längre bort så att barnen kan bli lite säkrare? En sån gubbe sa jag till och frågade om han inte kan läsa, han såg ut som ett frågetecken i chock.

2. Högerregeln, ska det vara så svårt? En gubbe för ett tag sedan kom asfort när jag hade företräde, så jag åkte inte ut. I sista sekund bromsade han och jag skulle börja köra ut - då gasade han på igen. Då blev jag less och körde rakt ut framför honom. Ser i bakspegeln att gubbjäveln sitter i sin XC60 och pekar fuck you. Jag var lite stressad den dagen så jag tände till direkt och tvärnita och gick och frågade vad hans problem var, gubben satt som ett frågetecken och fick inte ut ord.

3. Blinka när man ska köra ur en rondell!?!? Är det svårt?? Gör det bara.

4. Folk som filmar olyckor m.m. Lägre stående i näringskedjan än kackerlackor enligt mig.

Jag tror folk i Sverige måste börja våga säga till andra när de gör något fel, inte bara på facebooks kommentarsfält.

Angående 3. Jag stör mig på folk som inte heller blinkar in i rondellen. Man måste stå och vänta eftersom man inte vet vart de skall. Nu ser jag dessutom oftare och oftare att folk när de väl lyckas blinka ur även blinkar åt fel håll. De börjar helt plötsligt blinka vänster och åker sedan ut ur rondellen. Vad beror detta på och är jag den enda som noterat detta?

Visa signatur

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Nu vet jag inte var du bor, men det är inte omöjligt att få lägre kostnader med bredband via 5G.
Har du bra mobildatamottagning där du bor? Priserna för för 5G-bredband har sjunkit och om du redan har ett mobilabonnemang med fria data brukar ett extra datakort kosta cirka 200 kr per månad. Om du bara väljer att använda ett extra datakort får du å andra sidan köpa en begagnad 5G-router (kostar under 2 000 kr och du tjänar normalt igen den på under ett år).

Är inget alternativ för mig i dagsläget iallafall.

Skrivet av serafim:

Håller med. De enda fiberabonnemang som går att få där jag bor är Tele2 (olika hastigheter, minsta är 250/50) och Telia 100/100 som jag har och som jag just fick mail från där de säger att mitt nya pris är 599:-/mån, en höjning med 50:-/mån. Det är inte länge sen de höjde, tycker också att det är hutlöst dyrt. Skulle jag gå över till Tele2 får jag lägre månadskostnad men då måste jag dra om en hel del kablage eftersom deras kabel kommer in i lägenheten på ett helt annat ställe. Dessutom visar det sig att Tele2 har dyrare TV-abonnemang så det skulle bli ungefär samma pris totalt sett och familjen (utom jag) vill ha TV-abonnemang. Nu håller bostadsrättsföreningen på att förhandla fram ett gemensamt avtal för bredband så jag avvaktar... till vidare.

Har själv "alla tre" tjänsterna (Bredband, TV, Mobil) hos Telenor, så jag får ju en liten rabatt på totalen. Men egentligen skulle jag klara mig utan TV abonnemanget, tittar väldigt lite.

Håller tummarna för att det går bra med bostadsrättsföreningen för dig, då kanske du kommer undan betydligt billigare.

Permalänk
Medlem

Måste verkligen gnälla om Tele2:s kundtjänst.

Som vanligt måste man först ta sig förbi en bot som aldrig kan svara på ens frågor.

Sen kan man inte ställa sig i chattkö pga för många som redan står i kö så man tvingas spamma "försök igen" tills man kommer in. Kommer man väl in så är kötiden minst 20 minuter. Efter att tjugo minuter har gått så tar det ytterligare 20 minuter innan någon faktiskt kopplar på en då den väntar på personal på andra sidan ska ta emot chatten.

Försöker man istället ringa så ringer den konstant med meddelandet "du står fortfarande i kö" utan att få reda på om varken kötid eller köplats.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag är uppvuxen med att teknikprylar får fler funktioner för varje år. Men jag upplever nu raka motsatsen.
Stöder min tv picture in picture, ja på första Google träff. Men när ja kollar in modellen så har jag en för ny tv av märket, tidigare modeller innan stödde funktionen.
Stöder min Mac mini Wake on Lan och Autostart vid ström påslag. Ja, vid första googleträffen. Men när jag söker vidare så hade jag visst en för ny Apple mini.
Och så håller det på.