Permalänk
Medlem

Släcka felkoder Skoda Superb

Halloj

Jag har en Skoda Superb som fyra år i rad varit inne på verkstaden för att motorlampan börjar lysa gult när det är kallt ute. Jag har fått det förklarat för mig att det är ett vanligt fel på min och liknande bilar inom VAG att systemet registrerar ett för högt avgas-värde och detta är på något vänster kopplat till AdBlue.

Hur som helst... Imorgon hämtar jag för fjärde gången ut bilen för samma "fel" och varje gång så har de tagit in den för felsökning och sedan resetat felet i mjukvaran i hopp om att det inte ska komma tillbaka. I år kostade denna felsökning 1900 spänn på en auktoriserad verkstad - vilket är helt åt helvete dyrt för ett icke-ingrepp...

...så. Jag hade tänkt att köpa en sån där felkodsläsare som ger mig möjligheten att släcka dessa fel själv men jag går lite bet i vilken jag ska köpa. Kanske alla fungerar? Kanske vissa inte fungerar på just min bilmodel? Frågorna är många.

Är det någon som kan rekomendera en läsare som utför just detta på min bil eller som kan guida mig igenom detta?

Bilen är en Skoda Superb från 2019 med en 190 HK dieselmotor. "Škoda Superb Kombi 2.0 TDI 4x4 DSG Sekventiell, 190hk, 2019 7 växlar" står det på car.info.

Tack på förhand!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Det bör väl funka med vilken OBD-II enhet som helst?
Större problemet är väl att hitta en bra app som har de funktioner du behöver och ev kanske vill ha i framtiden, framförallt om appen ska vara gratis.

Jag köpte själv en random OBD-II läsare med bluetooth för många år sen och använder appen Obd Arny på Android.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera OBDEleven, jag har använt den för att släcka airbaglampan på min Audi sen lite felsökning.
I mitt fall var jag klantig och glömde koppla ur batteriet innan jag skulle lossa kabeln till airbagen, då löser den ut det som ett fel som ligger kvar sedan. Blev billigare att köpa en OBD-läsare än att lämna in den på verkstaden för att de skulle göra det...

Fördelen med OBDEleven är ju att appen är väldigt bra. Nackdelen är att de kör något kreditsystem för att koda in nya funktioner, man får ganska många på köpet när man köper givaren. Man kan dock senast jag använde den iaf släcka felkoder osv utan att behöva använda några credits. Man kan även koda långkodning manuellt vill jag minnas men det är ju det som är poängen att slippa göra det manuellt som man får göra med de flesta andra billigare modeller för att minska risken att göra fel och förstöra sin bil.

Visa signatur

Workstation | A64 3500+ "venice" @2,6 (260x10) | 1024MiB Speed premium bh5 @260mhz 1,5225-1t | DFI Sli-DR | 7800GTX @525/1410 | pc6070b
Server | P4 2,0 @ 2,6 | 1024 mb ram | Gfx4 mx | 1,6TiB hdd | Debian Etch |
Laptop | Zepto 6224W | C2D 7300 2Ghz | 8600GT 512MB | 2gb 666mhz ram | 100gb 7200rpm hdd |

Permalänk
Medlem

Annat var det förr i tiden , då kostade en speciell dator med rätt program med kontakt över en miljon kronor. Själv hittade jag en liten kontakt på rea för trettio spänn.

Kontakten i sig är inget avancerat, det är lika avancerat som strömkontakt eller sockel till en lampa, det heter bara OBD2-anslutning. Sen ut från den finns det en uppsjö grejer.

Jag fixade en liten puck med inbyggd blåtand, samma finns med Wifi och det finns diverse modeller med USB sladd också men där tänker jag att del är smidigt om man har en laptopp men bra program.

Den jag fick tag på för trettio kronor ser ut exakt så här. https://fyndiq.se/produkt/bluetooth-elm327-obd2-felkodslasare...

Det kluriga är att hitta nått ok gratisprogram, hittade väl nått på tredje försöket. Där kunde jag se alla fel och släcka allt.

protokollet från denna heter ELM-327 som måste stödjas av appen och det gör nog alla på Android.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

VCDS-Lite är väl ett annat alternativ https://www.ross-tech.com/vcds-lite/download/ om du vill köra med laptop

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal blåtands Elm327 adapter man kan köra mjukvaran torque till för att släcka lampan med, så har du en Android lur kan du få den om du finns i Stockholmsområdet

Permalänk
Medlem

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/biltillbehor/ob...

Jag köpte denna, testade först nån ELM-klon från Amazon men den klarade inte allt..

Denna funkar klockrent Körde med Carista appen 👍

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

iCarsoft CR PRO är bra, de kan göra betydligt mer än enklare obd2-apparater. Ex. släcka märkesspecifika koder, nolla sensorvärden, läsa realtidsdata etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

iCarsoft CR PRO är bra, de kan göra betydligt mer än enklare obd2-apparater. Ex. släcka märkesspecifika koder, nolla sensorvärden, läsa realtidsdata etc.

Kan tänka mig den är kanon men det är ju en helt annan prislapp 🤩
Den jag skrev ovan kan då släcka felkoder och även aktivera funktioner osv t.e.x start/stop på min bil

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Kan tänka mig den är kanon men det är ju en helt annan prislapp 🤩
Den jag skrev ovan kan då släcka felkoder och även aktivera funktioner osv t.e.x start/stop på min bil

Man får kolla lite vad resp. läsare klarar för bilen man vill nyttja den till.
Till min mercedes ex. klarar de enklare läsarna inte av speciellt mycket, min till brorsans bil fungerar de fint.

Permalänk
Medlem

Jag använder Autel MD808 Pro, den funkar bra tycker jag. Är väl i det dyrare segmentet, eller var i alla fall. Den börjar få några år på nacken. Får dock fortfarande uppdateringar till den.
Beror ju lite på vilken nivå man är på, många får man ju välja vissa märken man kan nyttja den till. Som tidigare nämnts i tråden så är ju VCDS mycket bra till VAG-produkter.
Man ska dock ha i tanken att bara för att motorstörningslampan tänds och ger en specifik felkod, så behöver det inte vara där felet ligger. Den säger ju egentligen bara att något inte stämmer för den givaren/signalen. Utan det kan vara något före den i kedjan som orsakar felet.

För att ta ett exempel: Ett fel som jag själv höll på med förut. Felkod på nivå i AdBlue-tank som inte gick att kvittera. Kom fram till att felet låg i ABS-enheten, för båda systemen använder samma gyrosensor. AdBlue-systemet för att veta att bilen står plant när den ska läsa nivån, och ABS-enheten för att veta hur bilen rör sig när den ska motverka sladd.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Har du provat bara koppla ut batteriet en stund för att se om det släcker lampan?
Med min 2010 Subaru brukar den röda motorlampan börja lysa ibland om jag inte låtit den bli riktigt varm innan jag börjar köra när det varit typ -30 ute, men då brukar jag bara låta bilen bli riktigt varm (man får ha lite is i magen och fortsätta köra fast det lyser rött 😇), och sedan koppla ut batteriet typ 1 minut, och sen koppla in igen så är allt frid och fröjd igen.

Visa signatur

🍏 MacBook Pro 16" 2023 [M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM, 1 TB SSD]
🕹️ AMD Ryzen 9800X3D, NVIDIA RTX 5090 FE 32GB, Asrock A620I, 32GB DDR5, SF1000, NR200P
🖥️ ROG Swift OLED PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för felkodsläsare med egen skärm. Enklare än att börja parkoppla med mobil och mecka med app. Alltid varit lite småstruligt när jag använt billiga blåtands-läsare. Har man en fristående med egen skärm är det bara koppla in och kolla och/eller nolla.

Sen gäller det ju ha en variant som kan nolla felkoden i fråga och det är ju däremot en djungel. Men köper man på tex. Biltema eller andra stora kedjor kan man ju alltid lämna tillbaka om det visar sig inte fungera.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...